Gereformeerde Gemeenten

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:Als ik dat artikel lees op Digibron, dan worden er toch echt wezenlijke zaken gemist. Ik heb daar zeker onderzoek naar gedaan. Het is ook niet zo dat ik automatisch alles klakkeloos overneem wat in de Saambinder staat.

Over Bijbelse begrippen moeten we eerlijk zijn. Er kan niet een beetje water bij de wijn, zelfs geen druppel. Want we kunnen ons en onze kinderen maar één keer bedriegen.
Vertel...
Dat is meer dan drie jaar geleden. Maar als ik van de zomer nog eens tijd heb, zal ik wat voorbeelden noemen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

crossmountain schreef:
mcgk schreef:
Jantje schreef: Een klein beetje anders als de leer die naar de godzaligheid is, kan al levensgevaarlijke gevolgen hebben. Daar zijn de voorbeelden van bekend.
De LCJ brengt anders gewoon de leer die naar de godzaligheid is. LCJ = rechtergedeelte van de CGK.
Mooie ontwikkeling dat een Gergempredikant meedoet. Hopelijk volgen er meer. Van mij zou de CGK meer met de broeders van de GG mogen samenwerken! Misschien komt ds. Schot er dan ook achter dat we niet eng zijn.
En ik denk dat de visie van Ds. Schot op bepaalde zaken ook niet GerGem breed gedragen wordt. Hij schrijft bijvoorbeeld in het artikel: Tenslotte het kernbegrip ‘de doop’. ‘De doop is ook een teken. Een teken van God waarin Hij laat zien wat Hij belooft: vergeving van je zonden’. Wezen en bediening komt niet aan de orde. Nergens valt, zoals Calvijn wel gedurig doet, het woord verkiezing. Uit deze uitleg blijkt dat men de doop als een persoonlijke belofte ziet, die bekering en geloof vraagt. Achter zo’n uitleg gaat een verbondsopvatting schuil, die wij onze catechisanten niet willen meegeven.
Wordt ons klassieke doopformulier nog wel gebruikt door Ds. Schot? Ik verwijs naar een artikel in Daniel van. Ds. Driessen: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... d9b6d602e3
Dat is dus een baptistische benadering die hij aandraagt
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Zeeuw schreef:
Jantje schreef:Als ik dat artikel lees op Digibron, dan worden er toch echt wezenlijke zaken gemist. Ik heb daar zeker onderzoek naar gedaan. Het is ook niet zo dat ik automatisch alles klakkeloos overneem wat in de Saambinder staat.

Over Bijbelse begrippen moeten we eerlijk zijn. Er kan niet een beetje water bij de wijn, zelfs geen druppel. Want we kunnen ons en onze kinderen maar één keer bedriegen.
Vertel...
Dat is meer dan drie jaar geleden. Maar als ik van de zomer nog eens tijd heb, zal ik wat voorbeelden noemen.
Beetje flauw. Als ik onderzoek doe, dan leg ik dat vast. En heb ik dat gewoon bij de hand. Ik kreeg vandaag op mijn werk een vraag naar documenten uit 1984. Binnen 3 minuten beantwoorden. Want...vastgelegd. Jij hebt alle dagen tijd genoeg, dus moet snel gaan denk ik.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Nathanaël »

Ik zit een en ander nog eens te vergelijken, maar ik de kritiek van ds. Schot is gewoon echt aantoonbaar onjuist. Ik vind het echt jammer en schadelijk dat dit soort dingen geschreven worden, vooral omdat er meer gemeenteleden zijn die op dezelfde manier denken als een enkeling hier. Als een bepaalde dominee het zegt is het waar.
Ik lees niet vaak recensies van ds. Schot, maar het valt me wel op dat hij zowel bij deze recensie als bij die van het boek van dr. Klaassen, waar het enige tijd geleden over ging, allerlei dingen opschrijft die gewoon niet waar zijn. Ik begrijp niet waarom hij dat doet. Als hij het oneens is met een boek of website is dat prima, maar dan zullen daar ook gewoon goede en terechte argumenten voor zijn. Dan hoef je er niet zelf dingen bij te verzinnen. En als je die dingen niet kunt vinden, waarom schrijf je dan geen positieve recensie? En als je dat niet wilt, waarom hou je dan niet gewoon je mond?
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door crossmountain »

Zeeuw schreef:Ik kreeg vandaag op mijn werk een vraag naar documenten uit 1984. Binnen 3 minuten beantwoorden. Want...vastgelegd.
En dan ging het niet om een tekening van de kleuterschool?
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Als GG gezin lijkt het me toch vanzelfsprekend dat je je kinderen (vanaf 14 jaar) de bijbelse kernwoorden eerst probeert uit te leggen middels het boekje 'Bij de Bron'. Dat sluit nu eenmaal het beste aan bij de preken/leer in de GG.

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat alle dominees uit CGK (DC) (of HHK) blij zijn met alles wat er op de bewuste site staat.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

crossmountain schreef:
Zeeuw schreef:Ik kreeg vandaag op mijn werk een vraag naar documenten uit 1984. Binnen 3 minuten beantwoorden. Want...vastgelegd.
En dan ging het niet om een tekening van de kleuterschool?
'Op mijn werk'. Het waren uiteraard niet door mij opgestelde documenten. Het gaat om vastlegging en vindbaarheid.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Rechterflank kan toch mee doen met de jongerenavonden van de GGiN ?
En de rest met de andere alternatieven ?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:Beetje flauw. Als ik onderzoek doe, dan leg ik dat vast. En heb ik dat gewoon bij de hand. Ik kreeg vandaag op mijn werk een vraag naar documenten uit 1984. Binnen 3 minuten beantwoorden. Want...vastgelegd. Jij hebt alle dagen tijd genoeg, dus moet snel gaan denk ik.
Ik heb zoveel documenten, dat moet ik dan eerst opzoeken in mijn archief. :oO
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door crossmountain »

GGotK schreef:Als GG gezin lijkt het me toch vanzelfsprekend dat je je kinderen (vanaf 14 jaar) de bijbelse kernwoorden eerst probeert uit te leggen middels het boekje 'Bij de Bron'. Dat sluit nu eenmaal het beste aan bij de preken/leer in de GG.

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat alle dominees uit CGK (DC) (of HHK) blij zijn met alles wat er op de bewuste site staat.
Zoals je in het tweede deel schrijft over "niet voorstellen dat alle dominees" geldt dat waarschijnlijk ook over het eerste gedeelte. Het zal namelijk niet aansluiten bij "alle preken/leer van de GG".
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Nathanaël schreef:Ik zit een en ander nog eens te vergelijken, maar ik de kritiek van ds. Schot is gewoon echt aantoonbaar onjuist. Ik vind het echt jammer en schadelijk dat dit soort dingen geschreven worden, vooral omdat er meer gemeenteleden zijn die op dezelfde manier denken als een enkeling hier. Als een bepaalde dominee het zegt is het waar.
Ik lees niet vaak recensies van ds. Schot, maar het valt me wel op dat hij zowel bij deze recensie als bij die van het boek van dr. Klaassen, waar het enige tijd geleden over ging, allerlei dingen opschrijft die gewoon niet waar zijn. Ik begrijp niet waarom hij dat doet. Als hij het oneens is met een boek of website is dat prima, maar dan zullen daar ook gewoon goede en terechte argumenten voor zijn. Dan hoef je er niet zelf dingen bij te verzinnen. En als je die dingen niet kunt vinden, waarom schrijf je dan geen positieve recensie? En als je dat niet wilt, waarom hou je dan niet gewoon je mond?
[knip] Spreek met respect over mensen en zeker over predikanten.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Zeeuw schreef:Beetje flauw. Als ik onderzoek doe, dan leg ik dat vast. En heb ik dat gewoon bij de hand. Ik kreeg vandaag op mijn werk een vraag naar documenten uit 1984. Binnen 3 minuten beantwoorden. Want...vastgelegd. Jij hebt alle dagen tijd genoeg, dus moet snel gaan denk ik.
Ik heb zoveel documenten, dat moet ik dan eerst opzoeken in mijn archief. :oO
Nee hoor Jan, je hebt zeker weten niet meer documenten dan ik. Goed systeem aanbrengen. Of niet pochen met 'ik heb onderzoek gedaan'.
JvW
Berichten: 761
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JvW »

GGotK schreef:Als GG gezin lijkt het me toch vanzelfsprekend dat je je kinderen (vanaf 14 jaar) de bijbelse kernwoorden eerst probeert uit te leggen middels het boekje 'Bij de Bron'. Dat sluit nu eenmaal het beste aan bij de preken/leer in de GG.

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat alle dominees uit CGK (DC) (of HHK) blij zijn met alles wat er op de bewuste site staat.
Mijn kinderen zijn 7, 11 en 14. Ik heb eerst eens gekeken naar dat boekje, maar ik kan dat toch echt geen vervanging vinden van de website. Verder valt me op dat het een zeer select gezelschap is die het heeft geschreven. Ik kan dat zo niet gebruiken voor onze gezinsmomenten in ieder geval.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

crossmountain schreef:
GGotK schreef:Als GG gezin lijkt het me toch vanzelfsprekend dat je je kinderen (vanaf 14 jaar) de bijbelse kernwoorden eerst probeert uit te leggen middels het boekje 'Bij de Bron'. Dat sluit nu eenmaal het beste aan bij de preken/leer in de GG.

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat alle dominees uit CGK (DC) (of HHK) blij zijn met alles wat er op de bewuste site staat.
Zoals je in het tweede deel schrijft over "niet voorstellen dat alle dominees" geldt dat waarschijnlijk ook over het eerste gedeelte. Het zal namelijk niet aansluiten bij "alle preken/leer van de GG".
Dat houdt je toch. Het sluit in ieder geval béter aan bij de prediking in de GG. Maar belangrijker: het sluit ook beter aan bij Gods Woord, naar mijn mening. De evenwichtigheid is meer aanwezig, precies wat ds. Schot ook pijnlijk blootlegt, getuige de verwijtende reacties hier op forum.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Dat is een onzin-redenering. Omdat andere mensen vinden dat ds. Schot onzin schrijft, zou het waar zijn. Dat klopt natuurlijk niet.
Plaats reactie