Gereformeerde Gemeenten

Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeemeeuw »

Misschien lees ik niet goed, maar ik heb de indruk dat de reacties op 'de zure bom' van ds. Van Aalst ook niet helemaal azijnvrij zijn.
Geytenbeekje
Berichten: 8295
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

johannes schreef:Klopt Eilander, in mijn omgeving wordt het kerkblad van de HHK beter gewaardeerd en gelezen door de GG ers
Grappig, ik kan de Saambinder meer waarderen dan de eigen Kerkblad.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Geytenbeekje schreef:
johannes schreef:Klopt Eilander, in mijn omgeving wordt het kerkblad van de HHK beter gewaardeerd en gelezen door de GG ers
Grappig, ik kan de Saambinder meer waarderen dan de eigen Kerkblad.
Kun je zeggen waarom Geytenbeekje?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Ik heb ook wel zo mijn vragen bij de aandacht van ds. Baan voor zijn muzikale gaven, hoor. Ik neem aan dat dat gewoon mag, zonder direct als zure bommenplaatser te boek te staan.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

eilander schreef:Ik heb ook wel zo mijn vragen bij de aandacht van ds. Baan voor zijn muzikale gaven, hoor. Ik neem aan dat dat gewoon mag, zonder direct als zure bommenplaatser te boek te staan.
De toon maakt de muziek. Dat was bij Bach zo, en dat is ook zo bij ds. Van Aalst.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33282
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Zeemeeuw schreef:Misschien lees ik niet goed, maar ik heb de indruk dat de reacties op 'de zure bom' van ds. Van Aalst ook niet helemaal azijnvrij zijn.
Dat ondersteunt maar weer het spreekwoord 'wie zuur doet, zuurt ontmoet', of zoiets.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Erskinees schreef:Vreselijk, sarcastisch en zuur. 'Van 't zelfde huis, als broeders, samen wonen' lijkt hier niet van toepassing.

En dat is nou ook precies het probleem van de Saambinder. Een blad met een negatieve toonzetting dat niet fijn leest, en voor Gods volk gewoonweg geen bevindelijke lessen bevat. Het op een negatieve wijze beschrijven van ontwikkelingen in de politiek en GKV is blijkbaar belangrijker.
Je maakt je zelf schuldig aan wat je ds Van Aalst verwijt, maar dat terzijde. Daarnaast de vraag of je namens Gods volk spreekt of alleen voor jezelf?
Richard W
Berichten: 44
Lid geworden op: 12 apr 2021, 16:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Richard W »

GerefGemeente-lid schreef:
eilander schreef:Ik heb ook wel zo mijn vragen bij de aandacht van ds. Baan voor zijn muzikale gaven, hoor. Ik neem aan dat dat gewoon mag, zonder direct als zure bommenplaatser te boek te staan.
De toon maakt de muziek. Dat was bij Bach zo, en dat is ook zo bij ds. Van Aalst.
Normaliter schrijft een predikant in de SB altijd over "mijn geliefde ambtsbroeder", dat is standaard vocabulaire als predikanten over elkaar schrijven, maar nu was het woord "geliefde" weggelaten. Misschien ook wel zo eerlijk. Ik vond het stukje erg schofferend voor ds. Baan en een stoot onder de gordel, zeker de laatste alinea. Jammer dat predikanten zo met elkaar omgaan.
Erskinees
Berichten: 2754
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

GGotK schreef:
Erskinees schreef:Vreselijk, sarcastisch en zuur. 'Van 't zelfde huis, als broeders, samen wonen' lijkt hier niet van toepassing.

En dat is nou ook precies het probleem van de Saambinder. Een blad met een negatieve toonzetting dat niet fijn leest, en voor Gods volk gewoonweg geen bevindelijke lessen bevat. Het op een negatieve wijze beschrijven van ontwikkelingen in de politiek en GKV is blijkbaar belangrijker.
Je maakt je zelf schuldig aan wat je ds Van Aalst verwijt, maar dat terzijde. Daarnaast de vraag of je namens Gods volk spreekt of alleen voor jezelf?
Ik hoor dat allereerst van mensen om me heen. Die hebben niet voor niets een abonnement erbij op DwS, HHK, Om Sions Wil of BhP. En ik ervaar het inderdaad ook zelf. Voor geestelijke leeswaardigheden die je écht kunnen raken hoef je de Saambinder niet open te slaan maar voorgenoemde bladen wel. Op dit forum ben ik ook niet de eerste die dit zegt. Dus dit leeft echt wel breder.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Soms krijg ik het idee, dat ds van Aalst ook moeite heeft dat zijn voormalige studenten zich later, of al tijdens de opleiding, in kennis en kunde verder door ontwikkelen dan hijzelf.
Als ik het goed begrijp was er tijdens de studie ook al wrijving met ds Zondag, die hij semi grappig het 'professortje' noemde.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

eilander schreef:Ik heb ook wel zo mijn vragen bij de aandacht van ds. Baan voor zijn muzikale gaven, hoor. Ik neem aan dat dat gewoon mag, zonder direct als zure bommenplaatser te boek te staan.
Uiteraard kun je dat netjes zeggen.
Al zou het wel fijn zijn als er dan enige onderbouwing bij gegeven zou worden.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Erskinees schreef:
GGotK schreef:
Erskinees schreef:Vreselijk, sarcastisch en zuur. 'Van 't zelfde huis, als broeders, samen wonen' lijkt hier niet van toepassing.

En dat is nou ook precies het probleem van de Saambinder. Een blad met een negatieve toonzetting dat niet fijn leest, en voor Gods volk gewoonweg geen bevindelijke lessen bevat. Het op een negatieve wijze beschrijven van ontwikkelingen in de politiek en GKV is blijkbaar belangrijker.
Je maakt je zelf schuldig aan wat je ds Van Aalst verwijt, maar dat terzijde. Daarnaast de vraag of je namens Gods volk spreekt of alleen voor jezelf?
Ik hoor dat allereerst van mensen om me heen. Die hebben niet voor niets een abonnement erbij op DwS, HHK, Om Sions Wil of BhP. En ik ervaar het inderdaad ook zelf. Voor geestelijke leeswaardigheden die je écht kunnen raken hoef je de Saambinder niet open te slaan maar voorgenoemde bladen wel. Op dit forum ben ik ook niet de eerste die dit zegt. Dus dit leeft echt wel breder.
Ik hoor het vrijwel nooit van mensen om mij heen, maar ik bivakkeer waarschijnlijk in andere kringen. Maar je bewering kan kwetstend zijn voor kinderen van God die zich wel laven aan (bepaalde) artikelen/meditaties in de SB.
Erskinees
Berichten: 2754
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Het is zeker niet kwetsend bedoeld. Bovendien verkeer ik in de midden-kring, als we zo'n onderscheid zouden moeten maken.
Bezorgd schreef:Soms krijg ik het idee, dat ds van Aalst ook moeite heeft dat zijn voormalige studenten zich later, of al tijdens de opleiding, in kennis en kunde verder door ontwikkelen dan hijzelf.
Ik denk niet dat we nu alles moeten afschuiven op een ds. Het zou voor het hele kerkverband een aanwinst zijn wanneer er een volwassen gesprekscultuur zou ontstaan. Ik denk dat daar het probleem zit. Ook op andere onderwerpen loopt het daarop vast (elitegroep die alle touwtjes in handen heeft, bijbelvertalingen, predikantentekort, evangelisatie etc.). Niet (!) om alles te veranderen maar wel om van gedachten te wisselen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Erskinees schreef:Het is zeker niet kwetsend bedoeld. Bovendien verkeer ik in de midden-kring, als we zo'n onderscheid zouden moeten maken.
Bezorgd schreef:Soms krijg ik het idee, dat ds van Aalst ook moeite heeft dat zijn voormalige studenten zich later, of al tijdens de opleiding, in kennis en kunde verder door ontwikkelen dan hijzelf.
Ik denk niet dat we nu alles moeten afschuiven op een ds. Het zou voor het hele kerkverband een aanwinst zijn wanneer er een volwassen gesprekscultuur zou ontstaan. Ik denk dat daar het probleem zit. Ook op andere onderwerpen loopt het daarop vast (bijbelvertalingen, predikantentekort, evangelisatie etc.).
Ik heb niet eerder zo'n venijnig stuk richting een mede broeder gelezen.
Dit kan alleen ds van Aalst.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bezorgd schreef:Ik heb niet eerder zo'n venijnig stuk richting een mede broeder gelezen.
Dit kan alleen ds van Aalst.
Dat waag ik ernstig te betwijfelen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie