Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Heb het artikel gisteren nog een keer gelezen, vind er weinig raars aan. K zal het volgende week eens aan paar groepen jongeren voorleggen om hun mening te horen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ouderling »

Bezorgd schreef:
Ouderling schreef:
Bertiel schreef:Hoe kan iemand vanuit Gods woord laten zien dat hij de Heere vreest?
Ik denk dat je me wel begrijpt. Zijn levenswandel en spreken is vanuit en naar Gods Woord.
Misschien had ik dat inderdaad iets duidelijker moeten omschrijven.

Je reactie was inderdaad wat vaag.
Want wat je er juist mee creëert is het beeld dat predikanten, of breder, Gods kinderen, heel bijzondere mensen zijn, in die zin, dat ze aparte taal bezigen, de huidige spreektaal niet kennen en dus ver van het hedendaags taalgebruik afstaan.
Dat zijn de kenmerken helemaal niet.
Het zijn mensen in deze wereld. Ze staan er middenin. Zonder sociologische gekkigheid, maar wel met een relatie met de Heere.
Zoals we de hele bijbel door lezen.
Die mensen zijn zeker niet bijzonder, maar het werk Gods in hen is wel bijzonder en 1 groot wonder!
Laat dat werk maar gehoord worden!
En het als kenmerk noemen dat ze ver van hedendaags taalgebruik afstaan, zijn zeker niet mijn woorden. Je draait zaken helaas om.
Ik zei daarover dat als dat het kenmerk moet zijn (laten horen dat je zo goed de taal van de wereld kent), dat maar heel arm is. Spreek dan maar goed van de Heere en hoe de Heere je vanuit Gods Woord geleid en geleerd heeft. En ja, dat mag in Bijbelse taal, dat hoeft niet in populaire termen. Jongeren prikken daar dwars doorheen. Die snakken maar echtheid.
Er zullen ongetwijfeld ook andere jongeren zijn, maar ik spreek genoeg jongeren om te weten dat ze veel ontzag hebben voor ambtsdragers/predikanten die heel eenvoudig vertellen hoe de Heere hen leidt. Daar hebben we geen instagram oid voor nodig.
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ouderling »

Mistig schreef:
Ouderling schreef:Wat een reacties op zo'n artikel. Ouderwets? Ik heb heel veel contact met jongeren.
Geloof me, jongeren uit de Ger Gem begrijpen dit prima, die zitten niet te wachten op allerlei hedendaagse populaire termen. Die willen echtheid, die willen iemand zien die de vreze des Heeren kent en uitstraalt. Die hoeven niet zo nodig te horen dat de student/dominee zegt dat hij snapchat en instagram kent, omdat hij dan zo dicht bij hen staat. Mijn ervaring is dat ze daar juist minder ontzag voor hebben. Laat m maar vertellen wie de Heere voor hem is, en in deze taal is dat prima te begrijpen.
Laten we uitkijken voor het steeds populairder willen worden met allerlei hedendaagse taal waardoor iedereen zegt: sjoh, wat staat die man fijn dicht bij de wereld. Hij weet wat er leeft. Nou, en dan? Is dat dan de identiteit die je uit wilt dragen?
Ik heb liever dat ze zeggen: dat is iemand die vanuit Gods Woord laat zien dat hij de Heere vreest. Ja en hij gebruikt daar terecht Bijbelse taal bij. Dat is namelijk een eenheid
En toch hoor ik (binnen ons eigen gezin en ook vrienden van de kinderen) dat er veel jongeren zijn die niet begrijpen wat er gezegd wordt, omdat er zulk ouderwets taalgebruik wordt gebruikt in de kerk. Het is niet nodig om oude termen te gebruiken als er hedendaagse woorden voor zijn.
Gisterenavond meegeluisterd met de Bijbellezing uit onze eigen gemeente. De predikant ''vertaalde'' een aantal Bijbelverzen in zijn eigen woorden, en het werd zoveel duidelijker.
natuurlijk, uitleg van Gods Woord blijft nodig
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ouderling »

Floppy schreef:
Ouderling schreef:Wat een reacties op zo'n artikel. Ouderwets? Ik heb heel veel contact met jongeren.
Geloof me, jongeren uit de Ger Gem begrijpen dit prima, die zitten niet te wachten op allerlei hedendaagse populaire termen. Die willen echtheid, die willen iemand zien die de vreze des Heeren kent en uitstraalt. Die hoeven niet zo nodig te horen dat de student/dominee zegt dat hij snapchat en instagram kent, omdat hij dan zo dicht bij hen staat. Mijn ervaring is dat ze daar juist minder ontzag voor hebben. Laat m maar vertellen wie de Heere voor hem is, en in deze taal is dat prima te begrijpen.
Laten we uitkijken voor het steeds populairder willen worden met allerlei hedendaagse taal waardoor iedereen zegt: sjoh, wat staat die man fijn dicht bij de wereld. Hij weet wat er leeft. Nou, en dan? Is dat dan de identiteit die je uit wilt dragen?
Ik heb liever dat ze zeggen: dat is iemand die vanuit Gods Woord laat zien dat hij de Heere vreest. Ja en hij gebruikt daar terecht Bijbelse taal bij. Dat is namelijk een eenheid
Maar valt het je niet op dat de manier van spreken in jouw stukje hierboven heel anders overkomt dan wat er in dat interview stond? (Je gebruikt bijvoorbeeld 'sjoh', wat best hedendaags is, toch?)
Het gaat niet er niet altijd om of het onbegrijpelijk is (dat is het zelden, denk ik), maar of de manier van spreken bevreemdend is. Verder bekruipt mij soms - ook in dit geval - het gevoel dat ik niet de persoon zélf hoor, maar een bepaalde stroming in zijn geheel; de zinnen zijn zo standaard, worden zo vaak op precies dezelfde manier uitgesproken door anderen. Je noemt dat 'Bijbelse taal', ik weet dat zo net nog niet. Hoeveel van die uitdrukkingen zijn echt letterlijke weergaven van wat in de Bijbel staat? Of zijn het uitdrukkingen die zijn gegroeid binnen een bepaalde traditie?
Ik zal 'mijn jongeren' het interview laten lezen, vragen of ze het begrijpen.
En begrijp me goed, ik ben niet tegen hedendaagse taal, maar ik ben wel bang om de heiligheid van Gods Woord te verlagen tot een niveau waar weinig ontzag meer uitgaat van het wonder dat God naar een zondaar heeft omgezien.
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ouderling »

zomaar iemand schreef:
Ouderling schreef:Wat een reacties op zo'n artikel. Ouderwets? Ik heb heel veel contact met jongeren.
Geloof me, jongeren uit de Ger Gem begrijpen dit prima, die zitten niet te wachten op allerlei hedendaagse populaire termen. Die willen echtheid, die willen iemand zien die de vreze des Heeren kent en uitstraalt. Die hoeven niet zo nodig te horen dat de student/dominee zegt dat hij snapchat en instagram kent, omdat hij dan zo dicht bij hen staat. Mijn ervaring is dat ze daar juist minder ontzag voor hebben. Laat m maar vertellen wie de Heere voor hem is, en in deze taal is dat prima te begrijpen.
Laten we uitkijken voor het steeds populairder willen worden met allerlei hedendaagse taal waardoor iedereen zegt: sjoh, wat staat die man fijn dicht bij de wereld. Hij weet wat er leeft. Nou, en dan? Is dat dan de identiteit die je uit wilt dragen?
Ik heb liever dat ze zeggen: dat is iemand die vanuit Gods Woord laat zien dat hij de Heere vreest. Ja en hij gebruikt daar terecht Bijbelse taal bij. Dat is namelijk een eenheid
Ik zou willen zeggen: Geloof me, er zijn ook veel jongeren uit de Ger Gem die dit niet begrijpen, en die niet zitten te wachten op allerlei 'oude vertrouwde' termen en oud taalgebruik wat niet uitgelegd wordt. Die willen Gods Woord horen verkondigen in hedendaags Nederlands.
Zal ongetwijfeld, maar wat uit dit interview denk jij dat een gemiddelde puber niet begrijpt?
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Waarschijnlijk moeten we de negatieve reacties zien in het licht van de leeftijd van de bewuste student. Qua preektaal is hij niet 'ouderwetser' dan de gemiddelde GG predikant en GG student, dus in die zin begrijp ik de verbazing niet.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Bertiel schreef:Waar staat gelaat, gepraat enGewaad in de bijbel???
Ik lees er bv niks over bij Jakobus
Gelaat:
Filippensen 4:4 - Verblijdt u in den Heere te allen tijd; wederom zeg ik: Verblijdt u.
Deze vind ik overigens dubieus. Als je je verblijdt in de Heere, zal dat niet bij iedereen even goed zichtbaar zijn op het gelaat.

Gepraat:
Jacobus 1:26 - Indien iemand onder u dunkt, dat hij godsdienstig is, en hij zijn tong niet in toom houdt, maar zijn hart verleidt, dezes godsdienst is ijdel.
Lucas 6:45 - De goede mens brengt het goede voort uit den goeden schat zijns harten, en de kwade mens brengt het kwade voort uit den kwaden schat zijns harten; qwant uit den overvloed des harten spreekt zijn mond.

Gewaad:
Deutronomiun 22:5 - Het kleed eens mans zal niet zijn aan een vrouw, en een man zal geen vrouwenkleed aantrekken; want al wie zulks doet, is den HEERE, uw God, een gruwel.
1 Timotheüs 2 - Desgelijks ook, dat de vrouwen, in een eerbaar gewaad, met schaamte en matigheid zichzelven versieren, niet in vlechtingen des haars, of goud, of paarlen, of kostelijke kleding;
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Floppy »

Ouderling schreef:...
Ik zal 'mijn jongeren' het interview laten lezen, vragen of ze het begrijpen.
En begrijp me goed, ik ben niet tegen hedendaagse taal, maar ik ben wel bang om de heiligheid van Gods Woord te verlagen tot een niveau waar weinig ontzag meer uitgaat van het wonder dat God naar een zondaar heeft omgezien.
Het gaat me er niet direct om of ze het begrijpen (al is dat voor sommige andere forumleden hier wel een punt). Waar ik meer mee zit is dat je blijkbaar niet merkt dat je eigen manier van formuleren heel anders is dan van de geïnterviewde kandidaat. Toch zou ik jouw manier van spreken niet willen scharen onder het "verlagen van de heiligheid van Gods Woord".

Daar komt nog iets bij.

Ik ben een stukje ouder dan deze student. Toen ik zo oud was als hij, sprak ik zo niet, ook niet over geestelijke zaken - terwijl ik ook lid was van de GG. Het idioom dat hij bezigt herken ik echter wel, dat werd in mijn tijd hoofdzakelijk in allerlei officiële teksten gebruikt. De Saambinder, bijvoorbeeld. De jeugd die ik in mijn tijd sprak, toen deze student nog op de basisschool zat, gebruikte deze taal niet. Dat waren overigens serieuze jongeren uit de GG.
Dan vraag ik me af: waar haalt deze student deze manier van spreken vandaan? Waarom klinkt hij precies zó als veel andere predikanten? Tiberius noemde het "clichés", en daar ben ik het mee eens. Waarom gebruikt hij die zoveel? Of is er iets buitengewoon vreemds gebeurd, en is de generatie jeugd na mij ineens zó gaan praten?

Misschien wil je beweren dat, als je iets hebt gezien van Gods heerlijkheid en genade, je deze taal gaat gebruiken. Maar je eigen manier van spreken logenstraft dat. Het is NIET nodig. Het is WEL bevreemdend en het werpt een drempel op.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

pierre27 schreef:
Heb het artikel gisteren nog een keer gelezen, vind er weinig raars aan. K zal het volgende week eens aan paar groepen jongeren voorleggen om hun mening te horen.
Ik vind er ook niks raars aan. De kwalificaties die ik hier lees vind ik bijzonder overdreven.

Als je als refojongere een klein beetje kerkelijk betrokken ben, dan kun je dit goed volgen. En bovendien: het is een interview in het Reformatorisch Dagblad, en geen catechisatieles. Dit zegt dus niets over hoe deze student catechisatie geeft, en met jongeren omgaat.

Ik vermoed dat er weer veel allergieen bij mensen opspelen in dit topic.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Dodo »

Ik kan me voorstellen dat een student in de GerGem wat tijd nodig heeft om zijn eigen stem, zijn eigen manier van verwoorden te vinden. Ook zijn eigen persoonlijkheid als predikant, over een poosje. Zó ben je visboer, en een paar jaar later ben je student waar mensen tegenop kijken, misschien zoeken mensen nu je gezelschap die dat vroeger niet deden, of juist niet en zijn ze verlegen met je.
Ik kan me goed voorstellen dat er dan een periode is waarin je je conformeert aan wat gebruikelijk is, en dan geleidelijk je eigen weg vindt. Hopelijk heeft zijn manier van verwoorden, als hij over een paar jaar weer geïnterviewd zou worden, dan gewonnen aan diepte en een persoonlijke manier van verwoorden van wat hij denkt en gelooft en welke weg hij is gegaan.

Vergelijk als je net verkering hebt. Soms kom je niet veel verder dan: ik vind je zo lief. Maar tien of twintig jaar later weet je dat veel beter te omschrijven, met meer woorden, met voorbeelden.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

J.C. Philpot schreef:
pierre27 schreef:
Heb het artikel gisteren nog een keer gelezen, vind er weinig raars aan. K zal het volgende week eens aan paar groepen jongeren voorleggen om hun mening te horen.
Ik vind er ook niks raars aan. De kwalificaties die ik hier lees vind ik bijzonder overdreven.

Als je als refojongere een klein beetje kerkelijk betrokken ben, dan kun je dit goed volgen. En bovendien: het is een interview in het Reformatorisch Dagblad, en geen catechisatieles. Dit zegt dus niets over hoe deze student catechisatie geeft, en met jongeren omgaat.

Ik vermoed dat er weer veel allergieen bij mensen opspelen in dit topic.
Tja, wie zal het zeggen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Hier gewaad, gepraat, gelaat en daad gesplitst, op verzoek.
alepha
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2020, 23:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door alepha »

Ouderling schreef:
Bezorgd schreef:
Ouderling schreef:
Bertiel schreef:Hoe kan iemand vanuit Gods woord laten zien dat hij de Heere vreest?
Ik denk dat je me wel begrijpt. Zijn levenswandel en spreken is vanuit en naar Gods Woord.
Misschien had ik dat inderdaad iets duidelijker moeten omschrijven.

Je reactie was inderdaad wat vaag.
Want wat je er juist mee creëert is het beeld dat predikanten, of breder, Gods kinderen, heel bijzondere mensen zijn, in die zin, dat ze aparte taal bezigen, de huidige spreektaal niet kennen en dus ver van het hedendaags taalgebruik afstaan.
Dat zijn de kenmerken helemaal niet.
Het zijn mensen in deze wereld. Ze staan er middenin. Zonder sociologische gekkigheid, maar wel met een relatie met de Heere.
Zoals we de hele bijbel door lezen.
Die mensen zijn zeker niet bijzonder, maar het werk Gods in hen is wel bijzonder en 1 groot wonder!
Laat dat werk maar gehoord worden!
En het als kenmerk noemen dat ze ver van hedendaags taalgebruik afstaan, zijn zeker niet mijn woorden. Je draait zaken helaas om.
Ik zei daarover dat als dat het kenmerk moet zijn (laten horen dat je zo goed de taal van de wereld kent), dat maar heel arm is. Spreek dan maar goed van de Heere en hoe de Heere je vanuit Gods Woord geleid en geleerd heeft. En ja, dat mag in Bijbelse taal, dat hoeft niet in populaire termen. Jongeren prikken daar dwars doorheen. Die snakken maar echtheid.
Er zullen ongetwijfeld ook andere jongeren zijn, maar ik spreek genoeg jongeren om te weten dat ze veel ontzag hebben voor ambtsdragers/predikanten die heel eenvoudig vertellen hoe de Heere hen leidt. Daar hebben we geen instagram oid voor nodig.


Volgens mij hoeft het geen tegenstelling te zijn, hedendaagse taal gebruiken en goed van de Heere spreken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:Hier gewaad, gepraat, gelaat en daad gesplitst, op verzoek.
Wat hebben we toch een geweldige moderator! :slurp :super
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
DDD schreef:
Ad Anker schreef:
DDD schreef:Nee hoor.(...) Ik vind het een weinig zeggend artikel. De aftrap was veel zinniger van toon.
DDD, kun jij begrijpen dat een reactie als deze velen tegen de borst stuit? Heb jij het invoelend vermogen dat het wellicht beter is zulke reacties hier niet te plaatsen? Is je reactie tot eer van de Heere?
Begrijpen is het goede woord niet. Ik constateer wel dat er mensen zijn die het niet fijn vinden om op dit soort onderwerpen tegengesproken te worden.

Mijn reactie lijkt mij zonder meer tot eer van de Heere, wat niet uitsluit dat hij tegen de forumregels is. Maar volgens mij is het gewoon een inhoudelijke reactie op een stelling van Jantje, waarvan ik mij dan weer bijna niet kan voorstellen dat je die met enig invoelingsvermogen zou kunnen plaatsen, omdat iedereen op zijn klompen kan aanvoelen dat zijn standpunt niet algemeen gedeeld zou worden.

Ik vind overigens een cultuur waarin dit soort toch vrij neutrale bevindingen al in twijfel worden getrokken als dienstbaar in Gods koninkrijk, niet tot eer van de Heere. Dat bedoel ik in zijn algemeenheid, niet als bijdrage aan discussie over het moderatiebeleid. In een gezond functionerende cultuur zou mijn opmerking als een inhoudelijke opmerking gezien worden, waar je het op grond van argumenten wel of niet mee eens kunt zijn. Als mensen een inhoudelijk onderbouwd ander standpunt dan dat van hen zien als nietszeggend, dan hebben ze noodzakelijkerwijs een kokervisie.
Ten eerste stelt @Ad Anker terechte vragen en geef jij nietszeggende antwoorden. Ik hoop dat ik dat mag zeggen.

Ten tweede kan ik geen enkel begrip opbrengen voor je negatieve toon. Ik zou je willen vragen om voortaan éérst een aantal positieve zaken te benoemen over het artikel, alvorens je begint met je negatieve uiteenzettingen.

Ten derde begrijp ik totaal niets van jou opvatting als je zegt dat je je bijna niet kunt voorstellen dat ik er zonder meer vanuit ging dat dit artikel eensgezindheid zou oproepen onder de forummers. Ik voelde dat totaal niet aan en ik begrijp werkelijk niet wat er mis is met dit artikel. Hij is hier 2 weken op vakantie geweest en ik heb in onze gemeente enkel en alleen positieve reacties gehoord op zijn 4 preken. Dat zegt best veel, zo niet alles.

Ten vierde, van je laatste alinea begrijp ik geen snars. Zou je dat nog nader kunnen verklaren?
1) Je mag dat best zeggen, maar ik vind dat het onjuist is. Ik vind dat ik de vragen adequaat heb beantwoord.
2) Prima, maar ik vind mijn toon niet negatief, maar jouw toon ten onrechte positief.
3) Dat is dan raar, omdat er meer mensen zijn die het eens zijn met mijn kritiekpunten dan andersom.
4) Dat lijkt me niet nodig. Ik kan het als je dat wilt telefonisch toelichten. De tekst was niet op jou gericht.
Plaats reactie