Gereformeerde Gemeenten

DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik denk dat men bang is dat er teveel mensen komen die preken. En natuurlijk dat je daar onvoldoende controle op kunt uitoefenen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

@DDD,
Kun je ook iemand citeren? Dat is duidelijker voor de discussie.
En verder lijkt mij dat grote onzin. Er is nu al geen controle op.
Tiberius schreef:Kan je daar een voorbeeld van geven uit dat artikel?
Nee. Maar ik hoor bijna elke zondagavond een preek van hem.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Jantje schreef: Vermoedelijk hebben jullie dan toch verkeerd gelezen. Want als er één dominee radicaal preekt, is het deze dominee wel!
Citaat:" Belijdenis doen is een heel gewichtig moment, waarin je voor Gods aangezicht een eed aflegt. In artikel 28 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis staat dat iedereen schuldig is om zich bij de ware kerk te voegen. Zij geeft geen ruimte voor het niet doen van belijdenis. Tegelijkertijd is een ja-woord uitspreken op de vier vragen van Voetius in onszelf een onmogelijkheid, omdat je daarmee belijdt een waar gelovige te zijn."

Ben je dat eens met de dominee, Jantje? Als je JA zegt op de vragen van Voetius BELIJDT je daarmee een waar gelovige te zijn!
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Johann Gottfried Walther schreef:
Jantje schreef: Vermoedelijk hebben jullie dan toch verkeerd gelezen. Want als er één dominee radicaal preekt, is het deze dominee wel!
Citaat:" Belijdenis doen is een heel gewichtig moment, waarin je voor Gods aangezicht een eed aflegt. In artikel 28 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis staat dat iedereen schuldig is om zich bij de ware kerk te voegen. Zij geeft geen ruimte voor het niet doen van belijdenis. Tegelijkertijd is een ja-woord uitspreken op de vier vragen van Voetius in onszelf een onmogelijkheid, omdat je daarmee belijdt een waar gelovige te zijn."

Ben je dat eens met de dominee, Jantje? Als je JA zegt op de vragen van Voetius BELIJDT je daarmee een waar gelovige te zijn!
Ik doe niets toe of af van het geen de dominee zegt. Ik leg de nadruk vooral op de woorden 'van onszelf een onmogelijkheid'. Maar de titel van het artikel luidt: 'Belijdenis doen met lege handen'. En als we zo tot Christus komen, als een uitgeklede zondaar, zonder rechten en aanspraken, dan wacht Hij om genadig te zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Orchidee »

Jantje schreef:[ dan wacht Hij om genadig te zijn.
Maar je gelooft het niet!?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Jantje schreef:@DDD,
Kun je ook iemand citeren? Dat is duidelijker voor de discussie.
En verder lijkt mij dat grote onzin. Er is nu al geen controle op.
Tiberius schreef:Kan je daar een voorbeeld van geven uit dat artikel?
Nee. Maar ik hoor bijna elke zondagavond een preek van hem.
Natuurlijk is er wel controle op. Dat is het hele idee van een curatorium.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

De verwarring zit m.i. in de benaming die de werkelijke betekenis aangeeft.
1. Belijdenis van de leer over het ware geloof
2. Belijdenis van het persoonlijk geloof
Die twee sporen worden verdedigd vanuit een en dezelfde benaming: belijdenis van het geloof.
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Dat eerste is een raar fenomeen, maar dat heb ik nog nooit meegemaakt hoor. Dat bestaat vooral in de ogen van hen die een karikatuur maken van de Gereformeerde Gemeenten.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Orchidee schreef:
Jantje schreef:[ dan wacht Hij om genadig te zijn.
Maar je gelooft het niet!?
Volgens mij zeg ik dat nergens.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Orchidee »

Met voorwaardes als ik je goed begrijp toch?
Ik bedoel zonder voorwaardes, geloof je dat ook?
Komen zoals je bent ?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Orchidee schreef:Met voorwaardes als ik je goed begrijp toch?
Ik bedoel zonder voorwaardes, geloof je dat ook?
Komen zoals je bent ?
Lees nog eens goed. Ik stel helemaal geen voorwaardes.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ora et labora »

Jantje schreef:
Orchidee schreef:
Jantje schreef:[ dan wacht Hij om genadig te zijn.
Maar je gelooft het niet!?
Volgens mij zeg ik dat nergens.
Waar Genade valt daar valt Genade vrij.
Het probleem is dat mensen God willen begrijpen.
En er proberen van alles bij te verzinnen met tijd-stipjes intensiviteit van het geloof etc.
Rangen en standen in het Genadeleven poeh poeh als of we zelf Zijn werk kunnen doorgronden.
Laat het maar aan Zijn Vaderlijke handen over Hij weet hoe Hij Zijn werk doet.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ds. Kok zegt als je ja zegt op die vragen belijdt je een waar geloof te hebben. ALS je dus ja zegt zonder waar geloof ben je een schijngelovige/hypocriet.

Het klopt dat de predikant gelijk ook komt met maar en van ons zelf en dit en dat m. Maar hij zegt ook dit duidelijk Als je ja zegt op de 4 vragen belijdt je daarmee dat je een waar gelovige bent.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
KB_
Berichten: 260
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door KB_ »

Silo schreef:Opvallend dat student Evers nog geen preekconsent voor de Nederlandse gemeenten heeft gekregen. Hij doorloopt natuurlijk het normale lesprogramma (zij het vaak op afstand) en dan krijg je pas het volgende schooljaar preekconsent, maar je zou verwachten dat iemand die in Nieuw-Zeeland al een paar jaar mag voorgaan ook wat eerder mag voorgaan in Nederland.

Ik vind dat de Ger.gem. sowieso vrij strikt op is. De GG heeft een rijke historie aan lerend ouderlingen. Nu is dat een uitzondering. Hoewel we geen wildgroei aan allerlei lerend ouderlingen moeten krijgen zou er best iets flexibeler mee omgegaan mogen worden. Een evangelist van de evangelisatiepost in Amsterdam mag bijvoorbeeld wel preken in de evangelisatiepost zelf maar niet op zondag in de gemeente van Amsterdam-Noord. Terwijl het daar al zo vaak leesdienst is.

Ook gezien het aantal jongeren die na een huwelijk overgaan naar een HHG of CGK van dezelfde signatuur maar zonder leesdienst, zou er best wat meer effort gestoken mogen worden om te kijken hoe het aantal leesdiensten wat te verminderen. Sommige ouderlingen en evangelisten zouden bijvoorbeeld prima maandelijks 1x kunnen preken (of: stichtelijk woord spreken). Desnoods laat je de gehouden uitgeschreven preken steekproefsgewijs doornemen door een deputaatschap die wat verbeterpunten kan aandragen. En moet eerst de CGO doorlopen worden.
Wanneer preekbeurten eerlijk verdeeld zouden worden per vacante gemeente zouden kleine gemeente al een stuk minder leesdienst hebben. Hier in Canada wordt dat ook echt niet eerlijk verdeeld!!

Voordat wij emigreerden had mijn man een tijdje werk in Amsterdam we hebben toen nog huizen bezichtigd in de regio en waren toen van plan om lid te worden in amsterdam-noord of westzaan of toen nog zaandam. toen waren we nog jong en kwamen we erachter dat die gemeenten wel erg klein waren (we waren grote refodomes gewend met 1000 man) en er vaak leesdienst was. Het is achteraf bezien jammer dat we zo dachten en dat iedereen zo denkt. kleine gemeenten worden kleiner en iedereen zit op een kluitje. Er is ook voor kleine gemeenten niks geregeld qua financiele bijstand zodat ze ook niet meer durven te beroepen. Vervolgens ben je lid van een mega gemeente waarin je niet echt optimaal gemeente (= een grote family) kan zijn... lastig
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Helemaal eens. Er zijn gemeenten die geld uitgeven aan een nieuwe kerk terwijl in Noord Holland plek genoeg is. Als ze gewoon eens 10000 euro zouden meegeven aan een lid dat naar Noord-Holland verhuist, zou dat misschien al schelen.
Plaats reactie