Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Simon0612 schreef:
Maanenschijn schreef:Waarom is dit drammen?

Een jaar later wordt de schrijver van een onderzoek een paar vragen gesteld. Daar geeft hij vanuit zijn optiek antwoord op? Wat is hier drammerig aan?
Hij weet toch hoe er gereageerd is? Hij kent de reacties toch? Wat wil hij hiermee nu nog meer bereiken dan het oprakelen hiervan? Waarom moet dit? Leg eens uit! Wat dient dit voor nut?
De reactie van de heer van der Knijff is prima, in lijn met zijn eerdere reacties, de reactie van Ds Clements is ook prima. Zijn op meerdere terreinen prima aan elkaar gewaagd. Niks bijzonders aan.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

Ja dat snap ik. Is mijn punt ook niet. Maar waarom moet daar zo nodig weer een artikel over verschijnen. Punt is toch al eerder gemaakt? Daar wordt of wel of niet wat mee gedaan. Dan is het toch klaar?

Als je in een organisatie een bepaalde zienswijze hebt en je schrijft schrijft een heel boek over hoe dat anders kan en moet en de directie kiest er voor om daar niet in mee te gaan dan kom je daar toch ook niet steeds opnieuw mee? Of ga je dan een jaar later een interview geven aan de lokale krant hoe je er op terugkijkt en hoe er op gereageerd is. Zal je in dank afgenomen worden. Misschien een mank voorbeeld, maar ik denk dan: Waarom dit opnieuw oprakelen en de discussie weer uitlokken...
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Simon0612 schreef:
Maanenschijn schreef:Waarom is dit drammen?

Een jaar later wordt de schrijver van een onderzoek een paar vragen gesteld. Daar geeft hij vanuit zijn optiek antwoord op? Wat is hier drammerig aan?
Hij weet toch hoe er gereageerd is? Hij kent de reacties toch? Wat wil hij hiermee nu nog meer bereiken dan het oprakelen hiervan? Waarom moet dit? Leg eens uit! Wat dient dit voor nut?
Dus, als ik eens een keer wat het gevonden ergens over, moet ik in het vervolg, zelfs als mij er naar wordt gevraagd geruime tijd later, mijn mond over houden? Dat is wat mij betreft de omgekeerde wereld. Mijn indruk is dat het drammerige helemaal niet bij vd Knijff vandaan komt. In de loop van de tijd en ook nu is hij uitgenodigd om over zijn onderzoek te spreken. En hij geeft daar gehoor aan. Heel feitelijk.

Ik heb ook geen moeite met de reactie van ds. Clements. Hij vindt dat er genoeg over is gezegd, het komt erg hautain over, maar ook dat is zijn goed recht.

Ik snap werkelijk de allergie niet. Al geruime tijd heb ik het gevoel dat elke opmerking over de GG allergie op roept. Als zelfreflectie niet meer mogelijk is, voert de hoogmoed de boventoon. Wat dat betreft is daarmee ook jouw vraag beantwoord: het nut is een blijvende zelf reflectie. Om je als persoon of kerkverband iedere keer weer te onderzoeken.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Ora et labora schreef: Als bijv zo een boek van Knijff bedoeld is om (heimelijk) de evangelische bewegings gedachte van cip.nl en mozaiek en frontrunners en
al die andere nieuwlichters te bevorderen. Dan heb ik mijn broek vol van knijff. Persoonlijk ben ik van huis uit ook niet GG
maar dat in deze tijd notabene de Vaderlandse Kerken zoals de Hervormde en de Gereformeerde Kerken bekritiseerd worden door bijv. cip.nl
dat vind ik walgelijk. Maar goed velen zullen me wel als oordeler uitmaken. Dat is altijd weer een kort stopwoord voor sommigen.
Is volgens jou het boek zo bedoeld? Ik heb het niet gelezen, ik neem aan van jij wel?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

Prima, maar dan kan je een reactie verwachten ook. Daar hoeven we dan ook niet gek van op te kijken. En ook niet dat die reactie inhoudelijk niet is veranderd. En in dat kader is de reactie van ds. Clements heel terecht.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

De reactie is erg zelfingenomen, en dat past niet voor iemand die dienstbaar zou moeten zijn aan een geheel van gemeenten.

Zo'n reactie zou op Refoforum wel kunnen, maar namens een theologische school niet.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:De reactie is erg zelfingenomen, en dat past niet voor iemand die dienstbaar zou moeten zijn aan een geheel van gemeenten.

Zo'n reactie zou op Refoforum wel kunnen, maar namens een theologische school niet.
Dat valt toch wel mee DDD, gewoon kort en krachtig, daar houden jij en ik ook van zover ik me niet vergis.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik houd van helder en duidelijk. Ik betwijfel ook of ik heel geschikt zou zijn als rector van een theologische school. Daar zouden de meningen vast over verdeeld zijn.

In dit geval was de reactie niet lief en daarom onverstandig.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

Ora et labora schreef:
Maanenschijn schreef:
Jantje schreef:@eilander,

Je dient je te onderwerpen aan degenen die over je gesteld zijn. Het gebed is een krachtig wapen. En als er via de kerkelijke weg geen antwoord komt wat tevreden stemt, dan betekent dat niet dat je een dik boekwerk kunt volschrijven over wat er volgens jou allemaal mis is en veranderd moet worden binnen de prediking in de Gereformeerde Gemeenten.

Overigens wil ik het werk van Van der Knijff daar nu niet direct onder scharen. Dat was een promotieonderzoek. Dus dat zie ik iets anders. Maar dit interview vind ik een lelijke veeg uit de pan. Iets anders kan ik er niet van maken.

Lees nog eens wat ouderling Van den Brink schrijft.
Volgens mij is vd Knijff op verzoek van CIP een jaar na publicatie gevraagd of hij binnen de GG iets heeft gemerkt dat zijn opmerking uit het promotieonderzoek iets heeft uitgewerkt. En daar geeft hij antwoord op. Hoezo schandvlek? Ik vind, (en ja dat is misschien op de man, maar dan neem ik het risico maar) dat je je schandalig gedraagt in deze casus. Wat een grote woorden, maar zelf niet de moeite genomen om inhoudelijk een bijdrage te kunnen leveren op het onderwerp.

De opmerkingen van Van den Brink (stond er trouwens niet bij op CIP dat hij ouderling in Eindhoven (!) is, het kan ook zijn neef zijn) zijn wat dat betreft ook niet onderbouwd. Een dergelijke alinea past namelijk bij elke kritische opmerking over de GG. Of andere denominatie.

Als het beleid van de GG zodanig is dat alle kritiek gepareerd dient te worden en met machtswoorden monddood moet worden gemaakt, dan mag dat natuurlijk. Ik heb daar verder geen moeite mee. Ik herinner me uit mijn jeugd een heel andere GG, waar ik als kind naar de kerk ging. En ik heb daar warme herinneringen aan.

Maar blijf wel eerlijk in het recht doen aan het stuk op CIP.
Als bijv zo een boek van Knijff bedoeld is om (heimelijk) de evangelische bewegings gedachte van cip.nl en mozaiek en frontrunners en
al die andere nieuwlichters te bevorderen. Dan heb ik mijn broek vol van knijff. Persoonlijk ben ik van huis uit ook niet GG
maar dat in deze tijd notabene de Vaderlandse Kerken zoals de Hervormde en de Gereformeerde Kerken bekritiseerd worden door bijv. cip.nl
dat vind ik walgelijk. Maar goed velen zullen me wel als oordeler uitmaken. Dat is altijd weer een kort stopwoord voor sommigen.
Wel, afgelopen zondag is bij ons vanaf de kansel de Gereformeerde Kerk ook veroordeeld. Dat stemde mij erg verdrietig. Gelukkig zei de beste man ook nog andere dingen, zoals dat we Gods kinderen niet op een marmeren plateau moeten zetten, we moeten ze niet vereren.

Even terug naar van der Knijff: ik vind het een keurig interview. De (kritiek)punten die in dit interview naar voren komen, herken ik maar al te goed. Met name de volgende opmerkingen:

"Daarmee blijven geloofservaringen die eventueel buiten het gestandaardiseerde geloofsverhaal vallen, in de prediking buiten beeld."

"Het lijkt soms wel of de predikanten bang zijn dat ze de hoorders teveel geven, maar God gaf Zijn Alles, dan kun je toch in de prediking niet zwijgen over deze geschonken Verlosser en over het leven met Hem?"
Eigenlijk herken ik nog veel meer van wat hij zegt, maar voor nu laat ik het even hierbij.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ouderling »

Wat een gedoe om niks zeg.
Maanenschijn ziet het het heel scherp liggen. Mensen, relativeer een beetje.
Van de Knijf hoeven we niets te verwijten, maar het is CIP die hem nu vraagt hoe het nu is na 2 jaar na verschijning van zijn proefschrift. Daar geeft hij gewoon antwoord op. In die antwoorden ligt wel een lading aan kritiek.
Daarna wordt ds Clements gevraagd. Die zegt, ook weer heel terecht 2 dingen:
1 Met zijn kritiek moet hij zich in de kerkelijke weg begeven.
2.we gaan dit nu niet weer behandelen, dit hebben we al gedaan met de verschijning van het proefschrift.

En dan kunnen we zeggen dat de toon van vd knijf vreselijk is (dat zeggen vooral zij die het eens zijn met ds clements) of we zeggen dat ds clements hooghartig is (dat zeggen vooral diegenen die zelf ook het liefst de prediking binnen de GG willen zien veranderen).
Maar probeer nu eens objectief te lezen, dan zeggen ze beiden dingen die heel gewoon antwoorden zijn op de vragen van CIP.
Dan kun je het met één van beiden niet eens zijn, maar om er hier nu zo'n heisa van te maken, lijkt me niet nodig.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Het staat niet voor niks op CIP, juist vanwege de gewenste heisa.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

Ouderling schreef:Wat een gedoe om niks zeg.
Maanenschijn ziet het het heel scherp liggen. Mensen, relativeer een beetje.
Van de Knijf hoeven we niets te verwijten, maar het is CIP die hem nu vraagt hoe het nu is na 2 jaar na verschijning van zijn proefschrift. Daar geeft hij gewoon antwoord op. In die antwoorden ligt wel een lading aan kritiek.
Daarna wordt ds Clements gevraagd. Die zegt, ook weer heel terecht 2 dingen:
1 Met zijn kritiek moet hij zich in de kerkelijke weg begeven.
2.we gaan dit nu niet weer behandelen, dit hebben we al gedaan met de verschijning van het proefschrift.

En dan kunnen we zeggen dat de toon van vd knijf vreselijk is (dat zeggen vooral zij die het eens zijn met ds clements) of we zeggen dat ds clements hooghartig is (dat zeggen vooral diegenen die zelf ook het liefst de prediking binnen de GG willen zien veranderen).
Maar probeer nu eens objectief te lezen, dan zeggen ze beiden dingen die heel gewoon antwoorden zijn op de vragen van CIP.
Dan kun je het met één van beiden niet eens zijn, maar om er hier nu zo'n heisa van te maken, lijkt me niet nodig.
:super
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Guy »

Ouderling schreef:Wat een gedoe om niks zeg.
Maanenschijn ziet het het heel scherp liggen. Mensen, relativeer een beetje.
Van de Knijf hoeven we niets te verwijten, maar het is CIP die hem nu vraagt hoe het nu is na 2 jaar na verschijning van zijn proefschrift. Daar geeft hij gewoon antwoord op. In die antwoorden ligt wel een lading aan kritiek.
Daarna wordt ds Clements gevraagd. Die zegt, ook weer heel terecht 2 dingen:
1 Met zijn kritiek moet hij zich in de kerkelijke weg begeven.
2.we gaan dit nu niet weer behandelen, dit hebben we al gedaan met de verschijning van het proefschrift.

En dan kunnen we zeggen dat de toon van vd knijf vreselijk is (dat zeggen vooral zij die het eens zijn met ds clements) of we zeggen dat ds clements hooghartig is (dat zeggen vooral diegenen die zelf ook het liefst de prediking binnen de GG willen zien veranderen).
Maar probeer nu eens objectief te lezen, dan zeggen ze beiden dingen die heel gewoon antwoorden zijn op de vragen van CIP.
Dan kun je het met één van beiden niet eens zijn, maar om er hier nu zo'n heisa van te maken, lijkt me niet nodig.
Goede post! Ik denk dat zowel dr. Van der Knijff als ds. Clements zich niet herkennen in de kwalificaties die hier voorbij komen.
Zoals ik eens las bij een theoloog uit de vorige eeuw: Met een minimum aan kennis wordt vaak een maximum aan oordeel gegeven.
Lijkt me hier ook aan de orde te zijn.
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef:Het staat niet voor niks op CIP, juist vanwege de gewenste heisa.
:super De gewenste heisa wordt binnen notime ook op RF bewerkstelligd.

Ouderling schrijft juiste dingen.

Wie heeft het proefschrift gelezen hier, trouwens?
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Ad Anker schreef: Wie heeft het proefschrift gelezen hier, trouwens?
Ik heb het boek in de kast staan. Verschillende hoofdstukken gelezen.
Maar als je niet dagelijks zulk soort werken leest, dan is het best taai.
Dat ligt niet aan de inhoud van het proefschrift overigens...
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Plaats reactie