Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Orchidee schreef:
-DIA- schreef:
newton schreef:
Dodo schreef:Is de norm niet dat je drie keer gaat, als er drie keer kerk is? Zeker als je geen kleine kinderen thuis hebt waar iemand bij thuis moet blijven?
Nee, 3 diensten op een zondag doet maar een handjevol mensen. De 3e dienst wordt hier wel gebruikt als argument om geen kinderoppas te gaan regelen. Met thuisblijvende kinderen kan nog steeds 1 van beide ouders 2x naar de kerk.
De leesdiensten zijn hier over het algemeen met een goed uurtje afgelopen, dus je ziet ook veel ouders met jonge kinderen waarvoor het stilzitten nog wel wat uitdaging is.
Er schijnt sprake te zijn geweest, ik hoor soms wat, en niet alles is definieerbaar, dat er stemmen op zijn gegaan, dat nadat Noord en Zuid samen in Zuid kerkten i.v.m. renovatie van de Noorderkerk, om de middagdienst af te schaffen. Ik zou hier in elk geval tegen zijn.
Jij bent er waarschijnlijk op tegen om er op tegen te zijn!?

Je kunt beter 2 inhoudelijk goede preken horen dan 3 magere "moetdiensten"!
Dan treft DIA het, praktisch altijd goede en inhoudelijke preken.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door KDD »

Orchidee schreef:
-DIA- schreef:
newton schreef:
Dodo schreef:Is de norm niet dat je drie keer gaat, als er drie keer kerk is? Zeker als je geen kleine kinderen thuis hebt waar iemand bij thuis moet blijven?
Nee, 3 diensten op een zondag doet maar een handjevol mensen. De 3e dienst wordt hier wel gebruikt als argument om geen kinderoppas te gaan regelen. Met thuisblijvende kinderen kan nog steeds 1 van beide ouders 2x naar de kerk.
De leesdiensten zijn hier over het algemeen met een goed uurtje afgelopen, dus je ziet ook veel ouders met jonge kinderen waarvoor het stilzitten nog wel wat uitdaging is.
Er schijnt sprake te zijn geweest, ik hoor soms wat, en niet alles is definieerbaar, dat er stemmen op zijn gegaan, dat nadat Noord en Zuid samen in Zuid kerkten i.v.m. renovatie van de Noorderkerk, om de middagdienst af te schaffen. Ik zou hier in elk geval tegen zijn.
Jij bent er waarschijnlijk op tegen om er op tegen te zijn!?

Je kunt beter 2 inhoudelijk goede preken horen dan 3 magere "moetdiensten"!
Het zou misschien wijs zijn om de toon van je reactie te nakijken voor dat je die post.

En over de derde dienst … ik vond het jammer toen ze er bij ons mee stopte. Ik kan DIA goed begrijpen.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Delftenaar »

Als wellicht buitenstaander begrijp ik de discussie toch nog niet helemaal.

Diverse mensen geven aan dat die derde dienst (lees: de middagdienst) slecht bezocht wordt. Anderen geven aan bezwaar te hebben tegen het afschaffen van een dienst die zeer slecht bezocht wordt.

Om eerlijk te zijn begrijp ik niet wat het bezwaar is tegen het opheffen van een derde dienst waarvan de leden van de desbetreffende gemeente, door middel van het feit dat de meesten thuis blijven, min of meer aangeven geen behoefte aan die dienst te hebben.

Wat is het bezwaar tegen het schrappen van een kerkdienst waarin van de 2500 leden er hooguit 100 aanwezig zijn?
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hoopvol »

Delftenaar schreef:Als wellicht buitenstaander begrijp ik de discussie toch nog niet helemaal.

Diverse mensen geven aan dat die derde dienst (lees: de middagdienst) slecht bezocht wordt. Anderen geven aan bezwaar te hebben tegen het afschaffen van een dienst die zeer slecht bezocht wordt.

Om eerlijk te zijn begrijp ik niet wat het bezwaar is tegen het opheffen van een derde dienst waarvan de leden van de desbetreffende gemeente, door middel van het feit dat de meesten thuis blijven, min of meer aangeven geen behoefte aan die dienst te hebben.

Wat is het bezwaar tegen het schrappen van een kerkdienst waarin van de 2500 leden er hooguit 100 aanwezig zijn?
Omdat dat nog steeds 100 zielen zijn.
Stel dat het dwaze middel van de prediking of leesdienst in de middagdienst gebruikt wordt om die 100 mensen tot geloof te brengen?
Als er zo geredeneerd wordt kan je de zending, evangelisatie en diverse kleine kerkgenootschappen gewoon opdoeken.

Overigens wordt de middagdienst in de gemeente waar ik lid ben buitengewoon goed bezocht. Nu is het wel zo dat dit een tijdelijke middagdienst is n.a.v. het coronavirus.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

@Hoopvol wordt er dan een leesdienst gehouden?
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hoopvol »

Zojuist geluisterd naar de zendingsdag van 26 juni jongstleden. Het interview van de voorganger uit Ecuador en de meditatie uit Psalm 32 zijn de moeite waard. Aanbevolen!
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hoopvol »

Geytenbeekje schreef:@Hoopvol wordt er dan een leesdienst gehouden?
Bij ons wordt er 's middags en 's avonds gelezen.
's Middags van ds. van de Woestijne en 's avonds H.C. van Justus Vermeer.
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Hoopvol schreef:
Delftenaar schreef:Als wellicht buitenstaander begrijp ik de discussie toch nog niet helemaal.

Diverse mensen geven aan dat die derde dienst (lees: de middagdienst) slecht bezocht wordt. Anderen geven aan bezwaar te hebben tegen het afschaffen van een dienst die zeer slecht bezocht wordt.

Om eerlijk te zijn begrijp ik niet wat het bezwaar is tegen het opheffen van een derde dienst waarvan de leden van de desbetreffende gemeente, door middel van het feit dat de meesten thuis blijven, min of meer aangeven geen behoefte aan die dienst te hebben.

Wat is het bezwaar tegen het schrappen van een kerkdienst waarin van de 2500 leden er hooguit 100 aanwezig zijn?
Omdat dat nog steeds 100 zielen zijn.
Stel dat het dwaze middel van de prediking of leesdienst in de middagdienst gebruikt wordt om die 100 mensen tot geloof te brengen?
Als er zo geredeneerd wordt kan je de zending, evangelisatie en diverse kleine kerkgenootschappen gewoon opdoeken.

Overigens wordt de middagdienst in de gemeente waar ik lid ben buitengewoon goed bezocht. Nu is het wel zo dat dit een tijdelijke middagdienst is n.a.v. het coronavirus.
Je wilt toch niet zeggen dat de vraag of mensen zich bekeren afhangt van de kwestie of zij 's middags of 's avonds naar de kerk gaan? Het is geen lot uit de loterij ofzo.

Het heeft ook niets te maken met kleine gemeenten, want die kunnen ook kiezen of zij twee of drie kerkdiensten houden.

Het gaat erom of het nuttig is om een derde, kortere dienst te organiseren. Als er bij ons al niet heel weinig mensen meer bij een gewone dienst zouden komen, dan zou mij dat wel wat lijken.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hoopvol »

DDD schreef:
Hoopvol schreef:
Delftenaar schreef:Als wellicht buitenstaander begrijp ik de discussie toch nog niet helemaal.

Diverse mensen geven aan dat die derde dienst (lees: de middagdienst) slecht bezocht wordt. Anderen geven aan bezwaar te hebben tegen het afschaffen van een dienst die zeer slecht bezocht wordt.

Om eerlijk te zijn begrijp ik niet wat het bezwaar is tegen het opheffen van een derde dienst waarvan de leden van de desbetreffende gemeente, door middel van het feit dat de meesten thuis blijven, min of meer aangeven geen behoefte aan die dienst te hebben.

Wat is het bezwaar tegen het schrappen van een kerkdienst waarin van de 2500 leden er hooguit 100 aanwezig zijn?
Omdat dat nog steeds 100 zielen zijn.
Stel dat het dwaze middel van de prediking of leesdienst in de middagdienst gebruikt wordt om die 100 mensen tot geloof te brengen?
Als er zo geredeneerd wordt kan je de zending, evangelisatie en diverse kleine kerkgenootschappen gewoon opdoeken.

Overigens wordt de middagdienst in de gemeente waar ik lid ben buitengewoon goed bezocht. Nu is het wel zo dat dit een tijdelijke middagdienst is n.a.v. het coronavirus.
Je wilt toch niet zeggen dat de vraag of mensen zich bekeren afhangt van de kwestie of zij 's middags of 's avonds naar de kerk gaan? Het is geen lot uit de loterij ofzo.

Het heeft ook niets te maken met kleine gemeenten, want die kunnen ook kiezen of zij twee of drie kerkdiensten houden.

Het gaat erom of het nuttig is om een derde, kortere dienst te organiseren. Als er bij ons al niet heel weinig mensen meer bij een gewone dienst zouden komen, dan zou mij dat wel wat lijken.
Ik heb het niet over kansen gehad dus ik snap niet wat de loterij er toe doet.
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Wat bedoel je dan met de zin over het dwaze middel?

Wat betekent het woordje 'stel' dan in jouw beleving?
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hoopvol »

DDD schreef:Wat bedoel je dan met de zin over het dwaze middel?

Wat betekent het woordje 'stel' dan in jouw beleving?
Dat de prediking van de gekruiste Christus een dwaze prediking is in de ogen van de wereld en van de godsdienst.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Hoopvol schreef:
Geytenbeekje schreef:@Hoopvol wordt er dan een leesdienst gehouden?
Bij ons wordt er 's middags en 's avonds gelezen.
's Middags van ds. van de Woestijne en 's avonds H.C. van Justus Vermeer.
Preekt jullie dominee alleen in de ochtend?
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hoopvol »

DDD schreef: Wat betekent het woordje 'stel' dan in jouw beleving?
Ik bedoelde dat de mogelijkheid er is.
Wat is er op tegen om zondags 3x naar de kerk te gaan of mee te luisteren? Velen die doen zondags middags een dutje van een aantal uur, dan kan je toch beter naar de kerk gaan waar Gods Geest werkt?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Orchidee »

Je kan doordeweeks ook elke dag 1 of meerdere keren onder Gods Woord komen en je kan ook iedere dag een preek luisteren
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hoopvol »

Orchidee schreef:Je kan doordeweeks ook elke dag 1 of meerdere keren onder Gods Woord komen en je kan ook iedere dag een preek luisterenAfbeelding
Dat klopt. En ook daar wil de Heere door werken. Maar je moet ook niet vergeten dat de Heere de sabbat ingesteld heeft. En zoals zondag 38 zegt (in eigen woorden) dat we op de rustdag naarstiglijk komen tot de gemeente Gods, enz
Plaats reactie