Gereformeerde Gemeenten

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Ds. Huijser ook. Zwitserland of Oostenrijk, dacht ik.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
crossmountain
Berichten: 531
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door crossmountain »

Jantje schreef:Ds. Huijser ook. Zwitserland of Oostenrijk, dacht ik.
Ik kan er nog wel 30 opnoemen! Ik denk dat de predikanten die niet naar het buitenland op vakantie gaan in de minderheid zijn. Er gaan er ook velen naar de USA en Canada op vakantie en combineren dat met preken in de NRC.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

crossmountain schreef:
Jantje schreef:Ds. Huijser ook. Zwitserland of Oostenrijk, dacht ik.
Ik kan er nog wel 30 opnoemen! Ik denk dat de predikanten die niet naar het buitenland op vakantie gaan in de minderheid zijn. Er gaan er ook velen naar de USA en Canada op vakantie en combineren dat met preken in de NRC.
Ds. C. Hogchem in ieder geval niet. Die komt al sinds 2005 alhier op vakantie.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

In ieder geval is jouw opmerking buitengewoon kortzichtig. Waarom zou je als christen niet naar Mallorca op vakantie mogen. Het idee alleen al. Het enige bezwaar dat ik zie, is het vliegen.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Ds. vD. heeft een jaarlijkse "rustperiode" ofwel vakantie, die hij meest doorbrengt in Oudemirdum met preken. Verder heeft hij eens gezegd in een preek dat hij geen behoefte voelde om met vakantie te gaan. Hij had wel een wens, maar die kon vanzelf niet: Hij zou wel eens terug willen naar het oude Rijssen toen daar nog veel van Gods kinderen woonden. Ik denk dat dit een uitspraak ik die wellicht niet door velen verstaan zal worden want al snel hoor je in gedachten de tegenwerping: Maar zijn er dan geen kinderen Gods meer in deze stad? Dan moet ik maar zeggen, wie het verstaat versta het.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef:Ds. vD. heeft een jaarlijkse "rustperiode" ofwel vakantie, die hij meest doorbrengt in Oudemirdum met preken. Verder heeft hij eens gezegd in een preek dat hij geen behoefte voelde om met vakantie te gaan. Hij had wel een wens, maar die kon vanzelf niet: Hij zou wel eens terug willen naar het oude Rijssen toen daar nog veel van Gods kinderen woonden. Ik denk dat dit een uitspraak ik die wellicht niet door velen verstaan zal worden want al snel hoor je in gedachten de tegenwerping: Maar zijn er dan geen kinderen Gods meer in deze stad? Dan moet ik maar zeggen, wie het verstaat versta het.
Tja, hebt mensen die liever thuis blijven of kort op vakantie gaan, je hebt mensen die graag reizen en ontdekken. En dominees zijn net mensen. Onze dominee hebben we nu 4 jaar, hij is 2x in Zuid Afrika en 1x in Israël geweest in die periode. En gelijk heeft hij.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:
-DIA- schreef:Ds. vD. heeft een jaarlijkse "rustperiode" ofwel vakantie, die hij meest doorbrengt in Oudemirdum met preken. Verder heeft hij eens gezegd in een preek dat hij geen behoefte voelde om met vakantie te gaan. Hij had wel een wens, maar die kon vanzelf niet: Hij zou wel eens terug willen naar het oude Rijssen toen daar nog veel van Gods kinderen woonden. Ik denk dat dit een uitspraak ik die wellicht niet door velen verstaan zal worden want al snel hoor je in gedachten de tegenwerping: Maar zijn er dan geen kinderen Gods meer in deze stad? Dan moet ik maar zeggen, wie het verstaat versta het.
Tja, hebt mensen die liever thuis blijven of kort op vakantie gaan, je hebt mensen die graag reizen en ontdekken. En dominees zijn net mensen. Onze dominee hebben we nu 4 jaar, hij is 2x in Zuid Afrika en 1x in Israël geweest in die periode. En gelijk heeft hij.
Hij heeft nog wel een advies voor de hele gemeente: Ga niet op vakantie naar plaatsen waar je niet kerken kan.
Ik moet zeggen dat wij daar wel ervaring meer hebben opgedaan in binnen- en buitenland. Het bracht ons in kerken waar we anders nooit zouden geweest. Bijvoorbeeld twee maal in een 'vrijgemaakt gereformeerde' kerk en eenmaal in een Hervormde Evangelisatie in Drenthe. Voor wat het buitenland betreft hadden we altijd cassettebandjes en prekenboeken bij ons.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Er wordt in sommige kringen onmenselijke dingen van een ds verwacht.
Zelf massaal op vakantie en genieten.

Maar o wee als een ds in zijn korte broek met een pul bier en een zak chips aan het zwembad ligt. Of minder ingrijpend: zittend voor zijn bungalowtent zich vermakend rond een kampvuur en marshmallows roostert, whiskey drinkt en sigaren rookt met andere campinggasten.
Dit soort geneugten zijn alleen weggelegd voor het gewone kerkvolk.



Een ds hoort naar een onbetekenend dorpje te gaan in Friesland of Zeeland, het liefst in een leegstaande met kringloopmeubelen ingerichte pastorie, ver weg bij de bewoonde wereld, zich vermakend met een goed boek in de hoog ommuurde achtertuin, en vier diensten leiden in een week, zodat hij niet hoeft te betalen voor zijn verblijf in de pastorie.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Bezorgd schreef: Een ds hoort naar een onbetekenend dorpje te gaan in (...) Zeeland, het liefst in een leegstaande met kringloopmeubelen ingerichte pastorie, ver weg bij de bewoonde wereld, zich vermakend met een goed boek in de hoog ommuurde achtertuin, en vier diensten leiden in een week, zodat hij niet hoeft te betalen voor zijn verblijf in de pastorie.
Hetwelk is overgezet zijnde, Oostkapelle.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:In ieder geval is jouw opmerking buitengewoon kortzichtig. Waarom zou je als christen niet naar Mallorca op vakantie mogen. Het idee alleen al. Het enige bezwaar dat ik zie, is het vliegen.
Eerlijk gezegd vind ik dit weer een opmerking die extreem kortzichtig is.
Duidelijk nooit op Mallorca geweest...
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:
Bezorgd schreef: Een ds hoort naar een onbetekenend dorpje te gaan in (...) Zeeland, het liefst in een leegstaande met kringloopmeubelen ingerichte pastorie, ver weg bij de bewoonde wereld, zich vermakend met een goed boek in de hoog ommuurde achtertuin, en vier diensten leiden in een week, zodat hij niet hoeft te betalen voor zijn verblijf in de pastorie.
Hetwelk is overgezet zijnde, Oostkapelle.
Deze regel doet erg aan een oude Bijbelvertaling denken, die velen niet meer lijken te begrijpen...
Of zou men wellicht nog meer begrijpen dan we denken?
Ik denk soms alleen maar wat... Of het dan waar is, tja... ik weet het gewoon niet. Ik denk soms dat ik eens wat overpeinzingen op papier ga zetten... Nee toch niet, of wel? of niet... Toch maar niet, nog niet in ieder geval.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Ad Anker schreef:
Bezorgd schreef: Een ds hoort naar een onbetekenend dorpje te gaan in (...) Zeeland, het liefst in een leegstaande met kringloopmeubelen ingerichte pastorie, ver weg bij de bewoonde wereld, zich vermakend met een goed boek in de hoog ommuurde achtertuin, en vier diensten leiden in een week, zodat hij niet hoeft te betalen voor zijn verblijf in de pastorie.
Hetwelk is overgezet zijnde, Oostkapelle.
De kanttekenaren vermelden ook nog andere vertaalopties.
crossmountain
Berichten: 531
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door crossmountain »

Simon0612 schreef:
DDD schreef:In ieder geval is jouw opmerking buitengewoon kortzichtig. Waarom zou je als christen niet naar Mallorca op vakantie mogen. Het idee alleen al. Het enige bezwaar dat ik zie, is het vliegen.
Eerlijk gezegd vind ik dit weer een opmerking die extreem kortzichtig is.
Duidelijk nooit op Mallorca geweest...
Ik ben het volledig met DDD eens. Wij zijn twee keer met vakantie naar Mallorca geweest en hebben er beide keren van genoten. Je moet niet in het uitgaanscentrum zijn, maar 90% van het eiland is rust en ruimte met een prachtige natuur, maar ook veel historie. Het eiland is bijna 10 keer groter dan Texel. Ik vind de uitspraak over Mallorca dan ook vrij denigrerend. Ik denk dat er in Zeeland ook genoeg plaatsen zijn buiten Schoolzicht waar het een "feestende bende is" zoals Renesse en Burgh Haamstede. Volgens mij is er in die laatste plaats zelfs een GG die de pastorie beschikbaar stelt voor vakantievierende predikanten. Waarom dan wel in Haamstede vakantie mogen vieren op steenworp afstand van de drinkende en feestvierende jeugd en niet een natuurvakantie op Mallorca?
crossmountain
Berichten: 531
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door crossmountain »

Bezorgd schreef:Een ds hoort naar een onbetekenend dorpje te gaan in Friesland of Zeeland, het liefst in een leegstaande met kringloopmeubelen ingerichte pastorie, ver weg bij de bewoonde wereld, zich vermakend met een goed boek in de hoog ommuurde achtertuin, en vier diensten leiden in een week, zodat hij niet hoeft te betalen voor zijn verblijf in de pastorie.
Die tijd is helaas voorbij. In de meeste gevallen is het én een gratis verblijf én een preekvergoeding.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33246
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Ad Anker schreef:
Bezorgd schreef: Een ds hoort naar een onbetekenend dorpje te gaan in (...) Zeeland, het liefst in een leegstaande met kringloopmeubelen ingerichte pastorie, ver weg bij de bewoonde wereld, zich vermakend met een goed boek in de hoog ommuurde achtertuin, en vier diensten leiden in een week, zodat hij niet hoeft te betalen voor zijn verblijf in de pastorie.
Hetwelk is overgezet zijnde, Oostkapelle.
Volgens mij woont daar een vermaard forummer; een hele eer voor zo'n onbeduidend dorpje.
Plaats reactie