Gereformeerde Gemeenten

-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Ik houd er mee op, en hopelijk is er nog iemand die dit kan begrijpen. Want zo wordt rust noch vrede gevonden, maar als een opgejaagd dier, zo voelt dat soms.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Dat is Psalm 42 vers 1.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:Dat is Psalm 42 vers 1.
Lijkt er soms wel op hè? Want toen ik het schreef moest ik daar ook aan denken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

-DIA- schreef:
Herman schreef:Dat is Psalm 42 vers 1.
Lijkt er soms wel op hè? Want toen ik het schreef moest ik daar ook aan denken.
Mijn advies DIA, stop gewoon met deze discussie. Je zit er zo anders in dan de meeste andere forummers.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Susanna »

Herman schreef:
Hoopvol schreef:De gave des onderscheids wordt door een deel mensen opgevat als zijnde dat een mens onderscheid kan maken of zijn medereiziger wel of niet wedergeboren is. Maar volgens mij bedoelt DIA met de gave des onderscheids dat een mens kan onderscheiden of iemand de woorden Gods spreekt.
In de praktijk komt dat op hetzelfde neer.
Naar mijn idee gaat het dan over geestelijke gaven.

Maar aan een iegelijk wordt de openbaring des Geestes gegeven tot hetgeen oorbaar is - Want dezen wordt door den Geest gegeven het woord der wijsheid, en een ander het woord der kennis, door denzelfden Geest; en een ander het geloof, door denzelfden Geest; en een ander de gaven der gezondmakingen, door denzelfden Geest. En een ander de werkingen der krachten; en een ander profetie; en een ander onderscheidingen der geesten. ( 1 Korinthe 12 )

De gave des onderscheids is dus een geestelijk geschenk, afkomstig van de Heere Jezus, die Zijn Geest op de gelovigen uitstort. Het is het vermogen om het verschil te zien tussen ware en valse leer, en tussen wat van de Heilige Geest is en wat niet ( Handelingen 8: 18-23 en 16: 16-18 ).

Wat hebben we vandaag de gave van onderscheidingsvermogen in de kerk nodig!
JacobJ
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 jan 2017, 23:59

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JacobJ »

Het geloof bestaat niet alleen uit gevoel, maar het is zeker niet zonder. Ik moet denken aan wat ik eens ergens las (ik weet helaas niet meer waar): Godsdienstige en vrome mensen krijgen graag harde klappen, dan heeft men een kneep in het geweten en kan men weer een aantal weken teren op wat gevoeligheden. Zo lang het niet tot Christus komt is de duivel tevreden.
Opdat Mijn huis vol worde
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

JacobJ schreef:Het geloof bestaat niet alleen uit gevoel, maar het is zeker niet zonder. Ik moet denken aan wat ik eens ergens las (ik weet helaas niet meer waar): Godsdienstige en vrome mensen krijgen graag harde klappen, dan heeft men een kneep in het geweten en kan men weer een aantal weken teren op wat gevoeligheden. Zo lang het niet tot Christus komt is de duivel tevreden.
Dat is waar, maar het vrome volk, in God verheugd, die zullen huppelen van zielevreude, daar zij hun wens verkrijgen. En die wens gaar door de dood heen. Waar reis ik naartoe? En u? en jij? Het overdenken toch wel waard. Maar ach, wat ben ik dan hard, ook al weent mijn hart eronder. Dat is een gelukkig volk! en daarvan, van hun Koning mochten er vanavond toch weer iets horen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef: Dat is waar, maar het vrome volk, in God verheugd, die zullen huppelen van zielevreude, daar zij hun wens verkrijgen. En die wens gaar door de dood heen. Waar reis ik naartoe? En u? en jij? Het overdenken toch wel waard. Maar ach, wat ben ik dan hard, ook al weent mijn hart eronder. Dat is een gelukkig volk! en daarvan, van hun Koning mochten er vanavond toch weer iets horen.
Ik zat meer aan het huppelen te denken. Ik vermoed dat er weinig wordt gehuppeld binnen de gereformeerde gezindte.
Christen
Berichten: 770
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Christen »

Te persoonlijk en ik ben een semi-refo.
Laatst gewijzigd door Christen op 29 apr 2021, 07:40, 2 keer totaal gewijzigd.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Zullen we stoppen?
Of moet ik vragen om een ban? Want het gaat niet goed.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28709
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

pierre27 schreef:
-DIA- schreef:
Herman schreef:Dat is Psalm 42 vers 1.
Lijkt er soms wel op hè? Want toen ik het schreef moest ik daar ook aan denken.
Mijn advies DIA, stop gewoon met deze discussie. Je zit er zo anders in dan de meeste andere forummers.
Welnee. DIA moet gewoon proberen zich helder en duidelijk uit te drukken. Dan is dat voor iedereen leerzaam.

Ik heb altijd gemeend dat de gave des onderscheids inhoudt dat je verschil hoort tussen (net )juiste en (net) onjuiste prediking/leer. Oftewel: luisteren met onderscheidingsvermogen.

Ik betwijfel of gelovigen beter bedriegers en huichelaars kunnen onderscheiden dan ongelovigen. Staat daar iets over in de Bijbel?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:Zullen we stoppen?
Lijkt me een goed plan. We gaan hier dus niet meer over verder.
Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Rh1990 »

Bijzonder mooie, maar toch ook liefdevolle en waarschuwende afscheidspreek vanavond van ds Verschuure. Zijn denk wel moeilijke maar ook goede jaren voor hem geweest. Wel treurig om sommige berichten te horen, misschien dat Genemuiden op bepaalde vlakken meer rust mag geven.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Rh1990 schreef:Bijzonder mooie, maar toch ook liefdevolle en waarschuwende afscheidspreek vanavond van ds Verschuure. Zijn denk wel moeilijke maar ook goede jaren voor hem geweest. Wel treurig om sommige berichten te horen, misschien dat Genemuiden op bepaalde vlakken meer rust mag geven.
Dat is te hopen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Rh1990 schreef:Bijzonder mooie, maar toch ook liefdevolle en waarschuwende afscheidspreek vanavond van ds Verschuure. Zijn denk wel moeilijke maar ook goede jaren voor hem geweest. Wel treurig om sommige berichten te horen, misschien dat Genemuiden op bepaalde vlakken meer rust mag geven.
Wat is treurig om te horen?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Plaats reactie