Gereformeerde Gemeenten

Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ukkie »

Hendrikus schreef:
Jantje schreef:
Bloksteen schreef:Mijn vader zei het altijd zo: de statenvertaling is een monument. Wanneer je een huis koopt die een monumentstatus heeft heb je een prachtige buitenkant en gevel. Maar de binnenkant van het huis kan, moet en mag je gewoon grotendeels moderniseren. Wanneer je dat niet doet woon je wel in een monument maar is het alsnog een bouwval!!

Zo is het nu ook met de statenvertaling. Een heerlijke vertaling. Maar er is te lang niets gebeurd.... Die commissie voert een achterhoedegevecht hoor. Zelfs in de Ggin zie ik de hsv steeds vaker.
Als ik in een monumentaal huis zou wonen, zou de binnenkant er net zo uitzien als de buitenkant. Dus mooie houten balken, originele bedstedes en een originele opkamer.
Jaja, met paard en wagen voor de deur, met een "huuske" in de tuin voor je behoefte, met een spinnewiel voor de haard, en zonder nieuwerwetse fratsen als een koffiezetapparaat en een telefoon, toch?
Welkom in het openluchtmuseum ;)

Afbeelding
Ja hier hoort inderdaad geen knalroze muur bij :)
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
samanthi schreef:
Er zijn woorden als heilig onnozel, dat heeft nu een andere betekenis dan heilig onschuldig.
Ook geil, dartel heeft in onze taal echt een andere betekenis, oorblazers en achterklappers is geen spreektaal meer.
In onze gemeente zorgde het woord "kloot" in Jesaja ervoor dat een jongetje moest lachen.
De predikant zei op dat moment dat mede vanwege zo'n woord de Bijbel hertaald zou worden (dat was net voor de invoering van de HSV)
Ja ook zo'n woord.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

eilander schreef:En dan op je tenen door het huis lopen, want stel dat er iets beschadigd wordt. Prachtig!
Maar Gods Woord is bedoeld om gehanteerd te worden, om gelezen te worden! Als je dat doorvertaalt naar het huis, betekent dat dus mijns inziens: maak dat binnen- en buitenkant niet in schril contrast tot elkaar staan, maar maak het wel praktisch! Zodat de bewoners er graag wonen.
Zeker! Daar hoort restauratie bij (@Hendrikus!). Je moet het huis wel onderhouden. Dat heb ik hier ook altijd verkondigd.

Maar dat is wat anders dan een knalroze muur, of zoals sommige anderen willen, alleen de buitenmuren laten staan en de rest helemaal afbreken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Wie willen dat?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
eilander schreef:En dan op je tenen door het huis lopen, want stel dat er iets beschadigd wordt. Prachtig!
Maar Gods Woord is bedoeld om gehanteerd te worden, om gelezen te worden! Als je dat doorvertaalt naar het huis, betekent dat dus mijns inziens: maak dat binnen- en buitenkant niet in schril contrast tot elkaar staan, maar maak het wel praktisch! Zodat de bewoners er graag wonen.
Zeker! Daar hoort restauratie bij (@Hendrikus!). Je moet het huis wel onderhouden. Dat heb ik hier ook altijd verkondigd.

Maar dat is wat anders dan een knalroze muur, of zoals sommige anderen willen, alleen de buitenmuren laten staan en de rest helemaal afbreken.
Die vergelijking gaat pas op als GG ers zouden pleiten voor de bijbel in straattaal. Maar dat lees ik nergens.
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door crossmountain »

samanthi schreef:
Mara schreef:
samanthi schreef:
Er zijn woorden als heilig onnozel, dat heeft nu een andere betekenis dan heilig onschuldig.
Ook geil, dartel heeft in onze taal echt een andere betekenis, oorblazers en achterklappers is geen spreektaal meer.
In onze gemeente zorgde het woord "kloot" in Jesaja ervoor dat een jongetje moest lachen.
De predikant zei op dat moment dat mede vanwege zo'n woord de Bijbel hertaald zou worden (dat was net voor de invoering van de HSV)
Ja ook zo'n woord.
Ik heb er Trommius maar eens bijgepakt. Dan valt het me op hoeveel woorden "we" c.q. de gemiddelde Nederlander in meer of mindere mate niet meer kennen:
Alleen al bij de A:

Aalmoes
Aamechtig
Aanbegin
Aangorden
Aanhitsen
Aankleven
Aanlokken
Aanrollen
Aanspannen
Aanwassen
Achterdeelen
Achtertocht
Afdeel
Afkeerig
Afoogsten
Afscheidsel
Afschijnsel
Afteren
Afvlieten
Afzetsel
Afzuiveren
Agaat
Ajuin
Akkerman
Allengskens
Altegader
Altemaal
Ambtman
Armgesmijde
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

crossmountain schreef:
samanthi schreef:
Mara schreef:
samanthi schreef:
Er zijn woorden als heilig onnozel, dat heeft nu een andere betekenis dan heilig onschuldig.
Ook geil, dartel heeft in onze taal echt een andere betekenis, oorblazers en achterklappers is geen spreektaal meer.
In onze gemeente zorgde het woord "kloot" in Jesaja ervoor dat een jongetje moest lachen.
De predikant zei op dat moment dat mede vanwege zo'n woord de Bijbel hertaald zou worden (dat was net voor de invoering van de HSV)
Ja ook zo'n woord.
Ik heb er Trommius maar eens bijgepakt. Dan valt het me op hoeveel woorden "we" c.q. de gemiddelde Nederlander in meer of mindere mate niet meer kennen:
Alleen al bij de A:

Aalmoes
Aamechtig
Aanbegin
Aangorden
Aanhitsen
Aankleven
Aanlokken
Aanrollen
Aanspannen
Aanwassen
Achterdeelen
Achtertocht
Afdeel
Afkeerig
Afoogsten
Afscheidsel
Afschijnsel
Afteren
Afvlieten
Afzetsel
Afzuiveren
Agaat
Ajuin
Akkerman
Allengskens
Altegader
Altemaal
Ambtman
Armgesmijde
Ja zeg, meer dan ik dacht
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Is 'afkerig' een ouderwets woord, of een moeilijk woord? Ik zou denken het laatste. Volgens mij is 'afkerig' niet ouderwets. Het is alleen geen normaal Nederlands.

Maar dat is natuurlijk een detail.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Is 'afkerig' een ouderwets woord, of een moeilijk woord? Ik zou denken het laatste. Volgens mij is 'afkerig' niet ouderwets. Het is alleen geen normaal Nederlands.

Maar dat is natuurlijk een detail.
Ik word daar afkerig van.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door crossmountain »

DDD schreef:Is 'afkerig' een ouderwets woord, of een moeilijk woord? Ik zou denken het laatste. Volgens mij is 'afkerig' niet ouderwets. Het is alleen geen normaal Nederlands.

Maar dat is natuurlijk een detail.
Helemaal mee eens! Die had er niet tussen moeten staan, maar kwam misschien door de dubbele "e" conform spelling Trommius. Mijn lijstje is ook geen lijstje van moeilijke of ouderwetse woorden, maar van woorden die de gemiddelde Nederlander niet direct (her)kent.
Alhoewel ik dol ben op de "vergeetwoorden" die je zaterdagmorgen bij de taalstaat van Frits Spits op radio 1 kan adopteren.https://radio1.be/gezelschap-van-geadop ... -opgericht
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

crossmountain schreef: Alhoewel ik dol ben op de "vergeetwoorden" die je zaterdagmorgen bij de taalstaat van Frits Spits op radio 1 kan adopteren.https://radio1.be/gezelschap-van-geadop ... -opgericht
Ja ik ook. Daarom luister ik ook graag naar de Vlaams-taligen. ;)

Hoe klonk het Nederlands in de zeventiende eeuw? Historisch taalwetenschapper Peter-Alexander Kerkhof en Ineke Huysman van het Huygens Instituut hebben er een podcast over gemaakt. "Ook in Holland werd er met een zachte G gesproken."
Wat ook opvalt is de Vlaams-Surinaamse W – met de lippen op elkaar. "Toen onze taal naar de koloniën in Suriname en Zuid-Afrika werd gebracht, zijn sommige klanken van het toenmalige Nederlands daar bewaard gebleven. Het Nederlands hier in Europa is doorveranderd."

Het Nederlands uit de zeventiende eeuw klinkt weer heel anders dan dat van duizend jaar geleden, weet Kerkhof. "Daar heb ik ook een video over gemaakt. Het Nederlands van toen kun je eigenlijk bijna niet verstaan. Het is een andere taal. Het Nederlands van de late middeleeuwen is beter te begrijpen als je het leest en hoort. Daar is het moderne Nederlands ontstaan."
https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... uw-podcast

Ik wil hiermee zeggen, dat taal verandert. Dus het geschreven en gesproken Nederlands ten tijde van de invoering van de Statenvertaling, is verder veranderd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3975
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Terri »

Psalm 45 vers 5b spreekt in de SV van:... "en Uw rechterhand zal U vreselijke dingen leren".
Ik weet dat er veel verwarring is over het woord 'vreselijke' . Volgens mij betekent het ontzagwekkend, grote, geduchte?
In mijn familie werd het uitgelegd alsof God je heel nare, akelige dingen gaat leren.....of nog erger, je verdoemt.
Heeft iemand hier een heldere uitleg over?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

De betekenissen lijken mij allemaal in lijn met elkaar te liggen.
Ik ken geen ontzagwekkende daden van God waarin het ontzag van de mens voor Zijn Schepper blijkbaar ontbreken.
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door crossmountain »

Terri schreef:Psalm 45 vers 5b spreekt in de SV van:... "en Uw rechterhand zal U vreselijke dingen leren".
Ik weet dat er veel verwarring is over het woord 'vreselijke' . Volgens mij betekent het ontzagwekkend, grote, geduchte?
In mijn familie werd het uitgelegd alsof God je heel nare, akelige dingen gaat leren.....of nog erger, je verdoemt.
Heeft iemand hier een heldere uitleg over?
De HSV heeft het inderdaad vertaald met "ontzagwekkend" en de BGT met "geweldige".
De kantekening zegt:
Dat is, Gij zult door Uw macht vreselijke dingen doen; Gij zult ze tonen en bewijzen voor al de wereld, en vreselijke oordelen tegen de vijanden der waarheid uitvoeren.
En MH:
De goede uitslag van Zijn expeditie: Uw rechterhand zal U vreselijke dingen leren. Teneinde zielen tot Hem te bekeren en terug te brengen, moeten vreselijke dingen gebeuren. Het hart moet getroffen worden, het geweten moet opgeschrikt worden en de verschrikkingen des HEEREN moeten de weg vrijmaken voor Zijn vertroostingen. Het volgende vers beschrijft die vreselijke dingen (vs. 6): Uw pijlen zijn scherp, zij treffen in het hart van de vijanden. Zij die van nature vijanden waren, worden zo gewond, opdat zij teruggebracht en verzoend zullen worden. Overtuigingen van zonde zijn als de pijlen van de boog die scherp zijn in het hart dat zij treffen en die de mensen ertoe brengen om tot Christus te gaan behoren, in onderwerping aan Zijn wetten en regering.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Juist. Soms spreekt men dan over 'de pijl die de zondaar in het hart treft en doet neervallen op het slagveld van vrije genade'. Dat is volgens mij ook ontleent aan deze tekst.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie