Gereformeerde Gemeenten

Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Nathanaël »

Jantje schreef:
Zita schreef: Dat er verwijten zijn, is toch niet meteen kenmerk van het ware? Iets meer inhoudelijke argumentatie zou wel fijn zijn.
Hoe meer kritiek een dominee krijgt, hoe vaker gelijk hij meestal heeft.

In de Bijbel zijn zulke voorbeelden ook terug te vinden. Blijkbaar wekt de reactie een soort gevoel van afweer op, vanuit een bepaalde onderbewustzijn dat er toch een kern van waarheid zit in het schrijven van ds. Schot. Dat is vaak zo als andere mensen zo fel reageren.
Het is al eerder aangegeven, maar deze redenering is natuurlijk onjuist. Als je die doortrekt is het zo dat iemand als Joel Osteen (bekende prediker van het welvaarts-evangelie) gelijk heeft, omdat er veel kritiek op komt. (En dan zijn er nog miljoenen voorbeelden te noemen.)

Afweer kan inderdaad worden opgeroepen door het onderbewuste besef dat iemand gelijk heeft, terwijl je er niet mee in wilt stemmen.
Afweer wordt veel vaker opgeroepen doordat iemand dingen zegt of schrijft die gewoon niet waar zijn.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Het zal wel. Ik deel die visie geenszins.

Wat één opmerking al niet tot stofwolk aan reacties kan ontlokken zeg... Het houdt de gemoederen weer flink bezig.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Nathanaël »

Jantje schreef:Het zal wel. Ik deel die visie geenszins.

Wat één opmerking al niet tot stofwolk aan reacties kan ontlokken zeg... Het houdt de gemoederen weer flink bezig.
Natuurlijk houdt het je gemoederen flink bezig als je door eneJantje wordt afgeschilderd als iemand die afwijkt van de leer die naar de godzaligheid is.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Nathanaël schreef:
Jantje schreef:Het zal wel. Ik deel die visie geenszins.

Wat één opmerking al niet tot stofwolk aan reacties kan ontlokken zeg... Het houdt de gemoederen weer flink bezig.
Natuurlijk houdt het je gemoederen flink bezig als je door eneJantje wordt afgeschilderd als iemand die afwijkt van de leer die naar de godzaligheid is.
Die reactie heb ik aangepast. Goed lezen!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Nathanaël »

Jantje schreef:
Nathanaël schreef:
Jantje schreef:Het zal wel. Ik deel die visie geenszins.

Wat één opmerking al niet tot stofwolk aan reacties kan ontlokken zeg... Het houdt de gemoederen weer flink bezig.
Natuurlijk houdt het je gemoederen flink bezig als je door eneJantje wordt afgeschilderd als iemand die afwijkt van de leer die naar de godzaligheid is.
Die reactie heb ik aangepast. Goed lezen!
Het is goed met je. Slaap lekker.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef:
Nathanaël schreef:
Jantje schreef:Het zal wel. Ik deel die visie geenszins.

Wat één opmerking al niet tot stofwolk aan reacties kan ontlokken zeg... Het houdt de gemoederen weer flink bezig.
Natuurlijk houdt het je gemoederen flink bezig als je door eneJantje wordt afgeschilderd als iemand die afwijkt van de leer die naar de godzaligheid is.
Die reactie heb ik aangepast. Goed lezen!
In andere woorden staat er nog steeds hetzelfde.
Je doet gevaarlijke uitspraken, hoe rechtzinnig ze in jouw ogen misschien ook zijn.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Simon0612 schreef:
DDD schreef:
Simon0612 schreef:
DDD schreef:Dat is dus op de persoon, vooral als je zelf niet één onderbouwing van je standpunt geeft. Maar ik kan vrij goed lezen en schrijven.
Ik denk niet dat het op de persoon is. Misschien kort op het randje, maar daar begeef je jezelf ook graag op. Dan niet gaan koeren als het terugkeert.
Een belangrijk verschil is dan nog, dat wat ik zeg geen onzin is.
Mag je allemaal vinden. Ik noem het betweterig.

Natuurlijk noem je dat betweterig. Dat is een standaardreactie van mensen die het onprettig vinden dat iemand anders het beter weet. Maar het zegt niets over de vraag wie er gelijk heeft. Je roept zelf maar wat, terwijl ik mijn commentaar op het saambinderartikel heb onderbouwd, anders dan Hoopvol en Jantje.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef: Natuurlijk noem je dat betweterig. Dat is een standaardreactie van mensen die het onprettig vinden dat iemand anders het beter weet. Maar het zegt niets over de vraag wie er gelijk heeft. Je roept zelf maar wat, terwijl ik mijn commentaar op het saambinderartikel heb onderbouwd, anders dan Hoopvol en Jantje.
Ik heb inhoudelijk niets geroepen. Onjuiste conclusie DDD. Het stoort me alleen hoe predikanten hier vaak worden weggezet. Ook nu weer. En volgens mij is een paar reacties eerder ook al een bericht weggehaald door een moderator!

Je mag best lekker roepen en probeer vooral overal je gelijk te halen, maar houdt gewoon respect voor je (eigen GG) predikanten.

P.s.: Natuurlijk vond je het op de persoon. Dat is de standaardreactie als je mensen zegt dat ze het niet willen begrijpen of het niet vatten :langue
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:(...) In de Bijbel zijn zulke voorbeelden ook terug te vinden. Blijkbaar wekt de reactie een soort gevoel van afweer op, vanuit een bepaalde onderbewustzijn dat er toch een kern van waarheid zit in het schrijven van ds. Schot. Dat is vaak zo als andere mensen zo fel reageren.
Jantje schreef:Maar als je een website maakt en jij en ik weten al bij voorbaat dat mensen in De Valk-Wekerom, Waardenburg en alle Jantjes in Oostkapelle en Vlissingen tien meter de lucht in steigeren bij het aanschouwen van zo'n website, dan werkt dat niet samenbindend.
Jantje, bedoel je dit met een bepaald onderbewustzijn dat er toch een kern van waarheid zit in hetgeen anderen schrijven?
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hoopvol »

Simon0612 schreef:
DDD schreef: Natuurlijk noem je dat betweterig. Dat is een standaardreactie van mensen die het onprettig vinden dat iemand anders het beter weet. Maar het zegt niets over de vraag wie er gelijk heeft. Je roept zelf maar wat, terwijl ik mijn commentaar op het saambinderartikel heb onderbouwd, anders dan Hoopvol en Jantje.
Ik heb inhoudelijk niets geroepen. Onjuiste conclusie DDD. Het stoort me alleen hoe predikanten hier vaak worden weggezet. Ook nu weer. En volgens mij is een paar reacties eerder ook al een bericht weggehaald door een moderator!

Je mag best lekker roepen en probeer vooral overal je gelijk te halen, maar houdt gewoon respect voor je (eigen GG) predikanten.

P.s.: Natuurlijk vond je het op de persoon. Dat is de standaardreactie als je mensen zegt dat ze het niet willen begrijpen of het niet vatten :langue
Helemaal eens @DDD. Als je dan toch zo goed leest... Ik heb bewust geen waardeoordeel gegeven over beide stukken. Ik heb ze wel beide gelezen en geluisterd. Ik vraag me af of iedereen dat gedaan heeft.

Misschien een beetje op de persoon maar als reactie op jouw beschuldiging:
Voor de rest snap ik niet dat je zo vaak bezig bent om je eigen nest te bevuilen. Dat je het af en toe niet eens bent, oké dat kan dat heb ik ook. Maar als je het voor 80% niet eens bent, trek dan je conclusie en ga dan naar een kerk waar ze de waarheid in jouw ogen prediken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Jantje schreef:(...) In de Bijbel zijn zulke voorbeelden ook terug te vinden. Blijkbaar wekt de reactie een soort gevoel van afweer op, vanuit een bepaalde onderbewustzijn dat er toch een kern van waarheid zit in het schrijven van ds. Schot. Dat is vaak zo als andere mensen zo fel reageren.
Jantje schreef:Maar als je een website maakt en jij en ik weten al bij voorbaat dat mensen in De Valk-Wekerom, Waardenburg en alle Jantjes in Oostkapelle en Vlissingen tien meter de lucht in steigeren bij het aanschouwen van zo'n website, dan werkt dat niet samenbindend.
Jantje, bedoel je dit met een bepaald onderbewustzijn dat er toch een kern van waarheid zit in hetgeen anderen schrijven?
Nee.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Hollander schreef:
Jantje schreef:(...) In de Bijbel zijn zulke voorbeelden ook terug te vinden. Blijkbaar wekt de reactie een soort gevoel van afweer op, vanuit een bepaalde onderbewustzijn dat er toch een kern van waarheid zit in het schrijven van ds. Schot. Dat is vaak zo als andere mensen zo fel reageren.
Jantje schreef:Maar als je een website maakt en jij en ik weten al bij voorbaat dat mensen in De Valk-Wekerom, Waardenburg en alle Jantjes in Oostkapelle en Vlissingen tien meter de lucht in steigeren bij het aanschouwen van zo'n website, dan werkt dat niet samenbindend.
Jantje, bedoel je dit met een bepaald onderbewustzijn dat er toch een kern van waarheid zit in hetgeen anderen schrijven?
Nee.
Grappig. Als er bij dominees veel reacties komt, komt dat omdat er een kern van waarheid in zit. Als jij heftig reageert, komt dit dan weer niet doordat anderen een kerk van waarheid hebben. Het maakt, zoals ik eerder zei, je wereld wel heerlijk eenvoudig.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Maar hoe gaat het verder eigenlijk in de Gereformeerde Gemeenten? Ik heb gisteren een mooi contact met een ouderling in een GG gehad over de preek die hij had gelezen afgelopen zondag. Mooi om via de band te mogen horen dat mensen er echt door waren geraakt.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Als we er goed over nadenken is dit draadje echt in en in triest.
Ik kan al die felle, liefdeloze en geesteloze kritiek op het initiatief ABCvanhetgeloof, niet anders zien dan een haat tegen het evangelie.
Verzet tegen de genade.

En zo is het vaak in onze gezindte.
En zo gaan we door, 'dank U Heere dat ik niet ben gelijk zij'
Veelal zonder zelf te durven erkennen dat we van genade leven.

*Maar we wisten het toch net iets beter dan die 'lichten'*


Het is voor eeuwig te kort..
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Bezorgd schreef:Als we er goed over nadenken is dit draadje echt in en in triest.
Ik kan al die felle, liefdeloze en geesteloze kritiek op het initiatief ABCvanhetgeloof, niet anders zien dan een haat tegen het evangelie.
Verzet tegen de genade.

En zo is het vaak in onze gezindte.
En zo gaan we door, 'dank U Heere dat ik niet ben gelijk zij'
Veelal zonder zelf te durven erkennen dat we van genade leven.

*Maar we wisten het toch net iets beter dan die 'lichten'*


Het is voor eeuwig te kort..
Ik mag aannemen dat je je zelf er bij insluit.
Plaats reactie