Gereformeerde Gemeenten

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Een onderzoek van 3 jaar geleden, kan ik niet eventjes zomaar voor de geest halen. Bovendien schijnt er wat op de website aangepast te zijn ook inmiddels. Maar ik kom er op terug hoor. Dat beloof ik.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:Een onderzoek van 3 jaar geleden, kan ik niet eventjes zomaar voor de geest halen. Bovendien schijnt er wat op de website aangepast te zijn ook inmiddels. Maar ik kom er op terug hoor. Dat beloof ik.
Zoals ik eerder schreef, echt diepgravend onderzoek leg je vast. Ik zou het niet beloven, resultaten uit het verleden lijken hier wel garantie voor de toekomst te bieden.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16745
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrikus »

Zeeuw schreef: Schaam jij je nooit eens? Een enorm grote broek aantrekken, over je 'onderzoek gedaan' en gewoon niet eerlijk durven zijn dat je gewoon geen letter op papier/het scherm kunt krijgen.
Mwah, taalfouten lukt anders best....
"Hoe duidt jij..."
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Een prachtig interview in de Daniël met ds. J. de Kok over 'Belijdenis doen'.

https://danielonline.nu/nieuws/dwars-do ... n-kopi-ren
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1122
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Anselmus »

'Met je ja-woord beloof je volmaakt Gods wil te doen'. Volgens mij is dat niet wat we belijden/beloven.
Als er al gebruikt wordt gemaakt van Voetius, dan gaat het over de betrouwbaarheid van de leer die overeenkomt met de Schrift, het trouw blijven aan die leer, leer en leven overeen laten stemmen door o.a. goede werken doen en je onderwerpen aan de tucht.

Wanneer Voetius niet gebruikt wordt, gaan de vragen veelal over de belijdenis dat Christus een persoonlijke Zaligmaker is en dat men helpt aan de opbouw van Zijn gemeente.

Verstuurd vanaf mijn MI 6 met Tapatalk
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4781
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Jantje schreef:Een prachtig interview in de Daniël met ds. J. de Kok over 'Belijdenis doen'.

https://danielonline.nu/nieuws/dwars-do ... n-kopi-ren
Citaat:" Belijdenis doen is een heel gewichtig moment, waarin je voor Gods aangezicht een eed aflegt. In artikel 28 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis staat dat iedereen schuldig is om zich bij de ware kerk te voegen. Zij geeft geen ruimte voor het niet doen van belijdenis. Tegelijkertijd is een ja-woord uitspreken op de vier vragen van Voetius in onszelf een onmogelijkheid, omdat je daarmee belijdt een waar gelovige te zijn."
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:Een prachtig interview in de Daniël met ds. J. de Kok over 'Belijdenis doen'.

https://danielonline.nu/nieuws/dwars-do ... n-kopi-ren


Ik kan alleen het eerste gedeelte van het interview lezen.

Maar wordt er niet (meer) gesproken over "Openbare belijdenis van het geloof" ?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

ds. J. de Kok schreef: Wat is nodig om belijdenis te kunnen doen?
“Ik zou willen zeggen: helemaal niks. We denken zoveel nodig te hebben maar we moeten een arme zondaar worden. Dan krijgt Gods genade betekenis!”
Dat vind ik een mooie benadering.
ds. J. de Kok schreef:Tegelijkertijd is een ja-woord uitspreken op de vier vragen van Voetius in onszelf een onmogelijkheid, omdat je daarmee belijdt een waar gelovige te zijn.
ds. J. de Kok schreef:Alleen Christus kon volkomen de wil van Zijn Vader doen, en daarom mag je ja-zeggen met het gebed of je Gods genade mag ontvangen.”
Dat komt me op een bepaalde manier tegenstrijdig over. Je belijd een ware gelovige te zijn door het doen van belijdenis, maar als je er al maar om bid is het ook goed (mijn interpretatie, wellicht bedoelt de dominee het anders).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Silo
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Silo »

Opvallend dat student Evers nog geen preekconsent voor de Nederlandse gemeenten heeft gekregen. Hij doorloopt natuurlijk het normale lesprogramma (zij het vaak op afstand) en dan krijg je pas het volgende schooljaar preekconsent, maar je zou verwachten dat iemand die in Nieuw-Zeeland al een paar jaar mag voorgaan ook wat eerder mag voorgaan in Nederland.

Ik vind dat de Ger.gem. sowieso vrij strikt op is. De GG heeft een rijke historie aan lerend ouderlingen. Nu is dat een uitzondering. Hoewel we geen wildgroei aan allerlei lerend ouderlingen moeten krijgen zou er best iets flexibeler mee omgegaan mogen worden. Een evangelist van de evangelisatiepost in Amsterdam mag bijvoorbeeld wel preken in de evangelisatiepost zelf maar niet op zondag in de gemeente van Amsterdam-Noord. Terwijl het daar al zo vaak leesdienst is.

Ook gezien het aantal jongeren die na een huwelijk overgaan naar een HHG of CGK van dezelfde signatuur maar zonder leesdienst, zou er best wat meer effort gestoken mogen worden om te kijken hoe het aantal leesdiensten wat te verminderen. Sommige ouderlingen en evangelisten zouden bijvoorbeeld prima maandelijks 1x kunnen preken (of: stichtelijk woord spreken). Desnoods laat je de gehouden uitgeschreven preken steekproefsgewijs doornemen door een deputaatschap die wat verbeterpunten kan aandragen. En moet eerst de CGO doorlopen worden.
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Silo schreef:Opvallend dat student Evers nog geen preekconsent voor de Nederlandse gemeenten heeft gekregen. Hij doorloopt natuurlijk het normale lesprogramma (zij het vaak op afstand) en dan krijg je pas het volgende schooljaar preekconsent, maar je zou verwachten dat iemand die in Nieuw-Zeeland al een paar jaar mag voorgaan ook wat eerder mag voorgaan in Nederland.

Ik vind dat de Ger.gem. sowieso vrij strikt op is. De GG heeft een rijke historie aan lerend ouderlingen. Nu is dat een uitzondering. Hoewel we geen wildgroei aan allerlei lerend ouderlingen moeten krijgen zou er best iets flexibeler mee omgegaan mogen worden. Een evangelist van de evangelisatiepost in Amsterdam mag bijvoorbeeld wel preken in de evangelisatiepost zelf maar niet op zondag in de gemeente van Amsterdam-Noord. Terwijl het daar al zo vaak leesdienst is.

Ook gezien het aantal jongeren die na een huwelijk overgaan naar een HHG of CGK van dezelfde signatuur maar zonder leesdienst, zou er best wat meer effort gestoken mogen worden om te kijken hoe het aantal leesdiensten wat te verminderen. Sommige ouderlingen en evangelisten zouden bijvoorbeeld prima maandelijks 1x kunnen preken (of: stichtelijk woord spreken). Desnoods laat je de gehouden uitgeschreven preken steekproefsgewijs doornemen door een deputaatschap die wat verbeterpunten kan aandragen. En moet eerst de CGO doorlopen worden.
Hoeveel lerend ouderlingen zijn er geweest binnen de GG?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4781
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Johann Gottfried Walther »

J.C. Philpot schreef:
ds. J. de Kok schreef: Wat is nodig om belijdenis te kunnen doen?
“Ik zou willen zeggen: helemaal niks. We denken zoveel nodig te hebben maar we moeten een arme zondaar worden. Dan krijgt Gods genade betekenis!”
Dat vind ik een mooie benadering.
ds. J. de Kok schreef:Tegelijkertijd is een ja-woord uitspreken op de vier vragen van Voetius in onszelf een onmogelijkheid, omdat je daarmee belijdt een waar gelovige te zijn.
ds. J. de Kok schreef:Alleen Christus kon volkomen de wil van Zijn Vader doen, en daarom mag je ja-zeggen met het gebed of je Gods genade mag ontvangen.”
Dat komt me op een bepaalde manier tegenstrijdig over. Je belijd een ware gelovige te zijn door het doen van belijdenis, maar als je er al maar om bid is het ook goed (mijn interpretatie, wellicht bedoelt de dominee het anders).
Die tegenstrijdigheid las ik ook.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3974
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Terri »

Johann Gottfried Walther schreef:
J.C. Philpot schreef:
ds. J. de Kok schreef: Wat is nodig om belijdenis te kunnen doen?
“Ik zou willen zeggen: helemaal niks. We denken zoveel nodig te hebben maar we moeten een arme zondaar worden. Dan krijgt Gods genade betekenis!”
Dat vind ik een mooie benadering.
ds. J. de Kok schreef:Tegelijkertijd is een ja-woord uitspreken op de vier vragen van Voetius in onszelf een onmogelijkheid, omdat je daarmee belijdt een waar gelovige te zijn.
ds. J. de Kok schreef:Alleen Christus kon volkomen de wil van Zijn Vader doen, en daarom mag je ja-zeggen met het gebed of je Gods genade mag ontvangen.”
Dat komt me op een bepaalde manier tegenstrijdig over. Je belijd een ware gelovige te zijn door het doen van belijdenis, maar als je er al maar om bid is het ook goed (mijn interpretatie, wellicht bedoelt de dominee het anders).
Die tegenstrijdigheid las ik ook.
Het komt over als;
ja maar...
misschien niet ...
een beetje ...
ik kan niet ontkennen dat.....
Hier ben ik mee opgegroeid en ik hoop nooit dat ik er denigrerend over zal spreken, maar ik weet inmiddels ook hoe gevaarlijk het (kan zijn) is.
Min of meer word je gesust, de radicaliteit ontbreekt.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Silo schreef:Opvallend dat student Evers nog geen preekconsent voor de Nederlandse gemeenten heeft gekregen. Hij doorloopt natuurlijk het normale lesprogramma (zij het vaak op afstand) en dan krijg je pas het volgende schooljaar preekconsent, maar je zou verwachten dat iemand die in Nieuw-Zeeland al een paar jaar mag voorgaan ook wat eerder mag voorgaan in Nederland.

Ik vind dat de Ger.gem. sowieso vrij strikt op is. De GG heeft een rijke historie aan lerend ouderlingen. Nu is dat een uitzondering. Hoewel we geen wildgroei aan allerlei lerend ouderlingen moeten krijgen zou er best iets flexibeler mee omgegaan mogen worden. Een evangelist van de evangelisatiepost in Amsterdam mag bijvoorbeeld wel preken in de evangelisatiepost zelf maar niet op zondag in de gemeente van Amsterdam-Noord. Terwijl het daar al zo vaak leesdienst is.

Ook gezien het aantal jongeren die na een huwelijk overgaan naar een HHG of CGK van dezelfde signatuur maar zonder leesdienst, zou er best wat meer effort gestoken mogen worden om te kijken hoe het aantal leesdiensten wat te verminderen. Sommige ouderlingen en evangelisten zouden bijvoorbeeld prima maandelijks 1x kunnen preken (of: stichtelijk woord spreken). Desnoods laat je de gehouden uitgeschreven preken steekproefsgewijs doornemen door een deputaatschap die wat verbeterpunten kan aandragen. En moet eerst de CGO doorlopen worden.
De Nigeria Reformed Church telt 13 predikanten en 65 evangelisten (lerend-ouderlingen die rondtrekken). En dat is allemaal opgezet door de ZGG. Het kan dus wel.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Terri schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
J.C. Philpot schreef:
ds. J. de Kok schreef: Wat is nodig om belijdenis te kunnen doen?
“Ik zou willen zeggen: helemaal niks. We denken zoveel nodig te hebben maar we moeten een arme zondaar worden. Dan krijgt Gods genade betekenis!”
Dat vind ik een mooie benadering.
ds. J. de Kok schreef:Tegelijkertijd is een ja-woord uitspreken op de vier vragen van Voetius in onszelf een onmogelijkheid, omdat je daarmee belijdt een waar gelovige te zijn.
ds. J. de Kok schreef:Alleen Christus kon volkomen de wil van Zijn Vader doen, en daarom mag je ja-zeggen met het gebed of je Gods genade mag ontvangen.”
Dat komt me op een bepaalde manier tegenstrijdig over. Je belijd een ware gelovige te zijn door het doen van belijdenis, maar als je er al maar om bid is het ook goed (mijn interpretatie, wellicht bedoelt de dominee het anders).
Die tegenstrijdigheid las ik ook.
Het komt over als;
ja maar...
misschien niet ...
een beetje ...
ik kan niet ontkennen dat.....
Hier ben ik mee opgegroeid en ik hoop nooit dat ik er denigrerend over zal spreken, maar ik weet inmiddels ook hoe gevaarlijk het (kan zijn) is.
Min of meer word je gesust, de radicaliteit ontbreekt.
Vermoedelijk hebben jullie dan toch verkeerd gelezen. Want als er één dominee radicaal preekt, is het deze dominee wel!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Kan je daar een voorbeeld van geven uit dat artikel?
Plaats reactie