Gereformeerde Gemeenten

DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Nou, op dat punt kunnen andere dominees er ook wat van. Gelukkig hoeven wij er helemaal niets van te vinden, net zoals een ander niets hoeft te vinden van onze prioritering. Er zijn gelukkig een heleboel zaken die ruimschoots binnen de christelijke vrijheid vallen.

Dit lijkt me een betere tijdsbesteding dan voorzitter van een filatelie-vereniging. Maar ook daar kan iedereen anders over denken.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:DIA, je mag hier gewoon zeggen dat jij het niets vindt wat deze dominee doet. Wel graag met argumenten. Heerlijk is het om te weten dat niet iedereen het er mee eens zal zijn. Dat hoort op een discussieforum. Dus ik daag je uit om binnen de regels van dit forum je visie uiteen te zetten.
Ik heb helaas teveel ervaren dat ik me niet te veel op glad ijs durf te wagen. Maar ja, als je uitgeperst wordt komt het sap er uiteindelijk wel uit. Dat weten we hier allemaal! En niet de vermoorde onschuld spelen!
https://nl.wikipedia.org/wiki/De_vermoorde_onschuld
Ik kan het gewoon niet begrijpen. Er komen wel gedachten in me op die wellicht tot een ban zouden kunnen leiden. Is het dan wel wijs om dit hardop te zeggen? We kennen immers ds. Zondag wel een beetje. Een lieve man, zeker wel, maar ik mis wel pijnlijk diepgang in zijn preken. Dan is hij naar mijn gevoel ook goed thuis bij de TUA. Ik kan niet anders denken dan dat daar meer mensen zijn die in zijn lijn staan. Ik hoop nu wel dat deze waarheid in dezen verdragen kan worden, anders zijn degenen die de woorden uit mijn toetsenbord willen trekken niet onschuldig. Ik heb het gezegd. Daar wachtte iedereen op, zou ik haast denken. We weten immers allemaal hier wel hoe ik sta in de Gereformeerde Gemeenten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17256
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
Ad Anker schreef:DIA, je mag hier gewoon zeggen dat jij het niets vindt wat deze dominee doet. Wel graag met argumenten. Heerlijk is het om te weten dat niet iedereen het er mee eens zal zijn. Dat hoort op een discussieforum. Dus ik daag je uit om binnen de regels van dit forum je visie uiteen te zetten.
Ik heb helaas teveel ervaren dat ik me niet te veel op glad ijs durf te wagen. Maar ja, als je uitgeperst wordt komt het sap er uiteindelijk wel uit. Dat weten we hier allemaal! En niet de vermoorde onschuld spelen!
https://nl.wikipedia.org/wiki/De_vermoorde_onschuld
Ik kan het gewoon niet begrijpen. Er komen wel gedachten in me op die wellicht tot een ban zouden kunnen leiden. Is het dan wel wijs om dit hardop te zeggen? We kennen immers ds. Zondag wel een beetje. Een lieve man, zeker wel, maar ik mis wel pijnlijk diepgang in zijn preken. Dan is hij naar mijn gevoel ook goed thuis bij de TUA. Ik kan niet anders denken dan dat daar meer mensen zijn die in zijn lijn staan. Ik hoop nu wel dat deze waarheid in dezen verdragen kan worden, anders zijn degenen die de woorden uit mijn toetsenbord willen trekken niet onschuldig. Ik heb het gezegd. Daar wachtte iedereen op, zou ik haast denken. We weten immers allemaal hier wel hoe ik sta in de Gereformeerde Gemeenten.
DIA heeft natuurlijk een punt. Ds Zondag preekt zoals het midden CGK preekt. Dus echt geen CGK “bewaar het pand” prediking. Laat staan een GG kootwijkerbroek prediking.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ds. Zondag hoort niet eens bij de linkerflank van de GG. Maar goed. Het is prima dat DIA niet alles van hem geweldig vindt, maar dat heeft helemaal niets met deze benoeming te maken.

En de rare suggestie dat midden CGK niet zou passen bij de GG werp ik al helemaal vér van mij. Ik heb al vaker gezegd, dat een deel van BHP de GG rechts voorbijstreeft, en dat is helemaal geen aanbeveling.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Ds. Zondag hoort niet eens bij de linkerflank van de GG. Maar goed. Het is prima dat DIA niet alles van hem geweldig vindt, maar dat heeft helemaal niets met deze benoeming te maken.

En de rare suggestie dat midden CGK niet zou passen bij de GG werp ik al helemaal vér van mij. Ik heb al vaker gezegd, dat een deel van BHP de GG rechts voorbijstreeft, en dat is helemaal geen aanbeveling.
Probeer je stellingen maar eens aan te bevelen bij het curatorium van onze gemeenten. Die moeten er (wil het goed zijn) toch meer inzicht in hebben. Ik kan compleet je stellingen nergens staven. Een zeer wonderlijke gedachtegang.
Welterusten lieve vriend!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5990
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HersteldHervormd »

Nathanaël schreef:Ik begrijp niet zo goed waar die hooggespannen verwachtingen over samenwerking ineens vandaan komen. Deze aanstelling heeft toch niets met de Gereformeerde Gemeenten te maken? (Daarom hoort het volgens mij ook niet in dit topic, maar dat was al door iemand anders gezegd.) Er is een individu (die predikant is in de GG) aangesteld als bijzonder hoogleraar aan de TUA. Net als prof. De Muynck bijvoorbeeld, die ook lid is van een ander kerkverband dan de CGK. Prof. Van Willigen ook, meen ik, maar dat weet ik niet zeker. Dat leidt allemaal ook niet tot nauwere samenwerking met andere kerkverbanden.
Bovendien is er al jarenlang een GerGemmer werkzaam aan de TUA, die een grotere aanstelling heeft dan ds. Zondag ;-) Toen hij eens eerder een balletje opgooide om de GG te betrekken bij de GTU werd meteen duidelijk gemaakt dat er binnen synode en curatorium van de GG geen belangstelling is voor het veranderen van de predikantenopleiding. Ik verwacht niet dat de aanstelling van ds. Zondag daar verandering in zal brengen.
Ja precies, mooie reactie.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

-
Laatst gewijzigd door Hollander op 16 jan 2021, 08:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Dodo »

Het punt was toch of een predikant iets naast zijn gemeentewerk mag doen? Niet of zijn ligging wel aangenaam is?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

DIA, eigenlijk zeg je: de ligging van ds. Zondag maakt dat hij past op de TUA. Jij voelt je niet thuis bij die ligging. Omdat dit plaatsvindt binnen het kerkverband wat jou lief is, betreur jij deze ontwikkeling. Dat is natuurlijk prima. Je verwachtte dat bedenkingen tegen deze stap geuit zouden gaan worden maar dat dit 'spreken zou zijn als tegen een dove en blinde'.
Daarmee suggereer je eigenwijsheid tegen over doofheid en blindheid bij hen die het niet met je eens zijn. Dat wil ik toch even gezegd hebben.

Verder is hiermee het punt over de ligging gemaakt. Het heeft even geduurd. Het lijkt me wijs om dit verder te laten rusten.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Dus het is geen argument.
Er is moeite met de inhoud die een bepaalde ds voorstaat met als gevolg dat alles wat zo iemand doet fout is.

Maar herkenbaar.
In een deel van onze gezindte werkt dat nu eenmaal zo.
Heeft een ds een kruisje achter zn naam, dan kan hij niets meer goed doen.
Hebben we achting voor iemand, dan worden zelfs de meest bizarre dingen van zo'n man nog goedgepraat.

Gelukkig wordt het deel dat zo denkt wel steeds kleiner.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Gelukkig wel. Misschien moet @DIA de toespraak die toenmalig student W. Mouw hield toen ds. Zondag bevestigd werd in Woerden, nog maar eens terugluisteren. Of zijn aanbeveling dat je op zondag lopend naar de kerk moet gaan, in plaats van met de auto.
huisman schreef:DIA heeft natuurlijk een punt. Ds Zondag preekt zoals het midden CGK preekt. Dus echt geen CGK “bewaar het pand” prediking. Laat staan een GG kootwijkerbroek prediking.
Even in het algemeen, zonder op de opmerkingen van @DIA in te gaan:

Begrijp ik nou goed dat jij de 'Bewaar het Pand'-prediking gelijkstelt met de prediking van het midden van de GG?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17256
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

Jantje schreef:Gelukkig wel. Misschien moet @DIA de toespraak die toenmalig student W. Mouw hield toen ds. Zondag bevestigd werd in Woerden, nog maar eens terugluisteren. Of zijn aanbeveling dat je op zondag lopend naar de kerk moet gaan, in plaats van met de auto.
huisman schreef:DIA heeft natuurlijk een punt. Ds Zondag preekt zoals het midden CGK preekt. Dus echt geen CGK “bewaar het pand” prediking. Laat staan een GG kootwijkerbroek prediking.
Even in het algemeen, zonder op de opmerkingen van @DIA in te gaan:

Begrijp ik nou goed dat jij de 'Bewaar het Pand'-prediking gelijkstelt met de prediking van het midden van de GG?
Nee dat begrijp jij verkeerd. Dat suggereer ik ook helemaal niet. Ik toonde alleen begrip voor het standpunt van DIA. Het is toch logisch dat de GG predikanten van Kootwijkerbroek of De Valk Wekerom geen aanstelling op de TUA zouden begeren noch aangeboden zullen krijgen. Begrip is trouwens wat anders dan dat ik het er mee eens zou zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Silo
Berichten: 224
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Silo »

Die twee zijn nou ook niet bepaald doorsnee GG-gemeenten en predikanten.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

@huisman:
Ik vind dit ongelukkig. Het gaat veel te veel over personen.

In zijn algemeenheid heb je natuurlijk een zekere intelligentie nodig om docent te zijn op een universiteit. Voor bepaalde kerkelijke gemeenten is intelligentie geen aanbeveling.

Maar ik ben in ieder geval blij dat je het misverstand oplost dat het midden van de GG van oorsprong in zijn standpunten en uitingen vergelijkbaar is geweest met BHP. Want dat geldt hooguit voor een enkeling. (Als we althans spreken over de minimale verschillen waarover het hier gaat.) Het is veel meer vergelijkbaar met de rechterflank van de GG.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Bezorgd schreef: In een deel van onze gezindte werkt dat nu eenmaal zo.
Heeft een ds een kruisje achter zn naam, dan kan hij niets meer goed doen.
Hebben we achting voor iemand, dan worden zelfs de meest bizarre dingen van zo'n man nog goedgepraat.
Deze hele discussie is voor mij abracadabra.
Vanwege enkele sterfgevallen in mijn familie en bekendenkring, heb ik de laatste weken enkele rouwdiensten beluisterd.
Ik hoor geen links en rechts dan.
Ik ben soms aangenaam "verrast" en soms enigszins teleurgesteld.
Maar dat kan ook mij liggen.
Het viel mij nl. op dat men de zaak laat liggen. Waar is de overledene nu heen?
Eeuwig wel of eeuwig wee?
Durft men dat niet?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie