Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Jantje schreef:Om meer richting het onderwerp van dit draadje te gaan: waarom zou zoiets in de GG zo belangrijk zijn? Is daar een verklaring voor?
Misschien kun je aangeven wat er precies belangrijk is? Ik heb de indruk dat Herman, Henk J en jij er alle drie wat anders mee bedoelen.
Henk J
Berichten: 2586
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Henk J »

refo schreef:
Jantje schreef:Om meer richting het onderwerp van dit draadje te gaan: waarom zou zoiets in de GG zo belangrijk zijn? Is daar een verklaring voor?
Misschien kun je aangeven wat er precies belangrijk is? Ik heb de indruk dat Herman, Henk J en jij er alle drie wat anders mee bedoelen.
Voor de helderheid dan: ik zou graag willen weten waarom men in de GG predikanten op een dubbeltal zet? Wat zijn de achterliggende ideeën achter dat besluit?
In mijn kerk(HHK) gebeurt dat niet. Begreep dat dat mede gebeurt om een splitsing in de gemeente te voorkomen, en om ervoor te zorgen dat de predikant onbevangen te werk kan gaan en boven de partijen kan staan. Waarbij ik niet zeg dat dit in de GG niet zo kan zijn.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

https://www.rd.nl/artikel/922851-ds-ver ... -carterton
Ds. A.T. Vergunst is door de coronacrisis uiteindelijk bevestigd door een ouderling. Ds. W. Harinck heeft een leespreek voor deze gelegenheid gegeven en een ouderling heeft de bevestiging gedaan. Best een unieke situatie. Blijkbaar is dat kerkrechtelijk toegestaan.
Misschien ben ik te modern. Maar los van het tijdsverschil: dat zou toch veel makkelijker kunnen via een cameraverbinding tussen de kansel in Utrecht en een scherm met beamer in Carterton?
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

Henk J schreef:
refo schreef:
Jantje schreef:Om meer richting het onderwerp van dit draadje te gaan: waarom zou zoiets in de GG zo belangrijk zijn? Is daar een verklaring voor?
Misschien kun je aangeven wat er precies belangrijk is? Ik heb de indruk dat Herman, Henk J en jij er alle drie wat anders mee bedoelen.
Voor de helderheid dan: ik zou graag willen weten waarom men in de GG predikanten op een dubbeltal zet? Wat zijn de achterliggende ideeën achter dat besluit?
In mijn kerk(HHK) gebeurt dat niet. Begreep dat dat mede gebeurt om een splitsing in de gemeente te voorkomen, en om ervoor te zorgen dat de predikant onbevangen te werk kan gaan en boven de partijen kan staan. Waarbij ik niet zeg dat dit in de GG niet zo kan zijn.
De HHK heeft dat anders wel in de regelementen staan. En verder doet men dit ook in de (O)GG(iN). Andere kerken weet ik niet maar zou me niet verbazen. Is een goed gebruik. Zie kerkorde van HHK, ordinantie 3:

https://www.hersteldhervormdekerk.nl/up ... gineel.pdf
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Bertiel
Berichten: 4582
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

per gemeente geregeld hoe het kan
of volledig kerkenraad
Of dubbeltal
of enkel voordracht bij gemeente met minder dan 200 belijdende leden
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
orgeltje
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 mar 2018, 10:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door orgeltje »

Simon0612 schreef:
De HHK heeft dat anders wel in de regelementen staan. En verder doet men dit ook in de (O)GG(iN). Andere kerken weet ik niet maar zou me niet verbazen. Is een goed gebruik. Zie kerkorde van HHK, ordinantie 3:

https://www.hersteldhervormdekerk.nl/up ... gineel.pdf
@Simon0612: je linkt naar de "tekst van de Hervormde Kerkorde zoals die kracht van wet had op dd. 1 mei 2004. De kerkorde van de Hersteld Hervormde Kerk is een aanpassing van deze tekst" (zie https://www.hersteldhervormdekerk.nl/hh ... e/historie).
De ordinanties van de huidige kerkorde van de HHK staan hier: https://www.hersteldhervormdekerk.nl/hh ... rdinanties

Het komt erop neer, dat de verkiezing van een predikant geschiedt door de kerkenraad. In gemeente met minder dan 200 leden wordt door de kerkenraad een enkelvoudige voordracht gedaan waarover door de leden gestemd wordt.
Andere regels staan er m.i. niet in.

Wat @Bertiel bedoelt is me niet duidelijk.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Erskinees schreef:https://www.rd.nl/artikel/922851-ds-ver ... -carterton
Ds. A.T. Vergunst is door de coronacrisis uiteindelijk bevestigd door een ouderling. Ds. W. Harinck heeft een leespreek voor deze gelegenheid gegeven en een ouderling heeft de bevestiging gedaan. Best een unieke situatie. Blijkbaar is dat kerkrechtelijk toegestaan.
Misschien ben ik te modern. Maar los van het tijdsverschil: dat zou toch veel makkelijker kunnen via een cameraverbinding tussen de kansel in Utrecht en een scherm met beamer in Carterton?
Kerkrechtelijk is dat denk ik wel toegestaan, omdat bevestiging van predikant geen sacrament is.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Erskinees schreef:https://www.rd.nl/artikel/922851-ds-ver ... -carterton
Ds. A.T. Vergunst is door de coronacrisis uiteindelijk bevestigd door een ouderling. Ds. W. Harinck heeft een leespreek voor deze gelegenheid gegeven en een ouderling heeft de bevestiging gedaan. Best een unieke situatie. Blijkbaar is dat kerkrechtelijk toegestaan.
Misschien ben ik te modern. Maar los van het tijdsverschil: dat zou toch veel makkelijker kunnen via een cameraverbinding tussen de kansel in Utrecht en een scherm met beamer in Carterton?
Ja, dat had op zich wel gekund. Alleen op het tijdstip, dat de bevestiging plaatsvond, is de kerk in Utrecht meestal dicht denk ik...
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door John Galt »

Het had ook nog via een opgenomen preek kunnen gebeuren. 's Middags uitgesproken en opgenomen in Nederland, 's avonds afgespeeld in Nieuw-Zeeland.
Who is John Galt? :quoi
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Maar dan is het toch veel fijner om een preek live voor te lezen? Als dat althans goed gebeurt?

Er zijn ouderlingen die totaal niet kunnen voordragen, maar als je een goede spreker hebt die de gemeente goed aankijkt, dan is een live leesdienst toch wel te verkiezen boven een scherm, denk ik.

Hoewel ik moet zeggen dat bij een goede uitzending je niet veel anders luistert dan in de kerk, in mijn beleving. Dus misschien is een scherm in de kerk nog niet zo'n gek idee.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Delftenaar »

Toch ervaar ik, als ik een keer in de kerk aanwezig mag zijn, daarvan een duidelijke meerwaarde ten opzichte van online de dienst meemaken.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5394
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

John Galt schreef:Het had ook nog via een opgenomen preek kunnen gebeuren. 's Middags uitgesproken en opgenomen in Nederland, 's avonds afgespeeld in Nieuw-Zeeland.
Wat is het verschil met een voor dit doel geschreven preek?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Delftenaar schreef:Toch ervaar ik, als ik een keer in de kerk aanwezig mag zijn, daarvan een duidelijke meerwaarde ten opzichte van online de dienst meemaken.
Zeker. Maar nu ging het om het verschil tussen een live verbinding via een scherm of een live voorlezende ouderling. Ik zou vooral vanwege de zegen dan toch de voorkeur geven aan een dominee, maar dat is in de GG toch niet gebruikelijk (of zelfs nog nooit gebeurd). Maar voor het overige: als de ouderling goed voordraagt, zijn veel leespreken beter dan live-preken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Mistig schreef:Ds. Brons heeft het beroep naar Moerkapelle aangenomen.
Dat is de derde dominee binnen de classis en de tweede binnen 2 dagen die vertrekt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Voor de regio is het wel fijn, want Benthuizen en Bodegraven en Zoetermeer zijn vacant.
Plaats reactie