Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Ad Anker schreef:Is er nog wel een verschil tussen een tweetal als predikant en tussen het verkiezen van ambtsdragers? Ik heb daar wel eens blanco gestemd omdat ik echt niet kon kiezen.

Principieel ben ik het wel met je standpunt eens, Tiberius.
Bij een ambtsdrager kan het inderdaad zo zijn dat je de beste man niet of nauwelijks kent, en dus niet in staat bent om zijn geschiktheid te beoordelen. Je zou dan met zo'n man eens een praatje kunnen gaan maken en biddend je keuze maken.
Je zou kunnen zeggen dat dat nauwelijks te doen is in een grotere gemeente (praatje maken), maar wees gerust: in de praktijk doet bijna niemand dat, hooguit een handjevol mensen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Hollander schreef:
Tiberius schreef:(...) M.i. raakt dat (blanco stemmen) aan zonde tegen het 5e gebod. Ga dan het gesprek aan met de kerkenraad.
Kan je dat eerste eens onderbouwen?
Niet heel goed, denk ik.
Maar de kerkenraad is over je gesteld als gezagsdrager. Hij stelt een tweetal en de ledenvergadering kan daaruit kiezen. Door blanco te stemmen, geef je het signaal af dat je het beleid van de kerkenraad niet vertrouwt.

Edit> Het is al wat langer geleden, blijkbaar, maar hier vind je het artikel van ds. Mulder: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 869a7cc758 ; het gaat mij de laatste alinea.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef:
Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:Het lijkt er in Lisse op dat de kerkenraad niet wil verbinden.
De blanco stemmen zijn echt een signaal geweest aan de kerkenraad heb ik begrepen.
Klopt. Blanco stemmen kan je eigenlijk altijd interpreteren als een signaal dat (een deel van) de gemeente het niet eens is met het beleid van de kerkenraad bij het stellen van een tweetal. En niet, zoals soms wordt gesuggereerd, een signaal dat men beide kandidaten wel prima vindt.
Persoonlijk vind ik het overigens niet kunnen om blanco te stemmen. Een paar jaar geleden heeft ds. P. Mulder daarover iets in de Saambinder geschreven, waar ik het mee eens ben. M.i. raakt dat (blanco stemmen) aan zonde tegen het 5e gebod. Ga dan het gesprek aan met de kerkenraad.
En als dat gesprek al gaande is?
Ik denk dat het een geëigend middel is. Anders stem je tegen je eigen geweten in.
Dan nog zou ik niet blanco stemmen, maar hun gezag aanvaarden. Maar goed, dat is wellicht meer eigen mening dan Bijbels te onderbouwen.
Mocht het gesprek op niets uitlopen, dan kan je altijd je zorg aan de classis voorleggen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:Is er nog wel een verschil tussen een tweetal als predikant en tussen het verkiezen van ambtsdragers? Ik heb daar wel eens blanco gestemd omdat ik echt niet kon kiezen.

Principieel ben ik het wel met je standpunt eens, Tiberius.
Als ik bij een tweetal geen keuze zou kunnen maken, koos ik door middel van loting. Zo werd Matthias ook gekozen in Handelingen 1.

Ik hoop dat de roep die er vanuit onze gemeente volgende week uitgaat, positief beantwoord zal worden. Als dat niet zo is en de kandidaten deze zomer beroepbaar komen, zou dat zomaar eens de eerste keer kunnen zijn dat ik op die manier een keuze maak.

Maar principieel deel ik inderdaad het standpunt van @Tiberius.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:
Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:Het lijkt er in Lisse op dat de kerkenraad niet wil verbinden.
De blanco stemmen zijn echt een signaal geweest aan de kerkenraad heb ik begrepen.
Klopt. Blanco stemmen kan je eigenlijk altijd interpreteren als een signaal dat (een deel van) de gemeente het niet eens is met het beleid van de kerkenraad bij het stellen van een tweetal. En niet, zoals soms wordt gesuggereerd, een signaal dat men beide kandidaten wel prima vindt.
Persoonlijk vind ik het overigens niet kunnen om blanco te stemmen. Een paar jaar geleden heeft ds. P. Mulder daarover iets in de Saambinder geschreven, waar ik het mee eens ben. M.i. raakt dat (blanco stemmen) aan zonde tegen het 5e gebod. Ga dan het gesprek aan met de kerkenraad.
En als dat gesprek al gaande is?
Ik denk dat het een geëigend middel is. Anders stem je tegen je eigen geweten in.
Dan nog zou ik niet blanco stemmen, maar hun gezag aanvaarden. Maar goed, dat is wellicht meer eigen mening dan Bijbels te onderbouwen.
Mocht het gesprek op niets uitlopen, dan kan je altijd je zorg aan de classis voorleggen.
Toch vind ik dit een lastige.
Als je zo doorredeneert zou je altijd moeten stemmen.
Zelfs als er echt discutabele kandidaten worden gesteld.
Ik ben het toch niet met je eens. Want de enige mogelijkheid om niet te stemmen is dan de ledenvergadering niet te bezoeken. Dat gaat m.i. te ver.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Tiberius schreef:
Hollander schreef:
Tiberius schreef:(...) M.i. raakt dat (blanco stemmen) aan zonde tegen het 5e gebod. Ga dan het gesprek aan met de kerkenraad.
Kan je dat eerste eens onderbouwen?
Niet heel goed, denk ik.
Maar de kerkenraad is over je gesteld als gezagsdrager. Hij stelt een tweetal en de ledenvergadering kan daaruit kiezen. Door blanco te stemmen, geef je het signaal af dat je het beleid van de kerkenraad niet vertrouwt.
Dat laatste kan een reden zijn, maar hoeft niet.

Ik heb diverse redenen vernomen om blanco te stemmen:
- Keuze wordt in Gods handen gelegd als men zelf op tweetal staat;
- Kerkelijke verwikkelingen waardoor het de vraag was of het passend was een tweetal te stellen;
- Een (te) hechte familie- of vriendschapsband waardoor men geen keuze kan/wil maken;
- Onvrede over de kandidaatstelling;
- Onbekendheid met de kandidaten.

Vast geen uitputtend rijtje redenen. Ik zou dat niet allemaal willen scharen als ingaande tegen het 5e gebod. Misschien wel allemaal niet, maar dat durf ik niet direct uit te sluiten.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Hollander schreef:
Tiberius schreef:
Hollander schreef:
Tiberius schreef:(...) M.i. raakt dat (blanco stemmen) aan zonde tegen het 5e gebod. Ga dan het gesprek aan met de kerkenraad.
Kan je dat eerste eens onderbouwen?
Niet heel goed, denk ik.
Maar de kerkenraad is over je gesteld als gezagsdrager. Hij stelt een tweetal en de ledenvergadering kan daaruit kiezen. Door blanco te stemmen, geef je het signaal af dat je het beleid van de kerkenraad niet vertrouwt.
Dat laatste kan een reden zijn, maar hoeft niet.

Ik heb diverse redenen vernomen om blanco te stemmen:
Laat ik in ieder geval zeggen: stem niet lichtvaardig blanco!
Hollander schreef:- Keuze wordt in Gods handen gelegd als men zelf op tweetal staat;
Als je zelf op tweetal staat, zou ik zeggen: kies de ander. De ander uitnemender achten dan je zelf is ook niet onbijbels.
Hollander schreef:- Kerkelijke verwikkelingen waardoor het de vraag was of het passend was een tweetal te stellen;
- Onvrede over de kandidaatstelling;
(Die neem ik even samen.
Dan zou ik dus adviseren het gesprek met de kerkenraad aan te gaan. Ik mag hopen en aannemen dat men daar voor open staat, als jij in liefde probeert een kleine correctie aan te brengen.
Hollander schreef:- Een (te) hechte familie- of vriendschapsband waardoor men geen keuze kan/wil maken;
Ik zie het probleem niet om een goede vriend of familielid te stemmen. Dat lijkt me geen reden voor blanco.
Hollander schreef:- Onbekendheid met de kandidaten.
Ga dan een praatje met hen maken, of doe de optie van Jantje: door loting.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef:Toch vind ik dit een lastige.
Als je zo doorredeneert zou je altijd moeten stemmen.
Zelfs als er echt discutabele kandidaten worden gesteld.
Ik ben het toch niet met je eens. Want de enige mogelijkheid om niet te stemmen is dan de ledenvergadering niet te bezoeken. Dat gaat m.i. te ver.
Wat is een discutabele kandidaat? Judas? Ik weet het niet.
En als je de ledenvergadering niet bezoekt, geef dan een duidelijke reden voor afwezigheid aan.
Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Guy »

Jantje schreef:Als ik bij een tweetal geen keuze zou kunnen maken, koos ik door middel van loting. Zo werd Matthias ook gekozen in Handelingen 1.
Zo hoort het mijns inziens ook.
Overigens wil ik niets afdoen van de moeilijkheden die persoonlijk ervaren kunnen worden als er spanningen in een gemeente voorkomen. Het is dan zaak dat zowel kerkenraad als leden er alles aan doen om dat op te lossen.
Een blanco stem is trouwens ook een stem. Het verlaagt het aantal geldig uitgebrachte stemmen waardoor een kleiner aantal stemmen nodig is voor de meerderheid. Daarmee geef je je stem per saldo aan de 'winnende' kandidaat zonder vooraf te weten wie dat zal worden.
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Tiberius schreef:Laat ik in ieder geval zeggen: stem niet lichtvaardig blanco! (...)
Volledig eens. Maar dat houdt m.i. ook in dat er blanco stemmen zijn die niet-lichtvaardig zijn gegaan.
Voor de helderheid, ik gaf vijf redenen voor blanco stemmen. Bij sommige motivaties kan ik mij jouw redenering (t.a.v. 5e gebod) enigszins voorstellen. De andere redenen weerleg je met jouw persoonlijke mening, wat prima is, maar dat is m.i. geen reden om de zonde tegen het 5e gebod mee te onderbouwen.

De optie van @Jantje zou ik eerst verder willen overdenken, met name op de vraag of het Bijbels gezien geoorloofd is om zelfstandig (dus buiten de gemeenschappelijke aanroeping van Gods Naam) het lot te werpen. Dat is namelijk wel waar Handelingen 1: 23-36 primair op lijkt te wijzen.
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ouderling »

Jantje schreef:
Ouderling schreef:
Bezorgd schreef:Het lijkt er in Lisse op dat de kerkenraad niet wil verbinden.
De blanco stemmen zijn echt een signaal geweest aan de kerkenraad heb ik begrepen.
Als ik de tweetallen in Lisse goed bijgehouden heb, heeft er van alles opgestaan. Ik begrijp dan ook de opmerking niet dat de kerkenraad niet wil verbinden.
Dat is niet helemaal waar. Predikanten zoals ds. Janse, ds. Huisman, ds. Labee en ds. C. van Ruitenburg hebben daar nog niet gekandideerd gestaan, terwijl dat nou juist middenpredikanten zijn die in zo'n gemeente goed zouden passen.
Ja maar wel andere predikanten die daar prima zouden passen. Het hangt echt niet af van deze 4.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Ouderling schreef:
Jantje schreef:
Ouderling schreef:
Bezorgd schreef:Het lijkt er in Lisse op dat de kerkenraad niet wil verbinden.
De blanco stemmen zijn echt een signaal geweest aan de kerkenraad heb ik begrepen.
Als ik de tweetallen in Lisse goed bijgehouden heb, heeft er van alles opgestaan. Ik begrijp dan ook de opmerking niet dat de kerkenraad niet wil verbinden.
Dat is niet helemaal waar. Predikanten zoals ds. Janse, ds. Huisman, ds. Labee en ds. C. van Ruitenburg hebben daar nog niet gekandideerd gestaan, terwijl dat nou juist middenpredikanten zijn die in zo'n gemeente goed zouden passen.
Ja maar wel andere predikanten die daar prima zouden passen. Het hangt echt niet af van deze 4.
Niet allemaal hoor.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ouderling »

Het is een illusie om te denken dat een middenpredikant altijd goed past in een gemeente waar de ligging verdeeld is of waar problemen zijn.
Ook dan heb je ontevreden mensen en gaat het lang niet altijd goed. Ik ga hier niet met namen van predikanten en gemeenten smijten maar de voorbeelden zijn er.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Ouderling schreef:Het is een illusie om te denken dat een middenpredikant altijd goed past in een gemeente waar de ligging verdeeld is of waar problemen zijn.
Ook dan heb je ontevreden mensen en gaat het lang niet altijd goed. Ik ga hier niet met namen van predikanten en gemeenten smijten maar de voorbeelden zijn er.
Ik zou dat dan graag in een pb horen. Want ik geloof er vooralsnog niets van.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
Ouderling schreef:Het is een illusie om te denken dat een middenpredikant altijd goed past in een gemeente waar de ligging verdeeld is of waar problemen zijn.
Ook dan heb je ontevreden mensen en gaat het lang niet altijd goed. Ik ga hier niet met namen van predikanten en gemeenten smijten maar de voorbeelden zijn er.
Ik zou dat dan graag in een pb horen. Want ik geloof er vooralsnog niets van.
Hou toch op!
Plaats reactie