Gereformeerde Gemeenten

merel
Berichten: 9845
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door merel »

Rh1990 schreef:
merel schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/28 ... n-4-slot-/

Een prachtig genuanceerd antwoord van de betreffende ouderling over bij- en hoofdzaken
Waarom moet alles zo genuanceerd zijn?
Omdat het niet zo zwart/wit is als jij het stelt. Op de aarde zijn miljoenen christenen met een andere zienswijze over kerstbomen en broeken dan jij en de GerGem.
Lincoln
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 apr 2017, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Lincoln »

Rh1990 schreef:
merel schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/28 ... n-4-slot-/

Een prachtig genuanceerd antwoord van de betreffende ouderling over bij- en hoofdzaken
Waarom moet alles zo genuanceerd zijn?
Niet 'alles' moet zo genuanceerd zijn, maar als het gaat over kerkelijke randzaken (waar deze ouderling over schrijft), is nuance en begrip voor andere gewoontes uiterst belangrijk.
Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Guy »

merel schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/28 ... n-4-slot-/

Een prachtig genuanceerd antwoord van de betreffende ouderling over bij- en hoofdzaken
Het is niet genuanceerd maar concreet en evenwichtig.
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Guy »

Rh1990 schreef:
merel schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/28 ... n-4-slot-/

Een prachtig genuanceerd antwoord van de betreffende ouderling over bij- en hoofdzaken
Waarom moet alles zo genuanceerd zijn?
Omdat mensen redelijke schepsels zijn en geen robots die te programmeren zijn volgens een vast algoritme.
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Rh1990 »

Guy schreef:
Rh1990 schreef:
merel schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/28 ... n-4-slot-/

Een prachtig genuanceerd antwoord van de betreffende ouderling over bij- en hoofdzaken
Waarom moet alles zo genuanceerd zijn?
Omdat mensen redelijke schepsels zijn en geen robots die te programmeren zijn volgens een vast algoritme.
Toe maar 3 reacties. Is ook allemaal zo, al vind ik het te genuanceerd, maar ieder z'n christelijke vrijheid zullen we maar zeggen
Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Guy »

Rh1990 schreef:
Guy schreef:
Rh1990 schreef:
merel schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/28 ... n-4-slot-/

Een prachtig genuanceerd antwoord van de betreffende ouderling over bij- en hoofdzaken
Waarom moet alles zo genuanceerd zijn?
Omdat mensen redelijke schepsels zijn en geen robots die te programmeren zijn volgens een vast algoritme.
Toe maar 3 reacties. Is ook allemaal zo, al vind ik het te genuanceerd, maar ieder z'n christelijke vrijheid zullen we maar zeggen
Als je je niet laat gezeggen door de voorgangers uit heden en verleden van je eigen kerkverband, wat is dan het kader voor jouw ethische keuzen en gevoelens daarbij? Je hebt het in jouw bijdragen vooral over anderen en wat jij zelf daarbij voelt. Maar waar baseer jij je oordeel en gevoel dan op? Ik vind dat de ouderling het in de genoemde link netjes verwoordt. Feitelijk juist, logisch consequent en Bijbels onderbouwd. Hoe zou jij het antwoord formuleren?
Ethiek is altijd een moeilijk terrein vind ik zelf. Daar kun je niet snel en simpel mee redeneren, concluderen en (ver)oordelen, lijkt me.
Ik ben benieuwd hoe jouw gedachten hierin tot stand komen.
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Adagio »

Vermenging van kledij is symptoom van gewenste c.q. behaalde genderneutraliteit; gewenste genderneutraliteit is symptoom van het vernielen van de scheppingsorde; het vernielen van de scheppingsorde is symptoom van het werk van de boze.
Hoe zou men te werk gaan bij het "cultureel laten verschuiven van de panelen" en tevens "waakzaam te blijven op de grote thema’s"?

Paulus beveelt de gemeente naar 1 Kor. 5: 9, om zich niet te vermengen met de hoereerders. Dan kan gedacht worden aan Micha 7 (Gij dan, weid Uw volk met Uw staf, de kudde Uwer erfenis, die alleen woont in het woud, in het midden van een vruchtbaar land; laat ze weiden in Basan en Gilead, als in de dagen vanouds) of Joh. 15 (Indien gij van de wereld waart, zo zou de wereld het hare liefhebben; doch omdat gij van de wereld niet zijt, maar Ik u uit de wereld heb uitverkoren, daarom haat u de wereld.) Derhalve voorkomt 1 Kor. 5: 10 niet dat christenen "onnodig in onmogelijke situaties" gebracht worden als een soort disclaimer, maar Paulus weet zelf ook van een noodzakelijke levensreis door de wereld, waarbij christenen de voetstappen van die wereld niet moeten navolgen. Zij hebben de wereld juist voor Christus te gewinnen (Ef. 5 “En hebt geen gemeenschap met de onvruchtbare werken der duisternis, maar bestraft ze ook veeleer.” Of Matth. 5 “Laat uw licht alzo schijnen voor de mensen, dat zij uw goede werken mogen zien, en uw Vader, Die in de hemelen is, verheerlijken.”).
De onderlinge verdraagzaamheid in gebruiken geldt in de eerste plaats de christelijke gemeente (1 Kor. 12 “God heeft het lichaam alzo samengevoegd, gevende overvloediger eer aan hetgeen dezelve gebrek heeft, opdat geen tweedracht in het lichaam zij, maar de leden voor elkander gelijke zorg zouden dragen. En hetzij dat één lid lijdt, zo lijden al de leden mede”).
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mooi om te zien dat in de straks vacante gemeenten Capelle aan den IJssel-Middelwatering, Krimpen aan den IJssel en Vlaardingen alle drie de studenten die dit jaar afkomen van de Theologische School, nog een keer kunnen voorgaan, voordat hun beroepbaarstelling volgt.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bogerman »

GerefGemeente-lid schreef:Mooi om te zien dat in de straks vacante gemeenten Capelle aan den IJssel-Middelwatering, Krimpen aan den IJssel en Vlaardingen alle drie de studenten die dit jaar afkomen van de Theologische School, nog een keer kunnen voorgaan, voordat hun beroepbaarstelling volgt.
Zou men dan een beroep overwegen op basis van één of twee kerkdiensten?
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Dat is inderdaad een mooi detail. Misschien heb ik wat azijn gedronken, maar tegelijkertijd voelt het ook wat oneerlijk. Deze gemeenten hebben de afgelopen jaren de meeste zondagen al een predikant op de kansel gehad. In Opperdoes, Amsterdam-Noord, Groningen, Eindhoven etc. is dat wel anders.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Precies. Nu heeft Opperdoes natuurlijk een dominee in de buurt, maar Westzaan en Amsterdam kunnen ook wel een dominee gebruiken.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bogerman schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Mooi om te zien dat in de straks vacante gemeenten Capelle aan den IJssel-Middelwatering, Krimpen aan den IJssel en Vlaardingen alle drie de studenten die dit jaar afkomen van de Theologische School, nog een keer kunnen voorgaan, voordat hun beroepbaarstelling volgt.
Zou men dan een beroep overwegen op basis van één of twee kerkdiensten?
Dat denk ik wel. Tenminste, waarom zouden ze het anders zo geregeld hebben.

Overigens was dat bij Krimpen aan den IJssel bij het aannemen van het beroep door kand. Van Ruitenburg ook het geval. Ds. P. Mulder had toen nog maar net afscheid genomen.

Overigens ben ik het inderdaad ook eens met de andere forummers.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:
Bogerman schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Mooi om te zien dat in de straks vacante gemeenten Capelle aan den IJssel-Middelwatering, Krimpen aan den IJssel en Vlaardingen alle drie de studenten die dit jaar afkomen van de Theologische School, nog een keer kunnen voorgaan, voordat hun beroepbaarstelling volgt.
Zou men dan een beroep overwegen op basis van één of twee kerkdiensten?
Dat denk ik wel. Tenminste, waarom zouden ze het anders zo geregeld hebben.
Welnee. Als je wat langer lid bent van een gereformeerde gemeente, zal je wel merken dat dat daar zo niet werkt.
De gebruikelijke procedure is, dat men alle studenten kandideert en dat de ledenvergadering stemt welke kandidaat beroepen wordt.
Een enkele kerkenraad wijkt van die regel af als de signatuur van één of meer van de kandidaten sterk afwijkt van de ligging van de betreffende gemeente.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Tiberius schreef: Welnee. Als je wat langer lid bent van een gereformeerde gemeente, zal je wel merken dat dat daar zo niet werkt.
De gebruikelijke procedure is, dat men alle studenten kandideert en dat de ledenvergadering stemt welke kandidaat beroepen wordt.
Een enkele kerkenraad wijkt van die regel af als de signatuur van één of meer van de kandidaten sterk afwijkt van de ligging van de betreffende gemeente.
Er wordt van te voren geen profiel opgesteld en kennismakingsgesprek gevoerd?
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Henk J »

Ambtenaar schreef:
Tiberius schreef: Welnee. Als je wat langer lid bent van een gereformeerde gemeente, zal je wel merken dat dat daar zo niet werkt.
De gebruikelijke procedure is, dat men alle studenten kandideert en dat de ledenvergadering stemt welke kandidaat beroepen wordt.
Een enkele kerkenraad wijkt van die regel af als de signatuur van één of meer van de kandidaten sterk afwijkt van de ligging van de betreffende gemeente.
Er wordt van te voren geen profiel opgesteld en kennismakingsgesprek gevoerd?
Nee, dat is binnen de meeste GG's en andere vergelijkbare kerken niet de normale gang van zaken denk ik. Een kerkenraad kijkt eerst goed welke dominee eventueel bij de gemeente zou passen maar volgens mij vind er nooit een gesprek plaats voordat een dominee beroepen wordt of op tweetal wordt gezet.
Plaats reactie