Gereformeerde Gemeenten

Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Amstelodamense »

Dat is jouw waarheid en dat is het!

Je hebt echt geen flauw idee waarom wij deze keuze hebben gemaakt, dus houd je een beetje in zou ik zeggen. Nee, echt niet omdat de HSV niet wordt gebruikt. Maar het is wel vreselijk ingewikkeld als je de ene zondag een dominee het evangelie in al z'n rijkdom hoort verkondigen en een andere zondag de gehele preek onder de knoet van de uitverkiezing ligt (en het meer een wensen wordt of mensen tot inkeer zouden mogen komen).
Zeeuw
Berichten: 11597
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef: Waar is de verootmoediging over onze eigen boosheden en verkeerdelijkheden? Waar is de beleving van Psalm 79: 4 (berijmd) gebleven? Waarom onderzoeken we niet eerst ons eigen hart en leven,
Vertel!
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marck »

pierre27 schreef:
Marck schreef:Ik heb me maar een exemplaar van Comries "Het oprecht geloof" op de kop getikt. Om me wat in de stof te verdiepen.
Is het een aanrader Marck?
Zeker! Ondertussen al verder gegaan met Comries ABC. Heel leerzame stof. Tenminste voor mijzelf in ieder geval. Afbeelding
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marck »

Jantje schreef:Ik hoop dat hij bedoelt dat veel predikanten Gods Woord recht prediken.

En dat is ook precies waarom ik zoveel moeite heb met de visie van ds. W. Dekker. Kritiek lever je niet publiekelijk, en zeker zulke ernstige beschuldigingen die hij doet, niet. Dat is niet gepast, niet oorbaar en niet stichtelijk. Ga er mee in de binnenkamer, en breng dáár de moeite, zorgen en noden die je hebt, maar ga niet publiekelijk ongezouten je mening ventileren, je gelijk halen en je kritiek spuien. Daar is niemand mee gediend, en Gods Naam wordt oneer aangedaan.
Ik vind dit een wijs advies Jantje! Niet om mensen de mond te snoeren maar om daar op een christelijke en kerkelijke manier mee om te gaan. En vooral om er die binnenkamer mee in te treden. Daar waar ook licht kan komen op de diepere intenties van de kritiek en onze geestelijke houding daarin.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Dit topic is toe aan dankdag, lees ik.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

Amstelodamense schreef:
pierre27 schreef:
Erasmiaan schreef:
DDD schreef:Bij rechtzinnige predikanten hoef je minder geduld te hebben. Erg jammer dat jullie afscheid nemen van de kerkelijke gemeente. Maar goed, trouw blijven aan de kerkelijke gemeente kan heel zwaar zijn.

Het lijkt wel of in jullie gemeente de helft van de kerk in de afgelopen jaren is vertrokken naar de GB/CV. Dat hoor ik althans van iemand die daarbij betrokken is.

Heel jammer. Maar met een gezin met kinderen snap ik het ook wel goed. Als je zulke dwalingen moet aanhoren als die ik zondagmiddag hoorde, dan is het heel lastig om daar je kind ten doop te houden.
Kap nou toch eens met die ellende! Het is vandaag biddag, verootmoediging zou passen!

Op dit forum ben je al zo vaak erop gewezen dat jij ook nog wel wat werk te verzetten heb, met het opruimen van dwalingen over vrouwen in de ambten en je visie op homoseksualiteit. Zou dat niet iets bescheidener moeten maken in het aanwijzen van vermeende dwalingen bij rechtzinnige predikanten?!

Vergeef me als de verontwaardiging misschien iets teveel overheerst. Ik open even een topic op Rf en gelijk lees ik weer dit soort beschuldigingen. Ik ben daar echt verdrietig over.

Ik laat het er maar weer bij want ik heb helemaal geen zin om deze ellende nog langer te lezen.
Het is het werk van een rondreizende gemeente-verwoester. Tragisch!
Dat vind ik wel een heftige aantijging. Verwoester? Waaruit blijkt dat DDD verwoestend zou werken?
Het is mij niet helemaal duidelijk of met 'een rondreizende gemeente-verwoester' nu de predikant, DDD, of satan bedoeld wordt.

In het geval dat Pierre 1 van de eerste 2 bedoeld, is het vooral een tragische aantijging. In het geval Pierre de satan bedoelt, heeft hij gelijk.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33284
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Verder on-topic aub,
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Jantje schreef:
Ukkie schreef:
Mara schreef:Hier ook iemand die worstelt met kerkelijke randzaken
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/28 ... -randzaken

Hij begint over het dragen van een broek, door de dames.
Maar is dat een kerkelijke randzaak? Het is m.i. iets anders als ze hem op zondag aan zouden trekken, toch?
En wat iemand een randzaak noemt, kan voor een ander wel een hoofdzaak zijn.
De broek/rok duscussie en iemand in de gemeente die een kerstboom heeft zijn vlgs mij geen dingen waar we ons mee bezig moeten houden. Als je je eraan ergert zie het dan als de splinters in andermans oog.
Dan geldt dat dus andersom ook voor mensen die vertrekken omdat er geen HSV gelezen wordt in de gemeente, of omdat ze vinden dat het uitnodigingsbeleid van dominees binnen de vacante periode te divers is, enzovoorts.

Het is werkelijk in- en intriest hoe er op Biddag 2021 op dit forum gesproken wordt over een kerkverband waarin God nog steeds doorgaat met Zijn kerkvergaderend werk. Ik wordt daar heel erg verdrietig van. Waar is de verootmoediging over onze eigen boosheden en verkeerdelijkheden? Waar is de beleving van Psalm 79: 4 (berijmd) gebleven? Waarom onderzoeken we niet eerst ons eigen hart en leven, voor we de ambassadeurs van Christuswege onheilig gaan bekritiseren? Is dát de vrucht van de Coronacrisis? Dan vrees ik dat Gods slaande en plagende hand nog harder Zich over ons zal uitstrekken.

Ik haal maar weer opnieuw aan wat ds. C. Harinck hierover enkele jaren geleden schreef: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... rooskerke/

Lees vooral dit: De toekomst zal leren of het gereformeerd belijden bij hen veiliger is dan bij de Gereformeerde Gemeenten. Je verlaat nu je moeder, die je vanaf je doop gevoed en onderwezen heeft. De noodzaak van een persoonlijke bekering en een waar geloof in Christus is je van kindsaf geleerd. Of je dit mee zal nemen naar je nieuwe kerk betwijfel ik. Ik vrees dat je iets anders mee zult nemen. Een drang naar iets anders. Naar een gemakkelijker weg en ruimer leven.

Dát is de waarheid. En zo is het!
*Ik word

Vreemde reactie op een oude terugkerende discussie. Niemand ontkent dat God werkt in de GG. Alleen (en dan zijn we er weer bij wat broeder Dekker zegt) wordt kritiek gelijk gezien als aanval op zo wat alles in de gemeente.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

Forummer schreef:Ds. Visscher schreef in de Gezinsgids:
Kritiek op de prediking.

Een reactie op een preek is altijd welkom. Door de huidige middelen is dat ook makkelijk. Sommigen sturen een e-mail, anderen sturen een app. Daar is, denk ik, niets mis mee. Het wordt anders als mensen zomaar allerlei verkeerde dingen zeggen. Daar kun je als predikant veel last van hebben. Een predikant is een mens, net als alle andere mensen. En mensen kunnen fouten maken. Het zou wel heel hoogmoedig zijn als een prediker de gedachte gaat koesteren dat hij zonder fouten preekt. Dat is niet waar Daarom is kritiek of een opmerking wel belangrijk. Een predikant die een roed huwelijk heeft, zal veel goede en opbouwende kritiek krijgen van zijn vrouw. Niet voor niets wordt zij weleens de 'beste ouderling' genoemd. Ook een kerkenraad is geroepen om de predikant te helpen in het brengen van de Bijbelse boodschap. Daarbij is voorzichtigheid en gepastheid erg belangrijk. Het past niet om bijvoorbeeld direct na de dienst maar even flink uit te halen naar de predikant. Dan breken we meer af dan er wordt opgebouwd. We moeten ook met kritiek dus tijd en wijze weten. Het is daarnaast niet goed als iemand steeds maar weer met hetzelfde punt van kritiek komt. Dan kan de vraag rijzen of dit nog wel integer is.

Inhoud van kritiek.

Wat is de inhoud van de kritiek? Er zijn mensen die om gevoelredenen kritiek leveren op een predikant. Het gaat dan niet over Bijbelse zaken en onze belijdenis, maar meer om gevoelens. De ene mens staat daar wat meer voor open dan de andere. Ook predikanten zijn niet allemaal hetzelfde. De een heeft meer gaven dan de ander. De ene prediker is meer emotioneel dan de andere. Heel veel mensen vinden het fijn als een predikant gevoelig is. Het eiteren van psalmversjes is voor sommigen heel belangrijk. Een andere prediker doet dat niet omdat hij graag de leer wil uitleggen en toepassen. Weer een ander legt de nadruk op de exegetische kant van een Bijbelgedeelte. Er is een zekere ruimte die we elkaar ook moeten gunnen. Kritiek die niet teruggaat op de Bijbel of de belijdenis heeft ten diepute geen zin. Laten we daarmee oppassen. Ook is het niet goed als we de ene predikant gaan vergelijken met de andere. Het komt helaas voor dat men sen zeggen dat je moet preken als iemand anders. Het is wel een bedroevend teken van geestelijke armoede als we iemand gaan nadoen. Elke prediker is geroepen om aan de gemeente Gods Woord door te Beven. Hij mag bekendmaken wat de Heere hem door het Woord en door de Geest heeft geleerd. Daarbij zal iedere geroepen prediker zijn eigen accenten hebben. Als Wet en Evangelie maar duidelijk doorklinken.

Nadenken.

Kritiek krijgen is niet altijd gemakkelijk Vaak geeft het stof am over na te denken Luther zegt ergens dat de duivel door God wordt gebruikt, want elke keer als de duivel Luther aan viel, bracht hem dat bij het Woord van God. Zo heeft Luther heel wat geleerd op de school van e aanvechting Kritiek is op te vatten als een gratis advies Zelfs de meest vreemde kritiek heeft soms wel iets waar je je winst mee kunt doen. Kritiek is niet altijd fijn, maar ook in het gewone leven kunnen we niet grueien door uitsluitend fijne dingen. Kritiek kan ons sterker maken als we erdoor gelou terd worden. En loutering is geen on-Bijbelse gedachte. Zeker, kritiek heeft soms zijn nut.
Dat er zeker predikanten zijn die met kritiek overweg kunnen, bewijst ds Visscher.
Of ds Visscher hoog of laag opgeleid is weet ik niet. Doet ook niet terzake denk ik. Het zijn gewoon hele wijze woorden
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3979
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Terri »

Forummer schreef:
Forummer schreef:Ds. Visscher schreef in de Gezinsgids:
Kritiek op de prediking.

Een reactie op een preek is altijd welkom. Door de huidige middelen is dat ook makkelijk. Sommigen sturen een e-mail, anderen sturen een app. Daar is, denk ik, niets mis mee. Het wordt anders als mensen zomaar allerlei verkeerde dingen zeggen. Daar kun je als predikant veel last van hebben. Een predikant is een mens, net als alle andere mensen. En mensen kunnen fouten maken. Het zou wel heel hoogmoedig zijn als een prediker de gedachte gaat koesteren dat hij zonder fouten preekt. Dat is niet waar Daarom is kritiek of een opmerking wel belangrijk. Een predikant die een roed huwelijk heeft, zal veel goede en opbouwende kritiek krijgen van zijn vrouw. Niet voor niets wordt zij weleens de 'beste ouderling' genoemd. Ook een kerkenraad is geroepen om de predikant te helpen in het brengen van de Bijbelse boodschap. Daarbij is voorzichtigheid en gepastheid erg belangrijk. Het past niet om bijvoorbeeld direct na de dienst maar even flink uit te halen naar de predikant. Dan breken we meer af dan er wordt opgebouwd. We moeten ook met kritiek dus tijd en wijze weten. Het is daarnaast niet goed als iemand steeds maar weer met hetzelfde punt van kritiek komt. Dan kan de vraag rijzen of dit nog wel integer is.

Inhoud van kritiek.

Wat is de inhoud van de kritiek? Er zijn mensen die om gevoelredenen kritiek leveren op een predikant. Het gaat dan niet over Bijbelse zaken en onze belijdenis, maar meer om gevoelens. De ene mens staat daar wat meer voor open dan de andere. Ook predikanten zijn niet allemaal hetzelfde. De een heeft meer gaven dan de ander. De ene prediker is meer emotioneel dan de andere. Heel veel mensen vinden het fijn als een predikant gevoelig is. Het eiteren van psalmversjes is voor sommigen heel belangrijk. Een andere prediker doet dat niet omdat hij graag de leer wil uitleggen en toepassen. Weer een ander legt de nadruk op de exegetische kant van een Bijbelgedeelte. Er is een zekere ruimte die we elkaar ook moeten gunnen. Kritiek die niet teruggaat op de Bijbel of de belijdenis heeft ten diepute geen zin. Laten we daarmee oppassen. Ook is het niet goed als we de ene predikant gaan vergelijken met de andere. Het komt helaas voor dat men sen zeggen dat je moet preken als iemand anders. Het is wel een bedroevend teken van geestelijke armoede als we iemand gaan nadoen. Elke prediker is geroepen om aan de gemeente Gods Woord door te Beven. Hij mag bekendmaken wat de Heere hem door het Woord en door de Geest heeft geleerd. Daarbij zal iedere geroepen prediker zijn eigen accenten hebben. Als Wet en Evangelie maar duidelijk doorklinken.

Nadenken.

Kritiek krijgen is niet altijd gemakkelijk Vaak geeft het stof am over na te denken Luther zegt ergens dat de duivel door God wordt gebruikt, want elke keer als de duivel Luther aan viel, bracht hem dat bij het Woord van God. Zo heeft Luther heel wat geleerd op de school van e aanvechting Kritiek is op te vatten als een gratis advies Zelfs de meest vreemde kritiek heeft soms wel iets waar je je winst mee kunt doen. Kritiek is niet altijd fijn, maar ook in het gewone leven kunnen we niet grueien door uitsluitend fijne dingen. Kritiek kan ons sterker maken als we erdoor gelou terd worden. En loutering is geen on-Bijbelse gedachte. Zeker, kritiek heeft soms zijn nut.
Dat er zeker predikanten zijn die met kritiek overweg kunnen, bewijst ds Visscher.
Of ds Visscher hoog of laag opgeleid is weet ik niet. Doet ook niet terzake denk ik. Het zijn gewoon hele wijze woorden
Ik was overigens wel verbaasd over de enorm vele taalfouten die in dit stuk staan, heeft dit zo in de gezinsgids gestaan?
Over kritiek gesproken ;)
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

Het is een door Google Lens gecreëerde tekst aan de hand van een foto van het artikel. Ik had er wat foutjes uitgehaald, maar nog niet voldoende blijkbaar. :hum
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3979
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Terri »

:super
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

GG gaan nu toch in gesprek met andere kerken:

https://www.rd.nl/artikel/917903-gg-bes ... met-kerken
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Charles »

Ukkie schreef:
Mara schreef:Hier ook iemand die worstelt met kerkelijke randzaken
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/28 ... -randzaken

Hij begint over het dragen van een broek, door de dames.
Maar is dat een kerkelijke randzaak? Het is m.i. iets anders als ze hem op zondag aan zouden trekken, toch?
En wat iemand een randzaak noemt, kan voor een ander wel een hoofdzaak zijn.
De broek/rok duscussie en iemand in de gemeente die een kerstboom heeft zijn vlgs mij geen dingen waar we ons mee bezig moeten houden. Als je je eraan ergert zie het dan als de splinters in andermans oog.
Tsja waar begint en eindigt het? Hoed aflaten in de kerk. Vrouwen aan het avondmaal met meerdere gaatjes/oorbellen in de oren. Broek bij vrouwen is gebruikelijk bij alle activiteiten buiten de kerk maar nu komen de meisjes naar club in een broek etc.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Charles schreef: Tsja waar begint en eindigt het? Hoed aflaten in de kerk. Vrouwen aan het avondmaal met meerdere gaatjes/oorbellen in de oren. Broek bij vrouwen is gebruikelijk bij alle activiteiten buiten de kerk maar nu komen de meisjes naar club in een broek etc.
Mijn schoonzus is in de GG opgegroeid en zij moest zelfs een hoedje op naar de catechisatie.
Dat was bij ons in de CGK niet.
Nu wordt er inmiddels geen hoed meer gedragen bij rouwdiensten, daar was laatst een discussie over.
Dus ik denk dat een generatie verder dezelfde dingen gebeuren in de GG die nu bij ons gebeuren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie