Gereformeerde Gemeenten

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Ik ben het met je eens dat ik hierover meer in de lijn van dr. Loonstra denk, maar mijn uitspraak hierboven staat daar in mijn beleving toch los van.

Het ging er nu over wat een preek is, en zelfs gereformeerden met een mechanische inspiratieleer zouden mijn stelling kunnen onderschrijven.
Niet helemaal juist, want je schreef ook dit: '... Feitelijk is het dezelfde uitspraak, zij het met een wederom wat ander accent, namelijk op de rol van de heilige Geest bij het in de tijd openbaren van het eeuwig evangelie. ...' Ik neem aan dat je hier spreekt over je 'eigen' accent. En hierin lees ik wel degelijk jouw opvatting dat de Heilige Geest in de tijd de kerk verder leidt als het gaat om bepaalde zaken zoals (in jouw ogen) homofilie, de vrouw in het ambt, enzovoort. Je hebt dat al zo vaak hier betoogd, dat dit soort zinnen m.i. direct hieraan gelinkt mogen worden.
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Welnee! Het ging er juist om dat Bavinck meer accent legt op de rol van de heilige Geest.

Daar heeft Bavinck het in het geheel niet over. Hoe kom je op het idee.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Welnee!

Daar heeft Bavinck het in het geheel niet over. Hoe kom je op het idee.
Ik had het niet over Bavinck, ik las in die woorden jouw eigen opvatting. Maar het stond er inderdaad heel onduidelijk, je kon het op meerdere manieren interpreteren, namelijk als een accent van Bavinck of als een accent van jezelf.
Laatst gewijzigd door Valcke op 24 sep 2020, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Vervolgde schreef: Tot slot nog een theoloog van meer recente datum, H. Bavinck. Hij schrijft het volgende in zijn dogmatiek:
Daarom, al is het woord Gods, dat vrij door de dienaren verkondigd of ook in vermaning, toespraak, boek of geschrift tot de mensen gebracht wordt, wel uit de Heilige Schrift genomen, maar niet met die Schrift identisch, toch is het een woord Gods, dat van Gods wege tot de mens komt, door de Heilige Geest gesproken wordt en daarom ook altijd zijn werking doet.

Gelijk de Schrift niet eenmaal door de Heilige Geest geïnspireerd is, maar voortdurend door die Geest gedragen, bewaard, krachtig gemaakt wordt, zo is het ook met het woord Gods dat, uit de Schrift genomen, op een of andere wijze aan mensen gepredikt wordt.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Valcke »

In elk geval bezie ik jouw berichten over de leiding van de Heilige Geest als het gaat om de openbaring van Gods Woord in de tijd met wantrouwen. Daarbij denk ik ook aan uitspraken als deze (onder diverse andere, waarvan sommige uitspraken verwijderd zijn, maar deze staat er nog):
DDD schreef:Maar ik zie mensen die bepleiten dat zusters van de gemeente niet in de ambten horen, bepaald niet als opponenten. Integendeel. Ik vind dat er veel voor hun standpunt is te zeggen. Mensen die beweren dat hun standpunt daarover het enige juiste is en dat daarbuiten geen zaligheid is, zie ik wel als opponenten. Ik vind hen een gevaar voor de kerk. Omdat de geschiedenis leert, dat de heilige Geest ook de meer conservatieve kerken uiteindelijk in dezelfde waarheid leidt. Maar dan een tijdje later.
Uit dit soort citaten zie je dat jouw denken inhoudt dat de Heilige Geest de kerk verder leidt, ook in het omarmen van nieuwe 'inzichten'. Er is alle reden om daartegen met grote ernst te waarschuwen. Als je dat nu niet bedoeld hebt, dan gaf jouw manier van formuleren er wel aanleiding toe om dit te denken.
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

O, dat kan heel goed.

Ik had het nu over wat een goede preek is. Maar ik vind zeker dat de heilige Geest de kerk in heel de waarheid leidt.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Valcke »

DDD schreef:O, dat kan heel goed.

Ik had het nu over wat een goede preek is. Maar ik vind zeker dat de heilige Geest de kerk in heel de waarheid leidt.
Het is dan maar de vraag wat we onder 'kerk' verstaan. En ook wat 'waarheid' is. De voorbeelden van nieuwe inzichten die jij rekent onder de leiding van de Heilige Geest, spreken m.i. boekdelen. Maar laten we die discussie hier maar niet voeren (off topic).
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Vervolgde »

Valcke schreef:
Vervolgde schreef:Er zijn verschillende theorieën over de inspiratie.
1. De orthodoxe theorie is de zogenoemde mechanische inspiratie. In deze gedachte heeft God de Bijbelschrijver gedicteerd wat er geschreven moest worden.
Wanneer dit de samenvatting moet zijn van de klassiek-gereformeerde opvatting van de Goddelijke inspiratie, dan is deze weergave wel zeer eenzijdig. Allereerst gebruiken bij mijn weten de klassiek-gereformeerden het woord 'mechanisch' niet; verder erkenden zij dat de Goddelijke inspiratie niet betekent dat de Bijbelschrijvers slechts 'passief' waren toen zij de Bijbeltekst schreven, maar dat zij ook 'actief' en zelf werkzaam waren. Bijvoorbeeld: de Synopsis - het klassiek-gereformeerde leerboek voor aanstaande predikanten uit 1625 van de Leidse professoren - maakt onderscheid in verschillende wijzen/manieren waarin de Schrift door de Bijbelschrijvers is opgeschreven. Eén van deze wijzen is geweest het opschrijven van woorden die letterlijk als woorden van God tot hen kwamen; bv. de inzettingen en wetten die op Sinaï gegeven zijn. Zij spreken echter ook van andere wijzen van inspiratie, waarbij God de Bijbelschrijvers heeft bijgestaan en geleid. Zodat de Bijbelschrijvers niet slechts 'passief' waren in het opschrijven, maar ook 'actief', als mensen met verstand, gemoedsbeweging, redenering en geheugen. De Synopsis noemt in dit verband ook het verschil in ordening en stijl. Verder wordt gesteld dat de Heilige Geest hen zó geleid en geregeerd heeft dat zij van alle dwaling gevrijwaard zijn geweest.

Deze orthodoxe leer kent dus veel meer nuance dan Vervolgde in zijn definitie toestaat! Of zijn weergave van de dynamische en organische inspiratieleer wel juist is, weet ik niet, omdat ik mij daar niet in verdiept heb. Wel staat naar mijn overtuiging de inspiratieleer van H. Bavinck aanzienlijk dichter bij de orthodoxe inspiratieleer dan hij doet voorkomen. Wellicht past hij daar zelfs geheel in.

Hiermee verdedig ik DDD overigens geenszins. Want DDD bedoelt in zijn postings (in dit topic en elders) wel degelijk iets anders. Hij bedoelt dat de Heilige Schrift een voortgaande uitleg kent door middel van het 'profetisch spreken' van de kerk. Dit in de lijn van het denken van bv. dr. Loonstra of de 'nieuwe hermeneutiek'. Hierin moet DDD zeer zeker bestreden worden. Echter, dat moet niet gebeuren door een eenzijdige c.q. onjuiste weergave van de gereformeerde inspiratieleer.
Op zich geef ik @Valcke helemaal gelijk. Maar mijn posting had ook niet het doel om in te gaan op de inspiratieleer. Het was een poging om de nieuwe koers in de discussie van enig kader te voorzien.
Ook de inschatting inzake de organische inspiratieleer kan ik wel meemaken. Het is met die organische inspiratieleer ook mogelijk een andere kant op te gaan. Vandaar mijn persoonlijke voorkeur voor de mechanische inspiratieleer.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Vervolgde »

gallio schreef:
Vervolgde schreef:…. En voor mij bereik je hier een heel harde grens. Hierover ga ik niet in discussie. Onze wegen scheiden hier..
Dit is blijkbaar je favourite come-back in je postings op dit forum. Vrijwel iedereen is al gewogen en te licht bevonden om met jou in discussie te mogen gaan.
Ik begrijp niet hoe je hierin een wegen van een persoon kunt lezen. Dat verwijt wijs ik dan ook van de hand.

Wel ben ik van mening dat het goed is om onderwerpen duidelijk af te bakenen. En dat is hier het geval. Ik wil op geen enkele manier een discussie voeren of de Bijbel nu wel of niet 100% Gods Woord is. De Bijbel is voor mij 100% Gods Woord en iets anders is voor mij onbespreekbaar.
Gelet op de grondslag van het forum is het voor mij ook volstrekt legitiem om dat standpunt in te nemen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

DDD schreef:O, dat kan heel goed.

Ik had het nu over wat een goede preek is. Maar ik vind zeker dat de heilige Geest de kerk in heel de waarheid leidt.
Het is natuurlijk wel van levensbelang om goed in het oog te hebben wat dé waarheid is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Valcke »

Vervolgde schreef:
Valcke schreef:
Vervolgde schreef:Er zijn verschillende theorieën over de inspiratie.
1. De orthodoxe theorie is de zogenoemde mechanische inspiratie. In deze gedachte heeft God de Bijbelschrijver gedicteerd wat er geschreven moest worden.
Wanneer dit de samenvatting moet zijn van de klassiek-gereformeerde opvatting van de Goddelijke inspiratie, dan is deze weergave wel zeer eenzijdig. Allereerst gebruiken bij mijn weten de klassiek-gereformeerden het woord 'mechanisch' niet; verder erkenden zij dat de Goddelijke inspiratie niet betekent dat de Bijbelschrijvers slechts 'passief' waren toen zij de Bijbeltekst schreven, maar dat zij ook 'actief' en zelf werkzaam waren. Bijvoorbeeld: de Synopsis - het klassiek-gereformeerde leerboek voor aanstaande predikanten uit 1625 van de Leidse professoren - maakt onderscheid in verschillende wijzen/manieren waarin de Schrift door de Bijbelschrijvers is opgeschreven. Eén van deze wijzen is geweest het opschrijven van woorden die letterlijk als woorden van God tot hen kwamen; bv. de inzettingen en wetten die op Sinaï gegeven zijn. Zij spreken echter ook van andere wijzen van inspiratie, waarbij God de Bijbelschrijvers heeft bijgestaan en geleid. Zodat de Bijbelschrijvers niet slechts 'passief' waren in het opschrijven, maar ook 'actief', als mensen met verstand, gemoedsbeweging, redenering en geheugen. De Synopsis noemt in dit verband ook het verschil in ordening en stijl. Verder wordt gesteld dat de Heilige Geest hen zó geleid en geregeerd heeft dat zij van alle dwaling gevrijwaard zijn geweest.

Deze orthodoxe leer kent dus veel meer nuance dan Vervolgde in zijn definitie toestaat! Of zijn weergave van de dynamische en organische inspiratieleer wel juist is, weet ik niet, omdat ik mij daar niet in verdiept heb. Wel staat naar mijn overtuiging de inspiratieleer van H. Bavinck aanzienlijk dichter bij de orthodoxe inspiratieleer dan hij doet voorkomen. Wellicht past hij daar zelfs geheel in.

Hiermee verdedig ik DDD overigens geenszins. Want DDD bedoelt in zijn postings (in dit topic en elders) wel degelijk iets anders. Hij bedoelt dat de Heilige Schrift een voortgaande uitleg kent door middel van het 'profetisch spreken' van de kerk. Dit in de lijn van het denken van bv. dr. Loonstra of de 'nieuwe hermeneutiek'. Hierin moet DDD zeer zeker bestreden worden. Echter, dat moet niet gebeuren door een eenzijdige c.q. onjuiste weergave van de gereformeerde inspiratieleer.
Op zich geef ik @Valcke helemaal gelijk. Maar mijn posting had ook niet het doel om in te gaan op de inspiratieleer. Het was een poging om de nieuwe koers in de discussie van enig kader te voorzien.
Ook de inschatting inzake de organische inspiratieleer kan ik wel meemaken. Het is met die organische inspiratieleer ook mogelijk een andere kant op te gaan. Vandaar mijn persoonlijke voorkeur voor de mechanische inspiratieleer.
Dit valt mij bijzonder mee, ik had een dergelijke reactie niet verwacht.

Wat mij betreft hoeven we niet verder op de inspiratieleer in te gaan. Toch ben ik zelf huiverig voor de term 'mechanisch'. Ik zie deze term als een karikatuur van de klassiek-gereformeerde opvatting. Zoals ik heb aangetoond (en verder zou kunnen aantonen), schakelde de klassiek-gereformeerde opvatting beslist niet uit dat de Bijbelschrijvers als mensen met verstand, gemoedsbeweging, enzovoort, de Bijbelgedeelten hebben opgeschreven, echter dit alles door een bijzondere aandrijving en leiding van de Heilige Geest, conform 2 Petrus 1:20, 21 en 2 Tim. 3:16. Naast de Synopsis zou ik ook Calvijns opvatting beslist niet als 'mechanische inspiratieleer' willen typeren.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

De bidstond voor de PS NW van 16-09-2020 is nog na te luisteren met beeld:

https://www.youtube.com/watch?v=f9TjRCZiAUM
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

GGotK schreef:De bidstond voor de PS NW van 16-09-2020 is nog na te luisteren met beeld:

https://www.youtube.com/watch?v=f9TjRCZiAUM
Wie gaat hier voor?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Refogast
Berichten: 1138
Lid geworden op: 19 feb 2013, 09:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Refogast »

-DIA- schreef:
GGotK schreef:De bidstond voor de PS NW van 16-09-2020 is nog na te luisteren met beeld:

https://www.youtube.com/watch?v=f9TjRCZiAUM
Wie gaat hier voor?
Ds. P. Mulder
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Refogast schreef:
-DIA- schreef:
GGotK schreef:De bidstond voor de PS NW van 16-09-2020 is nog na te luisteren met beeld:

https://www.youtube.com/watch?v=f9TjRCZiAUM
Wie gaat hier voor?
Ds. P. Mulder
Dank. Ik luister.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie