Gereformeerde Gemeenten

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

huisman schreef:
Ik heb aan beide kanten van de tafel gezeten en dat geeft een wat mildere blik op de kerkelijke gang. Maar ook in ons CGK kerkverbandje is het moeilijk om door de traag draaiende kerkelijke molens heen te komen en het ons kent ons cultuurtje is ons ook niet vreemd :OO3
Dat wordt bevorderd doordat predikanten over elkaar moeten oordelen. Of k.r. broeders over "collegae".
Zou het dan niet beter zijn als er ook anderen deelnemen, zoals een jurist of iemand met kennis van het kerkrecht?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door mulder »

Tannievanv schreef:Via mijn dochter ontving ik deze petitie: https://forms.gle/tQwDsYUPi24xJr2R6
Gestart door een groep jonge studerenden uit verschillende gemeenten. Om het gebruik van de HSV toe te staan.
erg respectvol verwoord die petitie! als niet-gg'er zal ik hem niet tekenen. merk dat in de ggin de hsv ook breed ingang heeft. ze kunnen wel woorden in de sv gaan veranderen maar dat gaat niet meer helpen voor een groot gedeelte v.d. jongeren en gezinnen. je switcht in je leven niet om de zoveel jaar van bijbelvertaling
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33310
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:Nee hoor.

De kerkelijke weg is inderdaad niet eenvoudig.

Maar doodlopend is hij niet. En als hij werkelijk doodlopend is, en het betreft geen hoofdzaak, dienen we ons te onderwerpen aan het vijfde gebod (zie Zondag 39 van de Heidelbergse Catechismus).
Ik heb aan geen van beide kanten van de tafel gezeten, maar wel in de keuken kunnen kijken (om maar eens even een andere metafoor te gebruiken). En eigenlijk nooit meegemaakt dat de kerkelijke weg niet doodliep. Wel eens dat het leek dat er een voetpad verder liep, maar na enige jaren bleek ook die in een moddersloot te eindigen.
Zeeuw
Berichten: 11623
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:Nee hoor.

De kerkelijke weg is inderdaad niet eenvoudig.

Maar doodlopend is hij niet. En als hij werkelijk doodlopend is, en het betreft geen hoofdzaak, dienen we ons te onderwerpen aan het vijfde gebod (zie Zondag 39 van de Heidelbergse Catechismus).
En als het dit wel is?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:Nee hoor.

De kerkelijke weg is inderdaad niet eenvoudig.

Maar doodlopend is hij niet. En als hij werkelijk doodlopend is, en het betreft geen hoofdzaak, dienen we ons te onderwerpen aan het vijfde gebod (zie Zondag 39 van de Heidelbergse Catechismus).
En als het dit wel is?
Als het werkelijk een hoofdzaak is en men wil dat in de doofpot stoppen, dan is mijns inziens in het alleruiterste geval een gang naar de wereldlijke rechter niet uitgesloten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33310
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

En denk je dat een wereldlijke rechter een uitspraak zal doen of er uit de HSV gelezen mag worden?
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

In het topic over standenleer wordt door een forumlid het boek van ds Moerkerken genadeleven en genadeverbond aanbevolen.
Ruim 40 jaar geleden heeft ds W. J. op 't Hof een recensie over dit boek geschreven.

Een stukje hieruit:
Synode van 1931

Over het tweede artikel moet ik korter zijn. Nadat eerst de uitspraken zijn afgedrukt, wijst de auteur op het gewicht van de synode van 1931. Deze deed immers een leeruitspraak, waaraan de ambtsdragers en leden zich te houden hebben. Er wordt even op de voorgeschiedenis ingegaan en daarna worden de uitspraken behandeld. De zaken waarbij het daar om gaat, zijn: het genadeverbond staat onder de beheersing van de uitverkiezing; geen drie, maar twee verbonden; de noodzaak van de inlijving in het verbond; het onderscheid tussen wezen ert bediening van het verbond; de verantwoordelijkheid van de mens. De auteur eindigt met de verdediging van het recht der synode tot deze uitspraken.

Onder het lezen dringt zich steeds sterker de indruk op dat de schrijver met dit artikel een dam tracht op te werpen tegen de in zijn kerkgenootschap wassende vloed van een verbondsbeschouwing in de lijn van Woelderink. Enerzijds doet hij dit dogmatisch door de Synodeuitspraken te verdedigen. Anderzijds doet hij dit kerkrechtelijk door te stellen dat de ambtsdragers als ook de leden van zijn kerkgenootschap zich krachtens hun jawoord en schriftelijke ondertekening van de belijdenis óók verbonden hebben tot loyale trouw aan de uitspraken van de synode van 1931.

Als hervormd predikant past het mij niet mij te mengen in aangelegenheden van een ander kerkgenootschap. Ik volsta met de opmerking dat er in dit tweede artikel zeer behartigenswaardige dingen staan, die het waard zijn om ook in het grotere verband van de Gereformeerde gezindte gelezen en au sérieux genomen te worden.

Al met al is dit niet eenvoudige boekje zeker aan te bevelen.
Hoe staat het anno 2021 met die wassende vloed van een verbondsbeschouwing in de lijn van Woelderink binnen de GG?
deschpin
Berichten: 394
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door deschpin »

FlyingEagle schreef:Dit lijkt me ook een vrij kansloze exercitie.
Voorlopig wordt dit er eentje in de categorie als de TV, open internet. Officieel niet toegestaan maar wel buiten directe zicht in huis.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:En denk je dat een wereldlijke rechter een uitspraak zal doen of er uit de HSV gelezen mag worden?
Daarvoor mag je niet naar een wereldlijke rechter toe, omdat dat geen hoofdzaak is. Daarin dien je je dus te onderwerpen aan de gezagsdragers, hoe moeilijk dat voor sommigen ook is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33310
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:
Tiberius schreef:En denk je dat een wereldlijke rechter een uitspraak zal doen of er uit de HSV gelezen mag worden?
Daarvoor mag je niet naar een wereldlijke rechter toe, omdat dat geen hoofdzaak is. Daarin dien je je dus te onderwerpen aan de gezagsdragers, hoe moeilijk dat voor sommigen ook is.
Dat is niet helemaal waar, want volgens mij kondigden sommigen hier hun vertrek aan als de HSV in de GG toegelaten zou worden. En voor een middelmatige zaak vertrek je niet, denk ik. ;)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8969
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Tiberius schreef:
Jantje schreef:Daarvoor mag je niet naar een wereldlijke rechter toe, omdat dat geen hoofdzaak is. Daarin dien je je dus te onderwerpen aan de gezagsdragers, hoe moeilijk dat voor sommigen ook is.
Dat is niet helemaal waar, want volgens mij kondigden sommigen hier hun vertrek aan als de HSV in de GG toegelaten zou worden. En voor een middelmatige zaak vertrek je niet, denk ik. ;)
De HSV of SV discussie is echt geen hoofdzaak. Alleen het feit dat mensen er voor naar een andere kerk gaan, toont volgens mij niet het tegengestelde aan. Of iets een hoofdzaak of een bijzaak is is een theologische kwestie, en niet iets wat je uit het wispelturige gedrag van mensen kunt afleiden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
Bertiel
Berichten: 4617
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

Als dit geen hoofdzaak is, waarom is er dan toch een punt van gemaakt in diverse kerkverbanden?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8969
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Bertiel schreef:Als dit geen hoofdzaak is, waarom is er dan toch een punt van gemaakt in diverse kerkverbanden?
Het principe van kerkverbanden is dat je samen afspraken maakt, en ook samen bepaald welke afspraken je maakt. Verder zijn er van elk besluit voor en tegenstanders, en zul je je soms ook moeten schikken naar de anderen.

Soms maak je ook afspraken met elkaar over bijzaken, omdat dit zo gevoelig ligt en de eenheid (wel een hoofdzaak) anders in gevaar komt.

Maar deze vraag zou je eigenlijk aan de kerkverbanden in kwestie moeten stellen. Ik kan niet voor elk kerkverband antwoorden.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 05 jan 2021, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10606
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Het is in de GG (in onze gezindte) een soort gewoonte geworden om iets 'nieuws' te zien als een aanval van buitenaf, een list van de boze. Dat is inherent aan de tijd waarin we leven waar in het kerkverband geen eenheid is, geen vertrouwen en geen bereidheid om elkaar te verdragen, ook als er op onderdelen anders wordt gedacht. Daarom is bij het ontstaan van de HSV zware munitie gebruikt. Ik deed daar ook aan mee, in de begintijd. En ik snap dat ook wel, in die zin, dat wij in ons gezin ook nog steeds alleen de SV gebruiken en dat prima te doen is.

Het ontbreken van eenheid, vertrouwen en de bereidheid elkaar te verdragen maakt dat een gesprek over de bijbelvertaling onmogelijk is geworden. Dat is natuurlijk een ernstige zaak. Het is een soort patstelling. En in dit soort situaties wint de geestelijke zwaarlijvigheid.

Verrassend is wel dat beelduitzendingen door vele GG's zonder rode wangen is binnengehaald. Daar blijkt de acceptatiegraad ineens wel hoog. Het belang van het in stand houden van de kerkdienst en het zoveel mogelijk views daarvan wint het van het zoveel mogelijk inzetten op het verstaanbaar zijn van het evangelie voor het gewone kerklid. Je zou het als een wat Roomse beweging kunnen duiden. Het zichtbaar houden van de ceremonie is van groter belang dan de geestelijke wijsheid van de leek.

Dat geeft natuurlijk te denken.
newton
Berichten: 681
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door newton »

Ad Anker schreef: Verrassend is wel dat beelduitzendingen door vele GG's zonder rode wangen is binnengehaald. Daar blijkt de acceptatiegraad ineens wel hoog. Het belang van het in stand houden van de kerkdienst en het zoveel mogelijk views daarvan wint het van het zoveel mogelijk inzetten op het verstaanbaar zijn van het evangelie voor het gewone kerklid. Je zou het als een wat Roomse beweging kunnen duiden. Het zichtbaar houden van de ceremonie is van groter belang dan de geestelijke wijsheid van de leek.
Je zou de strijd voor de StatenVertaling ook als een Roomse beweging kunnen duiden. De bijbel moet in een niet toegankelijke taal blijven, zodat, alleen de dominee (zijn) uitleg kan geven. Een vertaling naar de volkstaal zodat mensen zelf weer kunnen begrijpen wat er staat is ketters en lijdt tot de ban.
Plaats reactie