Gereformeerde Gemeenten

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Ik doe mijn best om minder berichten te plaatsen, maar dat neemt niet weg dat ik wel alle draadjes nauwgezet volg. ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Jantje schreef:Ik doe mijn best om minder berichten te plaatsen, maar dat neemt niet weg dat ik wel alle draadjes nauwgezet volg. ;)
Prima, ik ben er blij mee dat we jou als getrouwe lezer hebben.
Laatst gewijzigd door pierre27 op 29 aug 2020, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Ik doe mijn best om minder berichten te plaatsen, maar dat neemt niet weg dat ik wel alle draadjes nauwgezet volg. ;)
Daar zou je, denk ik wel een dagtaak aan kunnen hebben. De meeste leutertopics (als je begrijpt wat ik bedoel) laat ik gewoon voor wat te zijn. Daar reageer ik niet veel. Zulke topics geven ook de beste garantie dat je niet in verwarde en conflictueuze situaties belandt. :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

Rh1990 schreef:@ verschilde personen
Apart dat er veel mensen hier zijn die schrijven in een GerGem topic en de leer van de GerGem afschrijven. Wat doen jullie nog in de GerGem? Ik Heb echt geen vreemde dingen geschreven, bij zeer veel dominees uit de GerGem hoor ik wat ik geschreven heb en daar zijn talloze voorbeelden van in de Schrift, Kende Saulus Jezus toen hij Zijn stem hoorde, zeker niet, hij zei: wie zijt Gij Heere? En ik merk dat vele over de schuld willen heen stappen, gelijk naar Jezus toe, geloven, ze bekennen wel zondaar ze zijn, maar beleef je het ook? (Zijn ook gewoon uitspraken die een GerGem dominee zou zeggen/vragen).
Nee toen nog niet maar een seconde erna wel.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Valcke schreef:
CvdW schreef:Vind je dit zelf ook niet een beetje gechargeerd?

Nee, beluister bijvoorbeeld ds. P. den Ouden en ds. van Dieren.
Even los van de personen: zelfs bij de zuiverste leer moet nog steeds de hele mens ertussen uit, CvdW. Dan doel ik dus ook op de kerkgangers. Ik denk niet dat het er in enige kerk dan zo heel goed voor staat. Ik denk dat dit het punt is dat Pierre wilde maken en daarin begrijp ik hem.
Dat begrijp ik. Nergens op aarde is het volmaakt.
In zijn algemeenheid gezegd beluister ik bij een aantal gg predikanten dat vanuit de mens gekeken wordt. Bij een aantal predikanten van HHK zie ik dat ze vanuit God spreken.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Dat laatste is trouwens net zo gevaarlijk als het eerste. Want ongeacht het vertelperspectief, gaat het toch om een menselijke interpretatie van de heilige Schrift.
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

DDD schreef:Dat laatste is trouwens net zo gevaarlijk als het eerste. Want ongeacht het vertelperspectief, gaat het toch om een menselijke interpretatie van de heilige Schrift.
Ik lees bij Salomo dat hij zegt "Hoor Gij dan uit de hemel ...". Nu hoor ik regelmatig "wij komen tot u in het gebed ...".
Vind ik een heel groot verschil. Ik vergelijk HHK met Salomo's wijze.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:
DDD schreef:Dat laatste is trouwens net zo gevaarlijk als het eerste. Want ongeacht het vertelperspectief, gaat het toch om een menselijke interpretatie van de heilige Schrift.
Ik lees bij Salomo dat hij zegt "Hoor Gij dan uit de hemel ...". Nu hoor ik regelmatig "wij komen tot u in het gebed ...".
Vind ik een heel groot verschil. Ik vergelijk HHK met Salomo's wijze.
Abraham was laag bij de grond: Hij onderwond zich om tot de Heere te spreken en was zich bewust maar een beetje stof en as te zijn.
Een bekende ds. (zal geen naam noemen) zei eens: men bidt soms alsof men met de fietsenmaker spreekt. Zo weinig besef lijkt er dan tussen een mens en de Allerhoogste.

Vroeger hoorde men ook veel meer: Dat het niet kwaad zei in Uw reine en vlekkeloze ogen, dat een nietig mensenkind zich onderwindt....
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Het is maar gelukkig dat zoiets niet meer te horen is, want dat is ook geen normaal Nederlands.

Maar wat CvdW zegt, doet niets af aan wat ik schreef. Het is nog helemaal niet zo zeker wat nu meer menselijks heeft, de ene of de andere manier.

Ik zeg dat niet om het centraal stellen van de mens goed te praten, trouwens. Maar wel als relativering.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Het is maar gelukkig dat zoiets niet meer te horen is, want dat is ook geen normaal Nederlands.

Maar wat CvdW zegt, doet niets af aan wat ik schreef. Het is nog helemaal niet zo zeker wat nu meer menselijks heeft, de ene of de andere manier.

Ik zeg dat niet om het centraal stellen van de mens goed te praten, trouwens. Maar wel als relativering.
Was men vroeger zich niet meer bewust van de hoge oneindige majesteit van God, tegenover een mensenkind dat het bestaan heeft tegen zijn Schepper op te staan?
De ernst en het beseft van de nietigheid van de mens klonk overigens in de gehele preek door, en ook in de openbaring van het dagelijks leven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Dat denk ik wel. Dat vind ik niet perse een verbetering. Al kan een slecht zelfbeeld ook lijken op de nietigheid van de mens voor God, terwijl die beide geheel los van elkaar staan.

Maar de verbastering ervan in onze tijd is een godsdienst die buiten het dagelijks leven staat. Waar mensen grif betalen om in onbegrijpelijke cliches hetzelfde te horen, dat verder geheel langs hen heen gaat of zelfs zover van de werkelijkheid staat, dat vrijwel niemand het serieus neemt.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Dat denk ik wel. Dat vind ik niet perse een verbetering. Al kan een slecht zelfbeeld ook lijken op de nietigheid van de mens voor God, terwijl die beide geheel los van elkaar staan.

Maar de verbastering ervan in onze tijd is een godsdienst die buiten het dagelijks leven staat. Waar mensen grif betalen om in onbegrijpelijke cliches hetzelfde te horen, dat verder geheel langs hen heen gaat of zelfs zover van de werkelijkheid staat, dat vrijwel niemand het serieus neemt.
Ware verootmoediging in meest licht te onderscheiden van gemaakte nederigheid.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

De uitdrukking die @DIA noemt, over de aanvang van het gemeenschappelijke gebed, heb ik pas nog in vergelijkbare taal gehoord bij één der broeders studenten (niet in de eigen gemeente).

En verder hoor ik zeer regelmatig de aanhef uit Jesaja 40: 15 en Jesaja 66: 1.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door ejvl »

Jantje schreef:De uitdrukking die @DIA noemt, over de aanvang van het gemeenschappelijke gebed, heb ik pas nog in vergelijkbare taal gehoord bij één der broeders studenten (niet in de eigen gemeente).

En verder hoor ik zeer regelmatig de aanhef uit Jesaja 40: 15 en Jesaja 66: 1.
Er is niets mis met de inhoud, integendeel, maar het taalgebruik zou niet het mijne zijn.
In mijn ogen is het niet eerbiedig om ouderwets en wollig taalgebruik te gebruiken in het gebed.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Ook niet de genoemde teksten uit Jesaja?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie