Gereformeerde Gemeenten

Erskinees
Berichten: 2754
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

DDD schreef:Er is helemaal geen kerkelijk bezwaar tegen gebruik van HSV in gezinnen. Er zijn wel GBS-dominees die daartegen waarschuwen, om begrijpelijke redenen. Hoewel er wel mensen zijn die het synodebesluit zo uitleggen, dat het gebruik van de HSV op een jeugdvereniging binnen de GG niet de bedoeling is.
Voor kerkelijk activiteiten is ook synodaal besloten dat de SV gebruikt dient te worden. Al is het, gelet op de kerkorde, de vraag of een synode over lokale activiteiten zulke besluiten kan en mag nemen. De HSV kan in ieder geval in erediensten niet gebruikt worden. Mocht er een ander initiatief, dr. Pieter Rouwendal of wie weet dat De Banier zoiets oppakt in opdracht van GG en HHK, afgerond worden dan zou die met de redenatie van Silo gewoon gebruikt kunnen worden in de eredienst. Tenzij dat dan ook weer verboden wordt natuurlijk.
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Maar wat zijn kerkelijke activiteiten in jouw beleving? Is een zomerkamp een kerkelijke activiteit? Is alles wat in een kerkelijke gemeente gebeurt ook een kerkelijke activiteit?

Volgens mij gaat het om kerkdiensten, ledenvergaderingen, kerkenraadsvergaderingen en wellicht ook catechisaties. Maar goed, de acta zijn besloten, geen idee waarom trouwens, dus ik kan het ook niet controleren. Misschien ook huisbezoeken. Dat is dan vast de reden dat ouderlingen een eigen bijbel meenemen. Ik heb zelfs gehoord van een dominee die bij een ziekenbezoek weigerde om uit de HSV te lezen, en dus maar helemaal geen bijbelgedeelte las. Mogelijk kende hij niet één hoofdstuk uit zijn hoofd. En het was nog wel een GBS-bestuurslid. Maar dat geheel terzijde.

Overigens is er geen probleem als iemand bij een kerkdienst uit de HSV meeleest.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef:Hoewel er wel mensen zijn die het synodebesluit zo uitleggen, dat het gebruik van de HSV op een jeugdvereniging binnen de GG niet de bedoeling is.
Zoals al aangegeven, deze zin suggereert iets, een 'hear say' waarvan het maar de vraag is of het waar is. Heb je hiervoor een bron? (Die bevestigt dat er mensen zijn die het synode besluit zo uitleggen?)
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ja. Hierboven Valcke bijvoorbeeld toch? Of ben ik nu helemaal gek geworden?
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Valcke »

Ik ben het nu met WimA eens. Je suggereert dat er twijfel is of het synodebesluit gaat over (GG) jeugdverenigingen; je brengt het (bewust) zo dat dit slechts een interpretatie is van het synodebesluit. Dat is onzin, het synodebesluit is hierover klip en klaar.
::bye
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
Wim Anker schreef:
DDD schreef:Hoewel er wel mensen zijn die het synodebesluit zo uitleggen, dat het gebruik van de HSV op een jeugdvereniging binnen de GG niet de bedoeling is.
De komma in deze zin is gwoon fout toch?
Zuh zegguhn dat minsen die andern op taalfout'n corriejeren heul vervelent zeijn.
Zie zegt det mens'n die aander'n op taalfout'n terechtewiest heel verveelnt bint.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

En wat maakt zo’n synodebesluit nu uit? Een synode kan toch niet bepalen welke vertaling jij mag gebruiken?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Ambtenaar schreef:En wat maakt zo’n synodebesluit nu uit? Een synode kan toch niet bepalen welke vertaling jij mag gebruiken?
Vandaar dat het ook gaat over het kerkelijk gebruik. Dus niet over individuele keuzes van mensen uit welke vertaling zijzelf lezen of meelezen.
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Valcke schreef:Ik ben het nu met WimA eens. Je suggereert dat er twijfel is of het synodebesluit gaat over (GG) jeugdverenigingen; je brengt het (bewust) zo dat dit slechts een interpretatie is van het synodebesluit. Dat is onzin, het synodebesluit is hierover klip en klaar.
::bye

Daar zijn wij het dus in het geheel niet over eens. Kerkelijk gebruik is niet de JV.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Valcke schreef:Ik ben het nu met WimA eens. Je suggereert dat er twijfel is of het synodebesluit gaat over (GG) jeugdverenigingen; je brengt het (bewust) zo dat dit slechts een interpretatie is van het synodebesluit. Dat is onzin, het synodebesluit is hierover klip en klaar.
::bye

Daar zijn wij het dus in het geheel niet over eens. Kerkelijk gebruik is niet de JV.
Wel hoor. Hier mag het ook niet. Ik meen dat het op de Bijbelstudies/kringen wel is toegestaan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Dat heeft er niets mee te maken. Een kerkenraad kan natuurlijk zeggen dat het goed is om op de JV dezelfde vertaling te gebruiken als in de kerkdienst. Maar daarmee is dat nog geen kerkelijke activiteit. Maar goed. Het zal afhangen van de precieze formuleringen. Valcke beweert die te kennen, maar zolang hij niet letterlijk citeert, houd ik het bij hetgeen ik heb onthouden.

Misschien zijn er mensen die de -12 of een gemeenteavond ook een kerkelijke activiteit vinden, en in zeker opzicht is het dat ook.
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Valcke schreef:Ik ben het nu met WimA eens. Je suggereert dat er twijfel is of het synodebesluit gaat over (GG) jeugdverenigingen; je brengt het (bewust) zo dat dit slechts een interpretatie is van het synodebesluit. Dat is onzin, het synodebesluit is hierover klip en klaar.
::bye
Je draait de zaken weer geheel om. Zie boven.
Hoopvol
Berichten: 1305
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hoopvol »

DDD schreef:Dat heeft er niets mee te maken. Een kerkenraad kan natuurlijk zeggen dat het goed is om op de JV dezelfde vertaling te gebruiken als in de kerkdienst. Maar daarmee is dat nog geen kerkelijke activiteit. Maar goed. Het zal afhangen van de precieze formuleringen. Valcke beweert die te kennen, maar zolang hij niet letterlijk citeert, houd ik het bij hetgeen ik heb onthouden.

Misschien zijn er mensen die de -12 of een gemeenteavond ook een kerkelijke activiteit vinden, en in zeker opzicht is het dat ook.
Wordt er met een kerkelijke activiteit niet mee bedoeld onder wiens verantwoordelijkheid dit gebeurd? Als de kerkdienst, J.V., Bijbelkring, catechisatie e.d. onder de verantwoordelijkheid van de kerkenraad vallen lijkt het me wel logisch dat de kerkenraad één lijn trekt en één vertaling gebruikt. Zeker als hieromtrent op landelijk niveau afspraken worden gemaakt.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5397
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Hollander schreef:
Ambtenaar schreef:En wat maakt zo’n synodebesluit nu uit? Een synode kan toch niet bepalen welke vertaling jij mag gebruiken?
Vandaar dat het ook gaat over het kerkelijk gebruik. Dus niet over individuele keuzes van mensen uit welke vertaling zijzelf lezen of meelezen.
Logisch dat mensen individueel kunnen bepalen welke vertaling ze lezen/gebruiken. Maar eveneens logisch dat een kerkenraad een lijn trekt voor de kerkelijke activiteiten. Tamelijk onbeleefd wanneer je dan toch een andere vertaling gaat gebruiken bij de kerkelijke activiteiten.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23847
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Ik snap er wel niks van, maar in elk geval ben ik wel beleefd.
Plaats reactie