Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

CvdW schreef:
Posthoorn schreef:
CvdW schreef:Ik hoor binnen de GG dat er geleerd wordt je bent wedergeboren en dan ga je roepen naar een onbekende God. Daar is al een ingeschapen Godskennis. Wat wordt er dan bedoeld met een roepen naar een onbekende God terwijl zo iemand al wedergeboren is?

Calvijn heeft het dus over geheel iets anders dan wat in de GG geleerd wordt. Mijn vraag is: wanneer is dit ingevoerd?
Mijn vraag is: hoe kom je tot de conclusie dat Calvijn iets anders leert dan wat in de GG geleerd wordt? Op grond van het vragenboekje van Hellenbroek??
Er is een ingeschapen Godskennis, waarom dan een roepen naar een onbekende God?
Ik reageerde op een post die het schema van de GG aangaf. Daar zit het verschil. Wedergeboorte is de vereniging met Christus.
Zou je voor ons het schema van de GerGem helder kunnen uiteenzetten?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
CvdW
Berichten: 2944
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

In deze of een ander topic staat dit al ergens. Ik kan ook verwijzen naar het boek van ds. Kort 'bloedtheologie of embryo theologie'. Bij de GG kun je wedergeboren zijn en Christus niet kennen.

Een ander zal zeggen: gaan we weer de rotonde op?
Echter dit is wel het fundamentele probleem.
Erskinees
Berichten: 2755
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Hoezo is dat een fundamenteel probleem?
Hoe vaak per jaar hoor je zoiets van de kansel? In mijn gemeente is dat op twee handen te tellen. Is dat nou zo dramatisch wanneer je er zelf anders over denkt?
CvdW
Berichten: 2944
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Erskinees schreef:Hoezo is dat een fundamenteel probleem?
Hoe vaak per jaar hoor je zoiets van de kansel? In mijn gemeente is dat op twee handen te tellen. Is dat nou zo dramatisch wanneer je er zelf anders over denkt?
Hier nagenoeg elke week.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

CvdW schreef:In deze of een ander topic staat dit al ergens. Ik kan ook verwijzen naar het boek van ds. Kort 'bloedtheologie of embryo theologie'. Bij de GG kun je wedergeboren zijn en Christus niet kennen.

Een ander zal zeggen: gaan we weer de rotonde op?
Echter dit is wel het fundamentele probleem.
Juist. Vooropgesteld, ik ben het wel met je eens dat dit niet kan. Ik ben er echter ook achter gekomen dat de GerGem een breed kerkgenootschap is, waarin niet iedereen dit leert. Dat maakt het lastig. Het is inderdaad een van de problemen, maar juist door de breedte van de GerGem kun je eigenlijk nooit het hele kerkverband erop aanspreken. Dat maakt het allemaal wel wat ingewikkeld.

Dé leer van de GerGem en hét eigene van de GerGem dat schijnt er niet te zijn. Neemt niet weg dat zaken die niet juist zijn, bestreden mogen worden.

Maar, juist omdat niet iedereen binnen de GerGem hetzelfde ervaart, zal er inderdaad bij sommigen de verzuchting komen van zoveelste rondje rotonde.

Bij ons komt het trouwens ook bijna elke week voor, dus je bent geen uitzondering.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ukkie »

CvdW schreef:In deze of een ander topic staat dit al ergens. Ik kan ook verwijzen naar het boek van ds. Kort 'bloedtheologie of embryo theologie'. Bij de GG kun je wedergeboren zijn en Christus niet kennen.

Een ander zal zeggen: gaan we weer de rotonde op?
Echter dit is wel het fundamentele probleem.
Als dat verkondigd word is dat misleidend!
Dan geef je iemand rust buiten Christus.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

CvdW schreef:
Erskinees schreef:Hoezo is dat een fundamenteel probleem?
Hoe vaak per jaar hoor je zoiets van de kansel? In mijn gemeente is dat op twee handen te tellen. Is dat nou zo dramatisch wanneer je er zelf anders over denkt?
Hier nagenoeg elke week.
Vreemd.

De laatste keer dat hier Zondag 23 behandeld werd, ging ds. De Heer voor. Ik heb er niets van gehoord. Die keer daar voor behandelde ds. Hogchem de 23ste Zondagsafdeling. Ook toen heb ik daar niets van gemerkt. Ds. Hogchem heeft van de zomer ook Zondag 7 behandeld. Ook toen was hiervan geen enkele sprake.

Dus ik snap niet wat je bedoelt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

CvdW schreef:In deze of een ander topic staat dit al ergens. Ik kan ook verwijzen naar het boek van ds. Kort 'bloedtheologie of embryo theologie'. Bij de GG kun je wedergeboren zijn en Christus niet kennen.

Een ander zal zeggen: gaan we weer de rotonde op?
Echter dit is wel het fundamentele probleem.
Is dat niet bespreekbaar met de kerkenraad?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4085
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

CvdW schreef:....Bij de GG kun je wedergeboren zijn en Christus niet kennen. ....
Dat is natuurlijk niet zo. De GG staan voluit op de belijdenisgeschriften. Die leren duidelijk dat bij de wedergeboorte het geloof in Christus in het hart wordt gelegd.

Maar het kan zeker zo zijn dat het zich op de geschonken Christus (nog) heel beperkt is. Een uitzien met een diep verlangen Hem beter te kennen, omdat wat je van Jezus kent nog heel gering is.

Ik wil het met een persoonlijk voorbeeld, ongetwijfeld gebrekkig, uitleggen wat ik bedoel: Toen mijn kleinkind werd geboren (aan mij werd ‘geschonken’) was ik er niet bij en die zelfde avond ging ik op weg naar Rusland. Toch wist ik zeker dat het mijn kleinkind was, ik hield er al van voordat ik het goed en wel gezien en in mijn armen had gehad.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marck »

Is er ook niet een verschil tussen de rechtvaardiging door het geloof en de zekerheid, de troost en de genieting ervan? Het zwakste geloof dat zich tegen hoop op hoop aan Christus vastklampt, rechtvaardigt de zondaar voor God. Maar de gelovige bezit daar niet altijd de troost en de zekerheid van. De volle omhelzing van de vrijspraak van het Evangelie is niet bij al Gods kinderen even sterk en vrijmoedig. Een blijvende en diepe zekerheid van ons aandeel aan Christus ontbreekt zo velen van Gods kinderen. Er zijn bekommerde harten die ook hier zo van verre blijven staan. Wat kan dat een strijd geven.
De bekende Engelse Westminster Confessie zegt dat een gelovige lang kan moeten wachten en met veel moeilijkheden te kampen kan hebben éér hij deelgenoot is van deze onfeilbare verzekering.

Ds. J.J. van Eckeveld
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Ronaldus schreef:Is er ook niet een verschil tussen de rechtvaardiging door het geloof en de zekerheid, de troost en de genieting ervan? Het zwakste geloof dat zich tegen hoop op hoop aan Christus vastklampt, rechtvaardigt de zondaar voor God. Maar de gelovige bezit daar niet altijd de troost en de zekerheid van. De volle omhelzing van de vrijspraak van het Evangelie is niet bij al Gods kinderen even sterk en vrijmoedig. Een blijvende en diepe zekerheid van ons aandeel aan Christus ontbreekt zo velen van Gods kinderen. Er zijn bekommerde harten die ook hier zo van verre blijven staan. Wat kan dat een strijd geven.
De bekende Engelse Westminster Confessie zegt dat een gelovige lang kan moeten wachten en met veel moeilijkheden te kampen kan hebben éér hij deelgenoot is van deze onfeilbare verzekering.

Ds. J.J. van Eckeveld
Het gaat niet om het voelen hoe diep het is.
Maar ik vind dit niet goed hoe de dominee het zo beschrijft om eerlijk te zijn.
Ieder kind van God ervaart ook het aandeel, alleen soms heb ik het idee dat als dominees er hele grote woorden over spreken, zo van : Dan voel je dit, zus, zo ,dat dat mensen denken ja maar dat doe ik dus niet, ik kan niet zonder Hem maar dat voel ik niet. Dus blijven mensen maar tobben en tobben en tobben.
En het kan zeker een getob geven en ook de gedachte is niet vreemd van : Ben ik het wel werkelijk en dat moet men ook onderzoeken, maar als ze goed in de Bijbel lezen mogen ze ook zien wie Christus is voor zulken.
En ik denk ook wel dat dat voor een deel definitie-kwestie is.
In een deel van de GG wordt vooral aangegeven wat het gevoel is en het gevoel zegt en doet.
In de Hervormde kringen (muv Gekrookte Riet) wordt het wat dogmatischer bezien.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marck »

Geytenbeekje schreef:
Ronaldus schreef:Is er ook niet een verschil tussen de rechtvaardiging door het geloof en de zekerheid, de troost en de genieting ervan? Het zwakste geloof dat zich tegen hoop op hoop aan Christus vastklampt, rechtvaardigt de zondaar voor God. Maar de gelovige bezit daar niet altijd de troost en de zekerheid van. De volle omhelzing van de vrijspraak van het Evangelie is niet bij al Gods kinderen even sterk en vrijmoedig. Een blijvende en diepe zekerheid van ons aandeel aan Christus ontbreekt zo velen van Gods kinderen. Er zijn bekommerde harten die ook hier zo van verre blijven staan. Wat kan dat een strijd geven.
De bekende Engelse Westminster Confessie zegt dat een gelovige lang kan moeten wachten en met veel moeilijkheden te kampen kan hebben éér hij deelgenoot is van deze onfeilbare verzekering.

Ds. J.J. van Eckeveld
Het gaat niet om het voelen hoe diep het is.
Maar ik vind dit niet goed hoe de dominee het zo beschrijft om eerlijk te zijn.
Ieder kind van God ervaart ook het aandeel, alleen soms heb ik het idee dat als dominees er hele grote woorden over spreken, zo van : Dan voel je dit, zus, zo ,dat dat mensen denken ja maar dat doe ik dus niet, ik kan niet zonder Hem maar dat voel ik niet. Dus blijven mensen maar tobben en tobben en tobben.
En het kan zeker een getob geven en ook de gedachte is niet vreemd van : Ben ik het wel werkelijk en dat moet men ook onderzoeken, maar als ze goed in de Bijbel lezen mogen ze ook zien wie Christus is voor zulken.
En ik denk ook wel dat dat voor een deel definitie-kwestie is.
In een deel van de GG wordt vooral aangegeven wat het gevoel is en het gevoel zegt en doet.
In de Hervormde kringen (muv Gekrookte Riet) wordt het wat dogmatischer bezien.
Ik weet niet of het hier vooral om gevoel gaat. Ik moet hierbij meer denken aan 1 Kor 3:2 en Hebr. 5:11-13, Joh 14:9, Joh 16:12. Dus aan melk, vast voedsel en opwassen in genade.
Laatst gewijzigd door Marck op 20 feb 2021, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ouderling »

Als de Heere wederbaart, krijg je met God te doen. We zijn namelijk niet uit Jezus gevallen maar uit God gevallen. Dat gaat de Heere je doen inzien. En nee dan is er niet gelijk zicht op of kennis van Christus. Een zondaar gaat later (dat kan bij de ene persoon een dag zijn en bij de andere een jaar) pas vragen (met zondag 5) hoe hij wederom tot genade kan komen. Is er een middel om die welverdiende straf te ontgaan? Dan krijgt Jezus waarde als Middelaar als Hij Zich openbaart.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Ouderling schreef:Als de Heere wederbaart, krijg je met God te doen. We zijn namelijk niet uit Jezus gevallen maar uit God gevallen. Dat gaat de Heere je doen inzien. En nee dan is er niet gelijk zicht op of kennis van Christus. Een zondaar gaat later (dat kan bij de ene persoon een dag zijn en bij de andere een jaar) pas vragen (met zondag 5) hoe hij wederom tot genade kan komen. Is er een middel om die welverdiende straf te ontgaan? Dan krijgt Jezus waarde als Middelaar als Hij Zich openbaart.
Waar lees je in de Bijbel dat het bij sommigen jaren kan duren ? David bijv zondigde wel lang inderdaad maar dat is wat anders
Worden dan alle mensen wederom door Christus zalig, gelijkzij door Adam zijn verdoemd geworden?
Neen zij , maar alleen degenen, die Hem door een waar geloof worden ingelijfd en al Zijn weldaden aannemen.
Zondag 7 vraag 20
Al zijn weldaden aannemen.
Dus niet alleen zien hoe zij ellendig en een drekhoop van zonde zijn. En later (jaren) dingen pas inzien..
Dan kun je nog alle kanten op of iemand bekeert is of niet.
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ouderling »

Geytenbeekje schreef:
Ouderling schreef:Als de Heere wederbaart, krijg je met God te doen. We zijn namelijk niet uit Jezus gevallen maar uit God gevallen. Dat gaat de Heere je doen inzien. En nee dan is er niet gelijk zicht op of kennis van Christus. Een zondaar gaat later (dat kan bij de ene persoon een dag zijn en bij de andere een jaar) pas vragen (met zondag 5) hoe hij wederom tot genade kan komen. Is er een middel om die welverdiende straf te ontgaan? Dan krijgt Jezus waarde als Middelaar als Hij Zich openbaart.
Waar lees je in de Bijbel dat het bij sommigen jaren kan duren ? David bijv zondigde wel lang inderdaad maar dat is wat anders
Worden dan alle mensen wederom door Christus zalig, gelijkzij door Adam zijn verdoemd geworden?
Neen zij , maar alleen degenen, die Hem door een waar geloof worden ingelijfd en al Zijn weldaden aannemen.
Zondag 7 vraag 20
Al zijn weldaden aannemen.
Dus niet alleen zien hoe zij ellendig en een drekhoop van zonde zijn. En later (jaren) dingen pas inzien..
Dan kun je nog alle kanten op of iemand bekeert is of niet.
Zeker worden ze gelijk ingelijfd in Christus! Maar dat wil niet zeggen dat ze bij de eerste schreeuw naar God al kennis van Hem hebben of zicht op Hem.
En inderdaad, voor Christus kan het alle kanten nog op. Dus daarom mag er ook geen rust gegeven worden buiten Hem.
Plaats reactie