Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5377
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Tiberius schreef:
Mistig schreef:Ds. Verschuure noemde het wel consequent de Veluwe.
Dat verbaast me niets
Mij ook niet want op de officiële sites is het ook de Veluwe. Dus wat dat betreft is hij consequent juist!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

pierre27 schreef:
Tiberius schreef:
Mistig schreef:Ds. Verschuure noemde het wel consequent de Veluwe.
Dat verbaast me niets
Mij ook niet want op de officiële sites is het ook de Veluwe. Dus wat dat betreft is hij consequent juist!
Het is allemaal ingewikkelder dan de doorsnee mens denkt. Voor mij ligt Scherpenzeel meer in de Gelderse Vallei, maar deze term is niet zo bekend. Ieder weet wat de Veluwe is, maar vraag de gemiddelde Nederlander eens naar de Gelders Vallei of misschien zelfs 'Food Valley'.
Zo noemen veel "westerlingen' Twente de Achterhoek, en andersom. De Achterhoek klinkt een beetje als de uiterste einden van het land. Maar goed, er is wel degelijk verschil tussen de Achterhoek en Twente.
Maar topografie is niet altijd het sterkste punt van de gemiddelde Nederlander. Velen, en dat bij eigen ondervinding, hebben weinig besef hoe de plaatsen in ons land ten opzichte van elkaar liggen. Tja, en dan zie als ervaringswaarnemer wel eens erg domme dingen in de media. Het is bijna net als religie in een seculiere krant: Je merkt onkunde...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Alles voorbij Utrecht is toch Veluwe?
En alles na Rotterdam is Zeeland.
Ingewikkelder is het niet. ;)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10411
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:
pierre27 schreef:
Tiberius schreef:
Mistig schreef:Ds. Verschuure noemde het wel consequent de Veluwe.
Dat verbaast me niets
Mij ook niet want op de officiële sites is het ook de Veluwe. Dus wat dat betreft is hij consequent juist!
Het is allemaal ingewikkelder dan de doorsnee mens denkt. Voor mij ligt Scherpenzeel meer in de Gelderse Vallei, maar deze term is niet zo bekend. Ieder weet wat de Veluwe is, maar vraag de gemiddelde Nederlander eens naar de Gelders Vallei of misschien zelfs 'Food Valley'.
Zo noemen veel "westerlingen' Twente de Achterhoek, en andersom. De Achterhoek klinkt een beetje als de uiterste einden van het land. Maar goed, er is wel degelijk verschil tussen de Achterhoek en Twente.
Maar topografie is niet altijd het sterkste punt van de gemiddelde Nederlander. Velen, en dat bij eigen ondervinding, hebben weinig besef hoe de plaatsen in ons land ten opzichte van elkaar liggen. Tja, en dan zie als ervaringswaarnemer wel eens erg domme dingen in de media. Het is bijna net als religie in een seculiere krant: Je merkt onkunde...
https://www.trouw.nl/nieuws/arrogante-a ... ~bd20fa5c/ zoiets, ja.
Maar intussen zie ik weinig verband meer met Gereformeerde Gemeenten, en stel ik voor om maar weer ontopic te gaan.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Thea »

Met mystiek bedoelde ik niet de topografie, maar het geheel van deze topic. Zo veel kritiek, zo weinig geestelijk.
Ik bedoel met mystiek, dat je zorgen geestelijk moet 'oplossen'. Daar wilde ik de plaats voor aan wijzen (op je knieën).
Ik zal me nog wat duidelijker uitspreken.
Ik denk dat de intenties van de curatoren zuiver zijn, dat ze het werk biddend doen en door de Geest geleid willen worden. Als wij hier alleen maar kritiek op leveren, dan staan wij m.i. de Geest tegen. Dat is het ergste wat je kunt doen.
Er staat ook in de Bijbel: "Hij moet wassen en ik minder worden". Als Christus groter in je wordt, wordt je zelf vanzelf kleiner. Dan laat je je leiden. En daar kan de uitkomst wel eens verrassend (wonderlijk) van zijn.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Dat is gedeeltelijk waar. Maar hoe geestelijk je ook kunt spreken over het beroepingswerk (bijvoorbeeld) als een gemeente nooit een predikant beroept, komt er ook geen.
En bij een curatorium kun je ook niet zomaar zeggen: het werk wordt door de Geest Zelf geleid, dus laat ze maar doen. Dan zou een kerkorde ook niet meer nodig zijn. Die is toch nodig, juist omdat het mensen zijn die de kerkelijke besluiten nemen.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Bezorgd schreef:Alles voorbij Utrecht is toch Veluwe?
En alles na Rotterdam is Zeeland.
Ingewikkelder is het niet. ;)
Zo is dat. De Veluwe begint Zeist/Soest/Amersfoort. :D

Natuurlijk kun je ook zeggen dat zowel Soest als Scherpenzeel in de Gelderse Vallei liggen, maar dat verheldert de zaken niet.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

DDD schreef:
Bezorgd schreef:Alles voorbij Utrecht is toch Veluwe?
En alles na Rotterdam is Zeeland.
Ingewikkelder is het niet. ;)
Zo is dat. De Veluwe begint Zeist/Soest/Amersfoort. :D

Natuurlijk kun je ook zeggen dat zowel Soest als Scherpenzeel in de Gelderse Vallei liggen, maar dat verheldert de zaken niet.
Veluwe is de provincie Gelderland tussen de Nederrijn en de IJssel.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5377
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

refo schreef:
DDD schreef:
Bezorgd schreef:Alles voorbij Utrecht is toch Veluwe?
En alles na Rotterdam is Zeeland.
Ingewikkelder is het niet. ;)
Zo is dat. De Veluwe begint Zeist/Soest/Amersfoort. :D

Natuurlijk kun je ook zeggen dat zowel Soest als Scherpenzeel in de Gelderse Vallei liggen, maar dat verheldert de zaken niet.
Veluwe is de provincie Gelderland tussen de Nederrijn en de IJssel.
Het is in elk geval 150.000 jaar geleden ontstaan.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10411
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zita »

En we gaan nu weer ontopic.
Christen
Berichten: 761
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Christen »

Adje schreef:
Bezorgd schreef:Wat een prachtig interview met ds Hans IJsselstein vandaag in het RD.
Je proeft de pijn van kerkelijke structuren en botsende culturen, maar vooral ook de vrijheid en de rijkdom die er ligt in het volgen van de Heere.
Erg mooi.
Inderdaad een heel mooi interview!
Ook gelezen.. heel waardevol. Fijn dat hij dat wilt delen met ons.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10411
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zita »

Altijd als ik een GG-dienst beluister, verbaas ik me weer over de volgorde. De ouderling zegt: De Schriftlezing is uit Genesis 3. Ik herhaal: de Schriftlezing is Genesis 3 vers 1 tot en met 20. Doch stellen wij ons vooraf onder de Wet des Heeren, waarna wij zingen Psalm 130 vers 1.
Waarom wordt er niet gewoon gezegd: We stellen ons onder de Wet des Heeren, waarna wij zingen Psalm 130 vers 1. En vervolgens na het zingen: De Schriftlezing is uit Genesis 3.
Ooit dacht ik dat het om praktische redenen was. Dat je genoeg tijd had om het op je gemakje allemaal op te gaan zoeken. Maar daar is het lezen van Wet of Belijdenis niet voor bedoeld. Het is bepaald geen loze tijd waarin je even wel wat organisatie kunt bijwerken. Bovendien staat het Bijbelgedeelte vaak al wel aangegeven op het Psalmenbord, dus die organisatie kun je vóór de dienst wel even doen.
Maar waarom dan wel die volgorde? En waarom in vrijwel iedere GG waar ik weleens meeluister? Ik ken weer geen Hervormde gemeenten waar het op die manier wordt gedaan.

Overigens is GG Rotterdam Zuidwijk wel echt heel erg goed in de internetuitzendingen. De tekst van wet en belijdenis wordt in beeld gebracht. De punten van de preek zijn tijdens de preek in een hoekje in beeld, met daarbij ook bij welk punt de predikant op dat moment is. Als de dominee verwijst naar een gedeelte van de tekst, komt meteen het Bijbelgedeelte weer in beeld. Heel prettig, en heel knap ook dat dat allemaal geregeld wordt. Op die manier wordt er echt alles aan gedaan om de kijkers thuis zoveel mogelijk te helpen om actief te luisteren.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Zita schreef:Altijd als ik een GG-dienst beluister, verbaas ik me weer over de volgorde. De ouderling zegt: De Schriftlezing is uit Genesis 3. Ik herhaal: de Schriftlezing is Genesis 3 vers 1 tot en met 20. Doch stellen wij ons vooraf onder de Wet des Heeren, waarna wij zingen Psalm 130 vers 1.
Waarom wordt er niet gewoon gezegd: We stellen ons onder de Wet des Heeren, waarna wij zingen Psalm 130 vers 1. En vervolgens na het zingen: De Schriftlezing is uit Genesis 3.
Ooit dacht ik dat het om praktische redenen was. Dat je genoeg tijd had om het op je gemakje allemaal op te gaan zoeken. Maar daar is het lezen van Wet of Belijdenis niet voor bedoeld. Het is bepaald geen loze tijd waarin je even wel wat organisatie kunt bijwerken. Bovendien staat het Bijbelgedeelte vaak al wel aangegeven op het Psalmenbord, dus die organisatie kun je vóór de dienst wel even doen.
Maar waarom dan wel die volgorde? En waarom in vrijwel iedere GG waar ik weleens meeluister? Ik ken weer geen Hervormde gemeenten waar het op die manier wordt gedaan.

Overigens is GG Rotterdam Zuidwijk wel echt heel erg goed in de internetuitzendingen. De tekst van wet en belijdenis wordt in beeld gebracht. De punten van de preek zijn tijdens de preek in een hoekje in beeld, met daarbij ook bij welk punt de predikant op dat moment is. Als de dominee verwijst naar een gedeelte van de tekst, komt meteen het Bijbelgedeelte weer in beeld. Heel prettig, en heel knap ook dat dat allemaal geregeld wordt. Op die manier wordt er echt alles aan gedaan om de kijkers thuis zoveel mogelijk te helpen om actief te luisteren.
Dat komt door het verschijnsel voorlezer. Toen ik heel jong was, las de dominee alles zelf. Toen kwam er een voorlezer en ging de ds tijdens de wetslezing even zitten. Dan moest hij weer opstaan om het Schriftgedeelte te noemen en ging hij weer zitten. Op een gegeven moment is de ds het ineens gaan noemen en kon hij blijven zitten.

Bij ons leest trouwens de ds de formulieren ook niet. Zijn er meer gemeenten waar een ouderling dat moet doen?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10411
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zita »

refo schreef: Dat komt door het verschijnsel voorlezer. Toen ik heel jong was, las de dominee alles zelf. Toen kwam er een voorlezer en ging de ds tijdens de wetslezing even zitten. Dan moest hij weer opstaan om het Schriftgedeelte te noemen en ging hij weer zitten. Op een gegeven moment is de ds het ineens gaan noemen en kon hij blijven zitten.

Bij ons leest trouwens de ds de formulieren ook niet. Zijn er meer gemeenten waar een ouderling dat moet doen?
En is er dan niemand die denkt: 'Kom op, dat zeggen we gewoon in een normale volgorde'?
Het verschijnsel voorlezer is voor een niet-GG'er ook al zoiets bijzonders.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Zita schreef:Altijd als ik een GG-dienst beluister, verbaas ik me weer over de volgorde. De ouderling zegt: De Schriftlezing is uit Genesis 3. Ik herhaal: de Schriftlezing is Genesis 3 vers 1 tot en met 20. Doch stellen wij ons vooraf onder de Wet des Heeren, waarna wij zingen Psalm 130 vers 1.
Waarom wordt er niet gewoon gezegd: We stellen ons onder de Wet des Heeren, waarna wij zingen Psalm 130 vers 1. En vervolgens na het zingen: De Schriftlezing is uit Genesis 3.
Ooit dacht ik dat het om praktische redenen was. Dat je genoeg tijd had om het op je gemakje allemaal op te gaan zoeken. Maar daar is het lezen van Wet of Belijdenis niet voor bedoeld. Het is bepaald geen loze tijd waarin je even wel wat organisatie kunt bijwerken. Bovendien staat het Bijbelgedeelte vaak al wel aangegeven op het Psalmenbord, dus die organisatie kun je vóór de dienst wel even doen.
Maar waarom dan wel die volgorde? En waarom in vrijwel iedere GG waar ik weleens meeluister? Ik ken weer geen Hervormde gemeenten waar het op die manier wordt gedaan.

Overigens is GG Rotterdam Zuidwijk wel echt heel erg goed in de internetuitzendingen. De tekst van wet en belijdenis wordt in beeld gebracht. De punten van de preek zijn tijdens de preek in een hoekje in beeld, met daarbij ook bij welk punt de predikant op dat moment is. Als de dominee verwijst naar een gedeelte van de tekst, komt meteen het Bijbelgedeelte weer in beeld. Heel prettig, en heel knap ook dat dat allemaal geregeld wordt. Op die manier wordt er echt alles aan gedaan om de kijkers thuis zoveel mogelijk te helpen om actief te luisteren.
In een GG dienst heb je zelfs in de liturgie standen, Zita! Dat snappen hervormden niet.
Plaats reactie