Gereformeerde Gemeenten

Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Susanna »

Posthoorn schreef:
Susanna schreef:Ik begrijp het gewoon niet zo goed. Iets kan een waarheid zijn. Maar niet de waarheid van de tekst.
HEt principe dat in dit Bijbelgedeelte tot uitdrukking komt is, dat God Zich wendt tot de zondaar als deze berouwvol tot hem terugkeert. Of dat nu een heel land is of een enkele zondaar.
Dank je wel. Misschien kunnen we ons stemmen naast elkaar laten klinken. Dat ik vind het moeilijk om in deze tekst zomaar over te zetten. En dat het een waarheid is dat God zich wendt tot berouwvolle zondaars die tot Hem terugkeren.

Daar heb ik wel een aantekening bij: In wedergeboorte en geloof gaat het niet over "terugkeren".
In de heiliging wel.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Susanna schreef:Dank je wel. Misschien kunnen we ons stemmen naast elkaar laten klinken. Dat ik vind het moeilijk om in deze tekst zomaar over te zetten. En dat het een waarheid is dat God zich wendt tot berouwvolle zondaars die tot Hem terugkeren.

Daar heb ik wel een aantekening bij: In wedergeboorte en geloof gaat het niet over "terugkeren".
In de heiliging wel.
Het gaat er niet om dat wij teksten overzetten. Het gaat erom wat de Geest wil zeggen. Zie eens hoe Paulus teksten uit het OT aanhaalt, bijv. Rom. 9:25-30. En in wedergeboorte en geloof gaat het natuurlijk wél over terugkeren. Dat is toch immers bekering: terugkeer?
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Susanna »

Posthoorn schreef:
Susanna schreef:Dank je wel. Misschien kunnen we ons stemmen naast elkaar laten klinken. Dat ik vind het moeilijk om in deze tekst zomaar over te zetten. En dat het een waarheid is dat God zich wendt tot berouwvolle zondaars die tot Hem terugkeren.

Daar heb ik wel een aantekening bij: In wedergeboorte en geloof gaat het niet over "terugkeren".
In de heiliging wel.
Het gaat er niet om dat wij teksten overzetten. Het gaat erom wat de Geest wil zeggen. Zie eens hoe Paulus teksten uit het OT aanhaalt, bijv. Rom. 9:25-30. En in wedergeboorte en geloof gaat het natuurlijk wél over terugkeren. Dat is toch immers bekering: terugkeer?
Ik denk nu dat je helemaal niet begrepen hebt wat ik precies wilde zeggen. Dus nog een keer:

De tekst waar het om ging was Jesaja 30:15. Ik wil(de) een lans breken voor het lezen van Jesaja in de historische context, zodat je kunt doordringen in de betekenis van de tekst. Deze benadering houdt het verband met de eerste betekenis vast en de werkelijkheid waar de tekst toentertijd in functioneerde herken je dan in de vervulling. De vervulling van deze tekst is zoveel rijker in Christus Jezus. Dertig, veertig jaar geleden las ik mijn Bijbel niet op deze manier. Dat ik het nu wel doe, komt voort uit de foutieve interpretaties die ik in de loop der jaren gemaakt heb.

Eens, het gaat erom wat de Geest wil zeggen. Echte gelovigen hebben de Heilige Geest, waarvan we geloven dat deze ons ook helpt om de Bijbel te begrijpen. Maar dat sluit het gebruiken van dit principe(s) en een beetje kennis van bepaalde dingen niet uit. Iemand die op bijzondere manier een heel nieuwe uitleg van de Heilige Geest meent te hebben ontvangen, moet zich afvragen of dit écht van de Geest is (ik word omringt in mijn gemeente door charismatische christenen, die daar van/op teruggekomen zijn). Daarom is het voor mij belangrijk om de Bijbel in context te bestuderen.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1489
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bourdon16 »

De Gereformeerde Gemeente van Veen gaat een nieuwe kerk bouwen.

https://www.hetkontakt.nl/regio/heusden ... ieuwe-kerk
-DIA-
Berichten: 32736
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

In De Saambinder die vandaag verscheen las ik een interview met onze vroegere oude oud-predikant, ds. J. Mijnders.
Ds. Mijnders hoop DV op vrijdag 11 juni (dat is dan morgen) te gedenken dat hij 100 jaar geleden op deze aarde werd geboren. Het is de eerste maal dat een predikant in onze gemeenten de leeftijd van 100 jaar mag bereiken. Ds. P. Blok werd op 99-jarige leeftijd thuisgehaald.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

-DIA- schreef:In De Saambinder die vandaag verscheen las ik een interview met onze vroegere oude oud-predikant, ds. J. Mijnders.
Ds. Mijnders hoop DV op vrijdag 11 juni (dat is dan morgen) te gedenken dat hij 100 jaar geleden op deze aarde werd geboren. Het is de eerste maal dat een predikant in onze gemeenten de leeftijd van 100 jaar mag bereiken. Ds. P. Blok werd op 99-jarige leeftijd thuisgehaald.
Ik las het ja. Bijzonder mooie leeftijd.
Toch denk ik dat het ook heel eenzaam kan zijn om zo oud te worden.
Dat heb ik ook wel gezien bij mensen die diep in de negentig werden.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-DIA-
Berichten: 32736
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Mistig schreef:
-DIA- schreef:In De Saambinder die vandaag verscheen las ik een interview met onze vroegere oude oud-predikant, ds. J. Mijnders.
Ds. Mijnders hoop DV op vrijdag 11 juni (dat is dan morgen) te gedenken dat hij 100 jaar geleden op deze aarde werd geboren. Het is de eerste maal dat een predikant in onze gemeenten de leeftijd van 100 jaar mag bereiken. Ds. P. Blok werd op 99-jarige leeftijd thuisgehaald.
Ik las het ja. Bijzonder mooie leeftijd.
Toch denk ik dat het ook heel eenzaam kan zijn om zo oud te worden.
Dat heb ik ook wel gezien bij mensen die diep in de negentig werden.
Dat zal zeker zo zijn. En hoewel ik bij hem vergeleken nog jong ben, denk ik daar in de praktijk wel iets van te kennen.
Toch horen we ds. Mijnders niet klagen, en daar hoop ik ook voor bewaard te worden. Wat hij wel mag: Groot spreken van zijn Koning. En dat is om jaloers op te worden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Charles
Berichten: 1554
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Charles »

-DIA- schreef:In De Saambinder die vandaag verscheen las ik een interview met onze vroegere oude oud-predikant, ds. J. Mijnders.
Ds. Mijnders hoop DV op vrijdag 11 juni (dat is dan morgen) te gedenken dat hij 100 jaar geleden op deze aarde werd geboren. Het is de eerste maal dat een predikant in onze gemeenten de leeftijd van 100 jaar mag bereiken. Ds. P. Blok werd op 99-jarige leeftijd thuisgehaald.
Ik meen me te herinneren dat in het boek In de hope des eeuwige levens dat er nog een predikant 100 is geworden (Amerika) maar ben niet helemaal zeker.
Edit: zie idd op website gergem geen predikant die 100 jaar is geworden.
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

https://www.rd.nl/artikel/931447-zgg-be ... den-oosten
Deze persoon, van wie de identiteit niet openbaar gemaakt kan worden, zal na interne opleiding worden uitgezonden.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ik lees net in de digitale versie van het RD dat Laurens Kroon vertrekt als directeur bij de Jeugdbond. Hij wordt locatiedirecteur van het Van Lodensteincollege, locatie Kesteren.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ora et labora »

GGotK schreef:Ds A Verschuure over Job, een getuige in het lijden (JBGG), nu live te beluisteren:

https://www.youtube.com/watch?v=w3r3-PIMKgA
Net een stukje geluisterd helder!
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Woensdag 16 juni kwam het curatorium van de N.R.C., uitgaande van de gemeenten overzee, bijeen in Grand Rapids. Vanwege de omstandigheden rond het coronavirus gebeurde dit deels live en grotendeels digitaal.

Het was de eerste keer sinds 2019 dat het curatorium van de N.R.C. bijeen kwam. In 2020 was dit niet mogelijk vanwege gesloten grenzen tussen Canada en de Verenigde Staten.

De twee studenten die aan de Theologische School van de N.R.C. hun studie volgen zijn bevorderd naar het volgende leerjaar. Student J.R. Slingerland wordt student in het 4e leerjaar en student P. Kleijer in het 3e leerjaar. Laatstgenoemde heeft ook een proefpreek gehouden en mag met ingang van a.s zondag (20 juni) voorgaan met een stichtelijk woord te spreken.

Omdat men overzee nog niet volledig live bijeen kan komen is het horen van mannen die zich aanmelden tot de studie voor predikant nog niet mogelijk.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Vreemd dat je wel online kan examineren, maar geen mannen kan horen voor nieuwe aanmelding. Dat laatste is belangrijker voor een kerkverband (met al zoveel predikantentekort) dan een examinering.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5394
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Erskinees schreef:Vreemd dat je wel online kan examineren, maar geen mannen kan horen voor nieuwe aanmelding. Dat laatste is belangrijker voor een kerkverband (met al zoveel predikantentekort) dan een examinering.
Lijken mij wel twee verschillende zaken.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Afbeelding
Dit is toch wel een van de vagere artikelen die ik ooit in de Saambinder heb gelezen.
Ik zie uit naar een nieuwe hoofdredacteur van dit blad.
Plaats reactie