Gereformeerde Gemeenten

Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:Ik vind overigens het wel raar dat ik nu weer de zwarte piet toegeschoven krijg, terwijl het Jantje was die de opmerking maakte.

En dat niet geheel terzijde.

En ik vind het geen middelmatige zaak, omdat helder uitdrukken iets zegt over een heldere geest. Mensen die zich in clichés uitdrukken, denken ook in clichés. En dat is wel degelijk een ernstig probleem.
Met het eerste gedeelte ben ik het deels eens. Jantje heeft deze discussie duidelijk uitgelokt door uitdrukkelijk te stellen dat DDD het er wel niet mee eens zou zijn. Wat dat betreft wordt je eigenlijk verzocht om stokken te zoeken om mee te slaan. Totaal niet netjes. Helemaal gezien het feit dat Jantje vaak via allerlei trucs weigert om antwoorden te verduidelijken of er op terug te komen. Zoekt af en toe sensatie door wat kreten te slaken en kruipt in de schulp. Ik had beter niet kunnen zeggen dat je er naar loopt te zoeken want je werd erom gevraagd.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Ook wel eens met Jongere en Erasmiaan.
We kunnen ook overdrijven.

Maar goed , daar is het ook een discussieforum voor.

Dus Leendert, als je meeleest, neem het niet te serieus ;)
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Jongere schreef:In vroeger jaren kwamen studenten eigenlijk vrijwel nooit in de pers. Begrijpelijk wel, want je doet het nooit goed.
Spreek je moderne taal, zegt het volk: "dat is een linkse", of: "fijn dat er eindelijk eens iemand is die...", of: "hier voel ik me toch niet helemaal bij thuis, dit is niet de taal die de ouden spraken".
Spreek je wat oudere taal, zegt het volk: "dat is een zware", of: "fijn dat dit onder de studenten nog gevonden wordt", of: "waarom spreekt die man niet normaal".

Ik snap niet dat (sommigen van) jullie er soms zelf ook niet eindeloos moe van worden, dat negatieve ge-emmer. We hebben onze mond vol over het accepteren van cultuurverschillen met andere kerken of met christenen uit andere landen. Maar als we in Nederland een cultuurverschilletje met onszelf signaleren (namelijk in taalgebruik), schrijven we er pagina's over vol.

Kijk nu eens langs zulke dingen. Zie een jongeman die een verlangen heeft om als dienaar zondaren Christus te preken. En verheug je erin dat de Heere Zijn koninkrijk bouwt. Of laat zo'n artikel liggen als het je ding niet is.
Er zijn 24 mensen langs geweest bij het curatorium en de meeste zijn niet aangenomen. Al deze afgewezen mensen hadden ook een verlangen om als dienaar zondaren Christus te preken.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

DDD schreef:Ik heb hem één keer gehoord. En het lijkt me beter om nog even af te wachten wat ik van zijn preken vind. Je kunt iemand op één preekvoorstel niet beoordelen.

Als jou iets niet opvalt, zegt dat iets over jouw waarnemingsvermogen, niet perse over dat van mij. Bovendien is dit een rare manier om af te leiden van het onderwerp waarover het gaat en jouw feitelijk onjuiste kwalificatie van mijn opmerkingen.
Hier de mogelijkheid om nog een dienst van hem te bekijken (!) van gisterenavond.
Voor zo lang als het duurt...
https://kerkdienstgemist.nl/stations/89 ... 7740000897
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Jongere schreef:In vroeger jaren kwamen studenten eigenlijk vrijwel nooit in de pers. Begrijpelijk wel, want je doet het nooit goed.
Spreek je moderne taal, zegt het volk: "dat is een linkse", of: "fijn dat er eindelijk eens iemand is die...", of: "hier voel ik me toch niet helemaal bij thuis, dit is niet de taal die de ouden spraken".
Spreek je wat oudere taal, zegt het volk: "dat is een zware", of: "fijn dat dit onder de studenten nog gevonden wordt", of: "waarom spreekt die man niet normaal".

Ik snap niet dat (sommigen van) jullie er soms zelf ook niet eindeloos moe van worden, dat negatieve ge-emmer. We hebben onze mond vol over het accepteren van cultuurverschillen met andere kerken of met christenen uit andere landen. Maar als we in Nederland een cultuurverschilletje met onszelf signaleren (namelijk in taalgebruik), schrijven we er pagina's over vol.

Kijk nu eens langs zulke dingen. Zie een jongeman die een verlangen heeft om als dienaar zondaren Christus te preken. En verheug je erin dat de Heere Zijn koninkrijk bouwt. Of laat zo'n artikel liggen als het je ding niet is.
Mijn hoofdpunt was, dat er niets belangwekkends in het interview staat. De taal is in zekere zin niet de hoofdzaak, al vind ik het geen bijzaak.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Ik ben het helemaal eens met Jongere en Erasmiaan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Erasmiaan schreef: Edit: zie nu de opmerking van Jongere en ben het er van harte mee eens. Krijg steeds meer het gevoel dat dit forum een plek is van enkele extreme personen die geen andere plek meer hebben om hun extreme gedachtegangen te lozen dan hier.
Het acceptatieniveau is erg laag ja. Alles wat vwb taal en uiterlijkheden niet reformatorisch is wordt boven alle discussie verheven, maar o wee, wanneer iemand zich reformatorisch uit, of een zwart pak aantrekt.

Laat onverlet dat er wel het gesprek over mag zijn. Posthoorn vindt een uitspraak vaag. Ik vertaal zo'n uitspraak dan direct als: de Heere is in zijn leven gekomen, hij heeft de Heere Jezus lief gekregen als zijn Zaligmaker. Daarom val ik over zo'n uitspraak in het geheel niet.

Jongeren die opgevoed zijn in de GG zullen dit artikel prima snappen. Het gaat uiteindelijk niet om de woorden maar om authenticiteit en het getuigenis van zo iemand.

Tenslotte; je kunt je inderdaad afvragen als Jantje zijnde wat je doel is met het plaatsen van een artikel. Als Jantje het niet had geplaatst, hadden DDD en mistig zich niet hoeven uiten hierover. Beetje bewustwording kan geen kwaad.
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Ad Anker schreef:
Erasmiaan schreef: Edit: zie nu de opmerking van Jongere en ben het er van harte mee eens. Krijg steeds meer het gevoel dat dit forum een plek is van enkele extreme personen die geen andere plek meer hebben om hun extreme gedachtegangen te lozen dan hier.
Het acceptatieniveau is erg laag ja. Alles wat vwb taal en uiterlijkheden niet reformatorisch is wordt boven alle discussie verheven, maar o wee, wanneer iemand zich reformatorisch uit, of een zwart pak aantrekt.

Laat onverlet dat er wel het gesprek over mag zijn. Posthoorn vindt een uitspraak vaag. Ik vertaal zo'n uitspraak dan direct als: de Heere is in zijn leven gekomen, hij heeft de Heere Jezus lief gekregen als zijn Zaligmaker. Daarom val ik over zo'n uitspraak in het geheel niet.

Jongeren die opgevoed zijn in de GG zullen dit artikel prima snappen. Het gaat uiteindelijk niet om de woorden maar om authenticiteit en het getuigenis van zo iemand.

Tenslotte; je kunt je inderdaad afvragen als Jantje zijnde wat je doel is met het plaatsen van een artikel. Als Jantje het niet had geplaatst, hadden DDD en mistig zich niet hoeven uiten hierover. Beetje bewustwording kan geen kwaad.
Ik heb het artikel geplaatst en heb er geen bijzondere bedoeling mee. Voor mensen die met de GG meeleven vond ik het wel een aardig artikeltje, vandaar dat ik deze in het topic GG heb geplaatst.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6498
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Ad Anker schreef: Posthoorn vindt een uitspraak vaag. Ik vertaal zo'n uitspraak dan direct als: de Heere is in zijn leven gekomen, hij heeft de Heere Jezus lief gekregen als zijn Zaligmaker. Daarom val ik over zo'n uitspraak in het geheel niet.
Ik vind de uitspraak vaag, omdat 'kennis van Christus' in de GG geen eenduidig begrip is. Met zo'n vage aanduiding help je mee die onduidelijkheid in stand te houden.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

GGotK schreef:
Ad Anker schreef:
Erasmiaan schreef: Edit: zie nu de opmerking van Jongere en ben het er van harte mee eens. Krijg steeds meer het gevoel dat dit forum een plek is van enkele extreme personen die geen andere plek meer hebben om hun extreme gedachtegangen te lozen dan hier.
Het acceptatieniveau is erg laag ja. Alles wat vwb taal en uiterlijkheden niet reformatorisch is wordt boven alle discussie verheven, maar o wee, wanneer iemand zich reformatorisch uit, of een zwart pak aantrekt.

Laat onverlet dat er wel het gesprek over mag zijn. Posthoorn vindt een uitspraak vaag. Ik vertaal zo'n uitspraak dan direct als: de Heere is in zijn leven gekomen, hij heeft de Heere Jezus lief gekregen als zijn Zaligmaker. Daarom val ik over zo'n uitspraak in het geheel niet.

Jongeren die opgevoed zijn in de GG zullen dit artikel prima snappen. Het gaat uiteindelijk niet om de woorden maar om authenticiteit en het getuigenis van zo iemand.

Tenslotte; je kunt je inderdaad afvragen als Jantje zijnde wat je doel is met het plaatsen van een artikel. Als Jantje het niet had geplaatst, hadden DDD en mistig zich niet hoeven uiten hierover. Beetje bewustwording kan geen kwaad.
Ik heb het artikel geplaatst en heb er geen bijzondere bedoeling mee. Voor mensen die met de GG meeleven vond ik het wel een aardig artikeltje, vandaar dat ik deze in het topic GG heb geplaatst.
Zeker waar, er is niets mis mee om dit te delen. Het was het uitdagen van Jantje wat deze discussie veroorzaakte.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Jongere schreef:In vroeger jaren kwamen studenten eigenlijk vrijwel nooit in de pers. Begrijpelijk wel, want je doet het nooit goed.
Spreek je moderne taal, zegt het volk: "dat is een linkse", of: "fijn dat er eindelijk eens iemand is die...", of: "hier voel ik me toch niet helemaal bij thuis, dit is niet de taal die de ouden spraken".
Spreek je wat oudere taal, zegt het volk: "dat is een zware", of: "fijn dat dit onder de studenten nog gevonden wordt", of: "waarom spreekt die man niet normaal".

Ik snap niet dat (sommigen van) jullie er soms zelf ook niet eindeloos moe van worden, dat negatieve ge-emmer. We hebben onze mond vol over het accepteren van cultuurverschillen met andere kerken of met christenen uit andere landen. Maar als we in Nederland een cultuurverschilletje met onszelf signaleren (namelijk in taalgebruik), schrijven we er pagina's over vol.

Kijk nu eens langs zulke dingen. Zie een jongeman die een verlangen heeft om als dienaar zondaren Christus te preken. En verheug je erin dat de Heere Zijn koninkrijk bouwt. Of laat zo'n artikel liggen als het je ding niet is.
Ik ben het in grote lijnen wel met je eens.
Behalve met je tweede alinea en je laatste zin, aangezien Jantje zei/vroeg "Het is in ieder geval een heel mooi artikel. Ik hoop dat we het daar allemaal eens over zijn."
Die hoop is in ieder geval een valse hoop gebleken.

En verder vraag ik me nog steeds af waarom mensen als Jantje dat een 'heel mooi artikel' vinden.
Temeer omdat er genoeg jonge theologiestudenten zijn die 'een verlangen hebben om als dienaren zondaren Christus te preken' en dit aantrekkelijker en duidelijker kunnen verwoorden. Juist tegenover andere jongeren.
En dan heb ik het nog niet alleen over zijn geestelijke ervaringen, maar bijvoorbeeld ook hoe hij zijn werk in de viswinkel beschrijft.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Eens met @Jongere en @Erasmiaan.
Simon0612 schreef:Zeker waar, er is niets mis mee om dit te delen. Het was het uitdagen van Jantje wat deze discussie veroorzaakte.
Ik schreef die schuingedrukte zin omdat @DDD er in een ander draadje al over was begonnen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
newton
Berichten: 680
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door newton »

Tiberius schreef:En dan heb ik het nog niet alleen over zijn geestelijke ervaringen, maar bijvoorbeeld ook hoe hij zijn werk in de viswinkel beschrijft.
We lezen hier ook geen woordelijk verslag van wat er gezegd is. De betreffende redacteur die het interview heeft gehouden is toevallig ook redacteur van de Saambinder. Dat kan best een rol spelen in de uitwerking van het interview.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

newton schreef:
Tiberius schreef:En dan heb ik het nog niet alleen over zijn geestelijke ervaringen, maar bijvoorbeeld ook hoe hij zijn werk in de viswinkel beschrijft.
We lezen hier ook geen woordelijk verslag van wat er gezegd is. De betreffende redacteur die het interview heeft gehouden is toevallig ook redacteur van de Saambinder. Dat kan best een rol spelen in de uitwerking van het interview.
Ik neem aan dat de zinnen tussen aanhalingstekens een woordelijk verslag vormen.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Thea »

Dat vind ik juist wel een mooie uitdrukking: "Iets van de heerlijkheid van Christus geopenbaard". Daar verlang ik ook naar, om daar iets van te zien. En wat uit mezelf zo onmogelijk lijkt. Juist dat openbaren, daar zie ik naar uit.
Plaats reactie