Gereformeerde Gemeenten

Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ukkie »

Foutje
Laatst gewijzigd door Ukkie op 19 feb 2021, 09:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Guy »

Ds G.H. Kersten: "Wie ganselijk mist het vertrouwen dat hem al zijn zonden om Christus wil vergeven zijn, die mist het ware geloof; dié is dood en onwedergeboren!"

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 0ccb1c6d7b
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ukkie »

Rh1990 schreef: Maar wel gegrond op Gods Woord.
Ik ga hier geen dingen aanvoeren uit een boek maar uit de bijbel.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Ukkie schreef:
Rh1990 schreef: Maar wel gegrond op Gods Woord.
Ik ga hier geen dingen aanvoeren uit een boek maar uit de bijbel.
Dat is een beetje een flauwe reactie. De christenreis is een symbolisch getekend voorbeeld uit de praktijk. En dan is er altijd weer die prangende vraag: is een ontdekte zondaar al een levendgemaakte zondaar? De een zegt ja, de ander zegt nee. Opmerkelijk is in elk geval dat Bunyan de man al helemaal aan het begin de naam 'Christen' geeft. Overigens haast ik me te zeggen dat Bunyan voor mij niet het einde is van alle tegenspraak.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Ik vind dit nog wel meevallen. Ik heb zoiets zelfs bij ons in de kerk wel meegemaakt bij een organist die erg traag speelt. Ze doen er gewoon lang over om op gang te komen en halen amechtig adem halverwege en op twee derde van de zin.

En voor de mensen die niet al te snel horen wat de goede noot is, vliegt de organist gelijk na de vorige regel alvast naar de nieuwe noot. Het is een typisch dorpse traditioneel bevindelijke manier van samenzang, al hoor je in sommige dorpen ook nog veel gebrul. Dat valt mij hier niet op.
Een typisch dorpse traditioneel bevindelijke manier van samenzang, hoe krijg je het verzonnen. Daar moet Labarum Academic maar eens een nieuwe publicatie aan wijden in de reeks Biblebelt Studies. Ik zal Fred van Lieburg de titel alvast doorgeven: "Typisch dorpse traditioneel bevindelijke samenzang in de Biblebelt". Wordt vast een interessant boek!

Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef:
Ukkie schreef:
Rh1990 schreef: Maar wel gegrond op Gods Woord.
Ik ga hier geen dingen aanvoeren uit een boek maar uit de bijbel.
Dat is een beetje een flauwe reactie. De christenreis is een symbolisch getekend voorbeeld uit de praktijk. En dan is er altijd weer die prangende vraag: is een ontdekte zondaar al een levendgemaakte zondaar? De een zegt ja, de ander zegt nee. Opmerkelijk is in elk geval dat Bunyan de man al helemaal aan het begin de naam 'Christen' geeft. Overigens haast ik me te zeggen dat Bunyan voor mij niet het einde is van alle tegenspraak.
De puriteinen hanteren daarom het begrip 'ontwaakte zondaar'. Dat geeft wel beter aan dat er geen rust kan en mag zijn.
Nu begrijp ik heus wel dat niemand zal zeggen dat een levendgemaakte zondaar rust mag hebben vóór hij in Christus is. Het gaat er mij nu om dat het zo gevaarlijk is om in de prediking zo de nadruk te leggen op de 'van verre staande.' Alsof het ook wel mogelijk is om zonder verzekering zalig te worden. Nergens kan ik dat in de Bijbel terug vinden.
Worden zulke mensen dan niet zalig? Dat zou ik niet durven zeggen, dat oordeel is aan God.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ukkie »

Posthoorn schreef:
Ukkie schreef:
Rh1990 schreef: Maar wel gegrond op Gods Woord.
Ik ga hier geen dingen aanvoeren uit een boek maar uit de bijbel.
Dat is een beetje een flauwe reactie. De christenreis is een symbolisch getekend voorbeeld uit de praktijk. En dan is er altijd weer die prangende vraag: is een ontdekte zondaar al een levendgemaakte zondaar? De een zegt ja, de ander zegt nee. Opmerkelijk is in elk geval dat Bunyan de man al helemaal aan het begin de naam 'Christen' geeft. Overigens haast ik me te zeggen dat Bunyan voor mij niet het einde is van alle tegenspraak.
De christenreis kunnen we niet gebruiken om iets te bewijzen.

Waarom zou je zekerheid zoeken in de wetenschap dat een ontdekte zondaar een levendgemaakte is? 1 Johannes 5 vers 12 is een zekerder weg.
12Wie de Zoon heeft, heeft het leven; wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Ukkie schreef:De christenreis kunnen we niet gebruiken om iets te bewijzen.
Klopt, doe ik ook niet. Maar het is wel een mooi voorbeeld om de vraag te kunnen stellen wanneer deze pelgrim nu 'levendgemaakt' is.
Waarom zou je zekerheid zoeken in de wetenschap dat een ontdekte zondaar een levendgemaakte is? 1 Johannes 5 vers 12 is een zekerder weg.
12Wie de Zoon heeft, heeft het leven; wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet.
Omdat een kwestie is die toch om een oplossing lijkt te vragen. Zie bijv. ook het stukje van ds. Vroegindeweij, eerder geciteerd. Wat bijv. te denken van mensen bij wie het nooit tot een 'oplossing' gekomen is en die zó sterven?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef:Wat bijv. te denken van mensen bij wie het nooit tot een 'oplossing' gekomen is en die zó sterven?
Dat oordeel is aan God. Het geeft voor predikers geen vrijbrief om dan niet scherp het Woord te brengen en erop aan te dringen dat het voor ons duidelijk moet zijn of we in of buiten Christus zijn. Het gaat om onze eeuwige bestemming!
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ukkie »

Posthoorn schreef:
Ukkie schreef:De christenreis kunnen we niet gebruiken om iets te bewijzen.
Klopt, doe ik ook niet. Maar het is wel een mooi voorbeeld om de vraag te kunnen stellen wanneer deze pelgrim nu 'levendgemaakt' is.
Waarom zou je zekerheid zoeken in de wetenschap dat een ontdekte zondaar een levendgemaakte is? 1 Johannes 5 vers 12 is een zekerder weg.
12Wie de Zoon heeft, heeft het leven; wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet.
Omdat een kwestie is die toch om een oplossing lijkt te vragen. Zie bijv. ook het stukje van ds. Vroegindeweij, eerder geciteerd. Wat bijv. te denken van mensen bij wie het nooit tot een 'oplossing' gekomen is en die zó sterven?
Hoe het in het hart van die mensen ligt weet alleen God maar wij hebben ons te houden aan het Woord.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:Ik vind dit nog wel meevallen. Ik heb zoiets zelfs bij ons in de kerk wel meegemaakt bij een organist die erg traag speelt. Ze doen er gewoon lang over om op gang te komen en halen amechtig adem halverwege en op twee derde van de zin.

En voor de mensen die niet al te snel horen wat de goede noot is, vliegt de organist gelijk na de vorige regel alvast naar de nieuwe noot. Het is een typisch dorpse traditioneel bevindelijke manier van samenzang, al hoor je in sommige dorpen ook nog veel gebrul. Dat valt mij hier niet op.
Een typisch dorpse traditioneel bevindelijke manier van samenzang, hoe krijg je het verzonnen. Daar moet Labarum Academic maar eens een nieuwe publicatie aan wijden in de reeks Biblebelt Studies. Ik zal Fred van Lieburg de titel alvast doorgeven: "Typisch dorpse traditioneel bevindelijke samenzang in de Biblebelt". Wordt vast een interessant boek!

Afbeelding
Wat is de reden dat jij je standpunten zelden of nooit onderbouwt?
Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Rh1990 »

Ukkie schreef:
Posthoorn schreef:
Ukkie schreef:
Rh1990 schreef: Maar wel gegrond op Gods Woord.
Ik ga hier geen dingen aanvoeren uit een boek maar uit de bijbel.
Dat is een beetje een flauwe reactie. De christenreis is een symbolisch getekend voorbeeld uit de praktijk. En dan is er altijd weer die prangende vraag: is een ontdekte zondaar al een levendgemaakte zondaar? De een zegt ja, de ander zegt nee. Opmerkelijk is in elk geval dat Bunyan de man al helemaal aan het begin de naam 'Christen' geeft. Overigens haast ik me te zeggen dat Bunyan voor mij niet het einde is van alle tegenspraak.
De christenreis kunnen we niet gebruiken om iets te bewijzen.

Waarom zou je zekerheid zoeken in de wetenschap dat een ontdekte zondaar een levendgemaakte is? 1 Johannes 5 vers 12 is een zekerder weg.
12Wie de Zoon heeft, heeft het leven; wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet.
Het begin is net zo goed essentieel in het geloofsleven, de zelfkennis, het verloren liggen, maar ook een betrekking krijgen op een onbekend God enz. Nu lijkt het steeds meer dat je zo maar de Poort kan zonder de gang daarvoor.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ukkie »

Dat lijkt niet alleen zo, het is zo!
Romeinen 4
4Aan hem nu die werkt, wordt het loon niet toegerekend naar genade, maar naar wat men hem verschuldigd is.
5Bij hem echter die niet werkt, maar gelooft in Hem Die de goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot gerechtigheid.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Guy »

@Rh1990, hoe kijk jij dan aan tegen het citaat van ds. Kersten?
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
CvdW
Berichten: 2945
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Het begin is net zo goed essentieel in het geloofsleven, de zelfkennis, het verloren liggen, maar ook een betrekking krijgen op een onbekend God enz. Nu lijkt het steeds meer dat je zo maar de Poort kan zonder de gang daarvoor.

Hetgeen hierboven staat is dat naar de Schrift? Betrekking krijgen op een onbekend God???
Wanneer is dit ingevoerd?
Plaats reactie