Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

eilander schreef:Ik begin nog wat beter te begrijpen waarom ik meer dan eens in mijn omgeving van GG-ers hoor dat ze liever de Wachter Sions lezen dan de Saambinder. En in elk geval de Saambinder 'wel eens doorbladeren' maar niet meer lezen.
Ik ben er één van. De Saambinder is ronduit een weinig inhoudsvol blad met af en toe een goed stuk. Veel hagiografie, weinig Soli Deo Gloria. En dat sluit mooi aan op de promotie over J.S. Bach.
Silo
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Silo »

k Kan begrijpen dat er in de Saambinder geen pledooi wordt gesteund tot het wijzigen van de liturgie. Daar mag best een kritische noot bij geplaatst worden maar niet op deze manier. Alleen daar ging het proefschrift ook niet over toch?! De manier hoe ds. Baan en Zondag, weggezet wordt is ongehoord en ongebruikelijk. Ik vind het ook geen fijn blad meer vergeleken met vroeger.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33286
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Sorry, je hebt gelijk Dodo. Ik heb daarom maar even wat berichten weggehaald.
Willem87
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 nov 2020, 00:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Willem87 »

Een geciteerd stuk hieronder. Jammer dat Luther ook naar beneden word gehaald door ds G.J. van Aalst.

"Luther dulde in het licht van het Woord té veel in de eredienst."
In de Saambinder van deze week reageert hoofdredacteur ds. G. J. van Aalst uitgebreid op het proefschrift van Baan. Daarin benadrukt hij onder meer dat Bach dan wel een “muzikaal” genie kan zijn, maar dat hij nog steeds Luthers blijft. En er is volgens de predikant een groot verschil tussen het lutheranisme en het calvinisme. Zo had Luther volgens hem moeite voldoende afstand van Rome te houden en was hij “praktisch en gemakkelijk”: “Ter wille van het kerkvolk duldde Luther in de eredienst veel, in het licht van het Woord té veel.”

“Laten we realiseren hoe de ontwikkelingen in de lutherse kerken geweest zijn, vanaf Luther naar Bach en naar het heden”, schrijft de predikant te Klaaswaal. “Die ontwikkeling is, ook liturgisch, vaak nauwelijks meer van de rooms-katholieke traditie te onderscheiden. Daar liggen voor ons lessen en waarschuwingen! Je hoeft geen cultuurbarbaar te zijn om duidelijk te stellen: wij zijn niet Luthers, ook niet in onze eredienst!”

"Onze gereformeerde belijdenis laat geen ruimte voor Bach in de eredienst."
De predikant stelt het dan ook wijs te vinden dat zijn collega Baan niet van plan is om de barricaden op te gaan om ervoor te zorgen dat de muziek van Bach in de eredienst terecht komt: “Onze gereformeerde belijdenis laat daar geen ruimte voor. De eenvoudige Woordbediening is hét door God gewilde middel. Daar houden wij het samen met onze broeder graag bij. Wij willen niet wijzer zijn dan God.”
Zeg maar gewoon Willem.
Richard W
Berichten: 44
Lid geworden op: 12 apr 2021, 16:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Richard W »

CIP heeft het artikel in de SB ook al gelezen:
https://cip.nl/85127-gergempredikant-ve ... jn-dan-god
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8966
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Willem87 schreef:(...)
"Luther dulde in het licht van het Woord té veel in de eredienst."
(...)
Zo had Luther volgens hem moeite voldoende afstand van Rome te houden en was hij “praktisch en gemakkelijk”: “Ter wille van het kerkvolk duldde Luther in de eredienst veel, in het licht van het Woord té veel.”
(...)
De eenvoudige Woordbediening is hét door God gewilde middel. Daar houden wij het samen met onze broeder graag bij. Wij willen niet wijzer zijn dan God.”
In het licht van de praktijk van de eerste 500 jaar van de Christelijke kerk, is er heel wat te zeggen voor wat Ds. van Aalst aanvoert.

Ik citeer een oude posting van mijzelf. Het orgel is pas na 500 jaar Christelijke kerk ingevoerd in Italie, en werd daarvoor alleen in seculiere context gebruikt.

Nu is Bach geen wereldse muziek, maar toch pleit ik voor de eenvoud van de vroege kerk in de erediensten (geen muziekinstrumenten).

Overigens luister ik graag Bach en Anglicaanse koormuziek, dus ik snap het sentiment.
J.C. Philpot schreef:In het Nieuwe Testament kom je in het kader van de samenkomsten van de gemeente van Christus geen instrumentale muziek tegen. De apostolische- en vroege kerk gebruikte dan ook geen muziekinstrumenten. Pas eeuwen na de apostelen zijn muziekinstrumenten ingevoerd in de christelijke kerk.

Dat was een bewuste keus. Justinus de Martelaar (ca. 100-165) getuigt ervan dat muziekinstrumenten niet werden geaccepteerd in de Kerk van Christus:
Justinus de Martelaar (ca. 100-165) schreef:“The use of singing with instrumental music was not received in the church of Christ . . . but only the use of plain song.
Met het weren van intrumentale muziek, sloot de vroege kerk naadloos aan bij de praktijk in de synagoge. Ook de liturgie is afgeleid vsn de Synagoge liturgie uit de eerste eeuw (die anders is als de huidige synagoge liturgie). Verder wilde men niet de wereld in de kerk halen.

Dat is voor mij voldoende reden om terughoudend te zijn met allerlei muziekinstrumenten in de eredienst, en zeker geen wereldse muziek binnen te halen, die vaak ook niet past bij de inhoud van de bijbelse boodschap en de vreze des Heeren.

Hoewel ik niet zover wil gaan om een beeldenstorm te gaan voeren in dit kader, vind ik dat de Schotse Reformatie hierin zeker een punt heeft door principieel acapella te zingen. Ook Calvijn, die een kenner was van de vroege kerk, was deze mening toegedaan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Johann Gottfried Walther schreef:
Geytenbeekje schreef:
johannes schreef:Klopt Eilander, in mijn omgeving wordt het kerkblad van de HHK beter gewaardeerd en gelezen door de GG ers
Grappig, ik kan de Saambinder meer waarderen dan de eigen Kerkblad.
Kun je zeggen waarom Geytenbeekje?
Ik vind de onderwerpen niet heel vaak interressant
In zijn totaliteit verkies ik de Saambinder boven de HHK blad.
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Charles »

Voor je geestelijk welzijn is het overigens altijd beter om geen kerkbladen te lezen.

N.a.v. dit draadje het artikel op Twitter gevonden ( https://twitter.com/gwdubbeldam/status/ ... 85/photo/1 ). Komt wellicht door de reacties hier dat mijn verwachtingen anders waren, want ik vind het wel meevallen met de zuurgraad hoor.

Niet voor niets stond laatst op een refoversie van despeld.nl het volgende ironische artikel:
https://kanaancourant.nl/nieuws/gerefor ... studenten/
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:Nee, het is helaas een zuur stukje met een flink aantal steken net onder water, richting 'prof. dr. mr. (nu ds.) Zondag' en de 'hooggeleerde promovendus'.
Ook een sneue opmerking vond ik de vraag waar in de interviews in RD en ND blijkt dat ds. Baan een rasechte calvinist is.
En vreemd dat hij zegt dat niet Bijbels is om Bach in de eredienst te gebruiken.

Ik vond het erg jammer dat ze geen andere predikant hebben gevraagd om dit stukje te schrijven.
Was het niet ds. Hogchem die onlangs in de Saambinder schreef dat het in dat blad niet gebruikelijk was om positieve recensies te plaatsen?
Hij maakte toen zelf een goede uitzondering op die regel.
~~Soli Deo Gloria~~
newton
Berichten: 680
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door newton »

v. A. schreef: Want we moeten niet wijzer zijn dan God, Die Zijn christenen (...) door de levende verkondiging van Zijn Woord wil onderwezen hebben (Zondag 35)
Lees ik het het nou goed en wordt de muziek van Bach hier op 1 lijn gezet met beelden in de Rooms Katholieke kerk?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8966
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Charles schreef:Voor je geestelijk welzijn is het overigens altijd beter om geen kerkbladen te lezen.

N.a.v. dit draadje het artikel op Twitter gevonden ( https://twitter.com/gwdubbeldam/status/ ... 85/photo/1 ). Komt wellicht door de reacties hier dat mijn verwachtingen anders waren, want ik vind het wel meevallen met de zuurgraad hoor.
Als ik dat zo lees, vind ik de zuurgraad ook wel meevallen.

De zuurgraad van sommige reacties hier is hoger, als het artikel in de SB. Ds. van A. is het gewoon niet eens met zijn ambtsbroeder. En dat mag gewoon.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Richard W schreef:CIP heeft het artikel in de SB ook al gelezen:
https://cip.nl/85127-gergempredikant-ve ... jn-dan-god
Hij is in goed gezelschap van een GKv predikant. Hij zei:
"Mijn vader zaliger was musicus. Hij had meer liturgisch gevoel in zijn kleine teen dan ik in mijn hele lichaam. Hij genoot van de Matthäus-Passion van Bach en van een hoogkerkelijke liturgie. Maar het viel hem telkens weer op: hoe meer Bach in de kerkdienst, hoe minder Evangelie van de kansel. En omgekeerd: hoe volkser de liturgie, hoe voller de verkondiging. ‘Het lijken wel twee communicerende vaten’, zei hij een keer tegen mij."
Bron: https://ernstleeftink.wordpress.com/201 ... -geen-stem
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Charles »

J.C. Philpot schreef:
Charles schreef:Voor je geestelijk welzijn is het overigens altijd beter om geen kerkbladen te lezen.

N.a.v. dit draadje het artikel op Twitter gevonden ( https://twitter.com/gwdubbeldam/status/ ... 85/photo/1 ). Komt wellicht door de reacties hier dat mijn verwachtingen anders waren, want ik vind het wel meevallen met de zuurgraad hoor.
Als ik dat zo lees, vind ik de zuurgraad ook wel meevallen.

De zuurgraad van sommige reacties hier is hoger, als het artikel in de SB. Ds. van A. is het gewoon niet eens met zijn ambtsbroeder. En dat mag gewoon.
Aanvulling: de laatste zin in het Saambinder artikel had beter weggelaten kunnen worden.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Mara schreef:
Richard W schreef:CIP heeft het artikel in de SB ook al gelezen:
https://cip.nl/85127-gergempredikant-ve ... jn-dan-god
Hij is in goed gezelschap van een GKv predikant. Hij zei:
"Mijn vader zaliger was musicus. Hij had meer liturgisch gevoel in zijn kleine teen dan ik in mijn hele lichaam. Hij genoot van de Matthäus-Passion van Bach en van een hoogkerkelijke liturgie. Maar het viel hem telkens weer op: hoe meer Bach in de kerkdienst, hoe minder Evangelie van de kansel. En omgekeerd: hoe volkser de liturgie, hoe voller de verkondiging. ‘Het lijken wel twee communicerende vaten’, zei hij een keer tegen mij."
Bron: https://ernstleeftink.wordpress.com/201 ... -geen-stem
Met 'communicerende vaten' zit het wel een beetje anders, maar ik snap de strekking. ;)
vriend-en-metgezel
Berichten: 208
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door vriend-en-metgezel »

Wat hier gebeurt is heel begrijpelijk: ds. Baan heeft een proefschrift geschreven, maar de praktische relevantie hiervan voor collega-predikanten en gemeenteleden is zeer beperkt.*
Vervolgens stelt een journalist van het ND / RD hierover een vraag, niet alleen aan promovendus Baan, maar ook aan dominee Baan. Het valt dan, na al die jaren zwoegen (de man heeft hiervoor monnikenwerk verricht in de nachtelijke uren, waarvoor respect) niet mee om toe te geven dat het onderzoek voor de kerkelijke gemeente weinig te betekenen heeft. Dus geef je als antwoord: "graag zou ik Bachs muziek incorporeren in eredienst".

Dat ds. van Aalst niet zit te wachten op allerlei liturgische vernieuwingen, is niet verbazingwekkend. Als het zingen van geestelijke liederen (zoals 'Vaste Rots van mijn behoud') al een brug te ver is, dan is de muziek van Bach dat zeker. Dat heeft ook te maken met het sfeertje dat heden ten dage om Bach heen hangt: in elitaire kringen wordt genoten van de Matthäus-Passion. Ik zie dat ook bij mijn werkgever: rond Goede Vrijdag kun je vrijkaartjes krijgen voor de Matthäus-Passion van dezelfde mensen die je nu een "Ramadam Kareem" toewensen. De muziek van Bach is aan de godsdienst onttrokken en is cultuur geworden.
Nu hoeft een verkeerd gebruik een goed gebruik niet op te heffen, maar ik vermoed dat het schrikbeeld voor ds. Van Aalst een kerk is die van alles binnenhaalt. Het begint met een oratorium en het eindigt met een poppenkast en films en tenslotte wordt de kerk dan definitief gesloten omdat de stoelen van de bioscoop lekkerder zitten en het scherm daar groter is. Je vraagt je af of de promovendus dit sentiment niet aanvoelt of er welbewust overheen 'walst'. Ook vraag ik me af in hoeverre ds. Baan de gehele gemeente voor ogen heeft: ik geloof niet dat een doorsnee 16 / 17-jarige interesse heeft in de Duitstalige muziek van Bach.

Ik begrijp ds. Van Aalst als hij een statement wil maken: Nee de deur voor liturgische vernieuwing houden we dicht en het proefschrift van dr. Baan verandert daar niks aan. De slotzin "Wij willen niet wijzer zijn dan God" vind ik echter onnodig scherp en kwetsend. Daarvoor heeft ds. Van Aalst m.i. in het voorgaande onvoldoende aangetoond dat het opvoeren van de muziek van Bach tijdens de eredienst tegen Gods wil indruist. Er is in de eredienst altijd ruimte geweest voor geestelijke muziek, dus enige toelichting is wel op z'n plaats.

* de vraag is of je in het huidige kerkelijke klimaat als GerGem-predikant zonder kleerscheuren een proefschrift kunt schrijven over een onderwerp dat wel relevant maar ook meteen beladen is, zoals bijvoorbeeld het aanbod van genade of de toeleidende weg - maar dat terzijde
Plaats reactie