Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

-DIA- schreef:
pierre27 schreef:
Jantje schreef:Is dat nou niet op de persoon, @pierre1927?
@Jantje, ik heb de hele posting weggehaald omdat er ruis over was ontstaan en dat geeft alleen maar onnodige afleiding. Daarnaast heb ik Luther een PB gedaan, helaas kon ik DIA niet een PB sturen anders kreeg die ook een PB.
Ik heb, als ik op hetzelfde berichtje doel dan u, mij beslist niet gestoten aan uw opmerking. Ik wilde het ontkennen noch bekennen, dus liet ik het maar zoals het er stond.
Want is waar dat ik niet geleerd ben, en als men geleerde theologische punten op me zou loslaten dan zou iedereen die zoveel weet me omver praten, ja dan zou ik zijn als een in wiens mond geen regenredenen zijn.
Ik ben blij dit te lezen DIA. Enfin ik had om de ontstane ruis het beter niet kunnen schrijven. Ik ben het met Ad Anker eens dat achtergronden er wel terdege toe kunnen doen. Wat meer op dat gebied met elkaar rekening houden kan geen kwaad.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

CvdW schreef:Over de schuld heen stappen begrijp ik niet. Wel bemerk ik binnen de gg dat er nog veel van de mens bij is. Een gehele mens moet er tussen uit.
Ik ben het in grote lijnen eens maar zou dat in de GG zo zijn en elders niet of minder?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wim Anker »

Bezorgd schreef:
Ad Anker schreef:
Bezorgd schreef:
pierre27 schreef:
Absoluut niet zo bedoeld. Als DIA of Luther dit wel zo ervaren haal ik mijn posting weg. Soms is het gewoon goed rekening te houden met achtergronden van mede-posters.
En toch komt het zo over.
Dat ervaar ik zelf ook in sommige reacties van je. Vaak noem je zaken in postings die alleen iemand kan weten die de betreffende persoon kent en ten diepste er in een discussie niet toe doen. Dat moet je gewoon niet doen.

Op een forum is iedereen anoniem, en reageer je op de inhoud van iemands postings.
Als we bij iedereen rekening moeten houden met achtergrond, karakter en kerklidmaatschap, heeft het weinig meer met een forum te maken.
Onzin. Ik beoordeel jouw postings vanuit jouw achtergrond. Zoals een ander de mijne beoordeelt. Dat anonieme gedoe. Nergens voor nodig. Niet iedereen is anoniem. Hoe kom je erbij.
Dat is niet waar. Niet iedereen is voor iedereen bekend.
Je moet beoordelen op inhoud , niet op gevoel en achtergrond.
Grappig. Op andere podia zie ik tegengestelde opmerkingen over "anoniempjes".
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

GGotK schreef:
Rh1990 schreef:@ verschilde personen
Apart dat er veel mensen hier zijn die schrijven in een GerGem topic en de leer van de GerGem afschrijven. Wat doen jullie nog in de GerGem? Ik Heb echt geen vreemde dingen geschreven, bij zeer veel dominees uit de GerGem hoor ik wat ik geschreven heb en daar zijn talloze voorbeelden van in de Schrift, Kende Saulus Jezus toen hij Zijn stem hoorde, zeker niet, hij zei: wie zijt Gij Heere? En ik merk dat vele over de schuld willen heen stappen, gelijk naar Jezus toe, geloven, ze bekennen wel zondaar ze zijn, maar beleef je het ook? (Zijn ook gewoon uitspraken die een GerGem dominee zou zeggen/vragen).
In dit topic reageren ook (veel) niet of ex-GG' ers. Dat kan voor de discussie ook zinvol en leerzaam zijn. Ik heb trouwens in mijn reactie niet de leer van de GG afgeschreven, maar mijn vraagtekens gezet of de dominee inderdaad jouw genoemde zaken als bijzondere weldaden voortvloeiende uit Christus verdienste heeft bestempeld. Het zou fijn zijn als je daar nog op zou kunnen ingaan.
Terechte aanvulling, een aantal reageerders zijn inderdaad geen GG. Ik ervaar dat soms ook werkelijk als zinvol en aanvullend. Maar ik kan ergens Rh1990 ook begrijpen als het gaat om de verbazing bij het lezen van reacties. Nietemin het is een forum en daar kun je anoniem blijven. Niet meer en niet minder.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

pierre27 schreef:
CvdW schreef:Over de schuld heen stappen begrijp ik niet. Wel bemerk ik binnen de gg dat er nog veel van de mens bij is. Een gehele mens moet er tussen uit.
Ik ben het in grote lijnen eens maar zou dat in de GG zo zijn en elders niet of minder?
Dat heeft met uitgangspunt te maken. Bij een preek uit gg gaat het vaak over een bijbels persoon en zijn hevindingen. Bij HHK gaat het over het werk van Christus in die persoon.
Dus als antwoord op uw vraag: elders minder.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

CvdW schreef:
pierre27 schreef:
CvdW schreef:Over de schuld heen stappen begrijp ik niet. Wel bemerk ik binnen de gg dat er nog veel van de mens bij is. Een gehele mens moet er tussen uit.
Ik ben het in grote lijnen eens maar zou dat in de GG zo zijn en elders niet of minder?
Dat heeft met uitgangspunt te maken. Bij een preek uit gg gaat het vaak over een bijbels persoon en zijn hevindingen. Bij HHK gaat het over het werk van Christus in die persoon.
Dus als antwoord op uw vraag: elders minder.
Vind je dit zelf ook niet een beetje gechargeerd?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Online
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Bezorgd schreef:
pierre27 schreef:
Jantje schreef:Is dat nou niet op de persoon, @pierre1927?
Absoluut niet zo bedoeld. Als DIA of Luther dit wel zo ervaren haal ik mijn posting weg. Soms is het gewoon goed rekening te houden met achtergronden van mede-posters.
En toch komt het zo over.
Dat ervaar ik zelf ook in sommige reacties van je. Vaak noem je zaken in postings die alleen iemand kan weten die de betreffende persoon kent en ten diepste er in een discussie niet toe doen. Dat moet je gewoon niet doen.

Op een forum is iedereen anoniem, en reageer je op de inhoud van iemands postings.
Als we bij iedereen rekening moeten houden met achtergrond, karakter en kerklidmaatschap, heeft het weinig meer met een forum te maken.
Daar ben ik het in het geheel niet mee eens, al heb ik geen idee van de context. Juist bij schriftelijk communiceren is extra zorgvuldigheid geboden.
Online
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

pierre27 schreef:
CvdW schreef:
pierre27 schreef:
CvdW schreef:Over de schuld heen stappen begrijp ik niet. Wel bemerk ik binnen de gg dat er nog veel van de mens bij is. Een gehele mens moet er tussen uit.
Ik ben het in grote lijnen eens maar zou dat in de GG zo zijn en elders niet of minder?
Dat heeft met uitgangspunt te maken. Bij een preek uit gg gaat het vaak over een bijbels persoon en zijn hevindingen. Bij HHK gaat het over het werk van Christus in die persoon.
Dus als antwoord op uw vraag: elders minder.
Vind je dit zelf ook niet een beetje gechargeerd?
Een beetje inderdaad. Om het punt te maken, dat daarmee des te helderder naar voren komt.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Vind je dit zelf ook niet een beetje gechargeerd?

Nee, beluister bijvoorbeeld ds. P. den Ouden en ds. van Dieren.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Valcke »

Rh1990 schreef:Als iemand in beginsel in z'n schuld gezet wordt en de droefheid naar God verkrijgt komt dat echt niet vanuit hemzelf. Hij kan daar niet op gronden, hij is God kwijt maar heeft een onbegrepen liefde tot die God gekregen. Hij krijgt liefde tot Gods Woord, dag, knechten, volk enz. Voorheen had hij daar niet die liefde toe als nu. Allemaal weldaden uit de mens zelf? Zondag 2 t/m 4 schrijven niet over Christus, zijn dan die zondag 2 t/m 4 weldaden uit de mens zelf? Nogmaals diegene kan daar zn grond niet van maken, daar zal Heere zelf zorg voor dragen, op Zijn tijd dat de Christus zich openbaren aan de ziel.
Ik krijg de indruk dat je heel erg veel gronden maakt van deze dingen in tegenstelling tot wat je schrijft. Een mens blijft een vijand van God hoor (geen ware liefde!), tenzij hij door geloofsinlijving in de Zoon met de Vader verzoend is.

Zeker werkt de Heere zondekennis, vernedering, verslagenheid, verbrijzeling zelfs. Maar maak daar toch geen gronden van. Dat doe je wel degelijk wanneer je spreekt over 'liefde tot God', 'droefheid naar God', 'weldaden', enzovoort. Een mens wordt/is alleen zalig door het geloof. Dat geschonken geloof kan niemand missen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Valcke »

CvdW schreef:Vind je dit zelf ook niet een beetje gechargeerd?

Nee, beluister bijvoorbeeld ds. P. den Ouden en ds. van Dieren.
Even los van de personen: zelfs bij de zuiverste leer moet nog steeds de hele mens ertussen uit, CvdW. Dan doel ik dus ook op de kerkgangers. Ik denk niet dat het er in enige kerk dan zo heel goed voor staat. Ik denk dat dit het punt is dat Pierre wilde maken en daarin begrijp ik hem.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Luther schreef:Ik kan bevestigen dat ik een excuusPB heb gehad, maar ik heb geen idee waarvoor die excuses zijn gemaakt, want de oorspronkelijke post heb ik niet gezien en is nu al weggehaald.
Fijn. @pierre27 ging teveel inhoudelijk in op jouw achtergrond. Dat vond ik nogal op de persoon. Vandaar mijn opmerking.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32702
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:Vind je dit zelf ook niet een beetje gechargeerd?

Nee, beluister bijvoorbeeld ds. P. den Ouden en ds. van Dieren.
Dan hoor ik inderdaad wel verschil. Ds. vD preekt toch meer traditioneel GG, hoewel ik dit ook wel in andere kerkverbanden zie. Ik spreek liever niet in kerkverbandtermen, want de Kerk is niet af te bakenen door kerkverbanden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Valcke schreef:
CvdW schreef:Vind je dit zelf ook niet een beetje gechargeerd?

Nee, beluister bijvoorbeeld ds. P. den Ouden en ds. van Dieren.
Even los van de personen: zelfs bij de zuiverste leer moet nog steeds de hele mens ertussen uit, CvdW. Dan doel ik dus ook op de kerkgangers. Ik denk niet dat het er in enige kerk dan zo heel goed voor staat. Ik denk dat dit het punt is dat Pierre wilde maken en daarin begrijp ik hem.
Ja natuurlijk bedoelde ik dat. En dat dit overal strijd kan zijn.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Jantje schreef:
Luther schreef:Ik kan bevestigen dat ik een excuusPB heb gehad, maar ik heb geen idee waarvoor die excuses zijn gemaakt, want de oorspronkelijke post heb ik niet gezien en is nu al weggehaald.
Fijn. @pierre27 ging teveel inhoudelijk in op jouw achtergrond. Dat vond ik nogal op de persoon. Vandaar mijn opmerking.
Goed dat je oplet Jantje. Enfin ik heb uitgelegd dat dit dus niet zo bedoeld was.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie