Gereformeerde Gemeenten

Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Panny »

Geytenbeekje schreef:Ik ken niemand van de jongeren die straattaal gebruikt dus ja ik begrijp hun taal wel
Maar ik begrijp ook SV-taal, niet altijd maar dan zoek ik het wel op in BMU of Henry
Ik denk dat het niet alleen gaat om het wel of niet begrijpen. En of je in andere bronnen kan opzoeken wat het betekent.
Het gaat er ook om dat de taal te ver van de dagelijkste taal af komt te staan. In dat geval wordt de afstand tussen je dagelijkse leven en de taal van de Bijbel, kerk, etc. steeds groter. Als taal dichterbij komt heeft het ook direct meer impact.

Neem bijvoorbeeld het woord altoos in de Statenvertaling (28x). Dat is geen woord wat we nog gebruiken. Het schept onnodig afstand. Je kunt het volgens mij ook pima vertalen met altijd (een woord wat al 44x voorkomt in de SV) of altijddurend.
Laatst gewijzigd door Panny op 06 jan 2021, 13:46, 3 keer totaal gewijzigd.
JvW
Berichten: 761
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JvW »

Tiberius schreef:
Geytenbeekje schreef:
JvW schreef:
Geytenbeekje schreef: Ja maar je kunt beter 20 verzen lezen met uitleg en alles daarbij zodat je weet wat er staat.
Dan een uur lang de Bijbellezen zonder dat je weet wat de rode lijn is van het Woord.
Niet het vele is goed maar het goede is veel.
Gelijkenissen kan je wel 30 minuten lang achter elkaar doorlezen, maar de Romeinen of Korinthebrief niet.
Op zich met je eens, maar mijn punt is dat de uitleg de bedoeling/achtergrond van de tekst uit moet leggen. En dat is heel belangrijk! Maar je start met het lezen van de bijbelverzen. Je moet de woorden dan wel kunnen begrijpen zonder dat je er een woordenboek oude taal/nieuwe taal naast moet houden.
Lijkt me raar dat jongeren het merendeel van de woorden niet zal begrijpen.
Probleem is dat ze het denken te begrijpen, maar de eigenlijke betekenis anders is. Dat gaat niet alleen over jongeren, maar ook over ouderen en ambtsdragers.
Precies! En het gaat niet om het merendeel van de woorden, maar ook als je 5% niet begrijpt (of de eigenlijke betekenis niet weet) wordt het al lastig lezen.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Amstelodamense »

Rh1990 schreef:Ik snap soms de gedachten van de jongere niet. Degene die vaak zeuren over de SV doen vaak havo of vwo. Naar mijn gedachte heb je toch een aardig hoofd met hersens om het verstandelijk te begrijpen. De BMU lijkt me meer dan genoeg. Ik ben zelf een twintiger en heb geen moeite met de SV als ik een woord niet begrijp kijk ik eerst of er een kanttekening staat en anders helpt Google wel.
Okay, dus jij bent de norm en de rest zeurt. Duidelijk verhaal.
deschpin
Berichten: 394
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door deschpin »

Rh1990 schreef:Ik snap soms de gedachten van de jongere niet. Degene die vaak zeuren over de SV doen vaak havo of vwo. Naar mijn gedachte heb je toch een aardig hoofd met hersens om het verstandelijk te begrijpen. De BMU lijkt me meer dan genoeg. Ik ben zelf een twintiger en heb geen moeite met de SV als ik een woord niet begrijp kijk ik eerst of er een kanttekening staat en anders helpt Google wel.
Leest u de originele statenvertaling of een aangepaste versie?
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
deschpin
Berichten: 394
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door deschpin »

deschpin schreef:
Rh1990 schreef:Ik snap soms de gedachten van de jongere niet. Degene die vaak zeuren over de SV doen vaak havo of vwo. Naar mijn gedachte heb je toch een aardig hoofd met hersens om het verstandelijk te begrijpen. De BMU lijkt me meer dan genoeg. Ik ben zelf een twintiger en heb geen moeite met de SV als ik een woord niet begrijp kijk ik eerst of er een kanttekening staat en anders helpt Google wel.
Leest u de originele statenvertaling of een aangepaste versie?
tip https://www.bijbelsdigitaal.nl/view/?mo ... 637&part=8
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
deschpin
Berichten: 394
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door deschpin »

dubbel
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Rh1990 »

deschpin schreef:
Rh1990 schreef:Ik snap soms de gedachten van de jongere niet. Degene die vaak zeuren over de SV doen vaak havo of vwo. Naar mijn gedachte heb je toch een aardig hoofd met hersens om het verstandelijk te begrijpen. De BMU lijkt me meer dan genoeg. Ik ben zelf een twintiger en heb geen moeite met de SV als ik een woord niet begrijp kijk ik eerst of er een kanttekening staat en anders helpt Google wel.
Leest u de originele statenvertaling of een aangepaste versie?
Als u beter niet weet... maar als u nog werkelijk geïnteresseerd bent, ik lees de SV van de GBS met kanttekeningen.
Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Rh1990 »

Amstelodamense schreef:
Rh1990 schreef:Ik snap soms de gedachten van de jongere niet. Degene die vaak zeuren over de SV doen vaak havo of vwo. Naar mijn gedachte heb je toch een aardig hoofd met hersens om het verstandelijk te begrijpen. De BMU lijkt me meer dan genoeg. Ik ben zelf een twintiger en heb geen moeite met de SV als ik een woord niet begrijp kijk ik eerst of er een kanttekening staat en anders helpt Google wel.
Okay, dus jij bent de norm en de rest zeurt. Duidelijk verhaal.
Dat zeg ik niet, maar ik blijf het vreemd vinden dat hoogopgeleide de SV moeilijk vinden. Er is nu een BMU, maar ook de kanttekeningen eventueel nog een goede Bijbelverklaarder zoals M. Henry.
Als je je inspant kom je een heel eind.
Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Rh1990 »

Mistig schreef:
Erskinees schreef:
Rh1990 schreef:Ik snap soms de gedachten van de jongere niet. Degene die vaak zeuren over de SV doen vaak havo of vwo. Naar mijn gedachte heb je toch een aardig hoofd met hersens om het verstandelijk te begrijpen. De BMU lijkt me meer dan genoeg. Ik ben zelf een twintiger en heb geen moeite met de SV als ik een woord niet begrijp kijk ik eerst of er een kanttekening staat en anders helpt Google wel.
Met een goed stel hersenen is de Bijbel in het Afrikaans ook te begrijpen. In de Noorse taal kom je ook al best een eind.
Dat iets uiteindelijk na Googelen te begrijpen is betekent toch niet dat we het dan maar zo moeten houden?
Het argument van @Rh1990 komt altijd weer naar boven. Of in de trant van: "Een nieuwe telefoon hoef je een jongere geen handleiding van te geven, maar de Bijbel moet in Jip en Janneke-taal".
Ik vind dat slechte argumenten en ik sluit daarmee bij bovenstaande post van @Erskinees en @Johann Gottfried Walther aan.
Waarom een slecht argument? Ze moeten soms dikke pillen literatuur lezen voor de studie voor een tentamen, gaat ze goed af en idd de Bijbel moet allemaal zo makkelijk. Ik vind het dus wel een goed argument.
deschpin
Berichten: 394
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door deschpin »

Rh1990 schreef:
deschpin schreef:
Rh1990 schreef:Ik snap soms de gedachten van de jongere niet. Degene die vaak zeuren over de SV doen vaak havo of vwo. Naar mijn gedachte heb je toch een aardig hoofd met hersens om het verstandelijk te begrijpen. De BMU lijkt me meer dan genoeg. Ik ben zelf een twintiger en heb geen moeite met de SV als ik een woord niet begrijp kijk ik eerst of er een kanttekening staat en anders helpt Google wel.
Leest u de originele statenvertaling of een aangepaste versie?
Als u beter niet weet... maar als u nog werkelijk geïnteresseerd bent, ik lees de SV van de GBS met kanttekeningen.
Dan weet je dus ook heel goed dat ook die versie alle vele malen is aangepast t.o.v. de allereerste uitgave. En als je het nog niet wist, graag gedaan. ::bye
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Erskinees
Berichten: 2755
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

KB_ schreef:https://forms.gle/tQwDsYUPi24xJr2R6
Zou je deze petitie als lid van een Canadian NRC ook mogen tekenen?? :D

Ik weet niet helemaal zeker maar volgens mij ken ik 5 hollandse gemeenten waar de herziene statenvertaling in het verenigingswerk gewoon gebruikt wordt. ik snap dat wel hoor...

stel nou = deze gemeenten gaan de hsv ook tijdens een van de erediensten gebruiken op zondag. Afwisselend sv/hsv. wat gebeurt er dan? sommigen zeggen dan dat je jezelf buiten de kerk plaatst. maar iedere gemeente of predikant heeft wel ergens iets waarvan een synodale uitspraak wordt afgeweken...
zou door even ongehoorzaam te zijn het hele probleem niet opgelost worden? want dan volgen er wel meer
Dat zou het probleem wel oplossen. En ik zou er bijna voor zijn. Maar dan krijf je toestanden zoals in de CGK. Dan doet iedere gemeente waar 'ie zelf zin in heeft.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

Rh1990 schreef:Ik snap soms de gedachten van de jongere niet. Degene die vaak zeuren over de SV doen vaak havo of vwo. Naar mijn gedachte heb je toch een aardig hoofd met hersens om het verstandelijk te begrijpen. De BMU lijkt me meer dan genoeg. Ik ben zelf een twintiger en heb geen moeite met de SV als ik een woord niet begrijp kijk ik eerst of er een kanttekening staat en anders helpt Google wel.
Als ik je nickname juist interpreteer ben je geen twintiger meer ;)

Even serieus: je stelde vandaag ergens dat je niets anders zou willen dan de SV.
Kun je (als jongeling) ook uitleggen waarom? Alvast bedankt.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erasmiaan »

Erskinees schreef:
KB_ schreef:https://forms.gle/tQwDsYUPi24xJr2R6
Zou je deze petitie als lid van een Canadian NRC ook mogen tekenen?? :D

Ik weet niet helemaal zeker maar volgens mij ken ik 5 hollandse gemeenten waar de herziene statenvertaling in het verenigingswerk gewoon gebruikt wordt. ik snap dat wel hoor...

stel nou = deze gemeenten gaan de hsv ook tijdens een van de erediensten gebruiken op zondag. Afwisselend sv/hsv. wat gebeurt er dan? sommigen zeggen dan dat je jezelf buiten de kerk plaatst. maar iedere gemeente of predikant heeft wel ergens iets waarvan een synodale uitspraak wordt afgeweken...
zou door even ongehoorzaam te zijn het hele probleem niet opgelost worden? want dan volgen er wel meer
Dat zou het probleem wel oplossen. En ik zou er bijna voor zijn. Maar dan krijf je toestanden zoals in de CGK. Dan doet iedere gemeente waar 'ie zelf zin in heeft.
precies. Dit is toch wel al te triest: aanzetten tot ongehoorzaamheid in de christelijke gemeente. Links-extremisme is om bang van te worden.
Erskinees
Berichten: 2755
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Gebruik mijn post aub niet voor jouw anti-midden en linkerflank propaganda.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Erskinees schreef:Wie zitten er eigenlijk in de nieuwe commissie die zich gaan bezinnen op de verstaanbaarheid van de SV? En wie is de voorzitter?
Het is geen nieuwe commissie. Ds Labee heeft een verslag in de SB geschreven van de laatste dag van de synode van de GG in januari 2020 waarbij het rapport van de bewuste commissie werd besproken en deze commissie ook met 2 man werd uitgebreid:
Heel passend begon de vergaderdag aansluitend met het rapport van de commissie Statenvertaling. Diverse afgevaardigden voerden het woord over dit aangelegen agendapunt. Later op de dag werd in een synodale verklaring de kern van de bespreking weergegeven: ‘Onze kerkelijke verantwoordelijkheid is dat er een getrouwe uitgave is van de Statenvertaling zoals onze Dordtse vaderen het hebben
bedoeld en die bij het lezen geen onnodige misverstanden oproept
. Bij het komen tot zo’n uitgave is grote zorgvuldigheid vereist. Uitgangspunt daarbij is de theologie die opkomt vanuit Gods Woord en die ten grondslag lag aan de werkwijze van de
Statenvertalers. Deze theologie kreeg zijn weerslag in de Statenvertaling en de kanttekeningen. De Statenvertalers werkten
vanuit groot respect voor de grondtalen zoals ook blijkt uit de vertaalprincipes die de Synode van Dordrecht vaststelde. De
overtuiging van Dordt was dat de Bijbel duidelijk is. Een vertaling moet dat ook zijn, omdat het Woord hét middel is tot
zaligheid en daarom voort moet gaan in de lijn der geslachten’.
Belangrijke aanbevelingen uit het rapport van de commissie werden met instemming aanvaard: het nadrukkelijke belang in de
opvoeding en vorming voor de komende generatie van het aanleren en inscherpen van Bijbelse woorden en begrippen en het
blijvend krachtig steunen en bevorderen van het gebruik van de Statenvertaling met kanttekeningen en de Bijbel met
uitleg. De commissie kreeg in aansluiting op de aangenomen verklaring vervolgmandaat en uitbreiding met de predikanten
G. Clements en D. de Wit.
Plaats reactie