Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33308
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Ik denk ook niet dat het met de leer te maken heeft, maar hoe je gericht ben: naar binnen of naar buiten. Zendingswerkers en evangelisten zijn door hun werk en roeping veel meer naar buiten gericht.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Erskinees schreef:Het is wel flauw om dit aan de leer te hangen. Oud-evangelisten en oud-zendelingen van rechtse signatuur zijn en worden ook weggebonjourd na het eindigen van het contract. Het gaat dus niet zozeer om ligging, maar om de waardering en de inhoud van het ambt van evangelist en zendingswerker. Daar moet over worden nagedacht. Waarom is een prediker (en vaak ook ouderling) een grotendeels levenslang ambt en worden evangelist en zendingswerker behandeld als ambtloos.

Wanneer men daar eens over nadenkt en dit theologisch en kerkordelijk wordt uitgewerkt zijn andere oplossingen nodig. Wellicht kan een zendingswerker voorrang krijgen in een sollictatieprocedure voor veldwerker of pastoraal werker. Of kan een evangelist dienen als lerend-ouderling in een classis. Met een X-aantal preekbeuren per maand. Of toestemming voor het houden van een maandelijkse evangelisatiedienst in randstandgemeentetjes waar het al zo vaak leesdienst is.

Zoveel lege kansels en zoveel oplossingen. Maar dan moet er wel creatief nagedacht worden. En er moet doorgedacht worden over ambten.
Of ze voorrang moeten krijgen bij andere sollicitaties, daar kan ik me moeilijk in vinden.
Echter, deze mannen zouden inderdaad prima preekconsent moeten kunnen krijgen. Zowel rechts als links.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Dat is zo. Ik gaf maar wat voorbeelden aan. Het gaat me er om dat er mogelijkheden voor zulke mannen worden gevonden. En dat we het werk in Gods koninkrijk niet te contractueel benaderen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Ik denk ook dat het niet zozeer de leer is.
Zo loopt er nog iemand rond, veel ervaring met gevangenisevangelisatie in het buitenland, nu al jaren ervaring met pastoraat onder de onderkant van de samenleving bij een reformatorische stichting, ouderling binnen de GG. Maar toch niet 'goed bevonden' voor een rol binnen deputaatschap Evangelisatie. Terwijl velen hem juist graag in dat deputaatschap zouden zien. Men kiest dan liever een ambtsdrager uit een zeer behoudende gemeente die maar heel weinig affiniteit heeft met het evangelisatiewerk. Ik ben er nog steeds niet achter wat daar de onderliggende redenen van kunnen zijn. Misschien de opstelling naar anders denkenden die men niet kan plaatsen?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4087
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Erskinees schreef:Het is wel flauw om dit aan de leer te hangen. Oud-evangelisten en oud-zendelingen van rechtse signatuur zijn en worden ook weggebonjourd na het eindigen van het contract. Het gaat dus niet zozeer om ligging, maar om de waardering en de inhoud van het ambt van evangelist en zendingswerker. Daar moet over worden nagedacht. Waarom is een prediker (en vaak ook ouderling) een grotendeels levenslang ambt en worden evangelist en zendingswerker behandeld als ambtloos.

Wanneer men daar eens over nadenkt en dit theologisch en kerkordelijk wordt uitgewerkt zijn andere oplossingen nodig. Wellicht kan een zendingswerker voorrang krijgen in een sollictatieprocedure voor veldwerker of pastoraal werker. Of kan een evangelist dienen als lerend-ouderling in een classis. Met een X-aantal preekbeuren per maand. Of toestemming voor het houden van een maandelijkse evangelisatiedienst in randstandgemeentetjes waar het al zo vaak leesdienst is.

Zoveel lege kansels en zoveel oplossingen. Maar dan moet er wel creatief nagedacht worden. En er moet doorgedacht worden over ambten.
De kerkelijke structuren zijn niet ingericht op dit soort ‘ambten’. Ik was eens een aantal dagen te gast bij op een evangelisatie-post (GG) in het buitenland. Na de zondagse dienst vroeg ik “wat ben je nu eigenlijk?” De evangelist en zijn vrouw keken elkaar eens aan en het antwoord was veelzeggend: “wij weten het ook niet, en het de deputaten ook niet”.

Het zijn geen ouderlingen, geen diakenen, dus zouden ze bijbels gezien bij de predikanten horen. Maar dat past niet in de kerkelijke structuur. Ik denk dat het daar moet beginnen: een status als predikant, of op zijn minst een lerend ouderling/proponent.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33308
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef:Ik denk ook dat het niet zozeer de leer is.
Zo loopt er nog iemand rond, veel ervaring met gevangenisevangelisatie in het buitenland, nu al jaren ervaring met pastoraat onder de onderkant van de samenleving bij een reformatorische stichting, ouderling binnen de GG. Maar toch niet 'goed bevonden' voor een rol binnen deputaatschap Evangelisatie. Terwijl velen hem juist graag in dat deputaatschap zouden zien. Men kiest dan liever een ambtsdrager uit een zeer behoudende gemeente die maar heel weinig affiniteit heeft met het evangelisatiewerk. Ik ben er nog steeds niet achter wat daar de onderliggende redenen van kunnen zijn. Misschien de opstelling naar anders denkenden die men niet kan plaatsen?
Ik weet wie je bedoelt. Te triest voor woorden inderdaad.
DDD
Berichten: 28728
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Het deputaatschap Evangelisatie is helemaal niet bedoeld om te evangeliseren, maar als pr-deputaatschap voor een kerkelijke cultuur. Daar gaat ook de aandacht naar uit, een enkele uitzondering daargelaten.

Dat is helemaal niet nieuw. Gelukkig hebben classes en gemeenten eigen mogelijkheden om te evangeliseren.

Ik heb in ieder geval besloten om er geen cent meer aan uit te geven, maar dat had ik geloof ik al eens eerder gemeld.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33308
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Ja ja, dat wisten we al.
Pianoman
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 jan 2018, 20:27

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Pianoman »

Ik heb het altijd heel raar gevonden, dat overleden evangelisten in het Jaarboek van de GG nergens werden vermeld.
Alle predikanten en kandidaten, maar ook de weduwen der evangelisten hebben een plekje, maar de evangelisten zelf niet.
Merkwaardig, omdat deze mannen vaak meer voor mensen hebben betekend, dan menig predikant.
Ikzelf beleefde mijn eerste kerkdienst bij ev. Segers.... De man deed goed werk, maar werd tegengewerkt.
DDD
Berichten: 28728
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Is dat niet een foutje? Wel weduwen maar niet de evangelisten zelf?
Pianoman
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 jan 2018, 20:27

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Pianoman »

DDD schreef:Is dat niet een foutje? Wel weduwen maar niet de evangelisten zelf?
Controleer het maar..... Wel merkwaardig dat zo'n foutje meer dan 30 jaar nog steeds wordt gemaakt.....
DDD
Berichten: 28728
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik volg dat allemaal niet, maar ik weet wel dat Gert-Jan Segers ooit zijn teleurstelling uitsprak over het slechte beleid van het deputaatschap. En dat is natuurlijk pijnlijk, al is het goed dat het gebeurt.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Pianoman schreef:Ik heb het altijd heel raar gevonden, dat overleden evangelisten in het Jaarboek van de GG nergens werden vermeld.
Alle predikanten en kandidaten, maar ook de weduwen der evangelisten hebben een plekje, maar de evangelisten zelf niet.
Merkwaardig, omdat deze mannen vaak meer voor mensen hebben betekend, dan menig predikant.
Ikzelf beleefde mijn eerste kerkdienst bij ev. Segers.... De man deed goed werk, maar werd tegengewerkt.
Onder necrologie staan alleen predikanten, dat klopt. Oud-evangelisten staan trouwens wel netjes vermeld.
Wat me trouwens opviel dat op gergeminfo onder necrologie ds T. Cabaret staat. Zou hij postuum gerehabiliteerd zijn (en anderen niet...)?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:
Pianoman schreef:Ik heb het altijd heel raar gevonden, dat overleden evangelisten in het Jaarboek van de GG nergens werden vermeld.
Alle predikanten en kandidaten, maar ook de weduwen der evangelisten hebben een plekje, maar de evangelisten zelf niet.
Merkwaardig, omdat deze mannen vaak meer voor mensen hebben betekend, dan menig predikant.
Ikzelf beleefde mijn eerste kerkdienst bij ev. Segers.... De man deed goed werk, maar werd tegengewerkt.
Onder necrologie staan alleen predikanten, dat klopt. Oud-evangelisten staan trouwens wel netjes vermeld.
Wat me trouwens opviel dat op gergeminfo onder necrologie ds T. Cabaret staat. Zou hij postuum gerehabiliteerd zijn (en anderen niet...)?
Ds. D.C. Overduin en de afgezette predikanten ds. W.C.J. Bosschaart en ds. W. Suijker staan er ook vermeld.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

Jantje schreef:
GGotK schreef:
Pianoman schreef:Ik heb het altijd heel raar gevonden, dat overleden evangelisten in het Jaarboek van de GG nergens werden vermeld.
Alle predikanten en kandidaten, maar ook de weduwen der evangelisten hebben een plekje, maar de evangelisten zelf niet.
Merkwaardig, omdat deze mannen vaak meer voor mensen hebben betekend, dan menig predikant.
Ikzelf beleefde mijn eerste kerkdienst bij ev. Segers.... De man deed goed werk, maar werd tegengewerkt.
Onder necrologie staan alleen predikanten, dat klopt. Oud-evangelisten staan trouwens wel netjes vermeld.
Wat me trouwens opviel dat op gergeminfo onder necrologie ds T. Cabaret staat. Zou hij postuum gerehabiliteerd zijn (en anderen niet...)?
Ds. D.C. Overduin en de afgezette predikanten ds. W.C.J. Bosschaart en ds. W. Suijker staan er ook vermeld.
Ds. Ligtenberg sr. en Dorresteijn ook. Maar een ds. Mallan, Woestijne of Aangeenbrug weet niet. Tenzij je de naam zelf handmatig veranderd in de url, dan zijn ze wel vindbaar. :humhihi
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Plaats reactie