Gereformeerde Gemeenten

Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Charles »

Aan beide kanten van mn neus zit een oog.
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hoopvol »

Charles schreef:Aan beide kanten van mn neus zit een oog.
Wauw! Dat is fijn!
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Augustienus »

Charles schreef:Niets. Denk dat de meeste kerkenraadsleden thuis ook HSV gebruiken.
En predikanten die hem gebruiken bij de preekvoorbereiding.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5402
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

samanthi schreef:
pierre27 schreef:
Ambtenaar schreef:
pierre27 schreef:
Logisch dat mensen individueel kunnen bepalen welke vertaling ze lezen/gebruiken. Maar eveneens logisch dat een kerkenraad een lijn trekt voor de kerkelijke activiteiten. Tamelijk onbeleefd wanneer je dan toch een andere vertaling gaat gebruiken bij de kerkelijke activiteiten.
Vind je? Ook als je niet begrijpt wat er staat? De GG kan officieel vasthouden aan de SV, maar dat wordt dan typisch een geval van de wal die het schip keert.

Waarom moeten praktisch opgeleiden en laag geletterden een dode taal leren terwijl predikanten dat niet hoeven?
Ik laat het ze graag dat bij de GG zelf bespreken en besluiten. Persoonlijk denk ik dat het niet begrijpen soms werkelijk zo is en daar moet blijvend aandacht voor zijn en soms niet willen en het als een stok gebruikt wordt.
Het individu mag het zelf niet bepalen in sommige gemeente, vanaf de kansel wordt er voor gewaarschuwd. Een stok om te slaan? misschien wel, misschien niet, maar je moet verder kijken dan jezelf, ik hamer er steeds op dat er gelet moet worden op mensen die moeite hebben met taal, hetzij dyslexie, hetzij een klein woordenschat, hetzij minder bedreven in begrijpend lezen, wijzelf zijn nu in de Hebreeën bezig, tekst voor tekst, je moet goed lezen en nadenken wat staat er nu eigenlijk, wat wordt er nu eigenlijk bedoeld, ik heb een studiebijbelapp (waarbij ik de Naardense Bijbel gebruik) en de basisbijbel. Het is hard studeren. Kanttekeningen en BMU erbij, zou dat de bedoeling zijn, voor iemand met minder capaciteiten?

Wat is er verkeerd aan als kond gedaan, verkondigt wordt, of hovaardig, hoogmoedig of trots? Dat gij in jij of u verandert?
Bovendien zijn wij er mee opgegroeid en hebben ook de WG van der Hulst boekjes en de kinderbijbel dan Vreugdehil gehoord en gelezen, ik spreek hier voor
"de boven de vijftigers", wij waren nog bekend met de oudere taal.
Mooie posting. Goed geschreven.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Charles »

Voor mij was een eyeopener toen ik op het werk een tijdje op een kamer kwam te zitten met iemand van 21 jaar met mbo-niveau . Elke dag moest hij een paar keer vragen; "huh, wat betekent dat". Allerlei woorden, uitdrukkingen en gezegden die ik gebruikte in gesprekken met een andere collega op de kamer waren hem totaal onbekend. Toen realiseerde ik me ook dat voor veel jongeren (die toch al gericht zijn op doen en niet op lezen) zelfs de HSV voor een groot deel onbegrijpelijk is en dat dat niet zomaar een kwestie is van 'je best doen'.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Delftenaar »

En daarom is een Bijbel in meer eigentijdse taal niet verkeerd, mits het eerbiedig blijft. De taal van de Statenvertaling staat inmiddels te ver van het normale Nederlands af.
En het kan nooit de bedoeling zijn dat iemand minstens op hbo/wo niveau moet zitten om de Bijbel te kunnen lezen. Die moet juist begrijpelijk voor iedereen zijn.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Valcke »

We hoeven de HSV-discussie niet in dit topic te doen. De HSV kan zeker zijn nut hebben. Toch is het mijn vurige wens dat er een nauwkeurige revisie van de SV plaatsvindt. De betrouwbaarheid van de vertaling waarbij nauwkeurig op de grondtekst wordt aangesloten, is van groot belang en op dit punt heeft de HSV helaas concessies gedaan en steken laten vallen. Bovendien kan met een revisie van de SV ook de aansluiting op de kanttekeningen behouden blijven.

Daarnaast zou ook een geheel nieuwe vertaling wenselijk zijn, met vergelijkbare nauwkeurigheid / precisie als waarmee de statenvertalers de tekst vanuit de grondtalen vertaald hebben.

Het ene initiatief sluit het andere niet uit. Wanneer mensen echter volledig overstappen op de HSV, zonder de SV (met kanttekeningen) daarbij te raadplegen, verliezen ze m.i. veel.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4089
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Valcke schreef:De betrouwbaarheid van de vertaling waarbij nauwkeurig op de grondtekst wordt aangesloten, is van groot belang en op dit punt heeft de HSV helaas concessies gedaan en steken laten vallen.
.
Zou een revisie van de HSV, waarbij 'fouten' worden verbeterd dan ook een optie zijn? @Valcke?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Valcke schreef: Het ene initiatief sluit het andere niet uit. Wanneer mensen echter volledig overstappen op de HSV, zonder de SV (met kanttekeningen) daarbij te raadplegen, verliezen ze m.i. veel.
Er zijn HHK's en CGK's waar men in vrede beide vertalingen naast elkaar gebruikt. Bij bijbelstudies zit er altijd wel iemand met een SV, in de eredienst wisselen predikanten beide vertalingen af naar eigen wens. SV + ktb voor grondige studie, HSV voor andere doeleinden voor degenen die dat willen. Dat vind ik ook wel een mooie oplossing.
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Charles schreef:In mijn GerGem zitten de meeste leden zondags met een HSV voor zich.
Terwijl er uit de SV wordt gelezen? Dat lijkt me niks moet ik zeggen.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Zeeuw schreef:
Charles schreef:In mijn GerGem zitten de meeste leden zondags met een HSV voor zich.
Terwijl er uit de SV wordt gelezen? Dat lijkt me niks moet ik zeggen.
Gaat elke zondag goed hoor.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12060
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Mistig schreef:
Zeeuw schreef:
Charles schreef:In mijn GerGem zitten de meeste leden zondags met een HSV voor zich.
Terwijl er uit de SV wordt gelezen? Dat lijkt me niks moet ik zeggen.
Gaat elke zondag goed hoor.
Onder engelsprekenden is het zeer gebruikelijk vele vertalingen door elkaar heen te lezen. Als je dus drie opeenvolgende lezers zou hebben, zou je zo maar drie verschillende vertalingen kunnen horen.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Nasrani »

Zeeuw schreef:
Charles schreef:In mijn GerGem zitten de meeste leden zondags met een HSV voor zich.
Terwijl er uit de SV wordt gelezen? Dat lijkt me niks moet ik zeggen.
Probeer het eens zou ik zeggen. Als predikanten tijdens het lezen al woorden aanpassen zie je vanzelf hoe makkelijk het gaat.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
GGotK
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Wanneer de HSV breed geaccepteerd zou worden, ja zelfs synodaal, dan zullen er weer mensen opstaan die de HSV te moeilijk vinden etc, etc.
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Nasrani schreef:
Zeeuw schreef:
Charles schreef:In mijn GerGem zitten de meeste leden zondags met een HSV voor zich.
Terwijl er uit de SV wordt gelezen? Dat lijkt me niks moet ik zeggen.
Probeer het eens zou ik zeggen. Als predikanten tijdens het lezen al woorden aanpassen zie je vanzelf hoe makkelijk het gaat.
Ik ben behoorlijk gehecht aan de SV. Voor mij hoeven die predikanten dan ook geen woorden aan te passen.
Plaats reactie