Gereformeerde Gemeenten

Online
DDD
Berichten: 28486
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Waarom is dat onzin? Ik vind het eigenlijk wel een logische gedachtegang.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

DDD schreef:Waarom is dat onzin? Ik vind het eigenlijk wel een logische gedachtegang.
In het stukje uit de saambinder staat het tegenovergestelde over Spurgeon eveneens een baptist
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Online
DDD
Berichten: 28486
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Het is voor een baptist nog moeilijker dan voor een gereformeerde om het evenwicht te bewaren, misschien?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

CvdW schreef:
pierre27 schreef:
CvdW schreef:Pierre27 heeft wat moeite met mij?

In de Saambinder uit 1944 staat het volgende:
X. heeft gehoord, dat Spurgeon niet zuiver is in de leer, en vraagt nader bescheid.
Spurgeon was in zijn tijd een machtige volksredenaar en heeft vele geschriften nagelaten. In een levensbeschrijving van hem is echter opgemerkt, dat hij voor allen iets had en daarom voor Gods volk niets. Hij behoort dan ook niet tot de aanbevolen schrijvers in onze kringen.

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 40173cdc11

En nu wordt dus deze ds. Spurgeon wel gebruikt?
Help me even waar ik gezegd zou hebben moeite met jou te hebben. Staat dat in het stuk uit 1944? Toen was ik er nog niet...
Mijn Opa wel (richting pensioen). Zie ander topic.
In eigen woorden zeg ik even wat er stond: Ik was een van de opstokers tegen de gg en heb vele aanhangers op RF.
Ik constateer alleen verschillen met 50 jaar geleden (waarschuwt DIA ook steeds tegen) en verschil met de Reformatie die fundamenteel zijn.
Volgens mij verwar je mij met een ander beste Woestijne of wat dan ook.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Rh1990 »

Philpot is verre van wettisch, maar hij legt alles zeer aan het hart. Hij legt alles bevindelijk uit en dat mis ik persoonlijk bij Spurgeon. Ik lees hem zeer af en toe, maar voor de bevinding pak ik dan veel liever Philpot, daar ligt het hart toch meer in verklaard.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

@Pierre27: Excuses, van Tibierius begrijp ik dat het GGotk was.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

CvdW schreef:@Pierre27: Excuses, van Tibierius begrijp ik dat het GGotk was.
Helder, opgelost!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

Rh1990 schreef:Philpot is verre van wettisch, maar hij legt alles zeer aan het hart. Hij legt alles bevindelijk uit en dat mis ik persoonlijk bij Spurgeon. Ik lees hem zeer af en toe, maar voor de bevinding pak ik dan veel liever Philpot, daar ligt het hart toch meer in verklaard.
Ik lees het meest in de Bijbel, daarnaast zoek ik uit wat het betekent en wat het me te vertellen heeft,
dat is iig bevindelijk uitgelegd, dat Spurgeon niet bevindelijk zou zijn is nieuw voor mij, menigmaal vind je daar het leven van mensen in verklaard, mensen die God (nog) niet kennen, mensen die in zichzelf zoeken, mensen die denken iets mee te moeten brengen, mensen die de Heere kennen maar in het donker leven, mensen die bang zijn te weinig zondekennis te hebben.

Ik zie ze allen verklaard, maar dat zal wel niet de bedoeling zijn van jou woorden en gedachten over bevindelijk verklaard.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door ejvl »

Rh1990 schreef:Philpot is verre van wettisch, maar hij legt alles zeer aan het hart. Hij legt alles bevindelijk uit en dat mis ik persoonlijk bij Spurgeon. Ik lees hem zeer af en toe, maar voor de bevinding pak ik dan veel liever Philpot, daar ligt het hart toch meer in verklaard.
Ik vind Spurgeon juist zeer bevindelijk, wat een mens (kan) ondervinden in de weg der bekering.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrien »

@Rh1990, vind je Gods Woord wel bevindelijk genoeg?
Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Rh1990 »

Hendrien schreef:@Rh1990, vind je Gods Woord wel bevindelijk genoeg?
Gelijk weer zo overdrijven... jammer. Gods Woord is de leidraad van het leven en is helemaal vol van bevinding. Ik lees dan graag preken die gegrond zijn op Zijn Woord.
Welke preken van Spurgeon zouden jullie eens aanraden? Ik kan jullie de gangen van Gods Kerk van Philpot van harte aanbevelen.
Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Rh1990 »

samanthi schreef:
Rh1990 schreef:Philpot is verre van wettisch, maar hij legt alles zeer aan het hart. Hij legt alles bevindelijk uit en dat mis ik persoonlijk bij Spurgeon. Ik lees hem zeer af en toe, maar voor de bevinding pak ik dan veel liever Philpot, daar ligt het hart toch meer in verklaard.
Ik lees het meest in de Bijbel, daarnaast zoek ik uit wat het betekent en wat het me te vertellen heeft,
dat is iig bevindelijk uitgelegd, dat Spurgeon niet bevindelijk zou zijn is nieuw voor mij, menigmaal vind je daar het leven van mensen in verklaard, mensen die God (nog) niet kennen, mensen die in zichzelf zoeken, mensen die denken iets mee te moeten brengen, mensen die de Heere kennen maar in het donker leven, mensen die bang zijn te weinig zondekennis te hebben.

Ik zie ze allen verklaard, maar dat zal wel niet de bedoeling zijn van jou woorden en gedachten over bevindelijk verklaard.
Dat lees ik ook bij Philpot, allebei tevreden toch?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

Rh1990 schreef:
samanthi schreef:
Rh1990 schreef:Philpot is verre van wettisch, maar hij legt alles zeer aan het hart. Hij legt alles bevindelijk uit en dat mis ik persoonlijk bij Spurgeon. Ik lees hem zeer af en toe, maar voor de bevinding pak ik dan veel liever Philpot, daar ligt het hart toch meer in verklaard.
Ik lees het meest in de Bijbel, daarnaast zoek ik uit wat het betekent en wat het me te vertellen heeft,
dat is iig bevindelijk uitgelegd, dat Spurgeon niet bevindelijk zou zijn is nieuw voor mij, menigmaal vind je daar het leven van mensen in verklaard, mensen die God (nog) niet kennen, mensen die in zichzelf zoeken, mensen die denken iets mee te moeten brengen, mensen die de Heere kennen maar in het donker leven, mensen die bang zijn te weinig zondekennis te hebben.

Ik zie ze allen verklaard, maar dat zal wel niet de bedoeling zijn van jou woorden en gedachten over bevindelijk verklaard.
Dat lees ik ook bij Philpot, allebei tevreden toch?
Nee je zegt dat je dat mist bij Spurgeon, dan vraag ik me af wat jij bij Phitpot leest wat je bij Spurgeon niet leest.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrien »

Rh1990 schreef:
Hendrien schreef:@Rh1990, vind je Gods Woord wel bevindelijk genoeg?
Gelijk weer zo overdrijven... jammer. Gods Woord is de leidraad van het leven en is helemaal vol van bevinding. Ik lees dan graag preken die gegrond zijn op Zijn Woord.
Welke preken van Spurgeon zouden jullie eens aanraden? Ik kan jullie de gangen van Gods Kerk van Philpot van harte aanbevelen.
Misschien vind je het overdreven, maar ik heb vaak in m’n leven gehoord over een preek: “Het leek wel Bijbelse geschiedenis”. En daar vond ik jou ook een beetje naar neigen. Dus vandaar...
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Rh1990 schreef:Ik kan jullie de gangen van Gods Kerk van Philpot van harte aanbevelen.
Een beschrijvende preek is ten diepste geen preek.
Plaats reactie