Gereformeerde Gemeenten

Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Wat is de reden dat je in dit topic hier naar linkt?
-
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Omdat ik het herken bij predikanten in de Gereformeerde Gemeenten.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Omdat ik het herken bij predikanten in de Gereformeerde Gemeenten.
Mail het naar predikanten door.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Die kunnen daar toch niets mee?
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Die kunnen daar toch niets mee?
Je wilt zeggen dat ik dat wel kan
Bauke
Berichten: 140
Lid geworden op: 10 jul 2019, 14:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bauke »

claus schreef:Weet iemand van jullie per wanneer ds. J.J. Tania uit Boskoop officieel met emeritaat hoopt te gaan?
Van ds. A. Vermeij stond duidelijk vermeld: per D.V. 1 januari 2021.
ds. J.J. Tanis is per vrijdag 2 oktober 2020 met emeritaat.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Bauke schreef:
claus schreef:Weet iemand van jullie per wanneer ds. J.J. Tania uit Boskoop officieel met emeritaat hoopt te gaan?
Van ds. A. Vermeij stond duidelijk vermeld: per D.V. 1 januari 2021.
ds. J.J. Tanis is per vrijdag 2 oktober 2020 met emeritaat.
Als ik Kerktijden zo las laatste zondag november
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Mannetje schreef:
Wat is de reden dat je in dit topic hier naar linkt?
Hierom:
Silo schreef:Bij onze schoonmoeder meegeluisterd met student MG van Middendorp. Johannes 4:4, scherpe prediking. Al ging het niet veel over de tekst. Vooral het verouderde taalgebruik viel de kinderen op. Lamme gods, ogenblikjes, amechtig en een Jezus van 5 letters.
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

DDD schreef:
Mannetje schreef:
Wat is de reden dat je in dit topic hier naar linkt?
Hierom:
Silo schreef:Bij onze schoonmoeder meegeluisterd met student MG van Middendorp. Johannes 4:4, scherpe prediking. Al ging het niet veel over de tekst. Vooral het verouderde taalgebruik viel de kinderen op. Lamme gods, ogenblikjes, amechtig en een Jezus van 5 letters.
@DDD Wat wil je op grond van dit artikel nu zeggen over (de prediking van) deze net beginnende student? Doordat deze student veel verouderde taal gebruikt (= jargon?) zou hij een 'low status' profiel hebben of begrijp ik dat verkeerd? En als iemand een 'low status' heeft, is hij dan niet/minder 'geschikt' voor de dienst des Heeren of juist meer 'geschikt'? Er zijn trouwens genoeg voorbeelden van hooggeschoolde mensen die veel vakjargon gebruiken, maar dit terzijde.
@ Silo Ik ben het inderdaad met die constatering eens, er wel aan toevoegend dat hij gunnend preekt ook naar kinderen en jeugd.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Het is een verklaring voor het voor mij vreemde fenomeen dat naarmate mensen een eenvoudiger opleiding hebben, er aan hun taalgebruik steeds minder een touw vast te maken valt. Dan heb ik het niet eens over de structuur van een verhaal, maar gewoon over de gebruikte begrippen en zinnen. Daarover heb ik mij jaren verbaasd en nooit begrepen wat de verklaring zou zijn. Ik dacht eerst aan een minderwaardigheidscomplex versus gewichtigdoenerij. Terwijl ik wel weet dat iemand die de stof beheerst, het ook eenvoudig kan uitleggen, had ik voor zover ik mij kan herinneren nooit de toepassing gemaakt op de preken in de Gereformeerde Gemeenten. Het zou heel goed kunnen, dat hij niet helemaal overziet wat hij zegt, en zich daarom maar in aangeleerde termen uitdrukt.

Los daarvan vind ik dat zoiets onwenselijk is, en inderdaad maakt het iemand in beginsel minder geschikt voor het werk als predikant. Wat mij betreft, kan iemand zonder theoretische opleiding slechts predikant worden als hij gaven heeft die in positieve zin uitzonderlijk zijn. De gereformeerde vaderen noemden dat singuliere gaven, niet te verwarren met singulier gedrag.

Gunning is mijns inziens niet zo belangrijk. Een dominee moet het Evangelie verkondigen, desnoods met tegenzin. Jona gunde zijn luisteraars niet veel, maar hij had meer van Gods genade begrepen dan menig predikant in de Gereformeerde Gemeenten. Bij sommigen krijg ik de indruk dat de dominee het o zo goed met zijn schapen voor heeft, maar dat dat voor God nog maar te bezien staat.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Dat heeft met gaven te maken. En daarin hebben we God te eerbiedigen. Vooral om de mensen met een bovengemiddeld complexe visie op de verkondiging te leren een toontje lager te zingen.
Hoopvol
Berichten: 1302
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hoopvol »

DDD schreef:Gunning is mijns inziens niet zo belangrijk. Een dominee moet het Evangelie verkondigen, desnoods met tegenzin. Jona gunde zijn luisteraars niet veel, maar hij had meer van Gods genade begrepen dan menig predikant in de Gereformeerde Gemeenten. Bij sommigen krijg ik de indruk dat de dominee het o zo goed met zijn schapen voor heeft, maar dat dat voor God nog maar te bezien staat.
Oei.. dat is wel een hele scherpe generalisering..
Ik vraag me af, bid je weleens voor de desbetreffende ambtsdragers ipv te beoordelen en veroordelen?

En ik vraag me weleens af of je met een heel kritische houding, veel beoordelen en veroordelen van uiterlijkheden, veel zegen hebt van hetgeen gepredikt is. Of zou dat geen invloed hebben?
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Herman schreef:Dat heeft met gaven te maken. En daarin hebben we God te eerbiedigen. Vooral om de mensen met een bovengemiddeld complexe visie op de verkondiging te leren een toontje lager te zingen.
Dat laatste ben ik wel met je eens, maar ik voel mij meer thuis bij de gereformeerde vaderen, die vonden dat zo iemand gewoon ongeschikt was.
Plaats reactie