Gereformeerde Gemeenten

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Bijzonder juist dat dit soort predikanten zo breed gewaardeerd worden.
Dat zou ons wat te zeggen moeten hebben.
Niet in alle gemeenten was die waardering er...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:Bijzonder juist dat dit soort predikanten zo breed gewaardeerd worden.
Dat zou ons wat te zeggen moeten hebben.
Niet in alle gemeenten was die waardering er...
Natuurlijk. Extremen heb je altijd.
Maar die kant wil ik niet op.
Het gaat over het algemeen. Die brede waardering die er was heb je niet zo heel veel meer. Helaas.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:
Bezorgd schreef:Bijzonder juist dat dit soort predikanten zo breed gewaardeerd worden.
Dat zou ons wat te zeggen moeten hebben.
Niet in alle gemeenten was die waardering er...
Natuurlijk. Extremen heb je altijd.
Maar die kant wil ik niet op.
Het gaat over het algemeen. Die brede waardering die er was heb je niet zo heel veel meer. Helaas.
Ik spreek over een flink deel van een gemeente. Niet over bepaalde uitwassen.

Maar verder eens hoor. Als je de gemeenten ziet die hij gediend heeft, dat is al een breed palet op zich.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10606
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:
Jantje schreef:
Bezorgd schreef:Bijzonder juist dat dit soort predikanten zo breed gewaardeerd worden.
Dat zou ons wat te zeggen moeten hebben.
Niet in alle gemeenten was die waardering er...
Natuurlijk. Extremen heb je altijd.
Maar die kant wil ik niet op.
Het gaat over het algemeen. Die brede waardering die er was heb je niet zo heel veel meer. Helaas.
Ik spreek over een flink deel van een gemeente. Niet over bepaalde uitwassen.

Maar verder eens hoor. Als je de gemeenten ziet die hij gediend heeft, dat is al een breed palet op zich.
Waarom altijd dat domme verdeeldheid zaaiende geklets in de ruimte. Hoe kom je hier toch weer bij.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Mistig schreef:
Zeeuw schreef:
Jantje schreef:Is de preek nog ergens terug te luisteren?
Ik ben er ook benieuwd naar.
Ik ook. Helaas nog geen linkje op gergeminfo.
Wat is dat toch, al die belangstelling voor jubileumdiensten?
(Ps. deze vraag heb ik ook bij diensten van bevestiging, intrede, afscheid en andere 'speciale' gelegenheden. Ik snap het gewoon niet.)
DDD
Berichten: 28728
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Vooral in kerken waar dominees weinig werk maken van hun preken, zijn de preken in bijzondere diensten nog van een relatief goede kwaliteit. Dat verklaart dat veel mensen die preken willen horen. Dominees die elke zondag goed preken, hebben minder belangstelling bij een bijzondere dienst.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Dodo »

Hollander schreef:
Mistig schreef:
Zeeuw schreef:
Jantje schreef:Is de preek nog ergens terug te luisteren?
Ik ben er ook benieuwd naar.
Ik ook. Helaas nog geen linkje op gergeminfo.
Wat is dat toch, al die belangstelling voor jubileumdiensten?
(Ps. deze vraag heb ik ook bij diensten van bevestiging, intrede, afscheid en andere 'speciale' gelegenheden. Ik snap het gewoon niet.)
Ik denk dat luisteraars hopen dat de dominee iets persoonlijks vertelt. Hoe hij tot bepaalde beslissingen is gekomen, wat zijn belevingen waren, dat soort dingen. Je ziet op dit forum dat sommige mensen smullen van deze dingen, en ze tot in lengte van jaren doorvertellen.
Begrijp me goed, ik vind het prima als een predikant wat persoonlijk wordt bij bijzondere dienst zoals intrede of afscheid. Maar hoe sommige mensen er op "azen", vooral in de GerGem vind ik soms wel bijzonder.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrikus »

Dodo schreef: Begrijp me goed, ik vind het prima als een predikant wat persoonlijk wordt bij bijzondere dienst zoals intrede of afscheid. Maar hoe sommige mensen er op "azen", vooral in de GerGem vind ik soms wel bijzonder.
Waar de predikanten veelal op een voetstuk staan (gewild of ongewild), is het uitzonderlijk om als de man eens van z'n voetstuk afstapt en een gewoon mens blijkt te zijn. Dat maken de kerkgangers niet zo vaak mee, dus wie daar gevoelig voor is zal zoiets inderdaad koesteren als een bijzonder moment.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

-DIA- schreef:Om wat licht in de duisternis te brengen: wat ik in alle gebrek probeerde te zeggen is dit: We moeten niet een prediker prijzen, maar als het een waar prediker is, zijn Zender. Geen mensenverheerlijking, zo eenvoudig.
Geheel eens met deze woorden DIA!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

pierre27 schreef:
-DIA- schreef:Om wat licht in de duisternis te brengen: wat ik in alle gebrek probeerde te zeggen is dit: We moeten niet een prediker prijzen, maar als het een waar prediker is, zijn Zender. Geen mensenverheerlijking, zo eenvoudig.
Geheel eens met deze woorden DIA!

Eens, wat dat aan gaat gaat er veel mis in onze gezindte.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef:
pierre27 schreef:
-DIA- schreef:Om wat licht in de duisternis te brengen: wat ik in alle gebrek probeerde te zeggen is dit: We moeten niet een prediker prijzen, maar als het een waar prediker is, zijn Zender. Geen mensenverheerlijking, zo eenvoudig.
Geheel eens met deze woorden DIA!

Eens, wat dat aan gaat gaat er veel mis in onze gezindte.
En denken we heel nuchter.... Zouden we zoiets niet zonder alle poespas kunnen constateren? Want lees de hele geschiedenis/verwikkeling maar eens door. Wat een woorden waren er nodig om dit aan het licht te brengen. Maar zoals meestal: Het komt er toch wel uit! :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

-DIA- schreef:
Bezorgd schreef:
pierre27 schreef:
-DIA- schreef:Om wat licht in de duisternis te brengen: wat ik in alle gebrek probeerde te zeggen is dit: We moeten niet een prediker prijzen, maar als het een waar prediker is, zijn Zender. Geen mensenverheerlijking, zo eenvoudig.
Geheel eens met deze woorden DIA!

Eens, wat dat aan gaat gaat er veel mis in onze gezindte.
En denken we heel nuchter.... Zouden we zoiets niet zonder alle poespas kunnen constateren? Want lees de hele geschiedenis/verwikkeling maar eens door. Wat een woorden waren er nodig om dit aan het licht te brengen. Maar zoals meestal: Het komt er toch wel uit! :)
Sorry ik begrijp je even niet.
Maar als ik hoor dat mensen een ds na de dienst staan op te wachten bij zijn auto.
Of juist bijna niet aan durven spreken of juist alle moeite doen om een knikje van hem te ontvangen of zelfs een foto van een ds in de kamer hebben staan. Of dat het stil valt als de ds langsloopt. Ja dat gebeurd echt....
Dat soort voorbeelden denk ik aan.
Heel vreemd gedrag.
DDD
Berichten: 28728
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Wat is er mis mee om een dominee op te wachten? Dat doe je ook wel eens bij iemand anders toch? Soms komt dat gewoon goed uit of wil je iets melden.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Bezorgd schreef: Maar als ik hoor dat mensen een ds na de dienst staan op te wachten bij zijn auto.
Wij hebben dat eenmaal gedaan omdat de dominee de voormalig docent van mijn zoon was,.
Hij was heel vriendelijk, hij maakte een kort praatje maar hij zei eerlijk dat hij heel erg moe was en nog naar huis moest rijden.
Hij verontschuldigde zich.
Een predikant kan ook weleens gewoon "leeg" zijn na 2 of 3 preken.
Het was vroeger ook de gewoonte dat de pastorie op zondagavond volstroomde met gemeenteleden.
Mijn ouders gingen daar nooit naar toe.
Wie van een dominee wil leren, moet niet te vaak bij hem verkeren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

DDD schreef:Wat is er mis mee om een dominee op te wachten? Dat doe je ook wel eens bij iemand anders toch? Soms komt dat gewoon goed uit of wil je iets melden.
In uitzonderlijke gevallen kan dat wel ja.
Maar ik heb voorbeelden gezien dat het rond de auto van de voorganger letterlijk zwart van de mensen zag.
Vaak bij een zelfde soort voorgangers.
Plaats reactie