Gereformeerde Gemeenten

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Waarom geen recente SB 'ers? Vanwege commercieel motief?
De vraag stellen is hem beantwoorden. :huhu
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:Waarom geen recente SB 'ers? Vanwege commercieel motief?
De vraag stellen is hem beantwoorden. :huhu
Echt? SB kost toch bijna niks per jaar?
postmillennial
Verbannen
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 jun 2020, 17:24

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door postmillennial »

Samanthi schreef: Het gaat erom of je geloofd in de Gekruisigde.
Ik zou toch meer woorden gebruiken hier: Het gaat wel om het ware geloof, dat een geschonken geloof is, en ook door Gods Geest steeds in beoefening moet worden gebracht.

Zoals JCPhilpot schreef in een eerdere post:
Maar we moeten ook niet vergeten dat er niemand is die naar God vraagt. Ook onder een rechte en evenwichtige bijbelse prediking zijn er velen die niet werkelijk tot Christus komen, vanwege het ongeloof van ons natuurlijke hart.

Uiteindelijk is het zo dat we van dood levend gemaakt moeten worden. En het evangelie moet inderdaad juist verkondigd worden, want dat is het zaad der wedergeboorte (1 Petrus 1:23).
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Ds Fraanje:
Denk eraan, dat jullie dit nooit opvatten of nu de rechtvaardiging om het geloof is; het gaat alleen om de toegerekende gerechtigheid van Christus, deze wordt door de zondaar aangenomen door het geloof. Zoals alle mensen nu in Adam voor hun
geboorte reeds voor God verdoemelijk liggen, zo liggen alle uitverkorenen van eeuwigheid reeds in Christus rechtvaardig voor God, maar in de rechtvaardiging in de vierschaar van hun consciëntie krijgen ze er pas de bewustheid van. Daarom moeten allen, die van eeuwigheid vrijverklaard liggen, in de tijd eens een keer ook waarlijk vrij worden.
Rechtvaardigen staat tegenover verdoemen. Als we dus door God, bij God niet in Christus van al onze schuld gerechtvaardigd zijn, zullen we verdoemd blijven. Nu zeg ik niet, dat direct alle uitverkorenen daarvan in kennis gesteld worden, maar ze
kunnen ermee in kennis gesteld worden en moeten ernaar staan.
Online
Bertiel
Berichten: 4582
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

GGotK schreef:Ds Fraanje:
Denk eraan, dat jullie dit nooit opvatten of nu de rechtvaardiging om het geloof is; het gaat alleen om de toegerekende gerechtigheid van Christus, deze wordt door de zondaar aangenomen door het geloof. Zoals alle mensen nu in Adam voor hun
geboorte reeds voor God verdoemelijk liggen, zo liggen alle uitverkorenen van eeuwigheid reeds in Christus rechtvaardig voor God, maar in de rechtvaardiging in de vierschaar van hun consciëntie krijgen ze er pas de bewustheid van. Daarom moeten allen, die van eeuwigheid vrijverklaard liggen, in de tijd eens een keer ook waarlijk vrij worden.
Rechtvaardigen staat tegenover verdoemen. Als we dus door God, bij God niet in Christus van al onze schuld gerechtvaardigd zijn, zullen we verdoemd blijven. Nu zeg ik niet, dat direct alle uitverkorenen daarvan in kennis gesteld worden, maar ze
kunnen ermee in kennis gesteld worden en moeten ernaar staan.
Ik heb alle respect voor de persoon van ds. Fraanje. Echter zul je een "rechtvaardiging van eeuwigheid" niet bij de Reformatoren aantreffen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:Ds Fraanje:
Denk eraan, dat jullie dit nooit opvatten of nu de rechtvaardiging om het geloof is; het gaat alleen om de toegerekende gerechtigheid van Christus, deze wordt door de zondaar aangenomen door het geloof. Zoals alle mensen nu in Adam voor hun
geboorte reeds voor God verdoemelijk liggen, zo liggen alle uitverkorenen van eeuwigheid reeds in Christus rechtvaardig voor God, maar in de rechtvaardiging in de vierschaar van hun consciëntie krijgen ze er pas de bewustheid van. Daarom moeten allen, die van eeuwigheid vrijverklaard liggen, in de tijd eens een keer ook waarlijk vrij worden.
Rechtvaardigen staat tegenover verdoemen. Als we dus door God, bij God niet in Christus van al onze schuld gerechtvaardigd zijn, zullen we verdoemd blijven. Nu zeg ik niet, dat direct alle uitverkorenen daarvan in kennis gesteld worden, maar ze
kunnen ermee in kennis gesteld worden en moeten ernaar staan.
Mooi! Ook die laatste woorden: 'ernaar staan'. Die gebruikte ds. De Kok ook, zondagavond.

Overigens is ds. Fraanje wel iemand geweest die in relatief korte tijd de wedergeboorte en de staatsverwisseling zelf heeft meegemaakt, heb ik wel eens begrepen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Ik kan het citaat sowieso niet volgen. Is de toerekening van de gerechtigheid door het geloof in dit citaat hetzelfde als de rechtvaardiging in de vierschaar of zijn dit juist twee onderscheiden zaken waar we voor moeten uitkijken dat we ze niet door elkaar halen?
Laatst gewijzigd door Herman op 10 jun 2020, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
johannes
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2010, 11:48
Locatie: holland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door johannes »

Een specifieke crisiservaring is noch voor de zaligheid noch voor het ontvangen van zekerheid van het geloof noodzakelijk
Vele groten in het koninkrijk der heme­len hebben geen spe­cifieke crisiservaringen gehad. Ik noem Bra­kel, Henry, Wulfert Floor en ook Newton, van wie ik in de vorige kerkbode een citaat gaf. Ande­ren hebben wel van één of meerdere crisis-ervaringen in hun leven geweten, maar die verto­nen niet de kenmerken van de rechtvaardi­ging in de vier­schaar van het geweten. Ik noem Augustinus, Luther en Bunyan. Het mag ook wel tot nadenken stemmen dat de genoemde leer van de rechtvaardiging in de vier­schaar van het geweten alleen onder christenen van Nederlandse afkomst bekend is.
Nauw aan ons verwante groepen in het buitenland weten er niet van af. Ik denk aan de Strict Baptists in Engeland en aan de Free Presbyterians in Schot­land. Onder laatst genoemde groepering is een pre­dikant die dergelijke inzichten zou huldigen, zelfs schorsingswaardig. De leer dat zij die wederom geboren zijn tot een levende hoop, een aparte cri­siservaring nodig hebben om tot vol­ko­men zekerheid te komen, acht men daar (terecht) strijdig met de rechtvaardiging door het geloof al­leen en ziet men als een stap in de richting van de charismatische beweging.
Bron site drdeVries (Bertiel)
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ouderling »

Jantje schreef:
GGotK schreef:Ds Fraanje:
Denk eraan, dat jullie dit nooit opvatten of nu de rechtvaardiging om het geloof is; het gaat alleen om de toegerekende gerechtigheid van Christus, deze wordt door de zondaar aangenomen door het geloof. Zoals alle mensen nu in Adam voor hun
geboorte reeds voor God verdoemelijk liggen, zo liggen alle uitverkorenen van eeuwigheid reeds in Christus rechtvaardig voor God, maar in de rechtvaardiging in de vierschaar van hun consciëntie krijgen ze er pas de bewustheid van. Daarom moeten allen, die van eeuwigheid vrijverklaard liggen, in de tijd eens een keer ook waarlijk vrij worden.
Rechtvaardigen staat tegenover verdoemen. Als we dus door God, bij God niet in Christus van al onze schuld gerechtvaardigd zijn, zullen we verdoemd blijven. Nu zeg ik niet, dat direct alle uitverkorenen daarvan in kennis gesteld worden, maar ze
kunnen ermee in kennis gesteld worden en moeten ernaar staan.
Mooi! Ook die laatste woorden: 'ernaar staan'. Die gebruikte ds. De Kok ook, zondagavond.

Overigens is ds. Fraanje wel iemand geweest die in relatief korte tijd de wedergeboorte en de staatsverwisseling zelf heeft meegemaakt, heb ik wel eens begrepen.
Jantje, dat is bij iedereen die het ten deel mag vallen "in een punt des tijds ".
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

De citaten zijn ook strijdig met zondag 23 van de Heidelbergse Catechismus.

Lees vooral wat Van der Groe hierover schrijft. Er is geen rechtvaardiging voor of zonder het geloof, en tegelijkertijd met de rechtvaardiging in de hemel geschied deze ook in het geweten.
Theodorus van der Groe schreef:Verder merken wij de rechtvaardigmaking hier ook aan, zoals die tegelijk of gelijkzaan geschiedt in Gods vierschaar, en in van de mensen consciëntie. Want van geen andere rechtvaardig¬making spreekt de Heilige Schrift, gelijk ook niet onze formulie¬ren. Het moet ook noodwendig alzo volgen uit de samen bestaanbaarheid van de twee daden van de rechtvaardigmaking, na¬melijk de Goddelijke toerekening en de menselijke aanneming van Christus' gerechtigheid, dat de rechtvaardigmaking gelijk¬zaan geschiedt van God in de hemel, en in de consciëntie des gelovigen. Tussen die beiden is een zodanig volstrekt noodza¬kelijk verband, dat Gods rechtvaardigen in de hemel geen ogenblik bestaat, zonder zijn rechtvaardigen in des gelovigen consciëntie, weshalve die twee als onderscheiden, maar in het minste niet vaneen gescheiden moeten worden.

Deze dingen klaarheidhalve almede vooruit gezonden zijnde, zo zullen wij hier nu ons gevoelen, omtrent de voorgestelde verschilstaat, ook terneder stellen, hetgeen summierlijk hierop uitkomt, dat aan beide zijden, van de rechtvaardigmaking in de verschil¬staat niet recht geleerd wordt, maar dat dezelve van de ene zijde te laat gesteld wordt, en dat zij aldus beiden dwalen, elk in een bijzonder uiterste, die in dezer voege dit hoogwichtige geloofsartikel zouden willen opnemen en begrijpen.

Het komt ons voor, dat zij die de rechtvaardigmaking willen stellen vóór het geloof, teveel zien op de rechtvaardigmaking of de toerekening alleen aan Gods zijde. En wederom dat de anderen, die de rechtvaardigmaking willen stellen na het ge¬loof, hier teveel of te sterk zien, op het geloof alleen aan 's mensen zijde, en te weinig op de rechtvaardigmaking en toe¬rekening aan de zijde Gods. Doch om van dit Goddelijk genade¬werk een recht verstand te bekomen, is het volstrekt noodza¬kelijk, dat men gelijk en evenzeer het oog moet slaan op de rechtvaardigmaking, zoals God die uit genade om Christus toegerekende gerechtigheid aan de zondaar die gelooft, bewijst en doet.

Rechtvaardigmaking en geloof zijn doch allernauwst aan el¬kander verbonden en verenigd, en kunnen volstrekt niet van elkander gescheiden worden, zelfs niet voor een ogenblik, maar zij zijn aan te merken als een daad Gods en als het mid¬del, waardoor dezelve geschiedt, en dus niet zonder het mid¬del, en het middel niet zonder de daad. God rechtvaardigt NB. alleen de gelovige zondaar, die Hijzelf door het geloof, ja door de Geest des geloofs, inlijft in Christus. Doch buiten Christus en zonder het geloof wordt nooit iemand van Hem gerechtvaardigd.
Wanneer God de gelovige zondaar rechtvaardigt in de vier¬schaar des hemels, dan doet Hij zulks terzelfder tijd NB. ook in de consciëntie. Het is in de grond één en dezelfde werking van Gods genade, die in de hemel geschiedt, en in de consciëntie door middel van het geloof.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Ouderling schreef:
Jantje schreef:
GGotK schreef:Ds Fraanje:
Denk eraan, dat jullie dit nooit opvatten of nu de rechtvaardiging om het geloof is; het gaat alleen om de toegerekende gerechtigheid van Christus, deze wordt door de zondaar aangenomen door het geloof. Zoals alle mensen nu in Adam voor hun
geboorte reeds voor God verdoemelijk liggen, zo liggen alle uitverkorenen van eeuwigheid reeds in Christus rechtvaardig voor God, maar in de rechtvaardiging in de vierschaar van hun consciëntie krijgen ze er pas de bewustheid van. Daarom moeten allen, die van eeuwigheid vrijverklaard liggen, in de tijd eens een keer ook waarlijk vrij worden.
Rechtvaardigen staat tegenover verdoemen. Als we dus door God, bij God niet in Christus van al onze schuld gerechtvaardigd zijn, zullen we verdoemd blijven. Nu zeg ik niet, dat direct alle uitverkorenen daarvan in kennis gesteld worden, maar ze
kunnen ermee in kennis gesteld worden en moeten ernaar staan.
Mooi! Ook die laatste woorden: 'ernaar staan'. Die gebruikte ds. De Kok ook, zondagavond.

Overigens is ds. Fraanje wel iemand geweest die in relatief korte tijd de wedergeboorte en de staatsverwisseling zelf heeft meegemaakt, heb ik wel eens begrepen.
Jantje, dat is bij iedereen die het ten deel mag vallen "in een punt des tijds ".
Als je het zo bekijkt wel, maar bij sommigen zit er jaren tussen. Bij ds. Fraanje was dat juist niet het geval. Je zou dus verwachten dat hij dan een andere visie had aangaande Zondag 23. Maar die gevolgtrekking blijkt vervolgens niet zo te zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Jantje schreef:
Ouderling schreef:
Jantje schreef:Overigens is ds. Fraanje wel iemand geweest die in relatief korte tijd de wedergeboorte en de staatsverwisseling zelf heeft meegemaakt, heb ik wel eens begrepen.
Jantje, dat is bij iedereen die het ten deel mag vallen "in een punt des tijds ".
Als je het zo bekijkt wel, maar bij sommigen zit er jaren tussen. Bij ds. Fraanje was dat juist niet het geval. Je zou dus verwachten dat hij dan een andere visie had aangaande Zondag 23. Maar die gevolgtrekking blijkt vervolgens niet zo te zijn.
Volgens mij zijn ook aanhangers van de standenleer het erovereens dat de staatsverwisseling en de wedergeboorte samenvallen, zei het dat de wedergeborene het zich dan volgens de standenleer (soms lange tijd) nog niet bewust is.
Ds. A. Moerkerken schreef:Maar dit is nu juist niet het geval. Integendeel: door scherp te onderscheiden tussen de inlijving in Christus (inwendige roeping, wedergeboorte, staatsverwisseling, levendmaking!) en de openbaring van Christus (de 'tiende ure'. Joh. 1 : 40) worden twee dingen bereikt.
Maar ik laat me graag nader onderwijzen op dat punt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

J.C. Philpot schreef:
GGotK schreef:Ds Fraanje:
Denk eraan, dat jullie dit nooit opvatten of nu de rechtvaardiging om het geloof is; het gaat alleen om de toegerekende gerechtigheid van Christus, deze wordt door de zondaar aangenomen door het geloof. Zoals alle mensen nu in Adam voor hun
geboorte reeds voor God verdoemelijk liggen, zo liggen alle uitverkorenen van eeuwigheid reeds in Christus rechtvaardig voor God, maar in de rechtvaardiging in de vierschaar van hun consciëntie krijgen ze er pas de bewustheid van. Daarom moeten allen, die van eeuwigheid vrijverklaard liggen, in de tijd eens een keer ook waarlijk vrij worden.
Rechtvaardigen staat tegenover verdoemen. Als we dus door God, bij God niet in Christus van al onze schuld gerechtvaardigd zijn, zullen we verdoemd blijven. Nu zeg ik niet, dat direct alle uitverkorenen daarvan in kennis gesteld worden, maar ze
kunnen ermee in kennis gesteld worden en moeten ernaar staan.
Ik heb alle respect voor de persoon van ds. Fraanje. Echter zul je een "rechtvaardiging van eeuwigheid" niet bij de Reformatoren aantreffen.
De verordinering van onze rechtvaardigmaking in Christus is reeds geschied van
Eeuwigheid, in onze genadige verkiezing tot zaligheid, zie Rom. 8:29, 30. Hieraan zal
niemand twijfelen en daarom is het niet nodig, dat wij daarvan breder handelen
zouden.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Simon0612 schreef:
De verordinering van onze rechtvaardigmaking in Christus is reeds geschied van
Eeuwigheid, in onze genadige verkiezing tot zaligheid, zie Rom. 8:29, 30. Hieraan zal
niemand twijfelen en daarom is het niet nodig, dat wij daarvan breder handelen
zouden.
Je haalt twee zaken door elkaar.

Van der Groe geeft in jouw citaat aan dat de verordinering van onze rechtvaardiging van eeuwigheid is geschied, waar iedereen het uiteraard mee eens is. Iemand die het hier niet mee eens is, kan niet gereformeerd worden genoemd.

De daadwerkelijke uitvoering hiervan vind echter plaats in de tijd, en is niet los te maken van het ware geloof. Zie de uitvoerige citaten van Van der Groe die ik eerder heb geplaatst, die hier zeer duidelijk over zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie