Herman schreef:TSD schreef:Herman schreef:Natuurlijk gaat het over feiten. Maar dat te erkennen is doorgaans te onthutsend. Dus gooien we het maar op 'vermeende feiten'.
Dat weten we dus niet en daarom is het hier bediscussiëren ook zo nutteloos.
We hebben een klein kennisprobleem als het gaat om zulk soort getuigenissen. Dan gaat het om het probleem van de verificatie. ! Timotheus 5 houdt ons voor dat we tegen een ouderling geen beschuldiging mogen inbrengen, anders dan onder twee of drie getuigen:
"Neem tegen een ouderling geen beschuldiging aan, anders dan onder twee of drie getuigen." Maar wat doe je als je van bepaald gedrag maar één getuige hebt?
Onlangs heb ik iets gehoord waarvan ik dacht dat het feit te onwaarschijnlijk was Dus ik heb het naast me neer gelegd. Inmiddels heb ik tussen 1 aanvullende getuige en twee ondersteunende verhalen gehoord. Wat mij betreft staat de beschuldiging nu vast en dat valideert de eerste spreker.
Toch gaat dat hier op het forum niet op. Het is hier een bijeenkomen van meest anonieme schrijvers, die op individuele titel posten, los van hun (christelijke) gemeenschap.
In Tim.5 gaat het over zaken die spelen binnen de kring van de eigen gemeente waar men elkaar kent en men elkaar persoonlijk kan aanspreken. Binnen die gemeente behoort dat opgelost te worden. Niet daar buiten! En als dat niet lukt is het nog steeds geen vrijbrief om in het publieke domein het gelijk te willen halen.
Daarmee 'promoveer' je het forum tot een soort volksgericht waarbij men toch een soort rechtzaak probeert te legitimeren.
Ik zeg u dit tot schaamte. Is er dan alzo onder u geen, die wijs is, ook niet een, die zou kunnen oordelen tussen zijn broeders? Maar de ene broeder gaat met den anderen broeder te recht, en dat voor ongelovigen. Zo is er dan nu ganselijk gebrek onder u, dat gij met elkander rechtzaken hebt. Waarom lijdt gij niet liever ongelijk? Waarom lijdt gij niet liever schade?