Gereformeerde Gemeenten

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Het doel is dus het promoten van de SV met Kanttekeningen en de Bmu. Inmiddels zie je al volwassenen met deze jongerenbijbel rondlopen.

Maar misschien is de Bmu inmiddels ook geen jongerenbijbel meer.

De formulering is net de leeruitspraken van 1931. Je kunt er allerlei kanten mee op. Het is maar net op welk aspect je de nadruk legt. Feitelijk zou je de HSV er ook nog wel onder kunnen verstaan, zij het dat de geschiedenis van het gesprek hierover duidelijk maakt dat deze niet onder de Statenvertaling wordt verstaan.
Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Rh1990 »

Forummer schreef:
Rh1990 schreef:Ik snap soms de gedachten van de jongere niet. Degene die vaak zeuren over de SV doen vaak havo of vwo. Naar mijn gedachte heb je toch een aardig hoofd met hersens om het verstandelijk te begrijpen. De BMU lijkt me meer dan genoeg. Ik ben zelf een twintiger en heb geen moeite met de SV als ik een woord niet begrijp kijk ik eerst of er een kanttekening staat en anders helpt Google wel.
Als ik je nickname juist interpreteer ben je geen twintiger meer ;)

Even serieus: je stelde vandaag ergens dat je niets anders zou willen dan de SV.
Kun je (als jongeling) ook uitleggen waarom? Alvast bedankt.
Haha, dat getal is niet mn geboortejaar ;)

Ik vind de taal erg rijk. Tuurlijk heb ik de HSV wel eens in handen gehad, maar ik vind het zelf echt een verarming qua taal en diepgang, maar dat is dus mijn mening.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

Rh1990 schreef:
Forummer schreef:
Rh1990 schreef:Ik snap soms de gedachten van de jongere niet. Degene die vaak zeuren over de SV doen vaak havo of vwo. Naar mijn gedachte heb je toch een aardig hoofd met hersens om het verstandelijk te begrijpen. De BMU lijkt me meer dan genoeg. Ik ben zelf een twintiger en heb geen moeite met de SV als ik een woord niet begrijp kijk ik eerst of er een kanttekening staat en anders helpt Google wel.
Als ik je nickname juist interpreteer ben je geen twintiger meer ;)

Even serieus: je stelde vandaag ergens dat je niets anders zou willen dan de SV.
Kun je (als jongeling) ook uitleggen waarom? Alvast bedankt.
Haha, dat getal is niet mn geboortejaar ;)

Ik vind de taal erg rijk. Tuurlijk heb ik de HSV wel eens in handen gehad, maar ik vind het zelf echt een verarming qua taal en diepgang, maar dat is dus mijn mening.
Misschien je huisnummer of je bankrekening :haha
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Rh1990 »

samanthi schreef:
Rh1990 schreef:
Forummer schreef:
Rh1990 schreef:Ik snap soms de gedachten van de jongere niet. Degene die vaak zeuren over de SV doen vaak havo of vwo. Naar mijn gedachte heb je toch een aardig hoofd met hersens om het verstandelijk te begrijpen. De BMU lijkt me meer dan genoeg. Ik ben zelf een twintiger en heb geen moeite met de SV als ik een woord niet begrijp kijk ik eerst of er een kanttekening staat en anders helpt Google wel.
Als ik je nickname juist interpreteer ben je geen twintiger meer ;)

Even serieus: je stelde vandaag ergens dat je niets anders zou willen dan de SV.
Kun je (als jongeling) ook uitleggen waarom? Alvast bedankt.
Haha, dat getal is niet mn geboortejaar ;)

Ik vind de taal erg rijk. Tuurlijk heb ik de HSV wel eens in handen gehad, maar ik vind het zelf echt een verarming qua taal en diepgang, maar dat is dus mijn mening.
Misschien je huisnummer of je bankrekening :haha
Ja dat blijft verder geheim :haha
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

GGotK schreef:
Erskinees schreef:Wie zitten er eigenlijk in de nieuwe commissie die zich gaan bezinnen op de verstaanbaarheid van de SV? En wie is de voorzitter?
Het is geen nieuwe commissie. Ds Labee heeft een verslag in de SB geschreven van de laatste dag van de synode van de GG in januari 2020 waarbij het rapport van de bewuste commissie werd besproken en deze commissie ook met 2 man werd uitgebreid:
En wie zitten er verder in die commissie? Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat ds. G.J.N. Moens de voorzitter was, maar zie dat op Digibron nergens terug.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Panny schreef:Neem bijvoorbeeld het woord altoos in de Statenvertaling (28x). Dat is geen woord wat we nog gebruiken. Het schept onnodig afstand. Je kunt het volgens mij ook pima vertalen met altijd (een woord wat al 44x voorkomt in de SV) of altijddurend.
Wat te denken van woorden als 'dies', 'mitsgaders', 'dewijl', 'magen', 'als' ipv 'toen', 'gelijk' ipv 'zoals', etc. etc.? Dat vind ik erger dan de tweedenaamvalsvormen. Die zou ik er niet per se allemaal uit willen halen.
Ik snap die woorden meestal wel, hoewel ik het woord 'gezinde' toch echt even moest opzoeken in de moeilijke-woordenlijst, maar het schept een enorme afstand tussen mij en de tekst. Een afstand die dus niet veroorzaakt wordt door mijn verduisterde verstand, maar door de taal.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Erskinees schreef:
GGotK schreef:
Erskinees schreef:Wie zitten er eigenlijk in de nieuwe commissie die zich gaan bezinnen op de verstaanbaarheid van de SV? En wie is de voorzitter?
Het is geen nieuwe commissie. Ds Labee heeft een verslag in de SB geschreven van de laatste dag van de synode van de GG in januari 2020 waarbij het rapport van de bewuste commissie werd besproken en deze commissie ook met 2 man werd uitgebreid:
En wie zitten er verder in die commissie? Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat ds. G.J.N. Moens de voorzitter was, maar zie dat op Digibron nergens terug.
Als zelfs ds. Labee en ds. Clements al zo praten, dan heb ik voor de toekomst weinig hoop.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bloksteen
Berichten: 31
Lid geworden op: 13 jun 2019, 17:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bloksteen »

Mijn vader zei het altijd zo: de statenvertaling is een monument. Wanneer je een huis koopt die een monumentstatus heeft heb je een prachtige buitenkant en gevel. Maar de binnenkant van het huis kan, moet en mag je gewoon grotendeels moderniseren. Wanneer je dat niet doet woon je wel in een monument maar is het alsnog een bouwval!!

Zo is het nu ook met de statenvertaling. Een heerlijke vertaling. Maar er is te lang niets gebeurd.... Die commissie voert een achterhoedegevecht hoor. Zelfs in de Ggin zie ik de hsv steeds vaker.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Panny »

Posthoorn schreef:
Panny schreef:Neem bijvoorbeeld het woord altoos in de Statenvertaling (28x). Dat is geen woord wat we nog gebruiken. Het schept onnodig afstand. Je kunt het volgens mij ook pima vertalen met altijd (een woord wat al 44x voorkomt in de SV) of altijddurend.
Wat te denken van woorden als 'dies', 'mitsgaders', 'dewijl', 'magen', 'als' ipv 'toen', 'gelijk' ipv 'zoals', etc. etc.? Dat vind ik erger dan de tweedenaamvalsvormen. Die zou ik er niet per se allemaal uit willen halen.
Ik snap die woorden meestal wel, hoewel ik het woord 'gezinde' toch echt even moest opzoeken in de moeilijke-woordenlijst, maar het schept een enorme afstand tussen mij en de tekst. Een afstand die dus niet veroorzaakt wordt door mijn verduisterde verstand, maar door de taal.
Mee eens.
Woorden als: Benevens, gans, derzelve, zulks, waarmede, weder...
Maar ook woorden als wederspannig (ongehoorzaam?), tegenpartijder (tegenstander?)...

Ik lees zelf geen HSV maar de SV en ben daar wel aan gehecht.
Maar ik zou een (voorzichtige) herziening wel waarderen.
En dan hoeft het niet zo "ver" te gaan als de herziening die met de HSV gedaan is.
Laatst gewijzigd door Panny op 07 jan 2021, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Erasmiaan schreef:[ Links-extremisme i
Als zo'n beschuldiging vanuit ultra orthodoxe hoek en de intentie daarachter niet diep triest zou zijn, zou zo'n opmerking opzich zelf genomen hilarisch zijn.
Alsof er in de kerken ter rechterzijde van het refodom links-extremisme zou voorkomen... :haha
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Bloksteen schreef:Mijn vader zei het altijd zo: de statenvertaling is een monument. Wanneer je een huis koopt die een monumentstatus heeft heb je een prachtige buitenkant en gevel. Maar de binnenkant van het huis kan, moet en mag je gewoon grotendeels moderniseren. Wanneer je dat niet doet woon je wel in een monument maar is het alsnog een bouwval!!

Zo is het nu ook met de statenvertaling. Een heerlijke vertaling. Maar er is te lang niets gebeurd.... Die commissie voert een achterhoedegevecht hoor. Zelfs in de Ggin zie ik de hsv steeds vaker.
Als ik in een monumentaal huis zou wonen, zou de binnenkant er net zo uitzien als de buitenkant. Dus mooie houten balken, originele bedstedes en een originele opkamer.

Je hebt ook mensen die dan een knalroze gestuukte muur nemen. Maar daar bedank ik vriendelijk voor.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
Bloksteen schreef:Mijn vader zei het altijd zo: de statenvertaling is een monument. Wanneer je een huis koopt die een monumentstatus heeft heb je een prachtige buitenkant en gevel. Maar de binnenkant van het huis kan, moet en mag je gewoon grotendeels moderniseren. Wanneer je dat niet doet woon je wel in een monument maar is het alsnog een bouwval!!

Zo is het nu ook met de statenvertaling. Een heerlijke vertaling. Maar er is te lang niets gebeurd.... Die commissie voert een achterhoedegevecht hoor. Zelfs in de Ggin zie ik de hsv steeds vaker.
Als ik in een monumentaal huis zou wonen, zou de binnenkant er net zo uitzien als de buitenkant. Dus mooie houten balken, originele bedstedes en een originele opkamer.

Je hebt ook mensen die dan een knalroze gestuukte muur nemen. Maar daar bedank ik vriendelijk voor.
En dan op je tenen door het huis lopen, want stel dat er iets beschadigd wordt. Prachtig!
Maar Gods Woord is bedoeld om gehanteerd te worden, om gelezen te worden! Als je dat doorvertaalt naar het huis, betekent dat dus mijns inziens: maak dat binnen- en buitenkant niet in schril contrast tot elkaar staan, maar maak het wel praktisch! Zodat de bewoners er graag wonen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrikus »

Jantje schreef:
Bloksteen schreef:Mijn vader zei het altijd zo: de statenvertaling is een monument. Wanneer je een huis koopt die een monumentstatus heeft heb je een prachtige buitenkant en gevel. Maar de binnenkant van het huis kan, moet en mag je gewoon grotendeels moderniseren. Wanneer je dat niet doet woon je wel in een monument maar is het alsnog een bouwval!!

Zo is het nu ook met de statenvertaling. Een heerlijke vertaling. Maar er is te lang niets gebeurd.... Die commissie voert een achterhoedegevecht hoor. Zelfs in de Ggin zie ik de hsv steeds vaker.
Als ik in een monumentaal huis zou wonen, zou de binnenkant er net zo uitzien als de buitenkant. Dus mooie houten balken, originele bedstedes en een originele opkamer.
Jaja, met paard en wagen voor de deur, met een "huuske" in de tuin voor je behoefte, met een spinnewiel voor de haard, en zonder nieuwerwetse fratsen als een koffiezetapparaat en een telefoon, toch?
Welkom in het openluchtmuseum ;)

Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

Panny schreef:
Posthoorn schreef:
Panny schreef:Neem bijvoorbeeld het woord altoos in de Statenvertaling (28x). Dat is geen woord wat we nog gebruiken. Het schept onnodig afstand. Je kunt het volgens mij ook pima vertalen met altijd (een woord wat al 44x voorkomt in de SV) of altijddurend.
Wat te denken van woorden als 'dies', 'mitsgaders', 'dewijl', 'magen', 'als' ipv 'toen', 'gelijk' ipv 'zoals', etc. etc.? Dat vind ik erger dan de tweedenaamvalsvormen. Die zou ik er niet per se allemaal uit willen halen.
Ik snap die woorden meestal wel, hoewel ik het woord 'gezinde' toch echt even moest opzoeken in de moeilijke-woordenlijst, maar het schept een enorme afstand tussen mij en de tekst. Een afstand die dus niet veroorzaakt wordt door mijn verduisterde verstand, maar door de taal.
Mee eens.
Woorden als: Benevens, gans, derzelve, zulks, waarmede...
Maar ook woorden als wederspannig (ongehoorzaam?), tegenpartijder (tegenstander?)...

Ik lees zelf geen HSV maar de SV en ben daar wel aan gehecht.
Maar ik zou een (voorzichtige) herziening wel waarderen.
En dan hoeft het niet zo "ver" te gaan als de herziening die met de HSV gedaan is.
Ja toch vind ik bijvoorbeeld de zin : hij heeft zijn verzenen grotelijks verheven, een prachtige zin, en in het dorp waar ik vandaan kom wordt altoos nog gebruikt.

Maar ik denk aan mijn kinderen en kleinkinderen, die staan er steeds verder van af.

Er zijn woorden als heilig onnozel, dat heeft nu een andere betekenis dan heilig onschuldig.
Ook geil, dartel heeft in onze taal echt een andere betekenis, oorblazers en achterklappers is geen spreektaal meer.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

samanthi schreef:
Er zijn woorden als heilig onnozel, dat heeft nu een andere betekenis dan heilig onschuldig.
Ook geil, dartel heeft in onze taal echt een andere betekenis, oorblazers en achterklappers is geen spreektaal meer.
In onze gemeente zorgde het woord "kloot" in Jesaja ervoor dat een jongetje moest lachen.
De predikant zei op dat moment dat mede vanwege zo'n woord de Bijbel hertaald zou worden (dat was net voor de invoering van de HSV)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie