Gereformeerde Gemeenten

Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:Dit soort artikelen lijkt me een van de USP's van de Saambinder. Zowel voor voor- als tegenstanders.
Volgens mij zou hét USP een van harte aansluiten bij de titel van het blad moeten zijn.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Goed besluit dat ik geen abonnement op de Saambinder heb genomen.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Tiberius schreef:Dit soort artikelen lijkt me een van de USP's van de Saambinder. Zowel voor voor- als tegenstanders.
Als GG-lid heb ik netjes een abonnement, maar dit is natuurlijk helemaal niets.
Tijd voor een opvolger...
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Tiberius schreef:Kostelijk, zo ken ik ds. Van Aalst weer! :super
Ja, daar is een woord voor: vilein.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Bloksteen schreef:Je leest het en denkt: wat heb ik nu eigenlijk gelezen.

Iemand pleit voor rehabilitatie en het antwoord is dat kerkelijke ruzie zinloos is maar dat zijn duidelijk twee losse onderwerpen.

De Ger. Gem. in Ned. waar ik en mijn gezin van uitmaken stroomt aardig leeg richting andere kerkverbanden. Voorheen vertrok iedereen meestal naar de Ger. Gem. De laatste jaren zie je dat de keuze eerder valt op de HHK of de zware CGK. Het wordt me misschien wel duidelijk waarom dat zo is. Uit die Saambinderartikelen blijkt geen fijne sfeer in het kerkverband. Dan denk ik ook aan het artikel over de zeer geachte promovendus ds. Baan dat vol zat met sarcasme.
Wat me wel opvalt is dat De Saambinder vrijwel nooit negatieve recensies publiceert. Boeken uit de linkerflank worden (vanzelf?) beoordeeld door geestverwanten, en boeken uit de rechterflank idem dito. Dit is misschien wel de manier om Samenbindend te zijn, maar de vraag kan wel eens rijzen: Is het allemaal eerlijk, en is een recensie acceptabel voor heel het kerkverband?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10608
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Inderdaad. Triest en zielig. Net zoals de toonzetting over de promotie van dr. Baan.
De gek steken met je tegenstanders, opgeleukt met een aantal vrome bijzinnen, zou niet de tactiek moeten zijn van een hoofdredacteur van de Saambinder, het blad met de mooie naam die een tot in het merg verdeeld kerkverband aan elkaar zou moeten lijmen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Dodo »

Ik krijg de neiging de schrijver van het gewraakte boek een kaartje te sturen - zijn adres is immers ook gepubliceerd - waarom eigenlijk? - om hem een hart onder de riem te steken.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ditbenik »

Dodo schreef:Ik krijg de neiging de schrijver van het gewraakte boek een kaartje te sturen - zijn adres is immers ook gepubliceerd - waarom eigenlijk? - om hem een hart onder de riem te steken.
Waarom dat adres geplaatst werd vroeg ik mij ook af. Een 'Opgemerkt' in het RD levert soms al anonieme brieven met bedreigingen op. Dat was het eerste wat door me heen ging toen ik het adres zag staan.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10608
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Dat is het onderdeel van het woordgrapje. In de straatnaam zit volgens 'v. A' al een bevindelijke les.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33312
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Hij komt er op het eind van het artikel op terug inderdaad.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Ik vind dit zó erg, wat hier gebeurt. Schrijf dan alsjeblieft niets, doe dit niet.
Is er eigenlijk wel een kritisch boek dat een eerlijke behandeling heeft gehad?
Er wordt gewoon geen enkel kritisch geluid serieus genomen. Ik ben heus niet van mening dat zo'n boek voor 100% moet worden overgenomen, natuurlijk niet. Maar neem intenties serieus, en schrijf eerlijk wat je niet goed vindt. En ook wat wel terecht is.

Maar goed, je kunt een boek van 1.200 pagina's schrijven met veel inhoudelijke onderbouwing en vervolgens in verschillende afleveringen op onderdelen afgekraakt worden.

Het is gewoon verschrikkelijk. En dan vervolgens de mensen voor wie dit een druppel is om zich van de GG af te wenden, wegzetten met dezelfde houding: ach ja, inhoudelijk pasten ze er eigenlijk toch al niet bij. Zonder ooit in de spiegel te kijken.

Er gebeurt door kritische GG-ers en overstappers veel wat zorgen baart of ronduit zondig is. Maar wordt er nu nooit eens naar de andere kant gekeken?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10608
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Dodo schreef:Ik krijg de neiging de schrijver van het gewraakte boek een kaartje te sturen - zijn adres is immers ook gepubliceerd - waarom eigenlijk? - om hem een hart onder de riem te steken.
Wellicht is dat een, door de hoofdredacteur ongewenst, neveneffect. Zou eigenlijk wel mooi zijn.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33312
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

eilander schreef:Er gebeurt door kritische GG-ers en overstappers veel wat zorgen baart of ronduit zondig is. Maar wordt er nu nooit eens naar de andere kant gekeken?
Jawel hoor. Een jaar of tien geleden was er een boetedag. Toen was er in ieder geval één predikant die dat deed. Zijn bijdrage staat in dit boekje: https://www.hertog.nl/artikel/978946115 ... oetepreken&
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:
eilander schreef:Er gebeurt door kritische GG-ers en overstappers veel wat zorgen baart of ronduit zondig is. Maar wordt er nu nooit eens naar de andere kant gekeken?
Jawel hoor. Een jaar of tien geleden was er een boetedag. Toen was er in ieder geval één predikant die dat deed. Zijn bijdrage staat in dit boekje: https://www.hertog.nl/artikel/978946115 ... oetepreken&
Welke dominee was dat?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

eilander schreef: Het is gewoon verschrikkelijk. En dan vervolgens de mensen voor wie dit een druppel is om zich van de GG af te wenden, wegzetten met dezelfde houding: ach ja, inhoudelijk pasten ze er eigenlijk toch al niet bij. Zonder ooit in de spiegel te kijken.

Er gebeurt door kritische GG-ers en overstappers veel wat zorgen baart of ronduit zondig is. Maar wordt er nu nooit eens naar de andere kant gekeken?
Diverse bekenden en familie van mij hebben de afgelopen jaren de GG verlaten.
Het is vaak geeneens de prediking (alleen), maar vooral het feit dat ze niet gehoord worden of op een verkeerde manier worden behandeld. Dit is daar een voorbeeld van.
De GG behandelt haar kritische leden over het algemeen slecht.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Plaats reactie