Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23854
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Ik herinner me dat in de jaren 60 er een streepjesbroek in de mode was bij ambtsdragers. In ieder geval hadden de diakenen dat. Ik zat als kind op het eind van de bank en keek daar dus iedere zondag naar als de collectant naast me stond.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Ik herinner me dat in de jaren 60 er een streepjesbroek in de mode was bij ambtsdragers. In ieder geval hadden de diakenen dat. Ik zat als kind op het eind van de bank en keek daar dus iedere zondag naar als de collectant naast me stond.
Onze dominee (ds. Br.) had dat toen ook....
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:
refo schreef:Ik herinner me dat in de jaren 60 er een streepjesbroek in de mode was bij ambtsdragers. In ieder geval hadden de diakenen dat. Ik zat als kind op het eind van de bank en keek daar dus iedere zondag naar als de collectant naast me stond.
Onze dominee (ds. Br.) had dat toen ook....
Er zijn nog steeds dominees die dat hebben.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door crossmountain »

Jantje schreef:
DDD schreef:@Mistig:
Dat is in ieder geval in strijd met de waarneming van Van der Schans uit 2004 dat gematigde gemeenten hun ledenaantallen moeilijker vast kunnen houden omdat daarin de verschillen met de CGK en PKN minder groot zijn.
Er zijn in onze gemeente de afgelopen jaren wel wat mensen vertrokken naar de nieuwe PKN-gemeente in Serooskerke. Maar die kun je op een paar handen tellen. Er zijn binnen die nieuwe PKN-gemeente meer mensen afkomstig uit 2 andere Walcherse gemeenten, die toch wel rechtser zijn. Dus in die zin weet onze gemeente de leden beter vast te houden dan enkele omliggende gemeenten. En dat is dus wel opmerkelijk inderdaad.
Dat is een compliment voor jullie kerkenraad! Een predikant van de GG heeft mij eens verteld dat ds. A. Vergunst op de theologische school leerde dat je je uiterste best moest doen om mensen die hetzij naar links, hetzij naar rechts dreigde af te haken bij de gemeente moest zien te houden. En nooit moest denken: "laat ze maar gaan.".
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door crossmountain »

DDD schreef:Gekleurde stropdassen heb ik in de GG wel regelmatig gezien. Niet dat dat een belangrijk punt is. Je ziet het alleen in de gemeenten die zich duidelijk gematigd presenteren. Daar is minder groepsdwang op onbelangrijke punten, vermoed ik.
Zeker in de GG overzee: De NRC's, en dan met name de Amerikaanse gemeenten, is zelfs het dragen van zwarte pakken door ambtsdragers niet altijd gebruikelijk, maar zie je veel grijs en antraciet en überhaupt geen zwarte stropdassen. Gelukkig allemaal bijzaak. Het dragen van zwarte pakken door ambtsdragers is vooral een Nederlands fenomeen en komt verder op deze wereld niet voor. Ik herinner me nog dat ds. Dekker vertelde over de ambtsdragers in Nazareth dat ze pas voor het eerst een zwart pak gingen kopen toen ze naar Nederland gingen en dat ze het heel hilarisch vonden om een zwart pak uit te zoeken.
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door crossmountain »

Erskinees schreef:
Bruna schreef:
Bertiel schreef:
Jantje schreef:Bij ons draagt één der ouderlingen tegenwoordig ook gekleurde stropdassen. :bobo
in onze vrij linkse hhg/hhk, is dat tijdens erediensten not done...
Zo links zijn we dus niet
Mij lijkt het geen probleem een gekleurde stropdas, doe het dan echter allemaal. Zodat je er hetzelfde uitziet. Eenheid van de kerkenraad.
Je hebt met je gezin toch ook niet dezelfde kleren aan? Een gezin is alsnog een eenheid.
Ik deel die mening. Vanuit het Nieuwe Testament zijn er ook geen enkele voorbeelden te noemen van ambtskleding. Met eerbied gesproken werden de discipelen na hun roeping niet eerst naar Speksnijder gestuurd. Ik denk dat ze gewoon hun vissers tenue aanhielden. Juist de rijke symboliek van de priester- (ambts)kleding is oud-testamentisch en heeft afgedaan toen het voorhangsel scheurde en hét Offer gebracht was. Je zag weer (uniforme) ambtsgewaden komen in de Roomse kerk. Zwarte kleding voor ambtsdragers zie ik dan ook duidelijk als een traditie met een heel kleine "t" en vind het heel erg als mensen daar de geestelijke staat of rechtzinnigheid van iemand durven af te lezen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Silo schreef:Het dragen van zwarte pakken die er allemaal ongeveer hetzelfde uitzien is een moderne ontwikkeling. Zo was het vroeger niet, zeker niet in de beginjaren van de GG. Pakken en kleding werd toen nog niet op industrieel grote schaal gemaakt. Niet iedere ambtsdrager ging naar dezelfde winkel en ook had niet iedere ambtsdrager geld voor een nieuw kostuum. Iedere kostuummaker gebruikte andere stof en andere materialen. Er was toen veel verscheidenheid in ambtskleding en ook in kleuren. De kleding van de kerkenraad is dus nooit bedoeld als eenheid. Wel als netjes en eerbaar. En dat kan ook met een afwijkende das.
Klopt, de zwarte pakken dracht voor ambtsdragers (ouderlingen en diakenen) is pas in jaren 50 en 60 gemeengoed geworden. En is pas vanaf toen een teken van rechtzinnigheid.

Predikanten hadden het wel.
Een bijzonder verhaal vind ik altijd de ds Philpot die juist bij zijn uittreden uit de staatskerk op een gewone ,nette wijze gekleed ging(grijs) , omdat hij de zwarte ambtskleding verbond aan de dwalende staatskerk.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Thea »

Misschien is het een reactie op het dragen van toga's, in de destijds Hervormde Kerk. Wel zwart (pak), maar dan iets eenvoudiger...
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Thea »

Excuus, het ging om kleding van de kerkenraad en niet om kleding van dominee.....
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Thea schreef:Excuus, het ging om kleding van de kerkenraad en niet om kleding van dominee.....
De dominee is onderdeel van de kerkenraad.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Bezorgd schreef:
Silo schreef:Het dragen van zwarte pakken die er allemaal ongeveer hetzelfde uitzien is een moderne ontwikkeling. Zo was het vroeger niet, zeker niet in de beginjaren van de GG. Pakken en kleding werd toen nog niet op industrieel grote schaal gemaakt. Niet iedere ambtsdrager ging naar dezelfde winkel en ook had niet iedere ambtsdrager geld voor een nieuw kostuum. Iedere kostuummaker gebruikte andere stof en andere materialen. Er was toen veel verscheidenheid in ambtskleding en ook in kleuren. De kleding van de kerkenraad is dus nooit bedoeld als eenheid. Wel als netjes en eerbaar. En dat kan ook met een afwijkende das.
Klopt, de zwarte pakken dracht voor ambtsdragers (ouderlingen en diakenen) is pas in jaren 50 en 60 gemeengoed geworden. En is pas vanaf toen een teken van rechtzinnigheid.

Predikanten hadden het wel.
Een bijzonder verhaal vind ik altijd de ds Philpot die juist bij zijn uittreden uit de staatskerk op een gewone ,nette wijze gekleed ging(grijs) , omdat hij de zwarte ambtskleding verbond aan de dwalende staatskerk.
Het is allebei fout: mensen die zich ergeren aan (personen in) een zwart pak en mensen die een zwart pak zien als een teken van rechtzinnigheid.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Precies.

Ik moet denken aan wat ds. J. Lohuis eens zei op een gemeenteavond in de GG van Vlissingen, hij veroordde het zo: "Ik draag een driedelig zwart pak met zwarte das en wit overhemd. Maar als er iemand bij wijze van spreken nog aanstoot zou nemen aan mijn witte overhemd, zou ik ook nog een zwart overhemd aandoen."

Iets in die trant zei hij.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ukkie »

Jantje schreef:Precies.

Ik moet denken aan wat ds. J. Lohuis eens zei op een gemeenteavond in de GG van Vlissingen, hij veroordde het zo: "Ik draag een driedelig zwart pak met zwarte das en wit overhemd. Maar als er iemand bij wijze van spreken nog aanstoot zou nemen aan mijn witte overhemd, zou ik ook nog een zwart overhemd aandoen."

Iets in die trant zei hij.
En als iemand aanstoot neemt aan een zwart pak? :)
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:Bij ons draagt één der ouderlingen tegenwoordig ook gekleurde stropdassen. :bobo
Dan is de grote afval vast begonnen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:Bij ons draagt één der ouderlingen tegenwoordig ook gekleurde stropdassen. :bobo
Dan is de grote afval vast begonnen.
Spreek niet zo zottelijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie