Gereformeerde Gemeenten

Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Maanenschijn schreef:Is het zo erg dat een kerkenraad, de ligging van de gemeente kennende, selectief is in het uitnodigen van predikanten of te lezen preken?

Het sticht toch ook niet geestelijk, als er verwarring bij de luisteraars kan ontstaan door een verschil van accent of visie die in de preek tot uiting komt?

Denk bijvoorbeeld (als voorbeeld, niet om te gaan bediscussiëren of dit in de preek thuishoort) aan het verschil in visie op vaccinatie. de dominee ‘s morgens voor, maar die van ‘s avonds tegen.
Ik zie niet in wat daar mis mee is. Het stimuleert dat mensen zelf nadenken en tot overweging van argumenten komen.

Of moet iedereen maar voor zoete koek slikken wat een predikant (postuum) beweert.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef:
Maanenschijn schreef:Is het zo erg dat een kerkenraad, de ligging van de gemeente kennende, selectief is in het uitnodigen van predikanten of te lezen preken?

Het sticht toch ook niet geestelijk, als er verwarring bij de luisteraars kan ontstaan door een verschil van accent of visie die in de preek tot uiting komt?

Denk bijvoorbeeld (als voorbeeld, niet om te gaan bediscussiëren of dit in de preek thuishoort) aan het verschil in visie op vaccinatie. de dominee ‘s morgens voor, maar die van ‘s avonds tegen.
Ik zie niet in wat daar mis mee is. Het stimuleert dat mensen zelf nadenken en tot overweging van argumenten komen.

Of moet iedereen maar voor zoete koek slikken wat een predikant (postuum) beweert.
Je kan in jouw geval een keer vragen aan degene die dominees uitnodigt voor een preekbeurt of ze een keer ds Lohuis of M van Kooten kunnen uitnodigen.
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
Geytenbeekje schreef: Hoe zou een gemeente eruit zien waar alleen theologisch-geschoolden lid van zouden kunnen worden?
Daar pleit ik niet voor. Het gaat er enkel om dat mensen niet oordelen op basis van inhoud, maar op basis van verpakking. Doe ik zelf ook. Ik kan absoluut niet luisteren naar de meeste GG(iN) dominees, simpelweg omdat ze niet normaal kunnen praten.
Het is ook voor de hand liggend dat je misschien wel het meest wezenlijke mist. Dat merk ik aan je reacties. Er zijn (waren) predikanten die geen preekgave hadden, maar wel een leergave, en de gave om herderlijk in een gemeente werkzaam te zijn. Dat waren herders en leraars, niet altijd universitair geschoold.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef: Je kan in jouw geval een keer vragen aan degene die dominees uitnodigt voor een preekbeurt of ze een keer ds Lohuis of M van Kooten kunnen uitnodigen.
Zou kunnen, maar heeft geen toegevoegde waarde.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef:
Geytenbeekje schreef: Je kan in jouw geval een keer vragen aan degene die dominees uitnodigt voor een preekbeurt of ze een keer ds Lohuis of M van Kooten kunnen uitnodigen.
Zou kunnen, maar heeft geen toegevoegde waarde.
Waarom niet?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4064
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Ambtenaar schreef:
Maanenschijn schreef:Is het zo erg dat een kerkenraad, de ligging van de gemeente kennende, selectief is in het uitnodigen van predikanten of te lezen preken?

Het sticht toch ook niet geestelijk, als er verwarring bij de luisteraars kan ontstaan door een verschil van accent of visie die in de preek tot uiting komt?

Denk bijvoorbeeld (als voorbeeld, niet om te gaan bediscussiëren of dit in de preek thuishoort) aan het verschil in visie op vaccinatie. de dominee ‘s morgens voor, maar die van ‘s avonds tegen.
Ik zie niet in wat daar mis mee is. Het stimuleert dat mensen zelf nadenken en tot overweging van argumenten komen.

Of moet iedereen maar voor zoete koek slikken wat een predikant (postuum) beweert.
Ik heb jouw visie ook lang gehad. Maar ik ben daar wat op terug gekomen. Ik ontdek bij steeds meer mensen een onzekerheid en behoefte aan duidelijkheid. Vaak ook door het zelf niet vast staan in geloof of ontbreken van kennis, maar zeker ook een lijdelijke houding. Dit zijn de mensen die, om bij het bijbels voorbeeld te blijven, als een golf heen en weer worden geslagen. Ook jongeren die zoekend zijn (merk ik thuis) zijn soms wat in verwarring. Het geeft vanzelf wel gespreksstof (in het beste geval), maar het kan ook onverschilligheid geven: de ene roept dit, de andere roept dat, laat maar zitten.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef: Het is ook voor de hand liggend dat je misschien wel het meest wezenlijke mist. Dat merk ik aan je reacties. Er zijn (waren) predikanten die geen preekgave hadden, maar wel een leergave, en de gave om herderlijk in een gemeente werkzaam te zijn. Dat waren herders en leraars, niet altijd universitair geschoold.
Een predikant die niet kan preken is niet op zijn plaats.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef: Waarom niet?
Omdat ze inhoudelijk niets toevoegen. Ze zijn vooral erg conservatief op niet essentiële zaken.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef:
Geytenbeekje schreef: Waarom niet?
Omdat ze inhoudelijk niets toevoegen. Ze zijn vooral erg conservatief op niet essentiële zaken.
Kan je uitleggen wat jij bedoelt met niet-essentiële zaken?
Overigens wordt ds van Kooten behoorlijk breed uitgenodigd. Scherpenisse en diverse ogg-kerken maar ook Lopikerkapel/Ijsselstein
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Maanenschijn schreef: Ik heb jouw visie ook lang gehad. Maar ik ben daar wat op terug gekomen. Ik ontdek bij steeds meer mensen een onzekerheid en behoefte aan duidelijkheid. Vaak ook door het zelf niet vast staan in geloof of ontbreken van kennis, maar zeker ook een lijdelijke houding. Dit zijn de mensen die, om bij het bijbels voorbeeld te blijven, als een golf heen en weer worden geslagen. Ook jongeren die zoekend zijn (merk ik thuis) zijn soms wat in verwarring. Het geeft vanzelf wel gespreksstof (in het beste geval), maar het kan ook onverschilligheid geven: de ene roept dit, de andere roept dat, laat maar zitten.
Ik verwacht van een predikant dat hij vanuit de Bijbel iets aanreikt ter overweging. Dat kan ook gaan over actuele maatschappelijke ontwikkelingen. Ik verwacht daarbij geen kant en klare antwoorden of sterke persoonlijke antwoorden van de predikant.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef: Kan je uitleggen wat jij bedoelt met niet-essentiële zaken?
Overigens wordt ds van Kooten behoorlijk breed uitgenodigd. Scherpenisse en diverse ogg-kerken maar ook Lopikerkapel/Ijsselstein
Ze vallen op door hun conservatieve opvattingen over met name maatschappelijke ontwikkelingen. Niet vanwege hun afwijkende standpunten over de geloofsleer.
Mannetje
Berichten: 7735
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Ambtenaar schreef:
Maanenschijn schreef: Ik heb jouw visie ook lang gehad. Maar ik ben daar wat op terug gekomen. Ik ontdek bij steeds meer mensen een onzekerheid en behoefte aan duidelijkheid. Vaak ook door het zelf niet vast staan in geloof of ontbreken van kennis, maar zeker ook een lijdelijke houding. Dit zijn de mensen die, om bij het bijbels voorbeeld te blijven, als een golf heen en weer worden geslagen. Ook jongeren die zoekend zijn (merk ik thuis) zijn soms wat in verwarring. Het geeft vanzelf wel gespreksstof (in het beste geval), maar het kan ook onverschilligheid geven: de ene roept dit, de andere roept dat, laat maar zitten.
Ik verwacht van een predikant dat hij vanuit de Bijbel iets aanreikt ter overweging. Dat kan ook gaan over actuele maatschappelijke ontwikkelingen. Ik verwacht daarbij geen kant en klare antwoorden of sterke persoonlijke antwoorden van de predikant.
Volgens mij moet een predikant met Goddelijk gezag de gemeente Gods Woord verkondigen.
Niet iets ter overdenking aanreiken, alsof het een boeiende lezing is.

Daarbij zal logischerwijze een persoonlijk accent meeklinken, maar dat mag inderdaad niet de boventoon voeren.
-
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef: Het is ook voor de hand liggend dat je misschien wel het meest wezenlijke mist. Dat merk ik aan je reacties. Er zijn (waren) predikanten die geen preekgave hadden, maar wel een leergave, en de gave om herderlijk in een gemeente werkzaam te zijn. Dat waren herders en leraars, niet altijd universitair geschoold.
Een predikant die niet kan preken is niet op zijn plaats.
Een predikant die niet kan onderwijzen in de verborgenheid Gods is veel erger.
Dan versmacht het leven en wat nog leeft kwijnt weg.
En dit is het grote gevaar als Gods Geest wijkt, en we merken het niet.
Ik vind het ook altijd aangrijpend dat we ook van een kind en knecht Gods, Simson, lezen dat hij niet wist dat de Heere van hem was geweken. Daar kwam hij te laat achter.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
claus
Berichten: 717
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door claus »

Een informatieve vraag, die ik eerder heb gelezen van een ander Forumlid vorig jaar of twee jaar geleden:
In welke gemeente preekte welke nieuwe klas 3-student gisteren? Of is dat (nog) niet bekend?
Meestal preken die studenten de eerste zondag in een kleine(re) gemeente.
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bogerman »

claus schreef:Een informatieve vraag, die ik eerder heb gelezen van een ander Forumlid vorig jaar of twee jaar geleden:
In welke gemeente preekte welke nieuwe klas 3-student gisteren? Of is dat (nog) niet bekend?
Meestal preken die studenten de eerste zondag in een kleine(re) gemeente.
Stud. J.J. Hoogerbrug was in zijn eigen gemeente Stolwijk.
Plaats reactie