Gereformeerde Gemeenten

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Juist.

En verder kun je het in preken en op Digibron ook gewoon terugvinden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Niet in gewone spreken, zou ik toch zeggen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:Juist.

En verder kun je het in preken en op Digibron ook gewoon terugvinden.
Evangelie voor doodwaardigen? Echt? Geef eens 1 voorbeeld. Vloekwaardig kan ik me voorstellen.Maar doodwaardig....
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:Juist.

En verder kun je het in preken en op Digibron ook gewoon terugvinden.
Ja dan hoef je dat toch niet persé over te nemen toch ?
Je wilt dat mensen het begrijpen of je wilt het niet.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:
Ad Anker schreef:Ja, hij was met ds. Kort beducht voor bevindelijke uitwassen. Je bent in Christus rechtvaardig voor God of je bent niet wedergeboren.

Nu leert men dat je wel iets van Christus kan hebben maar Christus zelf nog niet. Dat is niet zuiver. Al wil ik er wel begrip voor hebben, net als wijlen ds. A. van den Berg.
Toch bijzonder dat hij dan predikant werd in de GGiN.
Nee hoor. De GGiN is sowieso wat 'zuiverder' en bijbelser voor wat betreft dit leerstuk.
Waarom begrip hebben voor degene die de rechtvaardigmakingsleer niet leren zoals ds A. Kort ?
Alles wat niet Bijbels is mag je niet respecteren.
Uiteraard de mens wel liefhebben en respecteren die het leert
Maar wie leert dat men iets van Christus kan hebben maar het nog niet bent ?
Voor zover ik het weet doet niemand dat meer, misschien wat verkapt zodat er toch mensen zijn die dit denken..
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Geytenbeekje schreef:
Ad Anker schreef:
Jantje schreef:
Ad Anker schreef:Ja, hij was met ds. Kort beducht voor bevindelijke uitwassen. Je bent in Christus rechtvaardig voor God of je bent niet wedergeboren.

Nu leert men dat je wel iets van Christus kan hebben maar Christus zelf nog niet. Dat is niet zuiver. Al wil ik er wel begrip voor hebben, net als wijlen ds. A. van den Berg.
Toch bijzonder dat hij dan predikant werd in de GGiN.
Nee hoor. De GGiN is sowieso wat 'zuiverder' en bijbelser voor wat betreft dit leerstuk.
Waarom begrip hebben voor degene die de rechtvaardigmakingsleer niet leren zoals ds A. Kort ?
Alles wat niet Bijbels is mag je niet respecteren.
Uiteraard de mens wel liefhebben en respecteren die het leert
Maar wie leert dat men iets van Christus kan hebben maar het nog niet bent ?
Voor zover ik het weet doet niemand dat meer, misschien wat verkapt zodat er toch mensen zijn die dit denken..
Karikaturen zijn vaak niet Bijbels. En dit punt is al zo vaak herkauwd op dit forum dat de discussie hierover smaakloos is geworden en alleen tot meer verdeling leidt dan eenheid.
Laatst gewijzigd door GGotK op 01 aug 2020, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Geef even puntig weer wat hij zei GGotK?
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Ad Anker schreef:Geef even puntig weer wat hij zei GGotK?
Ik zal dat uit respect niet doen, zodat deze net startende student geen kanonnenvoer wordt hier op het forum. Ik heb derhalve al spijt dat ik hem heb aangehaald en zal die bijdrage dus ook verwijderen.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:
Ad Anker schreef: Je schiet uit de bocht. Bij mij borrelen ds. Doornenbal, C. Stelwagen, Van Sliedregt op. Naast wijlen ds. A. vd Berg en ds. A. Kort die Bijbels waren/zijn in de rechtvaardigingsleer.
Zeg je nu dat wijlen ds. A. van den Berg dezelfde rechtvaardigingsleer had dan ds. Kort leert? Ik wist niet dat dat in de GGiN(bv) ook gevonden werd.
Ja, hij was met ds. Kort beducht voor bevindelijke uitwassen. Je bent in Christus rechtvaardig voor God of je bent niet wedergeboren.

Nu leert men dat je wel iets van Christus kan hebben maar Christus zelf nog niet. Dat is niet zuiver. Al wil ik er wel begrip voor hebben, net als wijlen ds. A. van den Berg.
In hoeverre week ds A van de Berg op dit punt af van de visie van respectievelijk ds Mallan, ds Kersten en ds Van Reenen?
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

GGotK schreef:
Ad Anker schreef:Geef even puntig weer wat hij zei GGotK?
Ik zal dat uit respect niet doen, zodat deze net startende student geen kanonnenvoer wordt hier op het forum. Ik heb derhalve al spijt dat ik hem heb aangehaald en zal die bijdrage dus ook verwijderen.
Ik vind je reactie erg overdreven.
Het is vrijheid van meningsuiting,
En ik mag zeggen dat ik geen respect heb voor degene die allerlei voorwaarden doen voordat je Christus als Verlosser mag omhelzen.
Net als dat ik geen respect heb voor de leer !!!! van dominees die denken dat iedereen zalig is behalve een paar die het wel erg 'bont'maken en voor hen die denken dat niemand is behalve een paar mensen.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Als ik te ver ben gegaan moet iemand maar zeggen.
Maar dan moet diegene met een onderbouwing komen waarom ik een karikatuur maak.
Ik hoop dat geen 1 dominee is dit leert, en als er dominees zijn ( ik noem ook geen namen) dan moet daar toch op aangesproken worden ?
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Geytenbeekje schreef:Als ik te ver ben gegaan moet iemand maar zeggen.
Maar dan moet diegene met een onderbouwing komen waarom ik een karikatuur maak.
Ik hoop dat geen 1 dominee is dit leert, en als er dominees zijn ( ik noem ook geen namen) dan moet daar toch op aangesproken worden ?
Als je het nog een keer goed naleest zou je kunnen zien dat ik het een karikatuur vind om de leer van de GG op het punt van de rechtvaardigmaking af te doen als 'Nu leert men dat je wel iets van Christus kan hebben maar Christus zelf nog niet'. Aangezien dat jouw bijdrage niet was, zou ik me er ook niet zo druk om maken.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

GGotK schreef:
Geytenbeekje schreef:Als ik te ver ben gegaan moet iemand maar zeggen.
Maar dan moet diegene met een onderbouwing komen waarom ik een karikatuur maak.
Ik hoop dat geen 1 dominee is dit leert, en als er dominees zijn ( ik noem ook geen namen) dan moet daar toch op aangesproken worden ?
Als je het nog een keer goed naleest zou je kunnen zien dat ik het een karikatuur vind om de leer van de GG op het punt van de rechtvaardigmaking af te doen als 'Nu leert men dat je wel iets van Christus kan hebben maar Christus zelf nog niet'. Aangezien dat jouw bijdrage niet was, zou ik me er ook niet zo druk om maken.
O dan moet je Ad Anker quoten.
Maar goed, in de GG zijn er zeker dominees die een heel helder geluid laten horen.
Dus ik zal niet zeggen typische GG-leer.
Bertiel
Berichten: 4557
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

Bertiel schreef:Staat ergens op de site ik ga maandag zoeken
Ik kan het niet vinden zoals ik het heb gezegd, neem het dan ook terug.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Bertiel schreef:
Bertiel schreef:Staat ergens op de site ik ga maandag zoeken
Ik kan het niet vinden zoals ik het heb gezegd, neem het dan ook terug.
Fijn. Blij met deze reactie.

Ik meende dat ds. De Vries, als antwoord op de vraag wat 'eenvoudige' mensen kunnen lezen als oude schrijvers, deze twee namen noemde als voorbeeld.

En ik herkende dat wel. Mijn pas getrouwde dochter kerkt OGG. Waar men oudvaders leest en geen kerktelefoon heeft. Als ze op onze kleinzoon passen lezen ze ook een preek. Ik heb hen een boek van Wulfert Floor cadeau gedaan. Eenvoudig te lezen en bij de schoonfamilie uit onverdachte hoek ;) Ik hoor van hen terug dat ze het eenvoudige en leerzame preken vinden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie