Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ja. De tekst zegt niets over de houding van God tegenover de mensen, maar alleen iets over de positie van God tegenover de mensen. Maar dat schreef ik al eerder. Heb je het wel teruggelezen? Ik vind dat ik heel helder heb geschreven, al zeg ik het zelf.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Overmits Hij de Zijnen lief heeft gehad met een eeuwige liefde. Daar ligt de oorzaak, in het welbehagen Gods van eeuwigheid.Hoopvol schreef:Als je Jesaja 40 leest lees je eerst over de verlossing van Israël. Dat is het doel van de profetie. En vanaf vers 12 tot vers 7 van hoofdstuk 41 lees een bewijs dat de Heere machtig is om Israël te verlossen. Want wie is machtiger dan de Heere? En met dat bewijs in de hand gaat de Heere Israël vertroosten, Jesaja 41 vanaf vers 8. In Jesaja 41:10 lees je: Vreest niet, want Ik ben met u, zijt niet verbaasd, want Ik ben uw God; Ik sterk u, ook help Ik u met de rechterhand Mijner gerechtigheid.
Ik interpreteer het stuk van Jesaja 40:12 tot 41:7 als een bewijs van de Heere zelf dat Hij enorm machtig is en wij heel nietig. En als voorbeeld gebruikt de Heere een stofje wat op een weegschaal ligt en een druppel die aan de emmer hangt om de nietigheid van de mensen aan te geven. En wel in het licht van de macht van de Heere zelf.
Als een voorganger dit voorbeeld in het gebed aanhaalt om de nietigheid van de mensen uit te drukken ten overstaande van de grootheid en macht van de Heere is er mijns inziens niets mis met dit voorbeeld. Maar een voorganger kan dit voorbeeld ook gebruiken om de waarde van de volken aan te duiden is de ogen van de Heere. En dat is, zoals DDD aangeeft niet juist. Want als de volken niets zijn, waarom zou de Heere dan zijn eniggeboren (zeer waardevolle) Zoon naar de aarde sturen om te lijden en te sterven voor die (waardeloze?) volken?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dat klopt. Maar het is verbazingwekkend en niet te bevatten dat zo'n hoge grote God Zijn eniggeboren Zoon, zo liet vernederen, bespotten en doden door ons omdat Hij Zijn grootheid en macht wilde laten zien.-DIA- schreef:Overmits Hij de Zijnen lief heeft gehad met een eeuwige liefde. Daar ligt de oorzaak, in het welbehagen Gods van eeuwigheid.Hoopvol schreef:Als je Jesaja 40 leest lees je eerst over de verlossing van Israël. Dat is het doel van de profetie. En vanaf vers 12 tot vers 7 van hoofdstuk 41 lees een bewijs dat de Heere machtig is om Israël te verlossen. Want wie is machtiger dan de Heere? En met dat bewijs in de hand gaat de Heere Israël vertroosten, Jesaja 41 vanaf vers 8. In Jesaja 41:10 lees je: Vreest niet, want Ik ben met u, zijt niet verbaasd, want Ik ben uw God; Ik sterk u, ook help Ik u met de rechterhand Mijner gerechtigheid.
Ik interpreteer het stuk van Jesaja 40:12 tot 41:7 als een bewijs van de Heere zelf dat Hij enorm machtig is en wij heel nietig. En als voorbeeld gebruikt de Heere een stofje wat op een weegschaal ligt en een druppel die aan de emmer hangt om de nietigheid van de mensen aan te geven. En wel in het licht van de macht van de Heere zelf.
Als een voorganger dit voorbeeld in het gebed aanhaalt om de nietigheid van de mensen uit te drukken ten overstaande van de grootheid en macht van de Heere is er mijns inziens niets mis met dit voorbeeld. Maar een voorganger kan dit voorbeeld ook gebruiken om de waarde van de volken aan te duiden is de ogen van de Heere. En dat is, zoals DDD aangeeft niet juist. Want als de volken niets zijn, waarom zou de Heere dan zijn eniggeboren (zeer waardevolle) Zoon naar de aarde sturen om te lijden en te sterven voor die (waardeloze?) volken?
Maar dat staat los van de discussie.
- Delftenaar
- Berichten: 1468
- Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20
Re: Gereformeerde Gemeenten
In Gods liefde aan ons als zondaren ligt de troost van de uitverkiezing.
Op jouw reactie past alleen een amen.
Hij voor ons, daar wij anders de eeuwige dood verdiend hadden. En in Zijn dood hebben wij het eeuwige leven.
Maar vooral: Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen.
Op jouw reactie past alleen een amen.
Hij voor ons, daar wij anders de eeuwige dood verdiend hadden. En in Zijn dood hebben wij het eeuwige leven.
Maar vooral: Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen.
-
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik vind van niet. Maar dankzij @Hoopvol komen we er toch samen uit. En dat vind ik hoopvol.DDD schreef:Ja. De tekst zegt niets over de houding van God tegenover de mensen, maar alleen iets over de positie van God tegenover de mensen. Maar dat schreef ik al eerder. Heb je het wel teruggelezen? Ik vind dat ik heel helder heb geschreven, al zeg ik het zelf.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: Gereformeerde Gemeenten
Is wat hier volgt correct? Was er ooit een update?
De Generale Synode van de Gereformeerde Gemeenten (1931) sprak uit:
1. Dat het Verbond der Genade staat onder de beheersing van de uitverkiezing ter zaligheid, dat het wezen des Verbonds daarom alleen geldt den uitverkoornen Gods en nooit gelden kan het natuurlijk zaad. Dat aard en wezen van het Verbond der Verlossing en Verbond der genade één zijn en niet twee. In wezen is het één Verbond.
2. Dat de Heilige Schrift slechts spreekt van twee Verbonden in betrekking tot des menschen eeuwigen staat, namelijk het Verbond der Werken en het Verbond der genade.
3. Dat wat het wezen des verbonds betreft, de Heilige Schrift alleen spreekt van twee Hoofden; Adam hoofd van het Verbond der Werken, Christus Hoofd van het Verbond der Genade, volgens Romeinen 5: 12 + 19; 1 Korinthe 15:22, enzovoorts.
4. Dat een verbond in zijn wezen twee partijen kent; dat gelijk God met Adam, als vertegenwoordigend hoofd van al zijn zaad, het Verbond der Werken heeft opgericht, alzo met Christus, als het vertegenwoordigend Hoofd van al de Zijnen, het Verbond der genade is opgericht, terwijl het (subjectief) wordt opgericht met de uitverkoornen, als zij door wedergeboorte en geloof in de tijd in dat verbond worden ingelijfd.
5. Dat het Verbond der Genade van God een bediening heeft ontvangen, een openbaringsvorm, die wisselde en die meerderen omvat dat de uitverkoornen Gods. Deze laatsten echter alleen zijn wezenlijk in het Verbond begrepen.
6. Dat de verantwoordelijkheid van elk mens wortelt in de schepping. Geschapen naar Gods beeld, eist God van de gevallen mens Zijn beeld terug. En die verantwoordelijkheid is groter, naarmate God met hem meer bemoeienissen maakt. In het bijzonder wordt de verantwoordelijkheid groter door de ernstige aanbieding van Christus en de verbondsweldaden in het Evangelie, als blijkt uit vele plaatsen als: Ezechiël 33:11; 2 Korinthe 5:20; Mattheüs 23:37; Lukas 10: 13-15; Johannes 3:36; Openbaring 22:17 enzovoorts.
De Generale Synode van de Gereformeerde Gemeenten (1931) sprak uit:
1. Dat het Verbond der Genade staat onder de beheersing van de uitverkiezing ter zaligheid, dat het wezen des Verbonds daarom alleen geldt den uitverkoornen Gods en nooit gelden kan het natuurlijk zaad. Dat aard en wezen van het Verbond der Verlossing en Verbond der genade één zijn en niet twee. In wezen is het één Verbond.
2. Dat de Heilige Schrift slechts spreekt van twee Verbonden in betrekking tot des menschen eeuwigen staat, namelijk het Verbond der Werken en het Verbond der genade.
3. Dat wat het wezen des verbonds betreft, de Heilige Schrift alleen spreekt van twee Hoofden; Adam hoofd van het Verbond der Werken, Christus Hoofd van het Verbond der Genade, volgens Romeinen 5: 12 + 19; 1 Korinthe 15:22, enzovoorts.
4. Dat een verbond in zijn wezen twee partijen kent; dat gelijk God met Adam, als vertegenwoordigend hoofd van al zijn zaad, het Verbond der Werken heeft opgericht, alzo met Christus, als het vertegenwoordigend Hoofd van al de Zijnen, het Verbond der genade is opgericht, terwijl het (subjectief) wordt opgericht met de uitverkoornen, als zij door wedergeboorte en geloof in de tijd in dat verbond worden ingelijfd.
5. Dat het Verbond der Genade van God een bediening heeft ontvangen, een openbaringsvorm, die wisselde en die meerderen omvat dat de uitverkoornen Gods. Deze laatsten echter alleen zijn wezenlijk in het Verbond begrepen.
6. Dat de verantwoordelijkheid van elk mens wortelt in de schepping. Geschapen naar Gods beeld, eist God van de gevallen mens Zijn beeld terug. En die verantwoordelijkheid is groter, naarmate God met hem meer bemoeienissen maakt. In het bijzonder wordt de verantwoordelijkheid groter door de ernstige aanbieding van Christus en de verbondsweldaden in het Evangelie, als blijkt uit vele plaatsen als: Ezechiël 33:11; 2 Korinthe 5:20; Mattheüs 23:37; Lukas 10: 13-15; Johannes 3:36; Openbaring 22:17 enzovoorts.
Re: Gereformeerde Gemeenten
GGotK schreef:Jubileumdienst ds JJ Tanis vanaf 19:00 uur te zien en te horen:
https://gergemgouda.nl/kerkdienst
Dank!
Mooi hoe hij mag getuigen over de vrucht die er op zijn prediking mocht zijn.
En die is er veel geweest. Wat heeft de Heere zijn prediking willen zegenen.
Re: Gereformeerde Gemeenten
De prins der predikers! Allereerst inhoudelijk, maar ook de voordracht!! Homiletisch een voorbeeld.GGotK schreef:Jubileumdienst ds JJ Tanis vanaf 19:00 uur te zien en te horen:
https://gergemgouda.nl/kerkdienst
Re: Gereformeerde Gemeenten
Precies. Veel gaven ontvangen en zo'n jaloersmakende liefde tot zijn Zender.Marion schreef:De prins der predikers! Allereerst inhoudelijk, maar ook de voordracht!! Homiletisch een voorbeeld.GGotK schreef:Jubileumdienst ds JJ Tanis vanaf 19:00 uur te zien en te horen:
https://gergemgouda.nl/kerkdienst
Wat een armoe dat zo'n dienst ontluisterd moet worden door zulke toespraken.
-
- Berichten: 8297
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Gereformeerde Gemeenten
Is punt 1 en 5 niet met elkaar in tegenspraak ?Canada schreef:Is wat hier volgt correct? Was er ooit een update?
De Generale Synode van de Gereformeerde Gemeenten (1931) sprak uit:
1. Dat het Verbond der Genade staat onder de beheersing van de uitverkiezing ter zaligheid, dat het wezen des Verbonds daarom alleen geldt den uitverkoornen Gods en nooit gelden kan het natuurlijk zaad. Dat aard en wezen van het Verbond der Verlossing en Verbond der genade één zijn en niet twee. In wezen is het één Verbond.
2. Dat de Heilige Schrift slechts spreekt van twee Verbonden in betrekking tot des menschen eeuwigen staat, namelijk het Verbond der Werken en het Verbond der genade.
3. Dat wat het wezen des verbonds betreft, de Heilige Schrift alleen spreekt van twee Hoofden; Adam hoofd van het Verbond der Werken, Christus Hoofd van het Verbond der Genade, volgens Romeinen 5: 12 + 19; 1 Korinthe 15:22, enzovoorts.
4. Dat een verbond in zijn wezen twee partijen kent; dat gelijk God met Adam, als vertegenwoordigend hoofd van al zijn zaad, het Verbond der Werken heeft opgericht, alzo met Christus, als het vertegenwoordigend Hoofd van al de Zijnen, het Verbond der genade is opgericht, terwijl het (subjectief) wordt opgericht met de uitverkoornen, als zij door wedergeboorte en geloof in de tijd in dat verbond worden ingelijfd.
5. Dat het Verbond der Genade van God een bediening heeft ontvangen, een openbaringsvorm, die wisselde en die meerderen omvat dat de uitverkoornen Gods. Deze laatsten echter alleen zijn wezenlijk in het Verbond begrepen.
6. Dat de verantwoordelijkheid van elk mens wortelt in de schepping. Geschapen naar Gods beeld, eist God van de gevallen mens Zijn beeld terug. En die verantwoordelijkheid is groter, naarmate God met hem meer bemoeienissen maakt. In het bijzonder wordt de verantwoordelijkheid groter door de ernstige aanbieding van Christus en de verbondsweldaden in het Evangelie, als blijkt uit vele plaatsen als: Ezechiël 33:11; 2 Korinthe 5:20; Mattheüs 23:37; Lukas 10: 13-15; Johannes 3:36; Openbaring 22:17 enzovoorts.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Helemaal eens.Ad Anker schreef:Precies. Veel gaven ontvangen en zo'n jaloersmakende liefde tot zijn Zender.Marion schreef:De prins der predikers! Allereerst inhoudelijk, maar ook de voordracht!! Homiletisch een voorbeeld.GGotK schreef:Jubileumdienst ds JJ Tanis vanaf 19:00 uur te zien en te horen:
https://gergemgouda.nl/kerkdienst
Wat een armoe dat zo'n dienst ontluisterd moet worden door zulke toespraken.
En daar houdt hij ook echt niet van.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dominees moeten zelf niet horen als men ze "prins der predikers" noemt. Het kan schadelijk zijn in hun bediening. Van meerdere predikers heb ik dit horen zeggen, onder meer ook van onze eigen predikant. Een mens kan rijk begenadigd zijn, maar we moeten, lijkt me, hem juist dan geen kroon op het hoofd zetten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ds. Tanis is niet zo'n forumtype, hij zal het vast niet lezen.
-
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Gereformeerde Gemeenten
Vind je nu niet dat hier voor jou het spreekwoord 'De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.' absoluut van toepassing is?-DIA- schreef:Dominees moeten zelf niet horen als men ze "prins der predikers" noemt. Het kan schadelijk zijn in hun bediening. Van meerdere predikers heb ik dit horen zeggen, onder meer ook van onze eigen predikant. Een mens kan rijk begenadigd zijn, maar we moeten, lijkt me, hem juist dan geen kroon op het hoofd zetten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje