Gereformeerde Gemeenten

GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

JvW schreef:
GGotK schreef:
Jantje schreef:
JvW schreef:Prachtig! We gebruiken de site van ABC van het geloof regelmatig voor onze gezinsmomenten op zondag met de kinderen.
Ik gebruik die website niet. Zeker niet na alles wat hierover in de Saambinder geschreven is, ik meen door ds. A. Schot.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 78b6fea30c
Tja, wij vinden het prima materiaal om te gebruiken. Ik heb vanuit de GG ook nog geen alternatief gezien eerlijk gezegd.
Bij de Bron, zoals vermeld in het bewuste artikel, is een alternatief vanuit de GG.
Erskinees
Berichten: 2754
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Deze site wordt veelvuldig gebruikt bij cathechisaties, jv's en bijbelstudies van HHK en CGK gemeenten. Ook (en juist) in de rechterflank van de HHK en de gemeenten rondom Bewaar het Pand. Daar weet een groot gedeelte van de GG zich heel nauw mee verbonden. De website maakt misschien niet altijd gebruik van GG-jargon en cliches. Ook is het geen theologisch naslagwerk maar een website voor jongeren.
JvW
Berichten: 761
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JvW »

Jantje schreef:Dus jij deelt niet de visie van ds. Schot? Waarom niet? Hij is toch heel duidelijk?
Ik deel niet alles nee. We gebruiken bijvoorbeeld thuis altijd SV, HSV en NBV bij het gezinsmoment. Dus het HSV argument gaat al niet op.

En zoals gezegd: wat is het alternatief? Wat gebruik jij dan als alternatief? Verder precies wat Erskinees zegt. Het gaat gewoon uit van de LCJ.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

JvW schreef:
Jantje schreef:Dus jij deelt niet de visie van ds. Schot? Waarom niet? Hij is toch heel duidelijk?
Ik deel niet alles nee. We gebruiken bijvoorbeeld thuis altijd SV, HSV en NBV bij het gezinsmoment. Dus het HSV argument gaat al niet op.

En zoals gezegd: wat is het alternatief? Wat gebruik jij dan als alternatief? Verder precies wat Erskinees zegt. Het gaat gewoon uit van de LCJ.
Bij de Bron, BMU, Bijbelverklaringen enzovoorts.

Een klein beetje anders als de leer die vanouds binnen de kring onzer gemeenten klinkt, kan al levensgevaarlijke gevolgen hebben. Daar zijn de voorbeelden van bekend.
Laatst gewijzigd door Jantje op 30 jun 2020, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
JvW
Berichten: 761
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JvW »

Jantje schreef:
JvW schreef:
Jantje schreef:Dus jij deelt niet de visie van ds. Schot? Waarom niet? Hij is toch heel duidelijk?
Ik deel niet alles nee. We gebruiken bijvoorbeeld thuis altijd SV, HSV en NBV bij het gezinsmoment. Dus het HSV argument gaat al niet op.

En zoals gezegd: wat is het alternatief? Wat gebruik jij dan als alternatief? Verder precies wat Erskinees zegt. Het gaat gewoon uit van de LCJ.
Bij de Bron, BMU, Bijbelverklaringen enzovoorts.

Een klein beetje anders als de leer die naar de godzaligheid is, kan al levensgevaarlijke gevolgen hebben. Daar zijn de voorbeelden van bekend.
Dus je beweert dat het niet de juiste leer is op die website. Heb je er weleens gekeken en geluisterd? Heb je kinderen die je zaken uit wil leggen?
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Nathanaël »

Jantje schreef:
JvW schreef:
Jantje schreef:Dus jij deelt niet de visie van ds. Schot? Waarom niet? Hij is toch heel duidelijk?
Ik deel niet alles nee. We gebruiken bijvoorbeeld thuis altijd SV, HSV en NBV bij het gezinsmoment. Dus het HSV argument gaat al niet op.

En zoals gezegd: wat is het alternatief? Wat gebruik jij dan als alternatief? Verder precies wat Erskinees zegt. Het gaat gewoon uit van de LCJ.
Bij de Bron, BMU, Bijbelverklaringen enzovoorts.

Een klein beetje anders als de leer die naar de godzaligheid is, kan al levensgevaarlijke gevolgen hebben. Daar zijn de voorbeelden van bekend.
Ik vind het nogal wat om te zeggen dat predikanten als ds. J.P.J. Voets (doop en geloof), ds. R. van Kooten (genade) en dr. P.C. Hoek (bekering) een leer verkondigen die een klein beetje anders is dan de leer die naar de godzaligheid is.

Overigens is de kritiek van ds. Schot wel erg eenzijdig. Het was eerlijker geweest als hij gewoon genoemd had dat de balans er in het geheel van de website zeker wel is.
Laatst gewijzigd door Nathanaël op 30 jun 2020, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door mcgk »

Jantje schreef: Een klein beetje anders als de leer die naar de godzaligheid is, kan al levensgevaarlijke gevolgen hebben. Daar zijn de voorbeelden van bekend.
De LCJ brengt anders gewoon de leer die naar de godzaligheid is. LCJ = rechtergedeelte van de CGK.
Mooie ontwikkeling dat een Gergempredikant meedoet. Hopelijk volgen er meer. Van mij zou de CGK meer met de broeders van de GG mogen samenwerken! Misschien komt ds. Schot er dan ook achter dat we niet eng zijn.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Als ik dat artikel lees op Digibron, dan worden er toch echt wezenlijke zaken gemist. Ik heb daar zeker onderzoek naar gedaan. Het is ook niet zo dat ik automatisch alles klakkeloos overneem wat in de Saambinder staat.

Over Bijbelse begrippen moeten we eerlijk zijn. Er kan niet een beetje water bij de wijn, zelfs geen druppel. Want we kunnen ons en onze kinderen maar één keer bedriegen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11596
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
GGotK schreef:
Jantje schreef:
JvW schreef:Prachtig! We gebruiken de site van ABC van het geloof regelmatig voor onze gezinsmomenten op zondag met de kinderen.
Ik gebruik die website niet. Zeker niet na alles wat hierover in de Saambinder geschreven is, ik meen door ds. A. Schot.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 78b6fea30c
Dank! Mijns inziens voldoende argumenten om ons zeer verre te houden van deze website.
Zo zijn er nog meer belangrijke aantekeningen te maken bij hetgeen hier op internet wordt aangereikt. Ik heb het dan nog niet gehad over het feit dat men met een schuifbalkje kan switchen tussen Statenvertaling en Herziene Vertaling.

Serieus?
Zeeuw
Berichten: 11596
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:Als ik dat artikel lees op Digibron, dan worden er toch echt wezenlijke zaken gemist. Ik heb daar zeker onderzoek naar gedaan. Het is ook niet zo dat ik automatisch alles klakkeloos overneem wat in de Saambinder staat.

Over Bijbelse begrippen moeten we eerlijk zijn. Er kan niet een beetje water bij de wijn, zelfs geen druppel. Want we kunnen ons en onze kinderen maar één keer bedriegen.
Vertel...
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door crossmountain »

mcgk schreef:
Jantje schreef: Een klein beetje anders als de leer die naar de godzaligheid is, kan al levensgevaarlijke gevolgen hebben. Daar zijn de voorbeelden van bekend.
De LCJ brengt anders gewoon de leer die naar de godzaligheid is. LCJ = rechtergedeelte van de CGK.
Mooie ontwikkeling dat een Gergempredikant meedoet. Hopelijk volgen er meer. Van mij zou de CGK meer met de broeders van de GG mogen samenwerken! Misschien komt ds. Schot er dan ook achter dat we niet eng zijn.
En ik denk dat de visie van Ds. Schot op bepaalde zaken ook niet GerGem breed gedragen wordt. Hij schrijft bijvoorbeeld in het artikel: Tenslotte het kernbegrip ‘de doop’. ‘De doop is ook een teken. Een teken van God waarin Hij laat zien wat Hij belooft: vergeving van je zonden’. Wezen en bediening komt niet aan de orde. Nergens valt, zoals Calvijn wel gedurig doet, het woord verkiezing. Uit deze uitleg blijkt dat men de doop als een persoonlijke belofte ziet, die bekering en geloof vraagt. Achter zo’n uitleg gaat een verbondsopvatting schuil, die wij onze catechisanten niet willen meegeven.
Wordt ons klassieke doopformulier nog wel gebruikt door Ds. Schot? Ik verwijs naar een artikel in Daniel van. Ds. Driessen: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... d9b6d602e3
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Nathanaël »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:
Dank! Mijns inziens voldoende argumenten om ons zeer verre te houden van deze website.
Zo zijn er nog meer belangrijke aantekeningen te maken bij hetgeen hier op internet wordt aangereikt. Ik heb het dan nog niet gehad over het feit dat men met een schuifbalkje kan switchen tussen Statenvertaling en Herziene Vertaling.

Serieus?
Ja! Kijk maar, links bovenin. En het ergste is nog dat hij standaard op HSV staat :tilt
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Het commentaar van ds. Schot is mijns inziens overduidelijk onjuist. Ik begrijp niet wat Jantje daar duidelijk aan vindt.

Zo schrijft ook de heidelbergse catechismus over het geloof alsof het om het ware geloof gaat. Het is onzinnig om daarmee de catechismus onrechtzinnigheid te verwijten.

Het commentaar op het woord bekering is ten hemel schreiend én onjuist.

Het woord schuld is niet noodzakelijk om het begrip genade te omschrijven.

Om over de dwalingen van ds. Schot inzake de doop maar te zwijgen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Jantje schreef:
JvW schreef:
Jantje schreef:Dus jij deelt niet de visie van ds. Schot? Waarom niet? Hij is toch heel duidelijk?
Ik deel niet alles nee. We gebruiken bijvoorbeeld thuis altijd SV, HSV en NBV bij het gezinsmoment. Dus het HSV argument gaat al niet op.

En zoals gezegd: wat is het alternatief? Wat gebruik jij dan als alternatief? Verder precies wat Erskinees zegt. Het gaat gewoon uit van de LCJ.
Bij de Bron, BMU, Bijbelverklaringen enzovoorts.

Een klein beetje anders als de leer die vanouds binnen de kring onzer gemeenten klinkt, kan al levensgevaarlijke gevolgen hebben. Daar zijn de voorbeelden van bekend.
Inmiddels is de reactie wat aangepast.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11596
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Nathanaël schreef:
Zeeuw schreef:
Jantje schreef:
Dank! Mijns inziens voldoende argumenten om ons zeer verre te houden van deze website.
Zo zijn er nog meer belangrijke aantekeningen te maken bij hetgeen hier op internet wordt aangereikt. Ik heb het dan nog niet gehad over het feit dat men met een schuifbalkje kan switchen tussen Statenvertaling en Herziene Vertaling.

Serieus?
Ja! Kijk maar, links bovenin. En het ergste is nog dat hij standaard op HSV staat :tilt
Ook dat nog.
Plaats reactie