Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Verkiezingen in de kerk zijn per definitie niet democratisch. Als het goed is zoeken de leden naar de wil van God in de verkiezing en dat is heel wat anders dan de wil van het kerklid.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Herman schreef:Verkiezingen in de kerk zijn per definitie niet democratisch. Als het goed is zoeken de leden naar de wil van God in de verkiezing en dat is heel wat anders dan de wil van het kerklid.
En als de ene het Bijbelser vind om een ruk naar rechts te doen en de ander het Bijbelser vindt om een ruk naar links te doen ?
Bertiel
Berichten: 4557
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

bergh schreef:
Zeeuw schreef:
eilander schreef:
Geytenbeekje schreef:Bij de HHK gaat het vanaf zoveel leden ondemocratisch vind ik.
Dan beroept de kerkenraad een dominee zonder dat de leden toestemming hebben gegeven
Is het niet zo dat de leden ééns in de zoveel jaren toestemming geven voor deze werkwijze?
Klopt, maar het kan ook anders worden bepaald. Bij ons is, bij de instituering, gekozen voor het aanstellen van ambtsdragers (en beroeping predikant) door de kerkenraad. Wel krijgt de gemeente gelegenheid namen in te dienen.
De 6 jaarlijkse stemming is alleen voor het kiezen van ambtsdragers en niet voor het beroepen van een predikant!
Is dat niet per 12 jaar te beslissen? Ik kom uit een gemeente waar de ambtsdragers werden gekozen door de kerkenraad. Daar werden de lidmaten ook niet betrokken bij de stemming over de predikant.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Geytenbeekje schreef:
Herman schreef:Verkiezingen in de kerk zijn per definitie niet democratisch. Als het goed is zoeken de leden naar de wil van God in de verkiezing en dat is heel wat anders dan de wil van het kerklid.
En als de ene het Bijbelser vind om een ruk naar rechts te doen en de ander het Bijbelser vindt om een ruk naar links te doen ?
Rukken naar links of rechts is niet bijbels, omdat je dan je eigen principe boven het geheel van de gemeente stelt.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Herman schreef:
Geytenbeekje schreef:
Herman schreef:Verkiezingen in de kerk zijn per definitie niet democratisch. Als het goed is zoeken de leden naar de wil van God in de verkiezing en dat is heel wat anders dan de wil van het kerklid.
En als de ene het Bijbelser vind om een ruk naar rechts te doen en de ander het Bijbelser vindt om een ruk naar links te doen ?
Rukken naar links of rechts is niet bijbels, omdat je dan je eigen principe boven het geheel van de gemeente stelt.
Maar als de kerkenraad een tweetal stelt waarbij de ene dominee meer in de linkerflank zich bevind en de 2e meer in de rechterflank .
Je moet toch een keuze maken ?
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

bergh schreef:
Zeeuw schreef:
eilander schreef:
Geytenbeekje schreef:Bij de HHK gaat het vanaf zoveel leden ondemocratisch vind ik.
Dan beroept de kerkenraad een dominee zonder dat de leden toestemming hebben gegeven
Is het niet zo dat de leden ééns in de zoveel jaren toestemming geven voor deze werkwijze?
Klopt, maar het kan ook anders worden bepaald. Bij ons is, bij de instituering, gekozen voor het aanstellen van ambtsdragers (en beroeping predikant) door de kerkenraad. Wel krijgt de gemeente gelegenheid namen in te dienen.
De 6 jaarlijkse stemming is alleen voor het kiezen van ambtsdragers en niet voor het beroepen van een predikant!
Wordt dat laatste daar niet direct in begrepen dan?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Geytenbeekje schreef:Maar als de kerkenraad een tweetal stelt waarbij de ene dominee meer in de linkerflank zich bevind en de 2e meer in de rechterflank .
Je moet toch een keuze maken ?
In het algemeen gebeurd dat helemaal niet. Misschien in de GG, want daar zijn zulke zaken heel erg belangrijk, maar verder hoor ik dat weinig.
Het maken van een keuze is overigens zeer gerechtvaardigd, maar dan nog kies je niet op basis van wat jij vind, maar zoek je het goede voor jezelf en de hele gemeente. Dat kan natuurlijk niet los staan van je persoonlijke overtuigingen, maar dat is wat anders dan die overtuigingen tot norm te verheffen. Wil je een keuze in eigen hand houden dan hoef je toch niet te bidden?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Om meer richting het onderwerp van dit draadje te gaan: waarom zou zoiets in de GG zo belangrijk zijn? Is daar een verklaring voor?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
orgeltje
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 mar 2018, 10:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door orgeltje »

Zeeuw schreef:
bergh schreef:
De 6 jaarlijkse stemming is alleen voor het kiezen van ambtsdragers en niet voor het beroepen van een predikant!
Wordt dat laatste daar niet direct in begrepen dan?
Nee. Bergh heeft gelijk. De zesjaarlijkse stemming gaat specifiek over de verkiezing van ouderlingen en diakenen. Zie Ordinantie 3 artikel 4 lid 1 van de kerkorde van de Hersteld Hervormde Kerk.
De verkiezing van predikanten is geregeld in Ordinantie 3 artikel 3 lid 1 e.v..
bergh
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 jul 2007, 11:55

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door bergh »

Bertiel schreef:
bergh schreef:
De 6 jaarlijkse stemming is alleen voor het kiezen van ambtsdragers en niet voor het beroepen van een predikant!
Is dat niet per 12 jaar te beslissen? Ik kom uit een gemeente waar de ambtsdragers werden gekozen door de kerkenraad. Daar werden de lidmaten ook niet betrokken bij de stemming over de predikant.
Per 6 jaar is er een stemming hoe ambtsdragers gekozen kunnen worden.
Hoe een predikant beroepen wordt heeft met het aantal gemeenteleden te maken, in een grote gemeente beslist de kerkenraad zefstandig in een kleine gemeente moet een tweetal zijn zodat gemeenteleden kunnen stemmen.
bergh
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 jul 2007, 11:55

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door bergh »

Zeeuw schreef:
bergh schreef:
De 6 jaarlijkse stemming is alleen voor het kiezen van ambtsdragers en niet voor het beroepen van een predikant!
Wordt dat laatste daar niet direct in begrepen dan?
Dit staat los van elkaar.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

bergh schreef:
Zeeuw schreef:
bergh schreef:
De 6 jaarlijkse stemming is alleen voor het kiezen van ambtsdragers en niet voor het beroepen van een predikant!
Wordt dat laatste daar niet direct in begrepen dan?
Dit staat los van elkaar.
Ja, dat begrijp ik inmiddels. Maar is dat voor de predikant dan enkel afhankelijk van het aantal leden? Of zijn er meer voorwaarden? I.e. om er als gemeente iets van te vinden.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hoopvol »

Jantje schreef:Om meer richting het onderwerp van dit draadje te gaan: waarom zou zoiets in de GG zo belangrijk zijn? Is daar een verklaring voor?
Ik denk dat je zelf je eigen antwoord kan geven.
bergh
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 jul 2007, 11:55

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door bergh »

Zeeuw schreef:
bergh schreef:
Zeeuw schreef:
bergh schreef:
De 6 jaarlijkse stemming is alleen voor het kiezen van ambtsdragers en niet voor het beroepen van een predikant!
Wordt dat laatste daar niet direct in begrepen dan?
Dit staat los van elkaar.
Ja, dat begrijp ik inmiddels. Maar is dat voor de predikant dan enkel afhankelijk van het aantal leden? Of zijn er meer voorwaarden? I.e. om er als gemeente iets van te vinden.
Alleen afhankelijk van het aantal leden.
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Henk J »

Jantje schreef:Om meer richting het onderwerp van dit draadje te gaan: waarom zou zoiets in de GG zo belangrijk zijn? Is daar een verklaring voor?
Ben ik ook wel benieuwd naar, weet iemand welke redenen er zijn in de GG om het op deze wijze te doen?
Plaats reactie