Gereformeerde Gemeenten

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Voor de geinteresseerden , het proefschrft van A. van der Knijff staat online:



Bevindelijk preken
Een empirisch-homiletisch onderzoek naar bevinding in de prediking binnen de Gereformeerde Gemeenten

Proefschrift
ter verkrijging van de graad van doctor
aan de Protestantse Theologische Universiteit te Amsterdam – Groningen,

door
Arie van der Knijff


http://theoluniv.ub.rug.nl/277/1/Knijff ... e_2019.pdf
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

KB_ schreef: Wanneer preekbeurten eerlijk verdeeld zouden worden per vacante gemeente zouden kleine gemeente al een stuk minder leesdienst hebben. Hier in Canada wordt dat ook echt niet eerlijk verdeeld!!
Eens. Er worden, lijkt het, soms ook kerkpolitieke keuzes gemaakt qua preekbeurten. Uit ervaring weet ik dat een grote gemeente met >1000 leden die een klein beetje van kleur verschiet en vacant wordt, geen enkele moeite moet doen om tot een relatief goed gevuld preekrooster te komen. Dat is voor die gemeenten uiteraard fijn, maar voor kleine gemeenten is het wrang: toen zij een jaar eerder predikanten belden om te vragen of er nog een gaatje was zaten de meeste al bomvol. Voor een grote gemeente die vacant wordt, maakt men tijd vrij.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Erskinees schreef:
KB_ schreef: Wanneer preekbeurten eerlijk verdeeld zouden worden per vacante gemeente zouden kleine gemeente al een stuk minder leesdienst hebben. Hier in Canada wordt dat ook echt niet eerlijk verdeeld!!
Eens. Er worden, lijkt het, soms ook kerkpolitieke keuzes gemaakt qua preekbeurten. Uit ervaring weet ik dat een grote gemeente met >1000 leden die een klein beetje van kleur verschiet en vacant wordt, geen enkele moeite moet doen om tot een relatief goed gevuld preekrooster te komen. Dat is voor die gemeenten uiteraard fijn, maar voor kleine gemeenten is het wrang: toen zij een jaar eerder predikanten belden om te vragen of er nog een gaatje was zaten de meeste al bomvol. Voor een grote gemeente die vacant wordt, maakt men tijd vrij.
Toch niet helemaal. De wat kleinere gemeente van Nieuwdorp heeft sinds dat ze vacant is op vrij korte termijn toch ook wel wat preekbeurten weten te regelen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Leon
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 aug 2017, 12:44

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Leon »

KB_ schreef:
Silo schreef:Opvallend dat student Evers nog geen preekconsent voor de Nederlandse gemeenten heeft gekregen. Hij doorloopt natuurlijk het normale lesprogramma (zij het vaak op afstand) en dan krijg je pas het volgende schooljaar preekconsent, maar je zou verwachten dat iemand die in Nieuw-Zeeland al een paar jaar mag voorgaan ook wat eerder mag voorgaan in Nederland.

Ik vind dat de Ger.gem. sowieso vrij strikt op is. De GG heeft een rijke historie aan lerend ouderlingen. Nu is dat een uitzondering. Hoewel we geen wildgroei aan allerlei lerend ouderlingen moeten krijgen zou er best iets flexibeler mee omgegaan mogen worden. Een evangelist van de evangelisatiepost in Amsterdam mag bijvoorbeeld wel preken in de evangelisatiepost zelf maar niet op zondag in de gemeente van Amsterdam-Noord. Terwijl het daar al zo vaak leesdienst is.

Ook gezien het aantal jongeren die na een huwelijk overgaan naar een HHG of CGK van dezelfde signatuur maar zonder leesdienst, zou er best wat meer effort gestoken mogen worden om te kijken hoe het aantal leesdiensten wat te verminderen. Sommige ouderlingen en evangelisten zouden bijvoorbeeld prima maandelijks 1x kunnen preken (of: stichtelijk woord spreken). Desnoods laat je de gehouden uitgeschreven preken steekproefsgewijs doornemen door een deputaatschap die wat verbeterpunten kan aandragen. En moet eerst de CGO doorlopen worden.
Wanneer preekbeurten eerlijk verdeeld zouden worden per vacante gemeente zouden kleine gemeente al een stuk minder leesdienst hebben. Hier in Canada wordt dat ook echt niet eerlijk verdeeld!!

Voordat wij emigreerden had mijn man een tijdje werk in Amsterdam we hebben toen nog huizen bezichtigd in de regio en waren toen van plan om lid te worden in amsterdam-noord of westzaan of toen nog zaandam. toen waren we nog jong en kwamen we erachter dat die gemeenten wel erg klein waren (we waren grote refodomes gewend met 1000 man) en er vaak leesdienst was. Het is achteraf bezien jammer dat we zo dachten en dat iedereen zo denkt. kleine gemeenten worden kleiner en iedereen zit op een kluitje. Er is ook voor kleine gemeenten niks geregeld qua financiele bijstand zodat ze ook niet meer durven te beroepen. Vervolgens ben je lid van een mega gemeente waarin je niet echt optimaal gemeente (= een grote family) kan zijn... lastig
Helemaal eens dat er voor kleinere gemeenten iets geregeld zou moeten worden. Zelf ben ik niet heel kritisch ingesteld, maar 1 punt gaat mij binnen het geheel van de Gereformeerde Gemeenten voornamelijk aan het hart. Dat is dat er een financiële belemmering ligt voor kleine gemeenten (ik kom zelf uit een grote gemeente >1000 (doop)leden)om überhaupt te kúnnen beroepen. Ik zou veel meer voorstander zijn van een soort minimum basisuitkering, die betaald wordt uit een gezamenlijk bijeen gebrachte som geld. Wanneer een predikant beroepen wordt, kan de desbetreffende gemeente nog een aanvulling daarop geven naar rato van de grootte van de gemeente. Uit die pot zou dan ook meteen de emeriti betaald kunnen worden (of misschien kan dit Deputaatschap wel uitgebreid worden).

Het huidige systeem is niet alleen schrijnend voor de kleine gemeenten, maar zorgt er ook voor dat (overwegend jonge) mensen uit kleine gemeenten wegtrekken en zich aansluiten bij grotere gemeenten in de omtrek. Dat vind ik een zorgelijke ontwikkeling. Grote gemeenten worden nóg groter en kleine gemeenten steeds kleiner. Mijn standpunt is: financiën mág geen belemmering zijn om een beroep uit te kunnen brengen. Wij werpen naar mijn bescheiden mening nu zelf een blokkade op.

Als tegenargument hoor ik vaak dat een predikant dan niet voldoende werk zou hebben als hij een beroep naar een kleine gemeente (bijv. <50) zou aannemen. Dat vind ik onzin. Er is gezien het predikantentekort binnen de GG altijd voldoende werk in de omgeving (consulentgemeenten), Deputaatschappen, Zorgcentra, etc. kortom, werk in overvloed.

Het zou kunnen dat dit al wel eens bekeken is en dat er haken en ogen aan dit systeem zitten, maar die zie ik momenteel niet. Dus dan zou ik graag daar wat argumenten over horen.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Ik snap gewoon niet dat men vertrekt omdat er veel leesdiensten zijn.
Preken van prekenweb gaan toch prima ?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Edit: verwijderd.
Laatst gewijzigd door Hollander op 09 jul 2020, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Geytenbeekje schreef:Ik snap gewoon niet dat men vertrekt omdat er veel leesdiensten zijn.
Preken van prekenweb gaan toch prima ?
Wat ik zo links en rechts begrijp, is dat in een vacante gemeente heel vaak leesdienst is.
In onze kerken is dat niet zo. Er zijn veel emerituspredikanten die de preekbeurt vervullen. Ook wel predikanten die dan in de buurt een ruilbeurt hebben en zo in een 3e dienst voorgaan.
En als er een aktuele preek gekozen wordt, die goed wordt gelezen, kan dit de jeugd nog wel trekken.
Maar week in week uit oudere preken te moeten aanhoren, die soms door mannenbroeders met weinig gave gelezen worden, is voor de meeste jongeren dan niet fijn.
Ik snap dat wel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef:Ik snap gewoon niet dat men vertrekt omdat er veel leesdiensten zijn.
Preken van prekenweb gaan toch prima ?
Jij eet toch ook niet alle dagen oud brood? Ik vind het niet meer dan logisch dat mensen vertrekken bij langdurige afwezigheid van een eigen predikant. Vraag is zelfs of een gemeente wel bestaansrecht heeft als gedurende langere tijd de ambten niet ingevuld kunnen worden.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik snap gewoon niet dat men vertrekt omdat er veel leesdiensten zijn.
Preken van prekenweb gaan toch prima ?
Jij eet toch ook niet alle dagen oud brood? Ik vind het niet meer dan logisch dat mensen vertrekken bij langdurige afwezigheid van een eigen predikant. Vraag is zelfs of een gemeente wel bestaansrecht heeft als gedurende langere tijd de ambten niet ingevuld kunnen worden.
Preken kunnen altijd nog heel actueel zijn hoor.
We zeggen toch ook niet tegen de SV oud brood ?
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door John Galt »

Misschien zouden ze bij de CGO een cursus "preeklezen voor ouderlingen" moeten aanbieden. Of nog breder: "leesdiensten organiseren", met aandacht voor de hele liturgie.
Who is John Galt? :quoi
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik snap gewoon niet dat men vertrekt omdat er veel leesdiensten zijn.
Preken van prekenweb gaan toch prima ?
Jij eet toch ook niet alle dagen oud brood? Ik vind het niet meer dan logisch dat mensen vertrekken bij langdurige afwezigheid van een eigen predikant. Vraag is zelfs of een gemeente wel bestaansrecht heeft als gedurende langere tijd de ambten niet ingevuld kunnen worden.
Het ligt er maar net aan. Bij goed lezende ouderlingen en goede prekenkeuze is dat helemaal niet erg. Maar goed lezende ouderlingen treden vaak na enige tijd af, en de minder getalenteerde ouderlingen hebben alle tijd om te blijven.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:Maar goed lezende ouderlingen treden vaak na enige tijd af, en de minder getalenteerde ouderlingen hebben alle tijd om te blijven.
Dat lijkt me een redelijk bijzondere en onverifieerbare redernering.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

John Galt schreef:Misschien zouden ze bij de CGO een cursus "preeklezen voor ouderlingen" moeten aanbieden. Of nog breder: "leesdiensten organiseren", met aandacht voor de hele liturgie.
Een betere oplossing is om een paar jaar achter elkaar minimaal 15 studenten aan te nemen.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door John Galt »

Ambtenaar schreef:
John Galt schreef:Misschien zouden ze bij de CGO een cursus "preeklezen voor ouderlingen" moeten aanbieden. Of nog breder: "leesdiensten organiseren", met aandacht voor de hele liturgie.
Een betere oplossing is om een paar jaar achter elkaar minimaal 15 studenten aan te nemen.
Volgens mij neemt de CGO ruim voldoende studenten aan
Who is John Galt? :quoi
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

John Galt schreef:
Ambtenaar schreef:
John Galt schreef:Misschien zouden ze bij de CGO een cursus "preeklezen voor ouderlingen" moeten aanbieden. Of nog breder: "leesdiensten organiseren", met aandacht voor de hele liturgie.
Een betere oplossing is om een paar jaar achter elkaar minimaal 15 studenten aan te nemen.
Volgens mij neemt de CGO ruim voldoende studenten aan
Bij de predikanten opleiding bedoelde ik.
Plaats reactie