Gereformeerde Gemeenten

DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik vraag me af of je er niet veel te veel achter zoekt.

Maar goed. Ik weet het ook niet.
HersteldHervormd
Berichten: 6063
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HersteldHervormd »

Jantje schreef:Ik vind het juist een goede zaak dat de classis dat niet doet (de classis Utrecht blijkbaar wel).

Je voorkomt zo dat men in een bepaald gematigd smaldeel gaat vissen voor veldwerkers, terwijl die er zeker ook in wat rechtsere gemeenten zijn. Daar ben ik vast van overtuigd.
Noem eens iemand ter rechter zijde die evangelist/veldwerker etc is (geweest)?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Panny »

Je ziet het net zo goed bij de ZGG.
In het zendingswerk zijn ook veel meer mensen actief uit gemeentes die als 'linkser' bekend staan.
Dit heeft niets te maken met dat er alleen in die gemeentes wordt 'gevist'.
Ik denk wel dat dit de andere gemeentes aan het denken moet zetten. Want daar ontbreken dus bepaalde 'vruchten' van een christelijke gemeente (wat ook de oorzaak mag zijn).
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

HersteldHervormd schreef:
Jantje schreef:Ik vind het juist een goede zaak dat de classis dat niet doet (de classis Utrecht blijkbaar wel).

Je voorkomt zo dat men in een bepaald gematigd smaldeel gaat vissen voor veldwerkers, terwijl die er zeker ook in wat rechtsere gemeenten zijn. Daar ben ik vast van overtuigd.
Noem eens iemand ter rechter zijde die evangelist/veldwerker etc is (geweest)?
https://www.rd.nl/kerk-religie/gg-benoe ... -1.1616459
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Jantje, hoe krijg je het voor elkaar om de discussie weer te richten op ligging en hokjes.
En trouwens: waarom zou een classis niet objectief kunnen aannemen en een deputaatschap wel?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33246
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:
Tiberius schreef:
DDD schreef:Wat is er mis met het woord 'evangelist' of 'kerkelijk werker' of 'voorganger'?
Niets, alleen dekken die termen de lading van een 'veldwerker' niet. Het woord veldwerker zelf overigens ook niet.
Waarom zou het woord 'kerkelijk werker' of 'evangelist' niet adequaat zijn?
Die dekken de lading niet.
Een evangelist is verbonden aan een evangelisatiepost en doet daar evangelisatiewerk, vaak inclusief voorgaan.
Het woord kerkelijk werker wordt gebruikt voor hbo-theologen, pastoraal werkers, enz. Deze is verbonden aan een gemeente en werkt daar ook in, vaak ook inclusief voorgaan.

De veldwerker in de GG-betekenis heeft geen preekbevoegdheid en is ook niet kerkelijk aan de post verbonden. Hij blijft gewoon lid in eigen gemeente en verricht enkele dagen in de week administratief en evangelisatiewerk op de evangelisatiepost.

Overigens ben ik het wel met je eens (als je dat tenminste bedoelt), dat men beter bij deze termen had kunnen aansluiten en de functieinhoud en -eisen daarmee in overeenstemming brengen.
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Dan zijn we het daarin grotendeels eens. Een evangelist met half mandaat hoeft wat mij betreft niet perse anders genoemd te worden. Maar het is beter het mandaat zo te verruimen dat iemand kan preken. Mensen die maar de helft kunnen doen, zijn feitelijk gezien als evangelist een beetje zonde van het geld.

Maar goed, dat vind ik in zijn algemeenheid al over de evangelisatie van de GG, dus laat ik proberen om hier de positieve kanten van te zien.

Een hbo-theoloog als kerkelijk werker zou ook een prima optie zijn. Er is immers een gereformeerde gemeente in de buurt, die hem zo zou kunnen benoemen, maar ik geloof dat daar wel beperkingen aan zijn in de GG. Er moet een democratisch draagvlak voor zijn, als ik mij niet vergis, omdat iemand als ouderling gekozen moet zijn. Dat geeft wel veel onzekerheid in de functie, terwijl bij predikanten het beleid eerder andersom is. Het is een wonderlijke toestand, die misschien ook meer kerkpolitieke dan principiële oorzaken heeft.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33246
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Volgens mij is het ook mogelijk om een ouderling voor een speciale functie te benoemen zonder verkiezing door de ledenvergadering.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

DDD schreef:Er moet een democratisch draagvlak voor zijn, als ik mij niet vergis, omdat iemand als ouderling gekozen moet zijn. Dat geeft wel veel onzekerheid in de functie, terwijl bij predikanten het beleid eerder andersom is.
Er zijn een a twee gemeenten (?) die een ouderling met een evangelisatieopdracht hebben aangesteld. Ik vermoed niet dat dit op basis van tweetallen is gegaan. Heb het niet nagezocht, maar denk dat het kerkrechtelijk dus ook mogelijk is om een voorstel te doen op de ledenvergadering waar je maar op een persoon hoeft te stemmen.
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:Ik vind het juist een goede zaak dat de classis dat niet doet (de classis Utrecht blijkbaar wel).

Je voorkomt zo dat men in een bepaald gematigd smaldeel gaat vissen voor veldwerkers, terwijl die er zeker ook in wat rechtsere gemeenten zijn. Daar ben ik vast van overtuigd.
Juist de classis Utrecht is zo'n mooie afspiegeling van de gehele GG.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:
Jantje schreef:Ik vind het juist een goede zaak dat de classis dat niet doet (de classis Utrecht blijkbaar wel).

Je voorkomt zo dat men in een bepaald gematigd smaldeel gaat vissen voor veldwerkers, terwijl die er zeker ook in wat rechtsere gemeenten zijn. Daar ben ik vast van overtuigd.
Juist de classis Utrecht is zo'n mooie afspiegeling van de gehele GG.
Jawel. Maar de vraag is welke meerderheid er is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

In veel classes kan men prima in onderlinge vrede met verschillende denkwijzen omgaan, er hoeft dan niet perse overal over gestemd te worden om maar een meerderheid te bereiken. Door vriendelijk overleg kan je dichter bij elkaar komen. In jouw classis is die vrede helaas ver te zoeken, daar gaat het wel over meerder- en minderheden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Erskinees schreef:In veel classes kan men prima in onderlinge vrede met verschillende denkwijzen omgaan, er hoeft dan niet perse overal over gestemd te worden om maar een meerderheid te bereiken. Door vriendelijk overleg kan je dichter bij elkaar komen. In jouw classis is die vrede helaas ver te zoeken, daar gaat het wel over meerder- en minderheden.
Op dit moment gaat alles prima hoor, voor zover ik weet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ora et labora »

DDD schreef:Dan zijn we het daarin grotendeels eens. Een evangelist met half mandaat hoeft wat mij betreft niet perse anders genoemd te worden. Maar het is beter het mandaat zo te verruimen dat iemand kan preken. Mensen die maar de helft kunnen doen, zijn feitelijk gezien als evangelist een beetje zonde van het geld.

Maar goed, dat vind ik in zijn algemeenheid al over de evangelisatie van de GG, dus laat ik proberen om hier de positieve kanten van te zien.

Een hbo-theoloog als kerkelijk werker zou ook een prima optie zijn. Er is immers een gereformeerde gemeente in de buurt, die hem zo zou kunnen benoemen, maar ik geloof dat daar wel beperkingen aan zijn in de GG. Er moet een democratisch draagvlak voor zijn, als ik mij niet vergis, omdat iemand als ouderling gekozen moet zijn. Dat geeft wel veel onzekerheid in de functie, terwijl bij predikanten het beleid eerder andersom is. Het is een wonderlijke toestand, die misschien ook meer kerkpolitieke dan principiële oorzaken heeft.
Doe maar geleerd "Een hbo-theoloog" Iemand die door de Geest Gods gedreven is. Is beter op zijn plaats.
Denk aan een William Huntington hm..
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Een hbo-theoloog is juist niet geleerd. Maar goed. In de GG zijn ook predikanten die nog minder geleerd zijn, dus dat is altijd een releatief begrip.
Plaats reactie