Gereformeerde Gemeenten

alepha
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2020, 23:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door alepha »

Jantje schreef:
alepha schreef:ik kerk er zelf niet meer, maar familie wel. Ik hoor dat er instroom van ter rechterzijde en uitstroom ter linkerzijde is.
Waar komt die instroom ter rechterzijde dan vandaan?
O.a. OGG Lisse en GGiN Aalsmeer. En ook wel instroom uit andere GG's voor zover ik dat kan beoordelen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

alepha schreef:
Jantje schreef:
alepha schreef:ik kerk er zelf niet meer, maar familie wel. Ik hoor dat er instroom van ter rechterzijde en uitstroom ter linkerzijde is.
Waar komt die instroom ter rechterzijde dan vandaan?
O.a. OGG Lisse en GGiN Aalsmeer. En ook wel instroom uit andere GG's voor zover ik dat kan beoordelen.
Waar gaat de linkerflank heen bij uitstroom?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
alepha
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2020, 23:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door alepha »

pierre27 schreef:
alepha schreef:
Jantje schreef:
alepha schreef:ik kerk er zelf niet meer, maar familie wel. Ik hoor dat er instroom van ter rechterzijde en uitstroom ter linkerzijde is.
Waar komt die instroom ter rechterzijde dan vandaan?
O.a. OGG Lisse en GGiN Aalsmeer. En ook wel instroom uit andere GG's voor zover ik dat kan beoordelen.
Waar gaat de linkerflank heen bij uitstroom?
Bondsgemeente Noordwijk of Katwijk, CGK Rijnsburg, CGK Aarlanderveen en ook wel mensen (uit deze groep) die verhuizen en dan uitstomen naar een ander kerkverband.
DDD
Berichten: 28712
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik zie in de kerkbode niet veel instroom hoor. Maar er zijn veel mensen die vertrekken naar de PKN.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

alepha schreef:
pierre27 schreef:
alepha schreef:
Jantje schreef:Waar komt die instroom ter rechterzijde dan vandaan?
O.a. OGG Lisse en GGiN Aalsmeer. En ook wel instroom uit andere GG's voor zover ik dat kan beoordelen.
Waar gaat de linkerflank heen bij uitstroom?
Bondsgemeente Noordwijk of Katwijk, CGK Rijnsburg, CGK Aarlanderveen en ook wel mensen (uit deze groep) die verhuizen en dan uitstomen naar een ander kerkverband.

Je ziet ook een ontwikkeling bij jonge stelletjes.
Vroeger kwam men dan met trouwen in Lisse wonen. Levende samenbindende gemeente, eigen school. Etc etc.
Nu vertrekken heel veel jonge stelletjes als ze gaan trouwen. En dat heeft ook grotendeels te maken met dit alles, begreep ik.

Overigens hoor ik dat er meer uitstroom is dan instroom. En een komst van een predikant die niet zou passen, kan dat proces wel eens versnellen. Er zijn er veel die deze vacante periode afwachten, maar eigenlijk al twijfelen of ze kunnen blijven.
Jammer van zo'n ooit zo'n bloeiende gemeente.
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bruna »

Dan zou je gezien grote verschillen de gemeente moeten splitsen. Lisse Noord en Lisse Zuid.

Persoonlijk vind ik het erg vreemd dat je als lid geen keuze kan maken behalve als de te beroepen predikanten beide qua persoonlijkheid/karakter niet bij de gemeente zou passen.
Laatst gewijzigd door Bruna op 10 apr 2021, 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Bruna schreef:Dan zou je gezien grote verschillen de gemeente moeten splitsen. Lisse Noord en Lisse Zuid.

Persoonlijk vind ik het erg vreemd dat je geen keuze kan maken behalve als ze qua persoonlijkheid niet bij een gemeente passen.
Er wordt al jaren gesproken over een eventueel alternatief in Lisse..
Maar dat komt nooit van de grond. Men kiest dan toch voor kerken elders.
In potentieel zou er ruimte zijn voor een midden HHK / midden rechts CGK met 300-450 (doop) leden)

Je laatste zin begrijp ik niet.
DDD
Berichten: 28712
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Maar wat is dat nu voor benadering? Voor zulke verschillen hoef je toch geen kerkscheuring te beginnen? De kerkenraad moet gewoon zorgen dat iedereen zich thuis voelt.

Al vrees ik dat als de CGK Rijnsburg uitpuilt, er wel iets zal moeten gebeuren.
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bruna »

alepha schreef:
Jantje schreef:
alepha schreef:ik kerk er zelf niet meer, maar familie wel. Ik hoor dat er instroom van ter rechterzijde en uitstroom ter linkerzijde is.
Waar komt die instroom ter rechterzijde dan vandaan?
O.a. OGG Lisse en GGiN Aalsmeer. En ook wel instroom uit andere GG's voor zover ik dat kan beoordelen.
GGiN Aalsmeer is een kleine gemeente. Het ledental in 2012 was 42, dit jaar 28. Hiervan kunnen wat mensen naar GG Lisse zijn gegaan maar niet allemaal vermoed ik.
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bruna »

DDD schreef:Maar wat is dat nu voor benadering? Voor zulke verschillen hoef je toch geen kerkscheuring te beginnen? De kerkenraad moet gewoon zorgen dat iedereen zich thuis voelt.

Al vrees ik dat als de CGK Rijnsburg uitpuilt, er wel iets zal moeten gebeuren.
De 3 gemeenten in Rijssen is toch ook geen kerkscheuring? Het zou niet mijn keuze zijn maar goed, ik ken de ins en outs daar onvoldoende. Beter 2 gemeenten overhouden dan 1 die leegloopt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33302
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef:Het lijkt er in Lisse op dat de kerkenraad niet wil verbinden.
De blanco stemmen zijn echt een signaal geweest aan de kerkenraad heb ik begrepen.
Klopt. Blanco stemmen kan je eigenlijk altijd interpreteren als een signaal dat (een deel van) de gemeente het niet eens is met het beleid van de kerkenraad bij het stellen van een tweetal. En niet, zoals soms wordt gesuggereerd, een signaal dat men beide kandidaten wel prima vindt.
Persoonlijk vind ik het overigens niet kunnen om blanco te stemmen. Een paar jaar geleden heeft ds. P. Mulder daarover iets in de Saambinder geschreven, waar ik het mee eens ben. M.i. raakt dat (blanco stemmen) aan zonde tegen het 5e gebod. Ga dan het gesprek aan met de kerkenraad.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10603
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Is er nog wel een verschil tussen een tweetal als predikant en tussen het verkiezen van ambtsdragers? Ik heb daar wel eens blanco gestemd omdat ik echt niet kon kiezen.

Principieel ben ik het wel met je standpunt eens, Tiberius.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:Het lijkt er in Lisse op dat de kerkenraad niet wil verbinden.
De blanco stemmen zijn echt een signaal geweest aan de kerkenraad heb ik begrepen.
Klopt. Blanco stemmen kan je eigenlijk altijd interpreteren als een signaal dat (een deel van) de gemeente het niet eens is met het beleid van de kerkenraad bij het stellen van een tweetal. En niet, zoals soms wordt gesuggereerd, een signaal dat men beide kandidaten wel prima vindt.
Persoonlijk vind ik het overigens niet kunnen om blanco te stemmen. Een paar jaar geleden heeft ds. P. Mulder daarover iets in de Saambinder geschreven, waar ik het mee eens ben. M.i. raakt dat (blanco stemmen) aan zonde tegen het 5e gebod. Ga dan het gesprek aan met de kerkenraad.
En als dat gesprek al gaande is?
Ik denk dat het een geëigend middel is. Anders stem je tegen je eigen geweten in.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Tiberius schreef:(...) M.i. raakt dat (blanco stemmen) aan zonde tegen het 5e gebod. Ga dan het gesprek aan met de kerkenraad.
Kan je dat eerste eens onderbouwen?
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door FlyingEagle »

Bedenk wel dat niet iedereen de moed heeft om zo’n gesprek met de kerkenraad aan te gaan.
Plaats reactie