Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:1. Ik beticht niet van leugens. Ik vind wel dat er bepaalde zaken in zijn proefschriften staan, die ik als onjuist zie, en die ik vind neigen naar insinuaties en verdachtmakingen.
2. Ik spreek nergens kwaad.
3. Mijn bewering bij punt 1 zorgt dat ik bezwaar heb tegen zijn proefschrift. In het bestand wat @DDD deelt, zegt hij diverse zaken over predikanten die ik niet vind kunnen. Zo zou ds. C. Harinck te moeilijk preken en wordt ds. Moerkerken ook nog eventjes flink in een bepaalde hoek geduwd. En er zijn nog andere zaken die ik niet fair vind om te noemen in zo'n proefschrift. Het ontleden van de Hofman-affaire in Gouda is daar een voorbeeld van.
Je stelt dat niets klopt van dit artikel, dat betekent dat je elk genoemd feit als onwaar zet en het is dus een betichten van leugens. Je stelt dat er insinuaties worden gedaan waar de 'honden geen brood van lusten' én je stelt dat dr. Zwemer doet aan volledig zwartmaken, dat is allebei kwaadsprekerij. Vervolgens koppel je op een negatieve manier, het zijn van voormalig GG-lid aan de mate van betrouwbaarheid.

Ik stel natuurlijk niet voor niets dat jouw uitspraken over dr. Zwemer én zijn proefschrift haaks staan op enkele belangrijke Bijbelse principes.
Laatst gewijzigd door Hollander op 15 apr 2020, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Dat lijkt mij een denkfout.
Een argument dat verder niet wordt toegelicht, is geen argument dat je hoeft af te wegen. Het is dan meer een persoonlijke mening.
Je geeft er nu nét een iets andere inhoud aan. Jantje heeft een argument waardoor hij tot zijn mening komt. Hij wil dat om persoonlijke redenen niet verder toelichten.
Met zo'n argument kun je de ander natuurlijk nooit overtuigen. Dat betekent echter nog niet dat het voor jezelf niet een valide argument kan zijn.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Je geeft er nu nét een iets andere inhoud aan. Jantje heeft een argument waardoor hij tot zijn mening komt. Hij wil dat om persoonlijke redenen niet verder toelichten.
Met zo'n argument kun je de ander natuurlijk nooit overtuigen. Dat betekent echter nog niet dat het voor jezelf niet een valide argument kan zijn.
Als je het niet kunt toelichten, kan het argument ook niet worden gewogen. Zo is veel onduidelijk. Wie in Oostkapelle komt negatief in het nieuws. Heeft dit een tijdelijk effect? Is er überhaupt van negatieve beeldvorming en is het wel een geldig argument. Waaruit blijkt dit? Zomaar wat vragen. Als je het niet wilt toelichten en verder onderbouwen, moet je het argument niet noemen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Hollander schreef:
Posthoorn schreef:Het is heel lang geleden dat ik de eerste helft van het proefschrift gelezen heb (over de GG, 2e helft gaat over SGP, heb ik niet gelezen). Wat ik me herinner, is dat er feitelijke onjuistheden in staan. Ik heb echter niet meer paraat welke dat waren, maar helemaal betrouwbaar is het boek dus niet.
Deze (later rechtgezette) feitelijke onjuistheden betroffen nauwelijks het hier besproken 3e hoofdstuk.
Ik vond er inmiddels een terug in dit 3e hoofdstuk: de opmerking over de theologie van ds. Kersten sr. is onjuist. Verder is het idd. geschreven vanuit de optiek van een 'linkse' GG'er, waardoor hij bepaalde feiten anders zal beoordelen dan iemand die dat niet is.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

DDD schreef:[...]

Ik behoor vanouds tot de linkerflank van de GG, voor zover daar nog enige sprake van is. En ik zie nauwelijks onjuistheden. Ik was alleen verbaasd over de lijn Steenblok- Van Gelder, juist ook omdat het later precies andersom was. Maar goed, dat paste geheel in mijn inschatting dat het kerkverband opschoof en het blijkt dat Zwemer het zo niet had moeten beweren.
Dat van ds Van Gelder is in een erratum herroepen.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Posthoorn schreef:
Hollander schreef:
Posthoorn schreef:Het is heel lang geleden dat ik de eerste helft van het proefschrift gelezen heb (over de GG, 2e helft gaat over SGP, heb ik niet gelezen). Wat ik me herinner, is dat er feitelijke onjuistheden in staan. Ik heb echter niet meer paraat welke dat waren, maar helemaal betrouwbaar is het boek dus niet.
Deze (later rechtgezette) feitelijke onjuistheden betroffen nauwelijks het hier besproken 3e hoofdstuk.
Ik vond er inmiddels een terug in dit 3e hoofdstuk: de opmerking over de theologie van ds. Kersten sr. is onjuist. Verder is het idd. geschreven vanuit de optiek van een 'linkse' GG'er, waardoor hij bepaalde feiten anders zal beoordelen dan iemand die dat niet is.
Welke opmerking is onjuist?
Deze stond, voor zover ik zag, niet genoemd in het erratum én niet bij de genoemde gecorrigeerde pagina's.
Voor de rest heb ik niets gezegd wat aanleiding geeft voor jouw laatste zin, wellicht schrijf je die tegen een andere forummer?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Hollander schreef:
Posthoorn schreef:Ik vond er inmiddels een terug in dit 3e hoofdstuk: de opmerking over de theologie van ds. Kersten sr. is onjuist. Verder is het idd. geschreven vanuit de optiek van een 'linkse' GG'er, waardoor hij bepaalde feiten anders zal beoordelen dan iemand die dat niet is.
Welke opmerking is onjuist?
Deze stond, voor zover ik zag, niet genoemd in het erratum én niet bij de genoemde gecorrigeerde pagina's.
Voor de rest heb ik niets gezegd wat aanleiding geeft voor jouw laatste zin, wellicht schrijf je die tegen een andere forummer?
"Kersten sr. die in het voetspoor van Van der Groe ontkende dat vóór de bewuste rechtvaardigmaking de H. Geest in een gelovige werkzaam kan zijn..."
Mijn laatste zin is inderdaad niet tegen jou gericht.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Posthoorn schreef:
Hollander schreef:
Posthoorn schreef:Ik vond er inmiddels een terug in dit 3e hoofdstuk: de opmerking over de theologie van ds. Kersten sr. is onjuist. Verder is het idd. geschreven vanuit de optiek van een 'linkse' GG'er, waardoor hij bepaalde feiten anders zal beoordelen dan iemand die dat niet is.
Welke opmerking is onjuist?
Deze stond, voor zover ik zag, niet genoemd in het erratum én niet bij de genoemde gecorrigeerde pagina's.
Voor de rest heb ik niets gezegd wat aanleiding geeft voor jouw laatste zin, wellicht schrijf je die tegen een andere forummer?
"Kersten sr. die in het voetspoor van Van der Groe ontkende dat vóór de bewuste rechtvaardigmaking de H. Geest in een gelovige werkzaam kan zijn..."
Klopt, zoals al eerder gezegd: dat is gecorrigeerd in het erratum. Daar wordt verwezen naar blz. 56 waar een betere omschrijving staat.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik las een stukje waarbij ds C. Wisse en W.C.J. Bosschaart leert dat men eerst zondaar wordt voor God, dan de Wet proberen te vervullen en dan pas gerechtvaardigd klopt dit ?
Dit is toch wel waar? Zie maar: Ontdekking door Gods Geest, reformeren vanuit een verbroken werkverbond, tot een mens met alles vast mag lopen... Wie het geschreven heeft doet er niet toe, maar die is de gereformeerde leer.

HET WACHTWOORD DER HERVORMERS

Eens was ik een vreemd'ling voor God en mijn hart.
Ik kende geen schuld en 'k gevoelde geen smart.
Ik vroeg niet: "Mijn ziele, doorziet gij uw lot?
Hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God?"

Al sprak daar een stem uit de heilige blaân
van 't Lam, met de zonden der wereld belaân,
ik zocht bij de kruispaal geen veilige wijk,
'k stond blind en van verre, in mij zelven zo rijk.

Ik deed als Jeruzalems dochters weleer,
ik weend' om de pijn van mijn lijdende Heer,
maar dacht er niet aan, dat ik zelf door mijn schuld
Zijn kroon had gevlochten, Zijn beker gevuld.

Maar toen mij God Geest aan mij zelf had ontdekt,
toen werd in mijn ziele de vreze gewekt.
Toen voeld' ik wat eisen Gods heiligheid deed.
Daar werd al mijn deugd een wegwerpelijk kleed.

Toen vlucht' ik tot Jezus. Hij heeft mij gered!
Hij heeft mij verlost van het vonnis der wet!
Mijn heil en mijn vreugd' en mijn leven werd Hij.
Ik boog m', en geloofd', en mijn God sprak mij vrij!

Nu ken ik die waarheid, zo diep als gewis,
dat Christus alleen mijn gerechtigheid is.
Nu tart ik de dood, nu verwin ik het graf.
Nu neemt mij geen satan de zegekroon af.

Nu reis ik getroost onder 't heiligend kruis
naar 't erfgoed hierboven, naar 't Vaderlijk huis.
Mijn Jezus geleidt mij door d' aardse woestijn.
"Gestorven voor mij!" zal mijn zwanenzang zijn.
Dit is niet uit de Bijbel.
Ook profeten hadden de angst ondanks dat ze ervoor zekerheid ervoeren.
Oh...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erasmiaan »

Hollander schreef:
Posthoorn schreef:
Hollander schreef:
Posthoorn schreef:Het is heel lang geleden dat ik de eerste helft van het proefschrift gelezen heb (over de GG, 2e helft gaat over SGP, heb ik niet gelezen). Wat ik me herinner, is dat er feitelijke onjuistheden in staan. Ik heb echter niet meer paraat welke dat waren, maar helemaal betrouwbaar is het boek dus niet.
Deze (later rechtgezette) feitelijke onjuistheden betroffen nauwelijks het hier besproken 3e hoofdstuk.
Ik vond er inmiddels een terug in dit 3e hoofdstuk: de opmerking over de theologie van ds. Kersten sr. is onjuist. Verder is het idd. geschreven vanuit de optiek van een 'linkse' GG'er, waardoor hij bepaalde feiten anders zal beoordelen dan iemand die dat niet is.
Welke opmerking is onjuist?
Deze stond, voor zover ik zag, niet genoemd in het erratum én niet bij de genoemde gecorrigeerde pagina's.
Voor de rest heb ik niets gezegd wat aanleiding geeft voor jouw laatste zin, wellicht schrijf je die tegen een andere forummer?
Toch is het niveau van het proefschrift wel bedenkelijk, althans wat ik hier kan lezen. De achtergrond van de schrijver speelt een grote rol. Hij maakt bijvoorbeeld een opsomming over hoe groot de liggingsverschillen waren en wat er allemaal gebeurde. Het is één lange opsomming van "Jantje was rechts, Pietje was links, enz.". Daarbij wordt heel vaak afgegaan op persoonlijke opmerkingen, of een beoordeling van één preek in de Saambinder door de schrijver waaruit hij dan de theologische positie van een predikant weet te destilleren. Het is echt bedenkelijk, voor een proefschrift. Eén voorbeeld (het zou uit te breiden zijn): op p. 100 weet hij te melden dat in Zeist mensen zich afwendden van de prediking van ds. A. Hofman. Dat zou dan moeten illustreren dat sprake was van liggingsverschillen (nu is dat overigens bijna overal zo, dus waarom je dat zou moeten illustreren...). Maar dan moet als onderbouwing voor dat feit een zinnetje uit een autobiografie van een predikant dienen, die opschrijft dat enkele leden naar een andere predikant gingen luisteren omdat ze hem "inniger" vonden, maar dat zijn kerk verder uitpuilde en dat er een grote toeloop was. Het is toch bizar dat je daarin een onderbouwing vindt voor liggingsverschillen...
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 15 apr 2020, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Precies. Zo is het maar net. Geheel eens; op drie woorden na:
Erasmiaan schreef:Jantje was links
Jantje is altijd rechts geweest. :yahoo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Erasmiaan schreef:Toch is het niveau van het proefschrift wel bedenkelijk, althans wat ik hier kan lezen. (…)
Ik heb ook diverse keren gedacht; 'waar haal je dit feitelijk vandaan?'. :)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12043
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Hollander schreef:
Erasmiaan schreef:Toch is het niveau van het proefschrift wel bedenkelijk, althans wat ik hier kan lezen. (…)
Ik heb ook diverse keren gedacht; 'waar haal je dit feitelijk vandaan?'. :)
Dat zou dan in de voetnoten of in de verantwoording moeten staan, maar die ontbreken?
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Welnee, er staan heel veel voetnoten in. Volgens mij geeft het proefschrift op heel veel punten een prima beeld. De vraag is of het proefschrift een beter beeld had kunnen bieden als overal meerdere bronnen voor nodig zouden zijn. Want zie zijn nogal lastig te krijgen in een relatief gesloten kerkengemeenschap.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:Precies. Zo is het maar net. Geheel eens; op drie woorden na:
Erasmiaan schreef:Jantje was links
Jantje is altijd rechts geweest. :yahoo
Bijbelgetrouw hoop ik :livre
Plaats reactie