Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Tiberius schreef:Het is niet terecht om de preken van Wulfert Floor eenvoudig te noemen, want hij nam de exegese van Hellenbroek over, de toepassing maakte hij zelf.
Uit welke bron heb je dit?
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Zal men in de OGGiN nooit eens preken van prekenweb lezen ?
Ik denk dat de jeugd dat wel fijn vind.
Toch hedendaagse Bijbelgetrouwe preken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Posthoorn schreef:
Tiberius schreef:Het is niet terecht om de preken van Wulfert Floor eenvoudig te noemen, want hij nam de exegese van Hellenbroek over, de toepassing maakte hij zelf.
Uit welke bron heb je dit?
Uit een artikel in het blad Oude paden, volgens mij door Henk Florijn.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

W. Floor was wel weer modern door zondags met de trein te reizen.

ouderling Philibert OGGiN:

Een predikant vroeg aan zijn kerkenraad wat men over Floor wist. De broeders kwamen niet verder dan het verhaal dat hij zondags met de trein uit spreken ging.
„Ik heb dat ook wel eens gehoord. Het is een duidelijk bewijs dat Floor ook een zondaar was. We moeten toch een beetje voorzichtig zijn, met al die gereformeerde heiligen.

Ds L.H. Oosten:

Er is een boek over Floor, geschreven door drs. J. Mulder. Mulder vertelde mij dat Floor, volgens nazaten, aan een kwaal zou hebben geleden waarvoor hij zich schaamde. Daarom wilde hij nooit ergens logeren. In plaats van op zaterdag te vertrekken en op maandag weer terug te keren, reisde hij op zondag. Hij had kennelijk de vrijmoedigheid om van het openbaar vervoer gebruik te maken vanwege zijn ziekte. Misschien moet je dat als een noodoplossing zien. Natuurlijk vraagt zo'n voorbeeld geen navolging.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Tiberius schreef:
Posthoorn schreef:
Tiberius schreef:Het is niet terecht om de preken van Wulfert Floor eenvoudig te noemen, want hij nam de exegese van Hellenbroek over, de toepassing maakte hij zelf.
Uit welke bron heb je dit?
Uit een artikel in het blad Oude paden, volgens mij door Henk Florijn.
Oké. In het boekje van drs. J. Mulder over Wulfert Floor vind ik dat niet terug. Dus vraag ik me af waar Florijn dat op baseert.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Dat kun je toch eenvoudig zelf nakijken? Je pakt gewoon een preek en oefening over dezelfde tekst.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Dat hoort in het andere draadje. Daar heb ik het gisteren al gedeeld.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:
Dat hoort in het andere draadje. Daar heb ik het gisteren al gedeeld.
Waarom hoort dat in een ander draadje? Wie bepaalt dat eigenlijk?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

GGotK schreef:
Jantje schreef:
Dat hoort in het andere draadje. Daar heb ik het gisteren al gedeeld.
Waarom hoort dat in een ander draadje? Wie bepaalt dat eigenlijk?
Volgens mij is deze dominee GG. Dus past prima hier.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Het gaat over de kerk in 2050. En daar is al een ander draadje over. In 2 draadjes discussiëren over hetzelfde, lijkt me niet erg zinvol.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Doe maar in het andere topic, lijkt me in ieder geval niet zinvol om in twee topics te bespreken.
Silo
Berichten: 224
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Silo »

Een wat kerkrechtelijke vraag:

Ik kom er in de opvoeding meer en meer achter dat er onmiddelijk een revisie nodig is van de SV en dat de GG zeer traag reageert. Ik zie ons bij gezinsmomenten binnen korte tijd misschien wel overstappen op de HSV. Dat is jammer, want ik blijf graag bij de vertaling die in de kerken wordt gebruikt.

Door de synode van de GG is ooit de SV als Bijbelvertaling vrijgegeven en geaccepteerd. Ik neem aan dat dit al ergens begin 1900 is gebeurd. Later zijn door de GBS verschillende wijzigingen doorgevoerd.

Vraag 1: Al die wijzigingen zijn die steeds weer consequent door de synode gecontroleerd alvorens de nieuwe editie in de erediensten mocht worden gebruikt? Is steeds opnieuw overgegaan tot het vrijgeven van de nieuwere editie(s)? Of is het blijkbaar mogelijk dat kleine taalkundige revisies helemaal niet perse langs de synode moeten?
Vraag 2: Oftewel stel Rouwendal, of een ander initiatief, zou klaar zijn met zijn met puur een taalkundige revisie, kunnen lokale gemeenten die dan niet gewoon onmiddelijk gebruiken? Immers, in het verleden moesten alle revisies en wijzigingen ook niet langs de synode.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Klopt helemaal.
Sterker nog: een lokale GG kan gewoon besluiten om de HSV te gebruiken voor kerkelijke activiteiten, in ieder geval buiten de kerkdiensten.
Overigens strekt het synodeadvies zich niet uit welke vertaling je in de opvoeding zou gebruiken. Volgens mij heeft de synode ook nooit geadviseerd welke kinderbijbel te gebruiken enz.
Plaats reactie