Gereformeerde Gemeenten

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

https://danielonline.nu/nieuws/een-radicale-omkeer

Dat is de herkenning die ik voel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:@Ad Anker,
Als je lid bent van de GG zelf zou je best eens danielonline.nu kunnen proberen of 'Bij de Bron'. Zulke zaken bij voorbaat al afschrijven, is in ieder geval hetzelfde als waar @Bezorgd mensen zoals ik van beschuldigd.
Er wordt al gezegd: ABC was er eerder. Je ziet nu dat de GG zelf allerlei initiatieven gaat ontwikkelen, volgens mij is er zelfs een synodebesluit over geweest.

Dus afschrijven van ABC is onzin. Dat was en is een prachtig initiatief.
Toen dit project een jaar of 5 terug begon was daar totaal geen draagvlak voor in de GG, omdat ze nog heel ver afstonden van de gedachte dat dit een goed leermiddel zou kunnen zijn voor onze jongeren. Inmiddels is die zienswijze bijgesteld. Als ze gelijk waren meegegaan, dan had de algehele beeld van ABC meer aansluiting gekregen bij de GG, dan u het geval is, gewoon omdat ze er niet aan meewerken. Dan heb je ook de kans niet je eigen accentuering in te brengen.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Hollander schreef:
Zeeuw schreef:Maar hoe gaat het verder eigenlijk in de Gereformeerde Gemeenten? Ik heb gisteren een mooi contact met een ouderling in een GG gehad over de preek die hij had gelezen afgelopen zondag. Mooi om via de band te mogen horen dat mensen er echt door waren geraakt.
Mooi Zeeuw. Goed om zulke contacten te hebben.
Het hele kerkzijn hoort uiteindelijk te gaan om het horen, overdenken en vertellen van Gods grote daden. Het gaat om de eer van de Heere.
Totdat je zulke herkenning hebt met iemand uit de GGiN. Dan wordt je met de nek aangekeken.
Ik had maandag een lang gesprek met een ondernemer. Is ouderling in de GGiN. We hadden een gesprek van hart tot hart Jan en waren het vooral heel erg eens over hoe goed de Heere is voor slechte mensen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Herman schreef:
Ad Anker schreef:
Jantje schreef:@Ad Anker,
Als je lid bent van de GG zelf zou je best eens danielonline.nu kunnen proberen of 'Bij de Bron'. Zulke zaken bij voorbaat al afschrijven, is in ieder geval hetzelfde als waar @Bezorgd mensen zoals ik van beschuldigd.
Er wordt al gezegd: ABC was er eerder. Je ziet nu dat de GG zelf allerlei initiatieven gaat ontwikkelen, volgens mij is er zelfs een synodebesluit over geweest.

Dus afschrijven van ABC is onzin. Dat was en is een prachtig initiatief.
Toen dit project een jaar of 5 terug begon was daar totaal geen draagvlak voor in de GG, omdat ze nog heel ver afstonden van de gedachte dat dit een goed leermiddel zou kunnen zijn voor onze jongeren. Inmiddels is die zienswijze bijgesteld. Als ze gelijk waren meegegaan, dan had de algehele beeld van ABC meer aansluiting gekregen bij de GG, dan u het geval is, gewoon omdat ze er niet aan meewerken. Dan heb je ook de kans niet je eigen accentuering in te brengen.
Ik wil wel toegeven aan de criticasters dat dit inderdaad een zwak punt is van de GG. Je ziet dat ook met de Bijbelvertalingen. Daar lopen we ook veel te ver in achter.

Hopelijk zal dit de komende jaren veranderen als er eventueel wat jongere predikanten zitting nemen op de hoge plaatsen binnen de verschillende Synodevergaderingen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:
Hollander schreef:
Zeeuw schreef:Maar hoe gaat het verder eigenlijk in de Gereformeerde Gemeenten? Ik heb gisteren een mooi contact met een ouderling in een GG gehad over de preek die hij had gelezen afgelopen zondag. Mooi om via de band te mogen horen dat mensen er echt door waren geraakt.
Mooi Zeeuw. Goed om zulke contacten te hebben.
Het hele kerkzijn hoort uiteindelijk te gaan om het horen, overdenken en vertellen van Gods grote daden. Het gaat om de eer van de Heere.
Totdat je zulke herkenning hebt met iemand uit de GGiN. Dan wordt je met de nek aangekeken.
Ik had maandag een lang gesprek met een ondernemer. Is ouderling in de GGiN. We hadden een gesprek van hart tot hart Jan en waren het vooral heel erg eens over hoe goed de Heere is voor slechte mensen.
Dat is heel fijn!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Jantje schreef:Ik wil wel toegeven aan de criticasters dat dit inderdaad een zwak punt is van de GG. Je ziet dat ook met de Bijbelvertalingen. Daar lopen we ook veel te ver in achter.

Hopelijk zal dit de komende jaren veranderen als er eventueel wat jongere predikanten zitting nemen op de hoge plaatsen binnen de verschillende Synodevergaderingen.
Het is mooi dat er nu een commissie is die zich gaat bezinnen op revisie van de SV. Maar dit is gewoon 10 jaar te laat. Voordat besloten wordt om zo'n project op poten te zetten en voordat dit dan af is ben je weer 5-7 jaar verder. En zo hobbelen we achter de feiten aan en gaat het kerkvolk alsnog de HSV gebruiken.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Dat is heel fijn!
Zeker. Kerkmuren vallen, zoals ik eerder al eens schreef, snel weg op persoonlijk vlak. Het gaat dan alleen om wat de Heere heeft willen doen in je leven. Niet over uiterlijke flauwekul.
Op niveau van het instituut is dit veel lastiger.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hoopvol »

DDD schreef:@Hoopvol:
Je zou kunnen beginnen met een reactie op mijn inhoudelijke commentaar op het artikel. Want daar heeft in alle verwarring nog niemand iets over gezegd.

Ik vind dat ik vrijwel altijd helder, duidelijk en liefdevol ben. Die dingen bijten elkaar niet. Wij hoeven de waarheid niet ten onder te houden uit liefde voor de kerk. Dat zou een misplaatste liefde zijn. Een liefde die niet op een waar hart en een enkelvoudig oog gegrond is, heeft geen waarde.
Ik heb me bewust inhoudelijk afzijdig gehouden. Maar omdat je het graag wilt wil ik wel een standpunt innemen. Ik ben het in grote lijnen eens met Nathanael. Ik heb het idee dat ds Schot een beetje generaliseerd. Maar dat doet niets af van het respect wat ik voor die man heb. En daarom gebruik ik geen woorden als hemelschreiend.
Er zijn meerdere postings waarin mijn mening word vertolkt, vandaar dat ik ook geen behoefte had om inhoudelijk te reageren.

Je hoeft niet altijd op alle punten eens te zijn met een dominee om respect te hebben voor hem. Afgelopen zaterdag heb ik een preek geluisterd van ds Sligtenhorst. Het was werkelijk waar een heel bijzondere preek. Het heeft veel met me gedaan. Maar sta ik nu op 1 lijn met ds Sligtenhorst? Geen idee, ik ken de hele dominee niet. Maar ik heb wel respect voor hem.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

https://www.rd.nl/kerk-religie/curatori ... -1.1676125
Ik let graag op details.

Zien jullie ook de foto die ophangt aan de muur op de tweede afbeelding?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/curatori ... -1.1676125
Ik let graag op details.

Zien jullie ook de foto die ophangt aan de muur op de tweede afbeelding?
Gisteren wilde ik al aan je vragen van wie die trouwfoto zou kunnen zijn. :langue
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Jantje schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/curatori ... -1.1676125
Ik let graag op details.

Zien jullie ook de foto die ophangt aan de muur op de tweede afbeelding?
Gisteren wilde ik al aan je vragen van wie die trouwfoto zou kunnen zijn. :langue
Tja, wie zou dat nou toch zijn, hé?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
Hollander schreef:
Jantje schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/curatori ... -1.1676125
Ik let graag op details.

Zien jullie ook de foto die ophangt aan de muur op de tweede afbeelding?
Gisteren wilde ik al aan je vragen van wie die trouwfoto zou kunnen zijn. :langue
Tja, wie zou dat nou toch zijn, hé?
Docenten aan de Theologische School? Ik kan ze zo niet allemaal benoemen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Erskinees schreef:
Jantje schreef:Ik wil wel toegeven aan de criticasters dat dit inderdaad een zwak punt is van de GG. Je ziet dat ook met de Bijbelvertalingen. Daar lopen we ook veel te ver in achter.

Hopelijk zal dit de komende jaren veranderen als er eventueel wat jongere predikanten zitting nemen op de hoge plaatsen binnen de verschillende Synodevergaderingen.
Het is mooi dat er nu een commissie is die zich gaat bezinnen op revisie van de SV. Maar dit is gewoon 10 jaar te laat. Voordat besloten wordt om zo'n project op poten te zetten en voordat dit dan af is ben je weer 5-7 jaar verder. En zo hobbelen we achter de feiten aan en gaat het kerkvolk alsnog de HSV gebruiken.
De HSV is er ook gekomen omdat men te lang heeft gewacht met revisie.
Het was al een teken aan de wand toen men aangaf de woorden die aan vervanging toe zijn/vervangen kunnen worden niet te vervangen omdat het er te veel zijn.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Delftenaar »

Maar de HSV is toch al een revisie van de SV?
Wat maakt dat het resultaat van de revisie, los van details, anders is dan de HSV?
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door deschpin »

Erskinees schreef:
Jantje schreef:Ik wil wel toegeven aan de criticasters dat dit inderdaad een zwak punt is van de GG. Je ziet dat ook met de Bijbelvertalingen. Daar lopen we ook veel te ver in ach. En zo hobbelen we achter de feiten aan en gaat het kerkvolk alsnog de HSV gebruiken.
Dat gebeurt al op flinke schaal, maar je hebt het niet van mij.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Plaats reactie