Gereformeerde Gemeenten

Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Nathanaël »

GGotK schreef:
Nathanaël schreef: Ik begrijp je punt niet. Alle citaten die ik heb gegeven komen van de betreffende pagina´s. Waarom plak jij hier nu maar een deel van de tekst?
Ja nu wordt hij helemaal mooi: Jij pakt 1 zinnetje uit een hele tekst. Als je de gehele tekst beziet begrijp ik de kritiek van ds Schot wel
degelijk.
Natuurlijk pak ik (meerdere keren) één zin (of een paar zinnen) uit de hele tekst. Ds. Schot geeft aan dat bepaalde dingen ´node gemist´ worden: ze worden dus niet gezegd. Dan is het citeren van een stukje uit het geheel van de tekst voldoende om aan te tonen dat hij niet de waarheid spreekt.

Vervolgens zeg jij: Laten we wel de juiste teksten van ABC van het geloof weergeven waar ds Schot wat over schreef!
Vervolgens plak je daar maar een deel van de tekst. (Overigens de stijl van ds. Schot, dus in die zin begrijp ik het wel.)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Simon0612 schreef:
DDD schreef:Welnee. Ik heb toch de teksten gelezen.

@GGotK: Wat is er mis met de tekst over genade?
Misschien mis je het vermogen om het goed te begrijpen, of wil je het perse op een bepaalde manier opvatten..


Dat is dus op de persoon, vooral als je zelf niet één onderbouwing van je standpunt geeft. Maar ik kan vrij goed lezen en schrijven.
Laatst gewijzigd door DDD op 30 jun 2020, 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Nathanaël »

Jantje schreef:Altijd het verband lezen, @Nathanaël. Dat zou jij toch moeten weten. :slurp

@JvW, als je zelfs ds. Joosse onder de categorie 'rechts' schaart, blijft er niet veel meer over inderdaad. Gekker moet het toch niet worden. :bobo
Dat is juist wat ik de hele tijd beweer, maar wat ds. Schot niet doet in deze recensie. En jij volgt hem klakkeloos na. Dus misschien moet je eens voor een spiegel gaan staan en dan je tip herhalen.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

Hoopvol schreef:
Bezorgd schreef:
Hoopvol schreef:Mensen!

Stop even met moddergooien a.u.b. Hier word niemand wijzer van en is zeker niet christelijk!

Zullen we een nieuw topic aanmaken en de bijdrage van ds Vreugdehil inhoudelijk bespreken?

En daarna het stuk van ds Schot?
Helemaal eens.
Het ging over goedertierenheid.
Wie hebben het geluisterd?
Ik heb het stuk geluisterd.
Ik vraag me wel af of inhoudelijk bespreken mogelijk is gezien de reacties.
En ik vraag me af of het inhoudelijk bespreken niet lijdt tot weer een rotonde over de doop en de daaraan verbonden beloftes, aanbiedingen e.d. -> oftewel het verschil in leer binnen de gereformeerde gezindte.

(Eigenlijk heb ik daar persoonlijk geen trek in omdat dit alleen maar lijdt tot onbegrip)
Je ziet het inderdaad duidelijk aankomen. En de stellige meningen vliegen weer door lucht. De een weet t nog beter dan de ander. Misschien zijn we er beter mee als we het juist allemaal niet meer weten...
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:Dat is dus op de persoon, vooral als je zelf niet één onderbouwing van je standpunt geeft. Maar ik kan vrij goed lezen en schrijven.
Ik denk niet dat het op de persoon is. Misschien kort op het randje, maar daar begeef je jezelf ook graag op. Dan niet gaan koeren als het terugkeert.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Welnee. Dat wordt altijd alleen gezegd als de dominee van eigen smaak evident onzin vertelt.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Simon0612 schreef:
DDD schreef:Dat is dus op de persoon, vooral als je zelf niet één onderbouwing van je standpunt geeft. Maar ik kan vrij goed lezen en schrijven.
Ik denk niet dat het op de persoon is. Misschien kort op het randje, maar daar begeef je jezelf ook graag op. Dan niet gaan koeren als het terugkeert.
Een belangrijk verschil is dan nog, dat wat ik zeg geen onzin is.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Het is wel onzinnig. Je serveert al ds. Schot af omdat hij anders over de doop denkt dan jij. Dat is sowieso al op de persoon.
Nathanaël schreef:
Jantje schreef:Altijd het verband lezen, @Nathanaël. Dat zou jij toch moeten weten. :slurp

@JvW, als je zelfs ds. Joosse onder de categorie 'rechts' schaart, blijft er niet veel meer over inderdaad. Gekker moet het toch niet worden. :bobo
Dat is juist wat ik de hele tijd beweer, maar wat ds. Schot niet doet in deze recensie. En jij volgt hem klakkeloos na. Dus misschien moet je eens voor een spiegel gaan staan en dan je tip herhalen.
Nee. Ik begin er gewoon niet aan.

En om het met ds. Schot te zeggen: dan heb ik het nog niet eens gehad over het switchen tussen HSV en SV.

Daar alleen krijg ik al allergie van.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Nathanaël schreef:
GGotK schreef:
Nathanaël schreef: Ik begrijp je punt niet. Alle citaten die ik heb gegeven komen van de betreffende pagina´s. Waarom plak jij hier nu maar een deel van de tekst?
Ja nu wordt hij helemaal mooi: Jij pakt 1 zinnetje uit een hele tekst. Als je de gehele tekst beziet begrijp ik de kritiek van ds Schot wel
degelijk.
Natuurlijk pak ik (meerdere keren) één zin (of een paar zinnen) uit de hele tekst. Ds. Schot geeft aan dat bepaalde dingen ´node gemist´ worden: ze worden dus niet gezegd. Dan is het citeren van een stukje uit het geheel van de tekst voldoende om aan te tonen dat hij niet de waarheid spreekt.

Vervolgens zeg jij: Laten we wel de juiste teksten van ABC van het geloof weergeven waar ds Schot wat over schreef!
Vervolgens plak je daar maar een deel van de tekst. (Overigens de stijl van ds. Schot, dus in die zin begrijp ik het wel.)
Wat ds. Schot mist mis ik ook. Het is alles verstandelijk beredeneerbaar, en dat is het geloof van deze tijd. Met een goed verstand en met wat goede wil kan een meen heel nabij komen. Bijvoorbeeld zou ik kunnen wijzen op veerman IJdele Hoop uit de Christenreis. Het lijkt soms wel of er niemand meer bang is voor deze veerman.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JvW »

Jantje schreef:Altijd het verband lezen, @Nathanaël. Dat zou jij toch moeten weten. :slurp

@JvW, als je zelfs ds. Joosse onder de categorie 'rechts' schaart, blijft er niet veel meer over inderdaad. Gekker moet het toch niet worden. :bobo
Jentje, je snapt best wat ik bedoel met mijn opmerking over rechts. Heel de breedte van de GG moet ergens achter staan volgens jou voordat je dat middel mag gebruiken. En waar heb ik gezegd dat er niet veel overblijft? Er zijn meer predikanten dan in de GG hoor, gelukkig wel!

Verder ga ik er niet meer op in.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:
Simon0612 schreef:
DDD schreef:Dat is dus op de persoon, vooral als je zelf niet één onderbouwing van je standpunt geeft. Maar ik kan vrij goed lezen en schrijven.
Ik denk niet dat het op de persoon is. Misschien kort op het randje, maar daar begeef je jezelf ook graag op. Dan niet gaan koeren als het terugkeert.
Een belangrijk verschil is dan nog, dat wat ik zeg geen onzin is.
Mag je allemaal vinden. Ik noem het betweterig.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Zita schreef:
Jantje schreef:
crossmountain schreef:
GGotK schreef:Als GG gezin lijkt het me toch vanzelfsprekend dat je je kinderen (vanaf 14 jaar) de bijbelse kernwoorden eerst probeert uit te leggen middels het boekje 'Bij de Bron'. Dat sluit nu eenmaal het beste aan bij de preken/leer in de GG.

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat alle dominees uit CGK (DC) (of HHK) blij zijn met alles wat er op de bewuste site staat.
Zoals je in het tweede deel schrijft over "niet voorstellen dat alle dominees" geldt dat waarschijnlijk ook over het eerste gedeelte. Het zal namelijk niet aansluiten bij "alle preken/leer van de GG".
Dat houdt je toch. Het sluit in ieder geval béter aan bij de prediking in de GG. Maar belangrijker: het sluit ook beter aan bij Gods Woord, naar mijn mening. De evenwichtigheid is meer aanwezig, precies wat ds. Schot ook pijnlijk blootlegt, getuige de verwijtende reacties hier op forum.
Dat er verwijten zijn, is toch niet meteen kenmerk van het ware? Iets meer inhoudelijke argumentatie zou wel fijn zijn.
Hoe meer kritiek een dominee krijgt, hoe vaker gelijk hij meestal heeft.

In de Bijbel zijn zulke voorbeelden ook terug te vinden. Blijkbaar wekt de reactie een soort gevoel van afweer op, vanuit een bepaalde onderbewustzijn dat er toch een kern van waarheid zit in het schrijven van ds. Schot. Dat is vaak zo als andere mensen zo fel reageren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

JvW schreef:
Jantje schreef:Altijd het verband lezen, @Nathanaël. Dat zou jij toch moeten weten. :slurp

@JvW, als je zelfs ds. Joosse onder de categorie 'rechts' schaart, blijft er niet veel meer over inderdaad. Gekker moet het toch niet worden. :bobo
Jentje, je snapt best wat ik bedoel met mijn opmerking over rechts. Heel de breedte van de GG moet ergens achter staan volgens jou voordat je dat middel mag gebruiken. En waar heb ik gezegd dat er niet veel overblijft? Er zijn meer predikanten dan in de GG hoor, gelukkig wel!

Verder ga ik er niet meer op in.
Ik heet Jantje.

En verder lijk jij alleen iets te willen lezen als bepaalde predikanten uit het linker smaldeel eraan hebben meegewerkt. Dat is erg jammer en ook niet nodig.

Lees je de brochure waaraan verschillende predikanten uit de gereformeerde gezindte hebben meegewerkt ook niet?
Laatst gewijzigd door Jantje op 30 jun 2020, 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Nathanaël schreef:
GGotK schreef:
Nathanaël schreef: Ik begrijp je punt niet. Alle citaten die ik heb gegeven komen van de betreffende pagina´s. Waarom plak jij hier nu maar een deel van de tekst?
Ja nu wordt hij helemaal mooi: Jij pakt 1 zinnetje uit een hele tekst. Als je de gehele tekst beziet begrijp ik de kritiek van ds Schot wel
degelijk.
Natuurlijk pak ik (meerdere keren) één zin (of een paar zinnen) uit de hele tekst. Ds. Schot geeft aan dat bepaalde dingen ´node gemist´ worden: ze worden dus niet gezegd. Dan is het citeren van een stukje uit het geheel van de tekst voldoende om aan te tonen dat hij niet de waarheid spreekt.

Vervolgens zeg jij: Laten we wel de juiste teksten van ABC van het geloof weergeven waar ds Schot wat over schreef!
Vervolgens plak je daar maar een deel van de tekst. (Overigens de stijl van ds. Schot, dus in die zin begrijp ik het wel.)
Het klopt gewoon niet wat je me verwijt, maar ik laat het verder rusten.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Nathanaël »

GGotK schreef:
Nathanaël schreef:
GGotK schreef:
Nathanaël schreef: Ik begrijp je punt niet. Alle citaten die ik heb gegeven komen van de betreffende pagina´s. Waarom plak jij hier nu maar een deel van de tekst?
Ja nu wordt hij helemaal mooi: Jij pakt 1 zinnetje uit een hele tekst. Als je de gehele tekst beziet begrijp ik de kritiek van ds Schot wel
degelijk.
Natuurlijk pak ik (meerdere keren) één zin (of een paar zinnen) uit de hele tekst. Ds. Schot geeft aan dat bepaalde dingen ´node gemist´ worden: ze worden dus niet gezegd. Dan is het citeren van een stukje uit het geheel van de tekst voldoende om aan te tonen dat hij niet de waarheid spreekt.

Vervolgens zeg jij: Laten we wel de juiste teksten van ABC van het geloof weergeven waar ds Schot wat over schreef!
Vervolgens plak je daar maar een deel van de tekst. (Overigens de stijl van ds. Schot, dus in die zin begrijp ik het wel.)
Het klopt gewoon niet wat je me verwijt, maar ik laat het verder rusten.
Ik vind het prima om het te laten rusten, maar het enige dat ik je volgens mij in bovenstaande post verwijt is dat je niet de volledige tekst hier plakt. Dat klopt wel degelijk, dat kan iedereen zien die de pagina opent.
Plaats reactie